Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch ech

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch ech

Bericht door univers » 14 aug 2017, 15:21

Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch echt in Afrika stond

Afbeelding
Volgens de onderzoekers behoorde de schedel toe aan een jong dier dat ongeveer 1 jaar en vier maanden oud moet zijn geweest. “Een nabijgelegen vulkaan begroef het bos waarin de baby-aap leefde, waardoor het fosiel en talloze bomen bewaard zijn gebleven en voorzag ons ook van de belangrijke vulkanische mineralen waarmee we het fossiel konden dateren,” legt onderzoeker Craig Feibel uit. Afbeelding: Fred Spoor.

De schedel kan bovendien onthullen hoe de laatste gemeenschappelijke voorouder van alle levende apen en mensen er ongeveer uitzag.

Wetenschappers ontdekten de schedel in Kenia, in gesteentelagen die zo’n 13 miljoen jaar oud zijn. De schedel behoort toe aan een soort die ons tot voor kort onbekend was en de naam Nyanzapithecus alesi heeft gekregen. Het is een belangrijke ontdekking, zo stellen de onderzoekers. Want deze schedel kan wel eens meer inzicht geven in een mysterieus tijdvak van de menselijke evolutie: de tijd waarin apen en mensen zich van hun gemeenschappelijke voorouder afsplitsten.

Twee prangende vragen
Al lang is bekend dat mensen nauw verwant zijn aan apen zoals de chimpansee, gorilla, orang-oetan en gibbon. Maar over de laatste gemeenschappelijke voorouder van de mens en deze apen is bar weinig bekend. “We hebben veel spectaculaire fossielen teruggevonden die laten zien hoe mensen de laatste zes tot zeven miljoen jaar in Afrika geëvolueerd zijn nadat ze zich van de chimpansees hebben afgesplitst,” vertelt onderzoeker Fred Spoor. Maar veel minder is bekend over de evolutie van de gemeenschappelijke voorouders van apen en mensen die meer dan 10 miljoen jaar geleden leefden. Er zijn weinig relevante fossiele resten teruggevonden en wat er werd ontdekt, is incompleet. En daardoor is het lastig gebleken om een antwoord te vinden op twee zeer belangrijke vragen: ontstond de gemeenschappelijke voorouder van de levende apen en mensen in Afrika en hoe zag die gemeenschappelijke voorouder eruit?”

Afrikaanse oorsprong
Met de nieuwe ontdekking komen we dichter bij de antwoorden op deze vragen in de buurt. Want de schedel is niet alleen verrassend compleet. Deze is ook nog eens zo’n 13 miljoen jaar oud en stamt dus uit een periode waarover we nog vrij weinig weten. “Nyanzapithecus alesi maakte deel uit van een groep primaten die meer dan 10 miljoen jaar in Afrika leefde,” vertelt onderzoeker Isaiah Nengo. “Wat de ontdekking van N. alesi laat zien, is dat deze groep dicht op de oorsprong van de levende apen en mensen zat en dat die oorsprong in Afrika ligt.”

Eerder zijn al wel verwanten van N. alesi teruggevonden. Maar uit die vondst kon weinig worden afgeleid. “Tot nu waren van alle Nyanzapithecus-soorten die we kenden alleen de tanden teruggevonden en was onduidelijk of het nu apen waren of niet,” vertelt onderzoeker John Fleagle. “Wat belangrijk is, is dat de schedel volledig ontwikkelde benige oorbuizen heeft, een belangrijk kenmerk waarmee we deze kunnen linken aan levende apen.

De ontdekte schedel is ongeveer zo groot als een citroen en heeft een opvallend smalle snuit. Op het eerste gezicht doet de schedel dan ook een beetje denken aan die van een jonge gibbon. “Daardoor zou je in eerste instantie denken dat het een uitgestorven gibbon is, maar onze analyse laat zien dat dit uiterlijk niet exclusief onder gibbons te vinden is, maar meerdere malen evolueerde onder uitgestorven mensapen, apen en hun verwanten,” legt onderzoeker Chris Gilbert. Bovendien blijkt uit onderzoek dat N. alesi zich ook zeker niet als een gibbon gedroeg. “Gibbons staan bekend om hun snelle en acrobatische gedrag in bomen, maar het binnenoor van N. alesi laat zien dat deze zich veel voorzichtiger verplaatste,” vertelt Spoor.

https://www.scientias.nl/schedel-sugger ... ika-stond/

http://www.ucl.ac.uk/news/news-articles ... e-ancestry
Waren onze voorouders dan toch apen?
Nou dan zijn ze in Rome, allemaal Afbeelding :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch ech

Bericht door Fenna » 15 aug 2017, 07:26

Ik blijf bij mijn mening dat wij een op zich zelf staande apensoort zijn en niet afstammen van......
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch ech

Bericht door MetalPig » 15 aug 2017, 07:35

Fenna schreef:Ik blijf bij mijn mening dat wij een op zich zelf staande apensoort zijn en niet afstammen van......
Onwetendheid is een keuze.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch ech

Bericht door Fenna » 15 aug 2017, 10:59

MetalPig schreef: Onwetendheid is een keuze.
Twijfelen aan wat beweerd word is dat onwetendheid volgens jou?
Als jij eeuwen geleden had geleefd had jij dan ook klakkeloos aangenomen dat de aarde plat was omdat dat toen de heersende waarheid was?

Deskundigen twijfelen steeds vaker aan heersende 'waarheden' over ontstaansgeschiedenis van vele zaken omdat men telkens weer nieuwe dingen ontdekt en dan tot de conclusie komt dat de voorgaande beweringen niet correct was.
Ooit dacht men dat de mens niet ouder was dan 4000 jaar, nu weet men wel beter.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch ech

Bericht door MetalPig » 15 aug 2017, 11:29

Fenna schreef:
MetalPig schreef: Onwetendheid is een keuze.
Twijfelen aan wat beweerd word is dat onwetendheid volgens jou?
Nee, vasthouden aan een mening die aantoonbaar onjuist is, is kiezen voor onwetendheid volgens mij.
Fenna schreef:Als jij eeuwen geleden had geleefd had jij dan ook klakkeloos aangenomen dat de aarde plat was omdat dat toen de heersende waarheid was?
Ah, meer onwetendheid. Platte aarde is al sinds de oude Grieken niet meer de 'heersende waarheid' geweest.
Fenna schreef:Deskundigen twijfelen steeds vaker aan heersende 'waarheden' over ontstaansgeschiedenis van vele zaken omdat men telkens weer nieuwe dingen ontdekt en dan tot de conclusie komt dat de voorgaande beweringen niet correct was.
Tuurlijk, maar dat is hier niet echt van toepassing hè. Of wilde je beweren dat je een deskundige bent die twijfelt op basis van nieuwe ontdekkingen?

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch ech

Bericht door Determinist » 15 aug 2017, 12:23

Fenna schreef:Ik blijf bij mijn mening dat wij een op zich zelf staande apensoort zijn en niet afstammen van......
Waarop baseer jij die mening?

Denk jij echt dat al het leven om ons heen geevolueerd is BEHALVE de mens?
De mens is dus in jouw ogen totaal los van het andere leven hier? Zo opeens ontstaan?

Dit lijkt puur creationisme en daar is geen enkele aanwijzing voor.
Daarentegen is het een wetenschappelijk feit geworden dat de mens onderdeel is van de Aardse evolutie van het leven.
Daar is geen andere mening tegen opgewassen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch ech

Bericht door univers » 15 aug 2017, 12:39

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch ech

Bericht door Fenna » 15 aug 2017, 12:55

MetalPig schreef:vasthouden aan een mening
Is twijfelen vasthouden aan een mening?
Ik dacht het niet.
Platte aarde is al sinds de oude Grieken niet meer de 'heersende waarheid' geweest.
Waaruit maak jij op over hoeveel eeuwen ik het heb?

Ik beweer zeker niet dat ik een deskundige ben.
Mag je alleen een mening hebben die door de mainstream word erkend?
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch ech

Bericht door univers » 15 aug 2017, 13:03

Ooit dacht men dat de mens niet ouder was dan 4000 jaar, nu weet men wel beter.
Ooit dacht men dat Adam en Eva de eerste mensen waren, en die lopen er nu nog rond.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch ech

Bericht door univers » 15 aug 2017, 13:05

Ah, meer onwetendheid. Platte aarde is al sinds de oude Grieken niet meer de 'heersende waarheid' geweest.
In de tijd van Columbus dacht men ook nog dat de aarde plat is, en dat is eeuwen later dan de oude Grieken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch ech

Bericht door Kristof Piessens » 15 aug 2017, 13:14

metalpig, treed fenna mee, maar de afstamming die ze trachten voor te stellen is betwijfelbaar, er bestaan geen bewijzen van overgangsfossielen wat de theorie zou ondersteunen, aldus verwerp ik het afstammingsverhaal in haar geheel.

Determinist, ons is macht gegeven te heersen over de planten en de dieren maar niet over de natuur zelf, alhoewel door lessen te trekken uit de natuur kun je veel leren zodat er voertuigen ontstaan die gebruik maken van water en/of lucht. Daarnaast wijk ik af, door te stellen dat de aarde een zichzelf voedende wezen is, en met reden.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch ech

Bericht door Fenna » 15 aug 2017, 13:22

univers schreef:
In de tijd van Columbus dacht men ook nog dat de aarde plat is, en dat is eeuwen later dan de oude Grieken.
;P!
En wat denk je van de ‘Flat Earthers' , (ik hoor daar niet bij) deze groep groeit nog steeds.
Grote groepen schijnen nog te geloven dat ons bolletje plat is.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch ech

Bericht door Determinist » 15 aug 2017, 13:31

Kristof Piessens schreef:metalpig, treed fenna mee, maar de afstamming die ze trachten voor te stellen is betwijfelbaar, er bestaan geen bewijzen van overgangsfossielen wat de theorie zou ondersteunen, aldus verwerp ik het afstammingsverhaal in haar geheel.

Determinist, ons is macht gegeven te heersen over de planten en de dieren maar niet over de natuur zelf, alhoewel door lessen te trekken uit de natuur kun je veel leren zodat er voertuigen ontstaan die gebruik maken van water en/of lucht. Daarnaast wijk ik af, door te stellen dat de aarde een zichzelf voedende wezen is, en met reden.
Dat de mens en de huidige apensoorten een gemeenschappelijke voorouder hebben staat vast. Dit is een feit.
Dat het fossiel in het artikel daartoe behoort is inderdaad geen feit, maar een veronderstelling.

Ik geef hierin metalpig gelijk dat als je een feit niet accepteert dit onwetendheid is OF (en dan is nog een mogelijkheid) pure onkunde.

Wat "platte Aarders" aangaat zullen de meesten puur onkundig zijn de feiten te begrijpen.

Trouwens heeft ieder het recht onwetend en/of onkundig te zijn. Het is maar in hoeverre je dom of dom wilt zijn.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch ech

Bericht door MetalPig » 15 aug 2017, 14:22

Fenna schreef:
MetalPig schreef:vasthouden aan een mening
Is twijfelen vasthouden aan een mening?
Ik dacht het niet.
Klopt, maar je schreef:
Fenna schreef:Ik blijf bij mijn mening dat wij een op zich zelf staande apensoort zijn en niet afstammen van......
Fenna schreef:
Platte aarde is al sinds de oude Grieken niet meer de 'heersende waarheid' geweest.
Waaruit maak jij op over hoeveel eeuwen ik het heb?
Sorry, om een of andere reden las ik 'middeleeuwen'.
Fenna schreef:Mag je alleen een mening hebben die door de mainstream word erkend?
Ik ga jou niet vertellen wat je wel en niet mag. Ik merk alleen op dat onwetendheid een keuze is.
Laatst gewijzigd door MetalPig op 15 aug 2017, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch ech

Bericht door MetalPig » 15 aug 2017, 15:24

univers schreef:
Ah, meer onwetendheid. Platte aarde is al sinds de oude Grieken niet meer de 'heersende waarheid' geweest.
In de tijd van Columbus dacht men ook nog dat de aarde plat is, en dat is eeuwen later dan de oude Grieken.
Fabel.

https://www.quest.nl/artikel/pas-sinds- ... ltjeskrant

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch ech

Bericht door taigitu » 15 aug 2017, 15:56

Er zijn er nog heel veel die leven op een platte aarde.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch ech

Bericht door Fenna » 21 okt 2017, 23:38

Belangrijke vondst die menselijke geschiedenis op zijn kop zet.

http://www.welingelichtekringen.nl/wete ... n-kop.html

Archeologen hebben in Duitsland 9,7 miljoen jaar oude fossielen van tanden gevonden. Volgens de wetenschappers zou hun ontdekking de hele ontstaansgeschiedenis van de mens kunnen veranderen.

Ze vonden de tandresten toen ze het zand doorzochten van een voormalige rivierbedding van de Rijn in de buurt van Eppelsheim. De fossiele tanden lijken op die van ‘Lucy’, een 3,2 miljoen jaar oud skelet van een menselijke voorvader dat is gevonden in Ethiopië. Ze lijken echter in de verste verte niet op die van andere soorten die zijn opgegraven in Europa of Azië, wat de vraag doet rijzen of de theorie dat de mens uit Afrika komt wel klopt.

De wetenschappers waren zo in de war door hun vondst dat ze het een jaar lang geheim hebben gehouden, schrijft Die Welt. Hoofd van het onderzoeksteam Herbert Lutz vertelt lokale media: “Het zijn duidelijk apentanden. De kenmerken komen overeen met vondsten in Afrika die vier tot vijf miljoen jaar jonger zijn dan de fossielen uit Eppelsheim. We hebben ongelooflijk veel geluk gehad, maar het is ook een groot mysterie.” Op de persconferentie zei de burgemeester van de gemeente Mainz: “Ik wil het niet dramatiseren, maar ik denk dat we na vandaag kunnen beginnen met het herschrijven van de ontstaansgeschiedenis van de mens.”

Hoewel er overvloedig fossiel bewijs is dat grote apen miljoenen jaren geleden door Europa trokken, waren er op het continent tot nu toe geen resten gevonden van soorten die nauw verwant zijn aan mensen. Op dit moment is de wetenschappelijke consensus dat de moderne mens uit het oosten van Afrika afkomstig is en tussen de 400.000 en 200.000 jaar geleden is ontstaan. Pas 70.000 jaar geleden is hij zich over de wereld gaan verspreiden. Deze opvatting kan door de huidige vondsten op de helling komen te staan.

Bron(nen): The Independent
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Deze schedel suggereert dat de wieg van de mensheid toch ech

Bericht door gusteman » 22 okt 2017, 10:57

Interessante ontdekking en vast de moeite om te volgen hoe dit verder evolueert.

De bevindingen van de archeologen werden gepubliceerd op ResearchGate, een soort van Facebook voor wetenschappers.
Maar dan wel voor echte wetenschappers: men kan er enkel lid worden na bewezen te hebben als wetenschapper te werk gesteld te zijn of actief binnen een onderzoeksteam dat erkend is en geleid wordt door gevestigde wetenschappers, universiteiten of hogescholen.

ResearchGate werd opgericht in 2008 en lijkt goed op weg om de nummer 1 te worden in het aanbod van online discussieplatformen voor wetenschappers.

Zo heeft in maart van dit jaar een onderzoeker in een reeks live sessies aangetoond dat een paper die in Nature was gepubliceerd een "onreproduceerbaar" onderzoek betrof. Er werd in die paper beweerd dat de onderzoekers uit bloedcellen van muizen stamcellen hadden weten te kweken.
Na de sessies op ResearchGate heeft de onderzoeker in kwestie toegegeven dat de resultaten niet reproduceerbaar waren en jammer genoeg meteen een einde aan zijn leven gemaakt.
Die laatste actie had niemand kunnen voorzien en hoe dramatisch ook, de waarheid is aan het licht gekomen dankzij ResearchGate.

De keuze van de Duitse archeologen om hun bevindingen op ResearchGate te publiceren lijkt dan ook terecht en biedt een forum voor andere wetenschappers om dieper op deze vondst in te gaan.

Wikipedia/ResearchGate
Is ResearchGate facebook for science?

Plaats reactie