Heeft er ooit een wereldwijde vloed plaats gevonden?

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Gast1

Re: Heeft er ooit een wereldwijde vloed plaats gevonden?

Bericht door Gast1 » 24 aug 2017, 11:48

Determinist schreef:
Terug naar het 'wassende water' ... ben jij het hier mee eens?:
Zekers. Echter hebben we het hier over een geologische korte tijd. Enkele honderden tot duizenden jaren. Zeker geen maanden.
Pas op met herdefiniëren van begrippen binnen de context waar het gegeven wordt.
Net zoals "Cambrische explosie" binnen geologische korte tijd heeft plaatsgevonden, spreken we hier over miljoenen jaren.
Helemaal mee eens en zo heb ik dat dan ook nooit anders gezien.
Ik stel vast dat ik in dezen tot hier toe geheel met je mee kan gaan.
Determinist schreef:Er heeft geen wereldwijde vloed op menselijke tijdschaal plaatsgevonden.
Dat zou kunnen net zoals het niet zou kunnen.
Ik poneer dat wij mensen dat (nog) niet weten.
Het is niet wetenschappelijk vastgesteld dat het wel of niet heeft plaatsgevonden.
Tot die tijd houd ik voor mezelf alle opties open en dat lijkt me ook logisch.
Het lijkt mij overigens enorm spectaculair mocht het wél hebben plaatsgevonden.
Wie weet wat nóg wetenschappelijk gaan aantonen?

Ik kwam nog een kritiek tegen op een toepasselijk boek: De wereldwijde vloed van Tjarko Evenboer.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Heeft er ooit een wereldwijde vloed plaats gevonden?

Bericht door Determinist » 24 aug 2017, 12:35

Gast1 schreef:Dat zou kunnen net zoals het niet zou kunnen.
Ik poneer dat wij mensen dat (nog) niet weten.
Het is niet wetenschappelijk vastgesteld dat het wel of niet heeft plaatsgevonden.
Tot die tijd houd ik voor mezelf alle opties open en dat lijkt me ook logisch.
Er is zeer veel bekend over de geologische geschiedenis van de Aarde.
Zoveel zelfs dat elke flood geology hypothese vrijwel onmogelijk alle geologische feiten kan verklaren, waarbij de hedendaagse geology wetenschap dat wel kan.

(let wel, we hebben het hier over hypotheses die gaan over de tijdspanne sind sde dageraad van de mensheid. Niet over periodes van miljoenen tot miljarden jaren geleden).

Het is wetenschappelijk dus niet zo dat beide opties (wel / niet wereldwijde vloed) gelijk staan in aannemelijkheid.
Flood geology is uitermate onwaarschijnlijk en kan je dus niet anders in redelijkheid om deze hypotheses logischerwijs te verwerpen.
Wie weet wat nóg wetenschappelijk gaan aantonen?
Tot er geen nieuwe aanwijzingen komen dat flood geology aannemelijker maakt...
Kunnen die komen? Uiteraard kan dat, maar gezien de feiten niet aannemelijk.

Omdat een hypothese hypothetisch gezien KAN (lees: niet onmogelijk is) zet dit het niet automatisch op dezelfde aannemelijke hoogte als andere hypotheses en zeker niet op de hoogte van de huidige consensus.

Gast1

Re: Heeft er ooit een wereldwijde vloed plaats gevonden?

Bericht door Gast1 » 24 aug 2017, 12:40

Hahaha ... :hands:

Dat komt me erg bekend voor, mijn kiddo's spreken ook altijd zo.
Schitterend vind ik dat en ik ga met je mee in dat wat je schrijft. :wink:

Plaats reactie