veteranen bij herdenkingen Airborne, Arnhem

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

veteranen bij herdenkingen Airborne, Arnhem

Bericht door TheStef » 31 aug 2016, 10:26

http://www.nu.nl/binnenland/4314601/tus ... borne.html

Toch nog steeds bijzonder dat deze veteranen nog elk jaar naar Arnhem komen. Het is overigens de moeite waard om deze herdenkingen een keertje bij te wonen.

gusteman

Re: veteranen bij herdenkingen Airborne, Arnhem

Bericht door gusteman » 31 aug 2016, 16:50

Ja, die kerels beginnen zoetjesaan een respectabele leeftijd te bereiken.

En, eerlijk gezegd, mij verbaast het niet dat zij elk jaar weer op post zijn. Wanneer je dergelijke belevenissen achter de rug hebt is er een band gegroeid die nooit meer stuk gaat.
Dat lapje grond roept en trekt dat het geen weerga heeft.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: veteranen bij herdenkingen Airborne, Arnhem

Bericht door Tammy » 01 sep 2016, 05:22

Ik vind het geweldig dat deze herdenkingen nog steeds bestaan.
Ik heb er eentje gezien lang geleden in Eindhoven.
Bij het bevrijdingsfeest, ze reden daar in de jeeps.
Ik raak altijd ontroerd als ik deze mensen zie.
En heb zoveel respect voor ze.

Toen mijn dochter amper 5 jaar was liet ik haar al een bloemetje brengen bij de graven in Omaha Beach in Normandie waar we toen waren.
Ze weet het nu nog op 29 jarige leeftijd. :grin:

Namens mijn moeder die de hongerwinter had overleefd in Heiloo.
Haar oma vroeg dat toen ze hoorde dat we daar heen gingen op vakantie.
Ik weet nog dat sommige moeders op het schoolplein dat belachelijk vonden dat ik dat deed met mijn dochter.
Vonden ze zielig voor mijn dochter want die hoorde te spelen aan zee enz.
Nou dat deed mijn dochter ook de ene dag en de andere dag gingen we museums bezoeken.
En ik betrok haar daarbij, je moet het wel interessant maken voor die leeftijd.


Dat die moeders alleen konden kletsen over hun kids en welk truitje ze nu weer hadden gebreid enz moeten ze zelf weten.
En ook dat alles voor de kids was op vakantie onder het motto: als de kinderen het fijn hebben, hebben de ouders het ook.
Een belachelijk instelling vond ik dat.

Zo`n moeder was ik niet.
Ik wilde mijn dochter algemene ontwikkeling meegeven.
En ze heeft het heel leuk gevonden, en geleerd dat papa en mama ook vakantie hebben en dingen willen bezichtigen.
Dus samen vakantie vieren en niet bezienswaardigheden laten schieten die je altijd hebt willen bezoeken alleen maar omdat je kind mee is.

Dus ook Gaudi bezoeken in Barcelona, Salvador Dali museum op 9 jarige leeftijd enz en daarna naar het strand.
Samen met mama plonsen in de middellandse zee en veel ijsjes eten en zandkastelen bouwen.. :mrgreen:
Niks mis mee.

Ik heb ooit een artikel lang geleden gelezen van een vrouw die moeder was.
Ze schreef: ik leef niet voor mijn kind...........mijn kind leeft samen met mij.
Ben ik nooit vergeten, schitterend verwoord. [clap]
Want voordat ik moeder werd was ik al een persoon.
En de vrouwen op dat schoolplein waren alleen nog maar moeder.
Maar ik niet.

Mijn dochter herinnert zich nog het bloemetje in Normandie en de kleur ook.
En de grote tank in het museum.
En ze was blij zei ze dat we haar dat hadden laten zien en alle anderen museums in anderen landen waar we waren.
Vond ik heel leuk om te horen toen ze het jaren later een keer vertelde aan mij. :grin:

En in 2010 vriend en papa achterlatend in Nederland en een weekje samen met haar half Italiaanse mama Roma bezoeken. :grin:
Want geschiedenis is belangrijk.

En elke keer als ik haar nog iets wil vertellen ook al is ze allang uit huis en samen woont met haar vriend roept ze lachend :

Goed voor de algemene ontwikkeling he mama ? :mrgreen:

En dan zeg ik met haar koosnaampje die ik voor haar heb : inderdaad pumkin !
Goed voor de algemene ontwikkeling en haar vriend roept het nu ook naar mij.[joker]


De veteranen...................mijn dochter kende ze al a long time ago. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: veteranen bij herdenkingen Airborne, Arnhem

Bericht door gusteman » 01 sep 2016, 06:54

:post:

Ik vraag me nu net af, lieve Tammy, waarom jij nooit hebt gekozen voor een openbare functie?

Met jou als minister zou het departement onderwijs er stukken op vooruit gaan en je zou een pak kiezers achter jou hebben staan.

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: veteranen bij herdenkingen Airborne, Arnhem

Bericht door TheStef » 01 sep 2016, 09:26

@Tammy

Ik doe het ook met die van mij, en op een of andere manier vinden ze het heel interessant. Wij zijn dit jaar al in het Anne Frank museum geweest, maar ook bij de Poolse Militaire erebegraafplaats in MonteCassino. Ook Herculaneum en Pompeii vinden ze heel interessant.

Dat doen we al jaren, die van mij zijn nu 8 en 10, overigens vond de jongste Herculaneum heel interessant omdat daar natuurlijk Skalletten liggen.

Een paar jaar geleden zijn we nog in Overloon geweest, dat is ook een prachtig museum tegenwoordig, zeker voor kinderen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: veteranen bij herdenkingen Airborne, Arnhem

Bericht door Tardis » 01 sep 2016, 13:15

TheStef schreef:Toch nog steeds bijzonder dat deze veteranen nog elk jaar naar Arnhem komen. Het is overigens de moeite waard om deze herdenkingen een keertje bij te wonen.
Inderdaad. 17 september was de eerste grote luchtlanding, het was de grootste luchtlanding ooit. We vergeten dat het niet alleen om Arnhem ging, er werden ook soldaten gedropt in Noord Brabant. Ook de dagen daarna werden vanuit de lucht nog duizenden soldaten gedropt. Het was de bedoeling om een langgerekte vrije zone vanaf België, dwars door Noord Brabant naar de Veluwe tot stand te brengen. Vanaf daar, zo was het plan, zouden de troepen Duitsland binnen kunnen vallen. Met de kennis van nu kunnen we wel stellen dat operatie Market Garden zo'n faliekante mislukking is geworden door een combinatie van zelfoverschatting, eerzucht en gehaaste (en daardoor onzorgvuldige) voorbereiding door veldmaarschalk Montgomery. Hij is daar nooit voor gestraft omdat Montgomery de schuld voor het verlies geheel aan de Poolse soldaten (inclusief generaal Sosabovski) toeschreef en acht maanden later (4 mei) op de Lüneburger Heide een Duitse delegatie het papier met de tekst voor de capitulatie liet tekenen en zich daar alle eer voor toe-eigende. Hij leefde namelijk in onmin met de Amerikaanse generaal Patton, die had ook een groot aandeel in de overwinning. En we vergeten gemakshalve ook de inzet en opofferingen van de Russische soldaten. Montgomery werd in Engeland met gejuich ontvangen en is daar de geschiedenis ingegaan als oorlogsheld. Sosabovski kreeg de schuld voor het mislukken in de schoenen geschoven. Nederland ging daar niet mee akkoord, maar moest zich schikken in wat de Britten er van vonden. Sosabovski heeft gelukkig nog tijdens zijn leven in Nederland (vooral in de omgeving van Driel) de eer gekregen die hij verdient.

Goed dat deze operatie herdacht wordt, maar er zijn wel fouten in het herdenken geslopen. Zo is er in de volksmond sprake van 'de slag om Arnhem', maar het ging in het plan Market Garden niet speciaal om de stad Arnhem, het ging om het aanleggen van een veilige corridor naar de Veluwe en het IJsselmeer zodat het leger van daaruit bevoorraad zou gaan worden om daarna de finale aanval op Berlijn in te zetten. Vanuit de Veluwe zou het leger niet gehinderd worden door de Siegfried linie, die hield ten oosten van Nijmegen bij de Rijn op.

Een andere storende fout is de herdenking en de vredesclaim in Wageningen. lees in de link waarom dat storend is.

http://historiek.net/capitulatie-in-wag ... ing/49371/
Laatst gewijzigd door Tardis op 01 sep 2016, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: veteranen bij herdenkingen Airborne, Arnhem

Bericht door TheStef » 01 sep 2016, 13:38

Ook met de kennis van toen was het geen verstandige militaire operatie, de operatie is te snel opgezet. De luchtlanding zelf was groter dan opzet dan die tijdens D-Day. Daarnaast zijn diverse berichten van zowel de Britse Militaire Inlichtingendiensten als van het Nederlands verzet genegeerd t.b.v. de meerdere eer en glorie van Montgomery, en inderdaad zijn de Polen schofterig behandeld, op het moment dat die landingen hebben plaatsgevonden was de strijd eigenlijk al gestreden.

Als de Generale staf de moeite zou hebben genomen om eens te overleggen met een Nederlandse Officier die de KMA voor 1940 had doorlopen hadden ze ook kunnen weten dat deze aanval tot falen gedoemd was (ondanks dat Montgomery later heeft verklaard dat de aanval voor 90% een succes is geweest). Op de KMA was er namelijk een oefening waarbij cadetten Nederland vanuit Belgie moesten aanvallen, en de meest slechte route die je daarvoor kon nemen was de Route over Eindhoven-Veghel-Nijmegen-Arnhem, met name doordat deze weg heel eenvoudig kon worden doorsneden door Duitse aanvallen.

Montgomery heeft wel meer een te grote broek aan getrokken, hij was ook diegene die wel even Caen zou innemen op D-Day zelf. Totaal over het paard getilde officier. Patton was ook een rare maar die kreeg wél voor elkaar wat hij beloofde, het mooiste voorbeeld hiervan is het feit dat hij bij het Ardennen offensief binnen een paar dagen een compleet legerkorps naar het noorden heeft laten zwenken, dat is een enorme ingewikkelde en logistieke operatie geweest.

Overigens doet dit niets af aan de inzet van de Para's van de 1ste luchtlandingsdivisie, dat zijn i.m.h.o. echte Helden.

Leestips:
- Ontsnapt uit Arnhem - Godfrey Freeman
- Arnhem negen dagen strijd - Chris Brown
- Een Brug te Ver - Cornelius Ryan
- Generaal van Arnhem Robert (roy) Urquhart (Bevelhebber van de Britse Para's)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: veteranen bij herdenkingen Airborne, Arnhem

Bericht door Tammy » 01 sep 2016, 14:01

Gusteman , dank je voor het compliment. :grin:
Ik ben er een beetje beduusd van, vind erg lief wat je zei.
Wie weet in een volgend leven. :wink:

Enig TheStef dat jij dat ook doet met jouw kinderen. ;P!
En ook naar Herculaneum en Pompeii , dat maakte op mijn zusje en mij vroeger ook gigantisch veel indruk.
De mensen maar ook die hond waar je duidelijk nog de halsbandafdruk zag.
Die hond zat aan de ketting, die kon dus niet vluchten.
Vond dat zo zielig als kind zijnde.
En Anne Frank en de begraafplaatsen , echt mooi dat jij dat jouw kinderen ook laat zien. :grin:

Ik lees straks de link van Tardis.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: veteranen bij herdenkingen Airborne, Arnhem

Bericht door Tardis » 01 sep 2016, 14:03

Met de omschrijving 'met de kennis van nu' bedoel ik dat we nu een overzicht hebben van wat er is gebeurd. Toen was dat voor de niet-militairen niet mogelijk.

De burgerbevolking was oorlogsmoe en keek reikhalzend uit naar de bevrijders die in Noord Frankrijk en België zoveel successen boekten dat men dacht dat de bevrijding nog een kwestie van enkele dagen was. 5 september 1944 kennen we nu als Dolle Dinsdag, toen de Nederlandse bevolking er vast van overtuigd was dat de bevrijders er aan zouden komen en er stonden veel mensen op straat om de geallieerde soldaten als eersten te begroeten. Dat begroeten van de geallieerde soldaten gebeurde de 17e alsnog en ik ken verhalen over het volksfeest dat in Wolfheze ontstond toen de eerste soldaten te voet door het dorp trokken, op weg naar Arnhem. En dat terwijl Wolfheze een paar uur eerder zwaar getroffen was door een bombardement van 24 Amerikaanse bommenwerpers. Zoveel schade: plat gebombardeerde villa's, dodelijke slachtoffers en talloze zwaar en lichtgewonden, maar men vergaf het zo ogenblikkelijk want men snakte naar vrede.

Gelukkig wordt Wolfheze tegenwoordig beter bij de herdenkingen betrokken. Maar zelfs de Amerikaanse veteranen die het bombardement hadden uitgevoerd hoorden pas tijdens hun terugkeer, toen ze dachten als oorlogshelden in de watten te worden gelegd, wat ze voor verschrikkelijke schade hadden aangericht. Dat is iets wat we de veteranen vaak hebben horen zeggen: "we hebben totale chaos en vernietiging gebracht, we hebben ze toen ze geëvacueerd waren bij ons volle verstand beroofd van hun sieraden en andere waardevolle spullen en toch zijn de mensen die dat is overkomen ons zo dankbaar".

Mijn familie van moeders kant woonde in Heteren en is alles kwijt geraakt.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: veteranen bij herdenkingen Airborne, Arnhem

Bericht door Tardis » 01 sep 2016, 14:03

Operatie Market Garden bracht geen vrede (zoals gehoopt) de oorlog in Nederland begon toen pas echt.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: veteranen bij herdenkingen Airborne, Arnhem

Bericht door Tammy » 01 sep 2016, 14:31

Tardis en TheStef, dank jullie beiden voor de informatie hierover. ;P!
Ik neem aan wat mijn generatie heeft geleerd bij geschiedenisles op school nu wel is recht getrokken ?
Zijn de geschiedenisboeken nu op school gecorrigeerd ?
Dat hoop ik wel, ik heb geen idee.
Want de geschiedenis over deze vreselijke oorlog moet wel correct worden weergeven.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie