Kleine IJstijd: klimaatverandering van 1300 tot 1850

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kleine IJstijd: klimaatverandering van 1300 tot 1850

Bericht door Fenna » 02 mei 2017, 08:10

Gast1 schreef:Het is de wetenschap(per) zelf die tot die constatering komt
En er zijn even zoveel wetenschappers die het tegendeel beweren.
Het is maar in wiens verhaal je in geloven wil.
Beste Gast1, wij verschillen in opvatting over dit onderwerp, maar dat had je ongetwijfeld al in de gaten. :grin:
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Kleine IJstijd: klimaatverandering van 1300 tot 1850

Bericht door gusteman » 02 mei 2017, 08:17

Susan schreef:Hier een stuk over oa ziekten en grote aantallen omgekomen Indianen...of zou dit ook niet kloppen,...ik had het ergens anders in boeken ed en internet ook al eens gelezen.
Uitermate interessant om deze feiten gebundeld terug te vinden.
Meestal lees je slechts over één of twee van de hier aangehaalde bevindingen; samengebracht geeft het een duidelijker beeld over het werelddeel Amerika.
En het doet mij genoegen dat de auteur er geen graten in ziet om de term "Indiaan" te hanteren.

Gast1

Re: Kleine IJstijd: klimaatverandering van 1300 tot 1850

Bericht door Gast1 » 02 mei 2017, 19:56

Vitharr schreef:En hier maak je de menselijke denkfout. De natuur is veerkrachtig. Daarom is niet de schaal, maar het tempo de bepalende factor.
Ik denk dat we beiden geen fout maken, maar een vergissing.
Het is inderdaad het tempo dat één bepalende factor is, maar terdege óók de schaalgrootte. :wink:
Vitharr schreef:Dat is ook de fout in de groene revolutie. Windmolenparken en solarparken staan bekend om hun (negatieve) hitte eiland effect.
Door het tempo waarmee we ze bouwen is de nieuwe onbalans groter dan de oude. Broeikasenergie diffundeert.
Dit nieuwe effect is direct. Dat IS klimaatverandering pur sang. :wink:
:hands:
Laatst gewijzigd door Gast1 op 02 mei 2017, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: Kleine IJstijd: klimaatverandering van 1300 tot 1850

Bericht door Gast1 » 02 mei 2017, 19:59

Fenna schreef:Beste Gast1, wij verschillen in opvatting over dit onderwerp, maar dat had je ongetwijfeld al in de gaten. :grin:
En toch blijf ik van je houden *O*

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kleine IJstijd: klimaatverandering van 1300 tot 1850

Bericht door Fenna » 02 mei 2017, 20:23

:loveU:
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie