Ik vraag me af (bijbels vs. nazisme, geloof het of niet):

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rudolf I
Onderzoeker
Berichten: 696
Lid geworden op: 12 apr 2014, 03:29

Ik vraag me af (bijbels vs. nazisme, geloof het of niet):

Bericht door Rudolf I » 12 apr 2014, 03:39

Ik kan niet over het volgende uit (=bijbels), en hou wel van een vraag:

Nebukadnessar (een oud Irakees, dikwijls aanbeden door Saddam Hussein) liet 4 Hebreeuwen in zijn oven verbranden, en deze 4 Hebreeuwen kwamen er ongeschonden uit (zie de bijbel = God's wonder van die tijd).
Adolf Hitler liet 6 miljoen joden doodgaan in zijn kampen. Geen één bleef ongeschonden van dit soort ellende. Wat is dit? De grote ontkenning van God? Is Adolf Hitler erger dan Nebukadnessar, en dus zoals Saddam Hussein, erger dan de bijbel? Waar is God's wonder?
Emerson, Lake & Palmer schreef:If you believe,
God makes you breathe.
Why did he loose,
Six million jews?


Wat als de bijbel dit soort ongein alleen maar als DE apocalyps beschrijft?
Ik ben geen nazi, noch een sympathisant van dat soort weg, maar het intrigeert wel! Wat als de kruisiging van Jezus alleen maar de holocaust omschrijft? Of het einde van Israël?

In ieder geval heeft Jezus het einde der tijden aangekondigd. No doubt about THAT!
Wie kan mij helpen mijn gedachten te ordenen over het einde der tijden? Ikzelf ben net zo gek als alle anderen die over het einde der tijden worstelen. Waar is Jezus waar? (where is Jezus true)?

Schijn uw gedachten over dit onderwerp in dit topic!

Of zal ik dit op de website van het Vaticaan posten?
We zien allemaal iets anders
kijken door dezelfde ruit
vogelpoep of universum
Het is maar waar je toe besluit.

-Ietsje later- Huub van der Lubbe, De Dijk

Gast1

Re: Ik vraag me af (bijbels vs. nazisme, geloof het of niet):

Bericht door Gast1 » 12 apr 2014, 06:18

Het antwoord is eenvoudig ...

Deze vraag is al mogelijk 10.000-den keren gesteld en ik wacht nog even met het antwoord.
Mij intrigeert het waarom je de kretologie 'geloof het of niet' hebt gebruikt.

Zoals je ziet is mijn onderschrift hetzelfde ...
Waarom schrijf je in het Nederlands en in het Engels?
Waarom schrijf je sommige woordjes in kapitalen?

Vertel ...

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Ik vraag me af (bijbels vs. nazisme, geloof het of niet):

Bericht door Tardis » 12 apr 2014, 13:02

Rudolf I schreef:In ieder geval heeft Jezus het einde der tijden aangekondigd. No doubt about THAT!
Laat maar eens een tekst zien waarin hij dat onomstotelijk beweert.

Ik stel een wedervraag. Graag jouw commentaar op onderstaand citaat, te lezen in Lukas 17:20-21. Indien gewenst kan ik je ook de originele Duitse vertaling van Maarten Luther aanreiken.
Lutherse vertaling 1648 schreef:20ENde doe Hy gevraegt wiert van de Phariseën: Wanneer komt het Rijck Godts? antwoordde Hy haer, ende sprack: Het Rijck Godts en komt niet met uyterlijck gelaet.
21 Men en sal oock niet seggen: Siet, hier ofte daer is het. Want siet, het Rijck Godts is inwendigh in u.
Statenvertaling 1637 schreef:20 Ende gevraeght zijnde vande Phariseen, wanneer het Coninckrijcke Godts komen soude, heeft hy haer geantwoordt ende geseght, Het Coninckrijcke Godts en komt niet met uyterlick gelaet.
21 Noch men en sal niet seggen, Siet hier, ofte siet daer: Want siet het Coninckrijcke Godts is binnen u lieden.
We kunnen bovenstaande uitspraak onderbouwen met een oeroude tekst die pas in december 1945 in Egypte gevonden is. Daarin lezen we dezelfde vraag en er wordt door Jezus een overeenkomstig antwoord gegeven.
Thomas evangelie logion 113 schreef:Zijn leerlingen zeiden tot hem:
Wanneer zal het koninkrijk komen?
Jezus zei:
Het koninkrijk komt niet door het te verwachten.
Je kunt niet zeggen: ‘Het is hier’, of ‘Het is daar’.
Nee, het koninkrijk is uitgespreid over de aarde
maar men ziet het niet.
Kortom, de bewering dat het koninkrijk van God nabij is, is geen bepaling van tijd maar een bepaling van plaats. Het betreden van het koninkrijk van God was altijd al mogelijk, omdat het een kwestie is van houding, een mentaliteit, een manier van ervaren, een nieuwe manier van kijken, een nieuw besef. De mensen die zitten te wachten op het einde der tijden waarna het koninkrijk van God zich zal aandienen en zich in de tussentijd met angst en beven suf zitten te bidden en boete te doen voor hun vermeende zonden in de hoop om zichzelf op die manier een plaatsje te verwerven, zijn beklagenswaardig, want zij vergissen zich deerlijk.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Ik vraag me af (bijbels vs. nazisme, geloof het of niet):

Bericht door Gast1 » 12 apr 2014, 13:34

Very :post:

En waarschijnlijk beter en duidelijker dan dat ik het had geschreven ... en er is meer ... het gaat nog iets verder ...

Gebruikersavatar
Rudolf I
Onderzoeker
Berichten: 696
Lid geworden op: 12 apr 2014, 03:29

Re: Ik vraag me af (bijbels vs. nazisme, geloof het of niet):

Bericht door Rudolf I » 12 apr 2014, 18:58

Tardis schreef:Ik stel een wedervraag.
Ik kan deze wedervraag niet goed beantwoorden denk ik. Ik kwam er nu net plots achter dat je ook goed vakkundig bent. Ik sta voor heel veel open, voor andere dingen dan alleen de christelijke visie.
Toch wil ik best geloven dat er zoiets zou kunnen bestaan als beschreven in de oude teksten...
We zien allemaal iets anders
kijken door dezelfde ruit
vogelpoep of universum
Het is maar waar je toe besluit.

-Ietsje later- Huub van der Lubbe, De Dijk

Gast1

Re: Ik vraag me af (bijbels vs. nazisme, geloof het of niet):

Bericht door Gast1 » 12 apr 2014, 19:56

Rudolf I, het is de bedoeling dat je de twee citaten leest.
Vertel gewoon dat wat er staat geschreven, het is heel eenvoudig ...

[think]

Ik help je:
Lutherse vertaling 1648 schreef:20ENde doe Hy gevraegt wiert van de Phariseën: Wanneer komt het Rijck Godts? antwoordde Hy haer, ende sprack: Het Rijck Godts en komt niet met uyterlijck gelaet.
21 Men en sal oock niet seggen: Siet, hier ofte daer is het. Want siet, het Rijck Godts is inwendigh in u.
Statenvertaling 1637 schreef:20 Ende gevraeght zijnde vande Phariseen, wanneer het Coninckrijcke Godts komen soude, heeft hy haer geantwoordt ende geseght, Het Coninckrijcke Godts en komt niet met uyterlick gelaet.
21 Noch men en sal niet seggen, Siet hier, ofte siet daer: Want siet het Coninckrijcke Godts is binnen u lieden.

:wink:

Ah, en deze ook trouwens:
Thomas evangelie logion 113 schreef:Zijn leerlingen zeiden tot hem:
Wanneer zal het koninkrijk komen?
Jezus zei:
Het koninkrijk komt niet door het te verwachten.
Je kunt niet zeggen: ‘Het is hier’, of ‘Het is daar’.
Nee, het koninkrijk is uitgespreid over de aarde
maar men ziet het niet.
Maar het gaat nóg verder dan dat ...

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Ik vraag me af (bijbels vs. nazisme, geloof het of niet):

Bericht door The Grey » 12 apr 2014, 20:38

Gast1 schreef: Waarom schrijf je in het Nederlands en in het Engels?
Waarom schrijf je sommige woordjes in kapitalen?

Vertel ...
Omdat het kan! :mrgreen:

In sommige gevallen toch wel de beste reden ooit!
-

Gebruikersavatar
Rudolf I
Onderzoeker
Berichten: 696
Lid geworden op: 12 apr 2014, 03:29

Re: Ik vraag me af (bijbels vs. nazisme, geloof het of niet):

Bericht door Rudolf I » 12 apr 2014, 21:16

Tardis schreef:
Rudolf I schreef:In ieder geval heeft Jezus het einde der tijden aangekondigd. No doubt about THAT!
Laat maar eens een tekst zien waarin hij dat onomstotelijk beweert.
Ik dacht eerst dat de bijbelse openbaringen het voorbeeld waren van de aankondiging van het einde der tijden.
Lutherse vertaling 1648 schreef:20ENde doe Hy gevraegt wiert van de Phariseën: Wanneer komt het Rijck Godts? antwoordde Hy haer, ende sprack: Het Rijck Godts en komt niet met uyterlijck gelaet.
21 Men en sal oock niet seggen: Siet, hier ofte daer is het. Want siet, het Rijck Godts is inwendigh in u.
Statenvertaling 1637 schreef:20 Ende gevraeght zijnde vande Phariseen, wanneer het Coninckrijcke Godts komen soude, heeft hy haer geantwoordt ende geseght, Het Coninckrijcke Godts en komt niet met uyterlick gelaet.
21 Noch men en sal niet seggen, Siet hier, ofte siet daer: Want siet het Coninckrijcke Godts is binnen u lieden.
Oké, het koninkrijk is alom, begrijp ik uit deze tekst.
Thomas evangelie logion 113 schreef:Zijn leerlingen zeiden tot hem:
Wanneer zal het koninkrijk komen?
Jezus zei:
Het koninkrijk komt niet door het te verwachten.
Je kunt niet zeggen: ‘Het is hier’, of ‘Het is daar’.
Nee, het koninkrijk is uitgespreid over de aarde
maar men ziet het niet.
Ken je die van de astronaut (of kosmonaut, als dat het geval is) die de ruimte in werd geschoten en zei over de boordradio: "Haha, nu ben ik hier, en ik zie helemaal geen god!"...?
Tardis schreef:Kortom, de bewering dat het koninkrijk van God nabij is, is geen bepaling van tijd maar een bepaling van plaats. Het betreden van het koninkrijk van God was altijd al mogelijk, omdat het een kwestie is van houding, een mentaliteit, een manier van ervaren, een nieuwe manier van kijken, een nieuw besef. De mensen die zitten te wachten op het einde der tijden waarna het koninkrijk van God zich zal aandienen en zich in de tussentijd met angst en beven suf zitten te bidden en boete te doen voor hun vermeende zonden in de hoop om zichzelf op die manier een plaatsje te verwerven, zijn beklagenswaardig, want zij vergissen zich deerlijk.
Dit is best interessant, maar moet ik nu aan zoiets denken als aan James Redfields "De Celestijnse belofte"? Dat je het door actief te leven kunt bereiken? (Het zal mij niet lukken, ben ik bang, ik ben een roker van tabak en wiet en een drinker van goudgeel sap met een kraagje). Als het niet in de toekomst is dat het koninkrijk komen zal (wat het dan ook mag zijn), maar nu al, dan mag ik toch aannemen dat het ook twijfelachtig is dat er een (apocalyptisch) eind aan de wereld komt?

Misschien haal ik nu wel te veel door elkaar. Theosofie is nooit mijn vak geweest eigenlijk...
We zien allemaal iets anders
kijken door dezelfde ruit
vogelpoep of universum
Het is maar waar je toe besluit.

-Ietsje later- Huub van der Lubbe, De Dijk

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Ik vraag me af (bijbels vs. nazisme, geloof het of niet):

Bericht door Tardis » 12 apr 2014, 22:04

Rudolf I schreef:Ik dacht eerst dat de bijbelse openbaringen het voorbeeld waren van de aankondiging van het einde der tijden.
Jezus heeft daar niets aan bijgedragen. Het laatste Bijbelboek heet dan ook niet voor niets de openbaringen van Johannes. Wie die Johannes geweest is weet niemand, hij was in elk geval niet de apostel Johannes. Mijn eigen mening is dat de openbaringen van Johannes nooit in het Oude Testament opgenomen had moeten worden, mensen worden onnodig gek van dat boek.
Rudolf I schreef:Ken je die van de astronaut (of kosmonaut, als dat het geval is) die de ruimte in werd geschoten en zei over de boordradio: "Haha, nu ben ik hier, en ik zie helemaal geen god!"...?
Dat was Nikita Chroetsjev die dit in het kader van de anti-religie campagne zei over Yuri Gagarin, de eerste man in de ruimte. Het is niet bekend of Yuri Gagarin dit inderdaad ooit gezegd heeft, het is niet zo waarschijnlijk dat Gagarin er een grapje over maakte want hij was lid van de Russische Orthodoxe kerk.
Maar wat zou het? God is geen menneke die het universum bedacht heeft, of zijn baard heeft laten staan en vanaf de wolken of vanuit de ruimte toeziet op wat wij doen. Dat is geloof voor de eenvoudigen van geest.
Rudolf I schreef:Dit is best interessant, maar moet ik nu aan zoiets denken als aan James Redfields "De Celestijnse belofte"?
Je moet helemaal niets en ik zou je dat boek afraden te lezen, ik ben er ooit aan begonnen en heb het na een stuk of 40 bladzijdes uit pure ergernis weggelegd. Onleesbaar slecht geschreven boek, met het kwaliteitsniveau van een 4e klas HAVO scholier die van zijn docent een opstel moest schrijven.
Rudolf I schreef:Dat je het door actief te leven kunt bereiken?
Nee, het is eenvoudiger dan dat als je eenmaal begrijpt waar het om gaat. Maar begrijpen waar het om gaat is nou juist het moeilijke er aan. Een wijsheidsleraar zou het kunnen uitleggen, maar weinigen begrijpen wat de wijsheidsleraar eigenlijk bedoelt. Het leren is niet passief maar actief. Het leven is de leerschool, iedereen leert wat nodig is in het eigen leeftempo (soms snel, soms traag) en iedereen maakt fouten die nodig zijn om er van te leren. Het gevolg hiervan is bewustzijnsgroei.
Rudolf I schreef:Misschien haal ik nu wel te veel door elkaar. Theosofie is nooit mijn vak geweest eigenlijk...
Ja, je haalt inderdaad alles door elkaar. Theosofie is niet de tak van sport waar ik het over had. Desondanks hoop ik dat je voldoende antwoord kreeg op je verzoek (in je openingspost) om te helpen je gedachten te ordenen.
Laatst gewijzigd door Tardis op 12 apr 2014, 22:35, 5 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Rudolf I
Onderzoeker
Berichten: 696
Lid geworden op: 12 apr 2014, 03:29

Re: Ik vraag me af (bijbels vs. nazisme, geloof het of niet):

Bericht door Rudolf I » 12 apr 2014, 22:23

Dat is ook een antwoord.
We zien allemaal iets anders
kijken door dezelfde ruit
vogelpoep of universum
Het is maar waar je toe besluit.

-Ietsje later- Huub van der Lubbe, De Dijk

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Ik vraag me af (bijbels vs. nazisme, geloof het of niet):

Bericht door Zoeker » 12 apr 2014, 22:47

Tegen de tijd dat je de bijbel begrijpt heb je de bijbel niet meer nodig.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Ik vraag me af (bijbels vs. nazisme, geloof het of niet):

Bericht door Gast1 » 13 apr 2014, 06:33

@ Tardis: ;P! ;P! ;P!
The Grey schreef:
Gast1 schreef: Waarom schrijf je in het Nederlands en in het Engels?
Waarom schrijf je sommige woordjes in kapitalen?

Vertel ...
Omdat het kan! :mrgreen:

In sommige gevallen toch wel de beste reden ooit!
Toch 'kan' ik met een dergelijk antwoord niets.

Gebruikersavatar
shaffy
Onderzoeker
Berichten: 457
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:48

Re: Ik vraag me af (bijbels vs. nazisme, geloof het of niet):

Bericht door shaffy » 13 apr 2014, 10:11

In elk geschrift schuilt ergens wel een waarheid, alleen waar?
Wat het vooral leert is God naast ons te plaatsen, maar dat kan alleen als wij niet roken, drinken (met een schuimkraag), vloeken, naast de pot piest en nog meer van dat spul O wee!!
De meeste teksten zijn bedenksels uit ons aardse put, dit ten gunste van...niet God in ieder geval. Wanneer de woorden gevuld zijn met rillingen en angst dan is dat altijd onwaar. ALTIJD!
Door loslaten, genieten en acceptatie komen we vanzelf in aanraking met een innerlijke ruimte waarin God leef en niet eens er naast.


Citaat Pierre
Nee, het koninkrijk is uitgespreid over de aarde
maar men ziet het niet
Voorspelling van Nostradamus, ik zou opgraven 123.584 romeinse munten en 680.00 goudstaven.
Mijn vondsten tot op heden zijn; 307.900 blik-clipjes en 6000 roestige spijkers

IvanB

Re: Ik vraag me af (bijbels vs. nazisme, geloof het of niet):

Bericht door IvanB » 06 mei 2014, 11:06

Onleesbaar slecht geschreven boek, met het kwaliteitsniveau van een 4e klas HAVO scholier die van zijn docent een opstel moest schrijven.


Prachtige passage.

Plaats reactie