Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Mypos » 17 jul 2018, 00:55

taigitu schreef:
16 jul 2018, 10:32
Voor mij ligt de nadruk in het OT op de stromingen van machten over de jaren in diverse landen
waardoor andere landen mede worden beïnvloed in de manier waarop die machten, en
dan hun kwalijke kanten kunnen botvieren. En de invloed hiervan over andere landen.
Mijn gedachten gaan over deze periode waarin Trump aan de macht is wat hij met zijn gedrag
zaait aan onrust en ongelijkheid in Amerika. Wat groeit er ondergronds aan negativiteit
wat straks kan ontploffen als Trump niet meer aan de macht is.

En omdat Trump zich ook sterk profileert in het buitenland, zal ook in andere landen zijn
onrust en negativiteit mee kunnen spelen.
Hoe langer Trump aan de macht blijft en zich niet normaal gedraagt kan hij als een
tijdbom zijn, die straks er met een grote knal afscheid neemt van zijn presidentschap.
Dan wordt het 'puinruimen' in Amerika en wie weet in hoeveel andere landen van wat door
Trump's zaaien van onrust ed. heeft kunnen ontkiemen.......?
Want hoe dan ook, alle landen zijn met elkaar verbonden op meerdere manieren dan
alleen economisch.

Afbeelding
Voor mij is de situatie nu in de wereld een pot nat. Overheden en Big Business steunen elkaar en doen van alles om hun macht te behouden. Het maakt geen fuck uit wie er aan de macht is. Of het moeten populistische rechts of links extreme partijen zijn. Deze zijn nog vrij nieuw en hopelijk nog niet gecorrumpeerd. En vechten tegen de status quo.

Gast1

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Gast1 » 17 jul 2018, 06:24

Fenna schreef:
16 jul 2018, 11:54
taigitu schreef:
16 jul 2018, 11:20
Neem een Gandhi, die zonder bloedvergieten de Engelsen uit India verdreef en op zo'n
manier dat er geen oorlogen zijn ontstaan.
Daar heb je gelijk in maar met Mandela niet.
Die man heeft bloed aan zijn handen kleven.
Die bewering is juist.

gusteman

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door gusteman » 17 jul 2018, 13:19

Fenna schreef:
16 jul 2018, 11:54
taigitu schreef:
16 jul 2018, 11:20
Neem een Gandhi, die zonder bloedvergieten de Engelsen uit India verdreef en op zo'n
manier dat er geen oorlogen zijn ontstaan.
Daar heb je gelijk in maar met Mandela niet.
Die man heeft bloed aan zijn handen kleven.
Misschien toch maar eens wat dieper in gaan op de geschiedenis/het leven van Mahathma Ghandi: vooraleer hij is begonnen aan zijn voettocht naar Delhi was hij behoorlijk niets ontziend waar het de Engelse autoriteiten betrof; ook tijdens zijn vreedzame campagne zijn talloze doden gevallen door acties van zijn volgelingen die het niet zo hadden begrepen op consequent geweldloos actie voeren.

Op dat vlak zijn Ghandi en Mandela aan elkaar gewaagd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Tammy » 17 jul 2018, 13:25

Maar is het niet zo Gusteman dat Ghandi niet zelf heeft geschoten terwijl Mandela dat wel deed ?
De militaire tak van het ANC van Mandela was gericht op geweld maar ik dacht van Ghandi niet.
Kan het niet zo zijn dat zijn volgelingen geweld uitoefenden maar dat dat buiten Ghandi om ging ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door taigitu » 17 jul 2018, 14:21

Mahatma Gandhi (1869-1948) – Icoon van geweldloos verzet
Indiaas politicus
Redactie - 28 februari 2017 - 22:58

Zijn naam staat symbool voor de Indiase onafhankelijkheidsstrijd: Mahatma Gandhi. De Indiase godsdienstige en politieke leider wilde dat zijn land onafhankelijk werd van de Britten. Hij nam hierbij niet de wapens op. Gandhi werd zo ook een icoon van geweldloos verzet. In 1948 werd hij vermoord door een hindoe die vond dat Gandhi zich te tolerant opstelde ten opzichte van moslims.

De politicus werd op 2 oktober 1869 geboren als Mohandas Karamchand Gandhi. Dit in de Indiase provincie Porbandar waar zijn vader een hoge bestuurlijke functie bekleedde. Op zijn dertiende trouwde hij met Kasturba, een meisje dat door haar ouders aan hem uitgehuwelijkt was. Uit dit huwelijk werden vier kinderen geboren. In zijn onafhankelijkheidsstrijd vond Gandhi zijn echtgenote, die met een zwakke gezondheid kampte, steeds aan zijn zijde.

Vegetarisch

Als kind was Gandhi niet altijd even gehoorzaam. Geld voor sigaretten stal hij soms van zijn ouders en hoewel zijn familie strikt vegetarisch was (in het huis van zijn ouders werd nog geen insect gedood), at hij zo nu en dan stiekem vlees. Naar eigen zeggen begon hij hier mee omdat hij net zo sterk wilde worden als de Britten, die in die tijd over vrijwel geheel India heersten. Hoe konden de Britten verdreven worden als Gandhi en zijn landgenoten lichamelijk zoveel zwakker waren?

Gandhi’s lichaam was niet gewend aan het vlees, waardoor hij geregeld ziek werd. Toen hij uiteindelijk ook van het vlees kon genieten, was er een ander probleem. Doordat Gandhi in het geheim vlees at had hij eigenlijk weinig trek meer in het voedsel dat zijn moeder hem voorzette. Toen die dat doorkreeg en vroeg of hij stiekem vlees at, besloot Gandhi te liegen. Deze leugen drukte zwaar op het gemoed van de jonge Gandhi, waardoor hij uiteindelijk besloot de waarheid te vertellen. In een brief aan zijn vader, Karamchand Uttamchand Gandhi (1822-1885), bekende hij vlees te hebben genuttigd. Karamchand las de brief en barstte in tranen uit. Boos werd Gandhi’s vader niet. De brief werd verscheurd, ten teken dat de zonde was vergeven.


Kort hierna overleed Gandhi’s vader. Deze gebeurtenis maakte diepe indruk op de jonge Gandhi, die zich diep schaamde dat hij niet aan zijn vaders zijde had gestaan toen die zijn laatste adem uitblies. In plaats daarvan had hij op dat moment de liefde bedreven met zijn zwangere vrouw. Een dubbele schande, meende Gandhi.

Mahatma Gandhi in Zuid-Afrika

In 1887 vertrok Gandhi naar Europa om een studie rechten te volgen in Londen. Vier jaar later keerde hij terug met een diploma op zak. De tijd in Londen was hem niet erg goed bevallen. Gandhi stoorde zich aan het feit dat er om hem heen zoveel alcohol genuttigd werd en daarnaast had hij moeite om plekken te vinden waar hij normaal vegetarisch kon eten.

Terug in India opende Gandhi een advocatenpraktijk, maar die was weinig succesvol. In 1893 vertrok hij naar de Zuid-Afrikaanse provincie Natal om daar een jaar als advocaat te werken. De tijd die hij in het Afrikaanse land doorbracht was van grote betekenis voor zijn ontwikkeling. Gandhi ontdekte dat de Indiërs in Zuid-Afrika zeer slecht behandeld werden. Terwijl hij in India vaak nog als een lid van de elite was behandeld, ontdekte hij in Zuid-Afrika dat de Britten hem als derderangsburger zagen. Gandhi besloot zich vanaf dat moment in te zetten voor de Indiërs en verlengde zijn verblijf in het land.

Aanvankelijk schreef hij vooral verzoekschriften aan de autoriteiten van Natal en aan het Britse koloniale gouvernement. Ook werkte hij voor een krant, de Indian Opinion (Indiase mening). Later richtte hij een politieke organisatie op die de belangen van de Indiërs moest behartigen, het Indiase Congres van Natal. Gandhi werd uiteindelijk dé voorvechter van de rechten van de Indiase minderheid in Zuid-Afrika.

Burgerlijke ongehoorzaamheid

Gandhi was zijn hele leven tegen gewelddadig verzet. Burgerlijke ongehoorzaamheid vond hij wel een goed middel om te protesteren tegen discriminatie. Toen de Transvaalse overheid in 1909 bepaalde dat alle Indiërs zich moesten inschrijven en hun vingerafdrukken moesten afgeven, riep Gandhi zijn volgelingen op het bevel te negeren. Het werk van Gandhi bleef niet onopgemerkt én had ook enig succes. De Zuid-Afrikaanse leider Jan Christian Smuts zag zich vanwege de grootschalige protesten uiteindelijk gedwongen te onderhandelen met de prominente Indiër en zegde hierbij toe de Indiërs beter te behandelen.
Terugkeer in India

In 1915 keerde Gandhi terug naar India, waar hij inmiddels een bekendheid was geworden. De Eerste Wereldoorlog was op dat moment in volle gang en ook veel Indiërs vochten mee aan de zijde van de Britten. Velen hoopten dat ze hiervoor beloond zouden worden met enige mate van zelfbestuur. De Indiërs kwamen echter bedrogen uit. Na de oorlog namen de Britten zelfs de zogenaamde Rowlatt Wet aan die het mogelijk maakte om Indiërs vanwege politieke activiteiten zonder proces gevangen te zetten. Zelfbestuur leek verder weg dan ooit.

Gandhi besloot hierop ook in India een geweldloze verzetsbeweging op poten te zetten om te protesteren tegen de slechte behandeling van de Indiërs. Dit resulteerde onder meer in verschillende protestmarsen en hongerstakingen. Ook maakte hij zich hard voor een economische boycot van Britse goederen. Verder riep Gandhi zijn volgelingen op zelf te gaan spinnen, stof te weven en kleding te maken. Niet alleen zodat de arme boeren een extra middel hadden om in hun levensonderhoud te voorzien, maar ook om een band te kweken tussen zijn verschillende volgelingen, waaronder islamieten en hindoes. Daarnaast was de actie belangrijk omdat textiel het belangrijkste Britse importproduct was. Door zelf kleding te maken, werden de Indiërs minder afhankelijk.

Eind 1921 werd Gandhi voorzitter van het Nationale Congres, een orgaan dat in 1885 was opgericht als spreekbuis van de Indiase gemeenschap en zich in de loop der tijd hard was gaan maken voor de Indiase onafhankelijkheid. Gandhi wist het Congres te hervormen tot een zeer effectieve politieke organisatie met steunpunten in vrijwel elk dorp in India. In deze jaren kreeg de leider de eretitel mahatma, wat zoveel betekent als ‘grote ziel’. Gandhi eiste ook van zijn medebestuurders dat zij maandelijks zelf een bepaald aantal meters garen maakten met hun spinnewielen. Én ze moesten zelfgemaakte kleding dragen.

In de jaren twintig werd Gandhi gearresteerd na een protest dat, tegen de wens van de politiek leider in, toch uitgemond was in geweld. Gandhi werd veroordeeld tot zes jaar cel maar werd in februari 1924 vervroegd vrijgelaten. Winston Churchill was overigens nooit erg gecharmeerd van Gandhi. Die noemde hem ooit schamper een “halfnaakte fakir”.

In 1930 werd een grote actie opgezet om te protesteren tegen het Britse zoutmonopolie. Met duizenden volgelingen liep Gandhi demonstratief van Sabarmati naar de kuststad Dandi, om zelf zout te halen. Gandhi en zijn volgelingen deden 24 dagen over de vierhonderd kilometer lange tocht. Hoewel onderweg duizenden volgelingen werden gearresteerd bleef de opstand groeien. Uiteindelijk werd het ook de Britten duidelijk dat er geen weg terug was en dat de gang naar de onderhandelingstafel onontkoombaar was.

Satyagraha

In de internationale pers werden de acties van Gandhi vaak omschreven als ‘passief verzet’.
De leider had het liever over satyagraha. Letterlijk betekent dit: ‘vasthouden aan God en de waarheid en strijd tegen de haat’.
Satyagraha wijst elk geweld in woord en daad radicaal af.
Gandhi omschreef het verschil tussen ‘passief verzet’ en ‘satyagraha’ ooit als volgt:

“Het eerste wordt beschouwd als een wapen van de zwakken
en sluit het gebruik van fysiek geweld of fysieke kracht om het doel te bereiken niet uit.
‘Satyagraha’ daarentegen is het wapen van de sterksten en sluit geweld in elke vorm uit.”


Verenigd India

Mahatma Gandhi streed niet alleen voor de onafhankelijk van India. Hij wilde ook dat alle verschillende culturele en religieuze groeperingen in het nieuwe India vreedzaam naast elkaar zouden leven. Ook maakte hij zich hard voor de rechten van de zogenoemde paria’s, de mensen die tot geen enkele kaste behoren en de laagste plaats in de samenleving hebben. Gandhi pleitte voor gelijke berechting van deze paria’s.
India en Pakistan

Na de Tweede Wereldoorlog kwam in Groot-Brittannië de Labourpartij aan de macht. Vanuit die partij werd aangedrongen op de onafhankelijkheid van India. Onderhandelingen verliepen echter moeizaam omdat het Indiase Nationale Congres overhoop lag met de Moslim Liga. Het laatste orgaan eiste een eigen staat voor moslims. Gandhi legde zich uiteindelijk neer bij deze eis. Toen de Britten in 1947 de macht overdroegen werd de voormalige kolonie hierdoor gesplitst in twee landen: India (overwegend voor de hindoe-bevolking) en Pakistan (voor de moslims). Deze splitsing had grote gevolgen. Enorme aantallen mensen verhuisden na het uitroepen van de twee staten van het ene naar het andere land en op verschillende plekken braken gevechten uit.

Mahatma Gandhi, die zich altijd hard had gemaakt voor een Verenigd India, was blij met de onafhankelijkheid maar betreurde de opdeling. Op 30 januari 1948 werd hij het slachtoffer van een moordaanslag. Een fanatieke hindoe, Nathuram Godse, die vond dat Gandhi zich te loyaal opstelde jegens de moslims, schoot de leider van dichtbij drie keer in de borst. Gandhi overleed ter plekke. Volgens omstanders waren zijn laatste woorden:

Hai Ram (“O God”).

De geboortedag van Gandhi, 2 oktober, is een nationale feestdag in Indië.
In 2007 werd deze dag door de Verenigde Naties uitgeroepen tot internationale dag van de geweldloosheid.

Boek: Gandhi – De biografie; de jonge jaren

https://historiek.net/mahatma-gandhi-in ... cus/67514/

Afbeelding

Ik heb gelezen dat er eerder een aanslag op Gandhi werd gepleegd maar die overleefde hij.
Hij heeft de persoon die de aanslag pleegde niet laten vervolgen.
Dat, omdat hij van mening was dat die persoon op een negatieve manier beïnvloed was.
Ik ga er vanuit dat Gandhi zich aan zijn eigen regel van geweldloosheid heeft gehouden.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door gusteman » 17 jul 2018, 19:01

Tammy schreef:
17 jul 2018, 13:25
Maar is het niet zo Gusteman dat Ghandi niet zelf heeft geschoten terwijl Mandela dat wel deed ?
De militaire tak van het ANC van Mandela was gericht op geweld maar ik dacht van Ghandi niet.
Kan het niet zo zijn dat zijn volgelingen geweld uitoefenden maar dat dat buiten Ghandi om ging ?
Dat klopt inderdaad, lieve Tammy.
Ik had trouwens niet gereageerd op een vraag of Ghandi net zoals Mandela zelf geweld zou hebben gebruikt; mijn reactie ging naar de opmerking
Neem een Gandhi, die zonder bloedvergieten de Engelsen uit India verdreef en op zo'n
manier dat er geen oorlogen zijn ontstaan.
De Engelsen werden helemaal niet verdreven zonder bloedvergieten en er is in die transitie een machtsstrijd tussen de verschillende kasten ontstaan die nu nog steeds voortduurt en jaarlijks tientallen tot honderden doden tot gevolg heeft.
Zelfs de afscheuring van Pakistan achteraf heeft zijn grondvesten in deze machtsstrijd.

Met andere woorden: de door Ghandi op vreedzame basis begonnen ontvoogdingsstrijd is uitgedraaid op een behoorlijk bloedig vervolg.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Tammy » 17 jul 2018, 19:07

Bedankt voor de uitleg Gusteman. :grin:
Ik weet meer over Mandela dan Ghandi.
Je schrijft :
De Engelsen werden helemaal niet verdreven zonder bloedvergieten en er is in die transitie een machtsstrijd tussen de verschillende kasten ontstaan die nu nog steeds voortduurt en jaarlijks tientallen tot honderden doden tot gevolg heeft.

Ik weet een beetje over het kasten systeem maar niet veel, maar ik leer graag bij.
Waarom is er tijdens Ghandi een machtsstrijd ontstaan tussen de verschillende kasten ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Vitharr » 17 jul 2018, 19:10

Tammy schreef:
17 jul 2018, 19:07
Waarom is er tijdens Ghandi een machtsstrijd ontstaan tussen de verschillende kasten ?
Er vestigde zich een IKEA? :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door taigitu » 17 jul 2018, 19:11

gusteman schreef:
17 jul 2018, 19:01

De Engelsen werden helemaal niet verdreven zonder bloedvergieten en er is in die transitie een machtsstrijd tussen de verschillende kasten ontstaan die nu nog steeds voortduurt en jaarlijks tientallen tot honderden doden tot gevolg heeft.
Zelfs de afscheuring van Pakistan achteraf heeft zijn grondvesten in deze machtsstrijd.

Met andere woorden: de door Ghandi op vreedzame basis begonnen ontvoogdingsstrijd is uitgedraaid op een behoorlijk bloedig vervolg.
Dekolonisatie en rekolonisatie

Na het einde van de Tweede Wereldoorlog in 1945 zagen de Europese koloniale mogendheden zich gedwongen hun koloniën los te laten.
Engeland moest zich in 1947 uit India terugtrekken en deed dat snel en zonder bloedvergieten.
Nederland probeerde de onafhankelijkheid van ‘Nederlands-Indië’ echter te verhinderen met een enorme troepenmacht en veel geweld,
Frankrijk deed hetzelfde in Indochina (1945-1954) en Algerije (1954-1962).
Portugal vocht lange tijd verbeten om Angola en Guinee als koloniën te behouden maar het mocht niet baten.
In 1975 moest ook Portugal eraan geloven en zijn koloniën opgeven.

http://www.geschiedenis.nu/?p=2521
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Tammy » 17 jul 2018, 19:34

Als er een IKEA in de buurt komt dan is inderdaad alles reddeloos verloren Vitharr . :rolfl:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door gusteman » 17 jul 2018, 20:27

Tammy schreef:
17 jul 2018, 19:07
Waarom is er tijdens Ghandi een machtsstrijd ontstaan tussen de verschillende kasten ?
Die machtsstrijd is er gekomen doordat het (eerder overhaaste) vertrek van de Engelsen een leegte had achtergelaten in de machtsposities.
Posities die werden opgeëist door diverse groeperingen uit de welstellende burgerij waarbij een onderlinge strijd is ontstaan.
Zoals dat vrijwel overal gebeurt waar een machtsvacuüm ontstaat.
www.geschiedenis.nu schreef:
17 jul 2018, 19:11
Engeland moest zich in 1947 uit India terugtrekken en deed dat snel en zonder bloedvergieten.
Groot Brittannië trok zich inderdaad terug uit India zonder bloedvergieten, met andere woorden: zonder militair geweld te gebruiken.
Dat betekent echter niet dat de transitie zonder bloedvergieten is verlopen.

En het bloedvergieten dat toen begonnen is gaat heden ten dage nog steeds door.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Tammy » 17 jul 2018, 20:32

Bedankt voor de uitleg van de kasten Gusteman.
Weer wat bijgeleerd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door taigitu » 17 jul 2018, 22:34

Het kastensysteem in India
Het kastensysteem of kastenstelsel in India is duizenden jaren oud.
Hoe is het ontstaan? Hoe is het geëvolueerd?
Wat is de toestand tegenwoordig?

De term kaste
Het woord “kaste” is van westerse origine. Het zou komen van het Portugese “casta” dat zoiets als stam of familie betekent. Volgens andere bronnen zou het moeten worden vertaald als “kuis” (vgl. het Franse “chaste”).

Ontstaan van de kasten
Het is moeilijk te zeggen hoe oud de kasten zijn, maar reeds in de Rig Veda wordt er reeds naar verwezen in de hymnen van Purusha.

Wanneer de (hemelse) mens werd verdeeld,
In hoeveel delen werd hij gedeeld?
Zijn mond werd de Brahmaan
Van zijn armen maakte men de strijder
Zijn benen werden de landbouwer
De dienaar werd geboren uit zijn voeten.

Kasten en subkasten
We onderscheiden voornamelijk 4 grote kasten:

De Brahmanen
De Kshatriya’s
De Vaishya’s
De Shudra’s

Deze worden nog verder onderverdeeld in een eindeloze reeks subkasten, of jati’s, die ook locaal erg kunnen verschillen.
Daarnaast zijn er nog de Dalits. Dit zijn de kastenlozen of paria’s. Gandhi noemde ze de Harijans of het volk van God.

Elke groep heeft zijn eigen riten, opvoeding, levensgewoonten, enz.

De Brahmanen
De Brahmanen zijn de priesters, de geleerden, de mensen van God, de mensen van vrede. Op hen werd door vorst en volk een beroep gedaan voor het uitvoeren van religieuze rituelen. In deze tijd wordt in veel Brahmaanse families nog de nadruk gelegd op een goede opvoeding en een verantwoordelijkheid tegenover de “gewone mens”.

De Kshatriya’s
De Kshatriya’s zijn de heersers, de (Rajpoetse) prinsen. Later vertegenwoordigd door militairen, politie, en dergelijke.

De Vaishya’s
De Vaishya’s waren de landeigenaars, de kooplieden en de ambachtsmensen.

De Shudra’s
De Shudra’s zijn als vierde kaste bijgekomen door integratie van overwonnen niet-arische volkeren, zoals de Dravidda’s. Deze kaste werd voornamelijk vertegenwoordigd door de arbeiders en de bedienden.

De Dalits
Omdat ze tot geen enkele kaste behoorden, mochten ze ook geen van de beroepen uitoefenen die tot de vier kasten behoorden. Er restte hen enkel het vuile werk, dat tegen een hongerloon werd uitgeoefend.
Vanwege hun “onreinheid” moesten ze buiten de dorpen wonen en mochten ze geen water putten uit de bronnen van de anderen.

Oorspronkelijk een racistische indeling
De onderverdeling in de verschillende kasten had onder meer met de huidskleur te maken. In India heten de kasten nog de “varna”, wat kleuren betekent. Het had hoe dan ook een reinheidsgedachte in zich.
De notie van kleur is in de loop der tijden van huidskleur meer geëvolueerd naar aurakleur of mentale kleur.

Van taakverdeling tot machtspositie
In de eerste periode had het kastenstelsel in de eerste plaats als doel de mensen in te delen volgens hun natuurlijke mogelijkheden om de verschillende taken in de maatschappij te volbrengen. Na een aantal eeuwen trokken de leden van de Brahmaanse kaste de macht naar zich toe, onder meer door zich onmisbaar te maken in het religieuze leven, waarvoor ze zeer ingewikkelde en dure ceremoniën bedachten.

Karmische onwrikbaarheid
In het hindoeïsme wordt de kaste waarin je geboren wordt, gezien als een product van je vroeger karma. Er is dus geen sprake van om van kaste te veranderen. In bepaalde andere religies is dit wel zo. Je wordt door karmische omstandigheden in een bepaalde kaste geboren, maar je kunt door werk en verdienste naar een hoger kaste doorgroeien. In het hindoeïsme is dit dus niet het geval.

Hervormingspogingen

Zowel het Boeddhisme als het Jainisme hebben getracht hier veranderingen in aan te brengen.

Strijd tegen sociale onrechtvaardigheid
Reeds rond 1900 werd in India gestreden tegen de uit het kastenstelsel ontstane sociale ongelijkheid en de daar uit volgende onrechtvaardigheden. Een belangrijke bijdrage in deze strijd werd geleverd door de leden van de Theosofische Vereniging en door Mohandas Gandhi.

Bijdrage van de Theosofische Vereniging
De Theosofische Vereniging is geslaagd in wat de Britten nimmer hebben kunnen realiseren in India. De leden van de verschillende kasten en zelfs de kastenlozen gingen broederlijk samen deelnemen aan vergaderingen, studieklassen en zelfs samen eten. De eerste doelstelling van de Theosofische Vereniging is immers “Het vormen van een kern van de universele broederschap der mensheid zonder onderscheid van ras, geloof, geslacht, kaste of huidskleur.”

Bijdrage van Mahatma Gandhi
Gandhi deed zijn best om de paria’s een kans te geven in de maatschappij. Hij nam er zelf in dienst. Een volledige afschaffing van het kastenstelsel durfde hij echter nog niet aan.

Een moeizame modernisering
Er kan niet worden geloochend dat de Indiase regering sedert de onafhankelijkheid grote inspanningen heeft gedaan tegen deze sociale onrechtvaardigheden. Zo is discriminatie op basis van kaste bij wet verboden.

Gemengde huwelijken zijn steeds gewoner in India, waar het 100 jaar geleden ongepast zou geweest zijn met iemand uit een ander kaste te trouwen. De levensgewoonten waren toen inderdaad zo verschillend dat dit op praktische problemen zou stuiten.

Toch zijn vandaag de dag nog steeds veel mensen slachtoffer van hun lagere kaste. Bij openbare werken bijvoorbeeld, waar enorme onteigeningen mee gemoeid gaan, zoals bij de bouw van een stuwdam, worden de onteigenden vergoed voor de afgenomen gronden. Tenminste als deze gronden op hun naam staan. Nu werden de laatste decennia tienduizenden paria’s onteigend zonder vergoeding, omdat de landbouwgronden die reeds generaties lang door hen werden bebouwd, nooit op hun namen waren ingeschreven. De anderen, die hun gronden wel op naam hadden staan, kregen een billijke vergoeding en konden ergens anders een nieuw leven beginnen. De slachtoffers echter, trokken massaal naar de grote stad om daar in de sloppenwijken te gaan wonen en van de bedelstaf te gaan leven.

https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/dive ... india.html

Afbeelding

Mijn schoonzoon, een Brahmaan, vertelde mij een keer hoe het in een gemeenschap (een dorp) zoiets werkte.
Niet alle dorpen lagen dicht bij elkaar of dicht bij een stad. In het dorp had je verschillende/alle beroepen nodig.
Bijvoorbeeld een bakker. Als je in het gezin van een bakker werd geboren dan was het vanzelfsprekend dat jij ook
een bakker werd, je ging werken in de kaste waartoe je behoorde. Zo werd dat beroep steeds weer aangevuld.
Zo werd in de dorpen via de kasten geregeld dat alle beroepen in dat dorp aanwezig bleven. Zo bleef een dorp selfsupporting
en ontstonden geen open plekken van beroepen die niet meer werden beoefend omdat ze een ander vak hadden gekozen.
Dat betekende zelfstandigheid en zekerheid voor de gemeenschap. Dat wij daar anders tegen aan kijken is logisch.
Maar in die tijd betekende het overleven als gemeenschap.
Jammer genoeg is het kastenstelsel in de praktijk van alle dag vaak nog 'levend'.

Het doet me wel denken aan de uitdrukking 'als je voor een dubbeltje geboren bent, wordt je nooit een kwartje'.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Mypos » 18 jul 2018, 03:02

gusteman schreef:
17 jul 2018, 13:19
Fenna schreef:
16 jul 2018, 11:54
taigitu schreef:
16 jul 2018, 11:20
Neem een Gandhi, die zonder bloedvergieten de Engelsen uit India verdreef en op zo'n
manier dat er geen oorlogen zijn ontstaan.
Daar heb je gelijk in maar met Mandela niet.
Die man heeft bloed aan zijn handen kleven.
Misschien toch maar eens wat dieper in gaan op de geschiedenis/het leven van Mahathma Ghandi: vooraleer hij is begonnen aan zijn voettocht naar Delhi was hij behoorlijk niets ontziend waar het de Engelse autoriteiten betrof; ook tijdens zijn vreedzame campagne zijn talloze doden gevallen door acties van zijn volgelingen die het niet zo hadden begrepen op consequent geweldloos actie voeren.

Op dat vlak zijn Ghandi en Mandela aan elkaar gewaagd.
So fucking what? Ghandi was een van de meest verlichte mensen op deze Aarde. Dat kun je niet teniet doen door bepaalde acties die hij genomen zou hebben die minder goed hebben uit gepakt.

Noem mij eens 1 persoon die meer wijsheid op deze Aarde heeft gebracht dan Ghandi?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Tammy » 18 jul 2018, 09:00

Bedankt Taigitu, een heldere uiteenzetting van het kastensysteem. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door gusteman » 18 jul 2018, 09:44

Mypos schreef:
18 jul 2018, 03:02
Noem mij eens 1 persoon die meer wijsheid op deze Aarde heeft gebracht dan Ghandi?
Vertrekkend vanuit de wetenschap dat de hoofdmoot van Ghandi's wijsheid wordt gevormd door wijsheden die reeds werden bedacht door filosofen wereldwijd die hem vooraf gingen (wat trouwens meermaals door Ghandi zelf werd benadrukt) deel ik zijn mening: buiten Ghandi zijn (waren) er nog heel veel filosofen/wijsgeren die de planeet meer wijsheid hebben gebracht dan hijzelf.

Plaats reactie