Vandaag 100 jaar geleden

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door TheStef » 29 aug 2016, 14:02


gusteman

Re: Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door gusteman » 29 aug 2016, 21:04

Boeiend om zo'n oude krant te kunnen lezen.

Blijkbaar bestond er 100 jaar geleden al zoiets als "politiek correcte" berichtgeving.
Er wordt heel diplomatisch een evenwicht gezocht in de verslaggeving over de verschillende strijdende partijen.

Zou dit kunnen te maken gehad hebben met een zekere vorm van censuur? Dat het de kranten van overheidswege verboden was om artikelen te publiceren die de onpartijdigheid van Nederland konden compromitteren?

Opvallend is ook dat, na twee jaren van bloederige slachtpartijen, er toch een draad van optimisme doorheen de verslaggeving loopt.
Er staat toch geschreven dat zwaar verminkte Britse soldaten zouden gezegd hebben "dat dit allemaal best meeviel, zolang de Britten maar de oorlog wonnen". :shock:

Leuk is dan weer om de evolutie van de Nederlandse taal te kunnen opmerken, vooral de opvallende afwezigheid van afkortingen en uit het Engels ontleende woorden en uitdrukkingen.

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door TheStef » 30 aug 2016, 12:52

gusteman schreef:Boeiend om zo'n oude krant te kunnen lezen.

Blijkbaar bestond er 100 jaar geleden al zoiets als "politiek correcte" berichtgeving.
Er wordt heel diplomatisch een evenwicht gezocht in de verslaggeving over de verschillende strijdende partijen.

Zou dit kunnen te maken gehad hebben met een zekere vorm van censuur? Dat het de kranten van overheidswege verboden was om artikelen te publiceren die de onpartijdigheid van Nederland konden compromitteren?

Opvallend is ook dat, na twee jaren van bloederige slachtpartijen, er toch een draad van optimisme doorheen de verslaggeving loopt.
Er staat toch geschreven dat zwaar verminkte Britse soldaten zouden gezegd hebben "dat dit allemaal best meeviel, zolang de Britten maar de oorlog wonnen". :shock:

Leuk is dan weer om de evolutie van de Nederlandse taal te kunnen opmerken, vooral de opvallende afwezigheid van afkortingen en uit het Engels ontleende woorden en uitdrukkingen.
Dat er sprake is van vrijwillige of onvrijwillige censuur is wel zeker, in WO I was Nederland Neutraal en deed zijn uiterste best dit ook aan de strijdende partijen als zodanig te verkopen, Nederland was als de dood dat zij betrokken zou worden in dit megaconflict.

De wijze waarop de burger (soldaat) tegen oorlog aankeek was ook een andere, dood was meer geaccepteerd, er is geen enkele democratische regering die 50.000 slachtoffers op één enkele dag kan verkopen aan de burger tegenwoordig. (op de eerste dag van de Slag bij de Somme, vielen er 50.000 slachtoffers).

Wat dit zo apart maakt is dat het máár 100 jaar geleden is.

gusteman

Re: Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door gusteman » 30 aug 2016, 13:32

TheStef schreef:De wijze waarop de burger (soldaat) tegen oorlog aankeek was ook een andere, dood was meer geaccepteerd ...

... Wat dit zo apart maakt is dat het máár 100 jaar geleden is.
Inderdaad, op het platteland hield zowat iedereen kippen en/of konijnen die ze zelf slachtten voor consumptie.
Wie zoiets nu doet krijgt al snel de stempel dierenbeul.

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door TheStef » 30 aug 2016, 14:44

Overigens, Nederland had destijds een bevolking van 6,5 mln mensen, en heeft 1 mln Belgische vluchtelingen opgenomen, misschien iets om eens over na te denken

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door Vitharr » 30 aug 2016, 19:20

Die Belgen verscholen zich niet in frietkotten waarin ze zich afzonderden van d'n 'Ollanders. Dat scheelt wel denk ik.
Morgen is vandaag ook gisteren....

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door TheStef » 31 aug 2016, 08:51

Vitharr schreef:Die Belgen verscholen zich niet in frietkotten waarin ze zich afzonderden van d'n 'Ollanders. Dat scheelt wel denk ik.

Ik denk dat het opnemen van 1 mln vluchtelingen (15% van de totale bevolking) geen eenvoudige opgave is geweest, maar men deed het wel.

Just-me
Student
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 feb 2005, 20:16

Re: Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door Just-me » 31 aug 2016, 23:02

TheStef schreef:
Vitharr schreef:Die Belgen verscholen zich niet in frietkotten waarin ze zich afzonderden van d'n 'Ollanders. Dat scheelt wel denk ik.

Ik denk dat het opnemen van 1 mln vluchtelingen (15% van de totale bevolking) geen eenvoudige opgave is geweest, maar men deed het wel.
Financieel en logistiek zeker, maar het zal zeker ook gescheeld hebben dat er niet echt een groot cultuurverschil was tussen de Belgen en Hollanders.

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door TheStef » 01 sep 2016, 09:31

Dat cultuurverschil was helemaal niet relevant, ze werden gewoon allemaal in bewaakte opvangkampen gepropt

https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische ... reldoorlog


Daarbij denk ik niet dat de cultuurverschillen van de huidige vluchtelingen een probleem zijn, er gaat relatief weinig mis, sterker nog, het aantal mensen dat de fout is gaat is per jaar kleiner dan crimineel gedrag op een willekeurige zaterdagavond in Nederlandse steden.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door Vitharr » 01 sep 2016, 10:22

Als ik me niet vergis zijn die zogenaamde 'Belgenkampen' pas later ontstaan en betrof de opvang in eerste instantie een burgerinitiatief.

Zelf denk ik dat het cultuurverschil wel een rol speelt. Niemand wantrouwde Belgen op de manier zoals moslims tegenwoordig gewantrouwd worden.

En wat de incidenten betreft, als ervaring de statistiek weerlegt kijk je er toch anders tegenaan.

- Persoonlijke incidenten met Belgen 0
- Persoonlijke incidenten op zaterdagavond; sporadisch, maar triest genoeg overwegend met allochtonen
-Traumatiserende incidenten waar ik persoonlijk bij betrokken was; 100% allochtone asielzoekers.

Het cultuurverschil is de rode draad. Betrap ik een blanke boeren Nederlander op grensoverschrijdend gedrag dan levert dit onenigheid op over de kwestie, bij Islamitische allochtonen draait het direct om het feit dat ik maar een Khafir ben.

Maar uiteraard betreft dit slechts persoonlijke ervaringen. Er zullen best slechte Belgen bestaan.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door univers » 01 sep 2016, 10:30

Er zullen best slechte Belgen bestaan.
Vergeet de kaaskoppen niet. die kunnen er ook een houtje van.
Ze dragen enkel een pak en een stropdas.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door Vitharr » 01 sep 2016, 10:35

univers schreef:
Er zullen best slechte Belgen bestaan.
Vergeet de kaaskoppen niet. die kunnen er ook een houtje van.
Ze dragen enkel een pak en een stropdas.
Was dat maar een cultuurverschil. Helaas blijkt dat steeds meer een cultuur te zijn. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door TheStef » 01 sep 2016, 13:11

Vitharr schreef:
Het cultuurverschil is de rode draad. Betrap ik een blanke boeren Nederlander op grensoverschrijdend gedrag dan levert dit onenigheid op over de kwestie, bij Islamitische allochtonen draait het direct om het feit dat ik maar een Khafir ben..
Mijn persoonlijke ervaringen betreffen voornamelijk autochtone Nederlanders.

Waar u voor op moet passen is generalisatie, niet elke allochtoon is asielzoeker, en niet elke asielzoeker is vluchteling.

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door TheStef » 01 sep 2016, 13:12

Vitharr schreef:
univers schreef:
Er zullen best slechte Belgen bestaan.
Vergeet de kaaskoppen niet. die kunnen er ook een houtje van.
Ze dragen enkel een pak en een stropdas.
Was dat maar een cultuurverschil. Helaas blijkt dat steeds meer een cultuur te zijn. :wink:

Wist u dat in deze periode de Katholiek ook als cultuurvreemd werd beschouwd? En dat we die rare zuiltjes pas sinds de jaren 60 aan het opruimen zijn?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door Vitharr » 01 sep 2016, 13:34

Zeg maar je hoor TheStef. Ik weet heel goed waar we voor op moeten passen. Ik heb daar een aanzienlijk deel van het forum mee gevuld. Generalisatie is idd 1 van mijn zorgen binnen deze context. Er wordt aan beide zijden van de schaal teveel gegeneraliseerd. Vandaar dat ik mijn persoonlijke ervaring als contrast aanbood, zonder dit door te trekken naar een complete populatie.

Cultuurverschil is een contrast. Ook de Belgen die hierboven genoemd werden veroorzaakten een contrast met vergelijkbare problematiek (intolerantie) tot gevolg. Vooral in Friesland, waar de losbandigheid van de Belgen botste met de puriteinse Friezen.

Dat de Katholieken als cutuurvreemd beschouwd werden is me bekend, evenals de illusie dat er daadwerkelijk aan het opruimen van zuiltjes gewerkt wordt. De praktijk is weerbarstiger. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door TheStef » 01 sep 2016, 13:54

Vitharr schreef: Dat de Katholieken als cutuurvreemd beschouwd werden is me bekend, evenals de illusie dat er daadwerkelijk aan het opruimen van zuiltjes gewerkt wordt. De praktijk is weerbarstiger. :wink:
Inmiddels zijn die verschillen tussen Katholieken en Protestanten al behoorlijk opgeruimd, het is niet meer zo dat je als katholiek niet in het management kan komen van een protestants bedrijf, of omgekeerd. Daarnaast lopen kerken in hoog tempo leeg en de meeste Nederlanders beschouwen zichzelf niet meer religieus, in ieder geval niet georganiseerd religieus.

Er beginnen zich wel nieuwe zuilen te ontwikkelen, en dat is met name op het gebied van Nationalisme, oud-jong, enz en daar vind ook meer en meer polarisatie plaats

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door univers » 01 sep 2016, 16:52

Inmiddels zijn die verschillen tussen Katholieken en Protestanten al behoorlijk opgeruimd,
Weten ze dat in Ierland ook ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door TheStef » 01 sep 2016, 17:33

univers schreef:
Inmiddels zijn die verschillen tussen Katholieken en Protestanten al behoorlijk opgeruimd,
Weten ze dat in Ierland ook ?
Zelfs daar wordt het inmiddels rustiger, echte conflicten zijn er niet meer in Noord Ierland, maar daar is de scheiding tussen de katholieken en protestanten nog wel heel erg aanwezig. Overigens hebben die conflicten ook een ietwat andere historische basis, Religie is daar een onderdeel van.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door Vitharr » 01 sep 2016, 19:53

TheStef schreef:Inmiddels zijn die verschillen tussen Katholieken en Protestanten al behoorlijk opgeruimd, het is niet meer zo dat je als katholiek niet in het management kan komen van een protestants bedrijf, of omgekeerd. Daarnaast lopen kerken in hoog tempo leeg en de meeste Nederlanders beschouwen zichzelf niet meer religieus, in ieder geval niet georganiseerd religieus.

Er beginnen zich wel nieuwe zuilen te ontwikkelen, en dat is met name op het gebied van Nationalisme, oud-jong, enz en daar vind ook meer en meer polarisatie plaats
Hmm... Mijn ervaring is dan toch weer dat zeker op de hogere managementfuncties voorkeur gegeven wordt aan de eigen zuil, wat die dan ook moge zijn. Tevens heb ik geconstateerd dat het geloof minder openlijk uitgedragen wordt, maar omdat ik vrij toegankelijk ben op dat gebied wordt er regelmatig afgetast of ik wel 'goed volk' ben. En op zo'n moment weet ik dan zelf ook direct wat voor vlees ik in de kuip heb.

Hetzelfde, maar dan in omgekeerde vorm, neem ik waar bij de andere zuilen die je noemt. In mijn optiek is het dan ook meer de zichtbaarheid van de zuil die verandert dan de daadwerkelijke aanwezigheid er van.

Edit: In mijn eerste alinea leg ik vooral de focus op het Christendom maar ik heb inmiddels geleerd dat in de hogere regionen van het bedrijfsleven spiritualiteit een belangrijkere factor is dan daarbuiten vaak vermoed wordt. Helaas vaak op een negatieve manier. Ik heb regelmatig tussen de haaien gezwommen en het zijn geen kleine jongens op dergelijk gebied. Zeker als de buitenwereld denkt dat rationeel atheïsme terrein aan het winnen is. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Vandaag 100 jaar geleden

Bericht door TheStef » 02 sep 2016, 08:48

Vitharr schreef: Hmm... Mijn ervaring is dan toch weer dat zeker op de hogere managementfuncties voorkeur gegeven wordt aan de eigen zuil, wat die dan ook moge zijn. Tevens heb ik geconstateerd dat het geloof minder openlijk uitgedragen wordt, maar omdat ik vrij toegankelijk ben op dat gebied wordt er regelmatig afgetast of ik wel 'goed volk' ben. En op zo'n moment weet ik dan zelf ook direct wat voor vlees ik in de kuip heb.

Hetzelfde, maar dan in omgekeerde vorm, neem ik waar bij de andere zuilen die je noemt. In mijn optiek is het dan ook meer de zichtbaarheid van de zuil die verandert dan de daadwerkelijke aanwezigheid er van.

Edit: In mijn eerste alinea leg ik vooral de focus op het Christendom maar ik heb inmiddels geleerd dat in de hogere regionen van het bedrijfsleven spiritualiteit een belangrijkere factor is dan daarbuiten vaak vermoed wordt. Helaas vaak op een negatieve manier. Ik heb regelmatig tussen de haaien gezwommen en het zijn geen kleine jongens op dergelijk gebied. Zeker als de buitenwereld denkt dat rationeel atheïsme terrein aan het winnen is. :wink:
Misschien is e.e.a. per regio verschillend, (cultuurverschillen in Nederland zijn nog steeds aanwezig) maar ik heb die ervaring niet of nauwelijks.

Rationeel atheïsme is niet aan het winnen, nog steeds worden er meer rechten toegekend aan religieuzen dan aan niet Religieuzen, dat is altijd al zo geweest, maar de laatste jaren gaat dat meer opvallen omdat er een nieuwe groep religieuzen erbij is gekomen, de Moslim, en die is wat "branche-vreemd" voor Nederland, en dat valt op.

Plaats reactie