Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door taigitu » 15 jul 2018, 12:18

Rassenleer als exportproduct

Geweldig volk!

Amerika was in de jaren dertig een inspiratiebron voor het Derde Rijk.
Naar welk verleden keert het Amerika van Donald Trump eigenlijk terug?


door Casper Thomas - 11 juli 2018 – verschenen in nr. 28

Afbeelding
Het hijsen van de nieuwe swastikavlag aan boord van de SS Bremen, gelegen in de Hudson, New York, 17 september 1935

Gekrenkte trots, zo hoef je eigenlijk niet meer uit te leggen, is een belangrijke drijfveer in de politiek.
Op 26 juli 1935 legde de SS Bremen, een van de snelste oceaanstomers van zijn tijd en de trots van het Derde Rijk, aan in de haven van New York.
De stad was onrustig gedurende die zomer. De machtsovername door de nazi’s gaf aanleiding tot gewelddadige confrontaties op straat tussen tegenstanders en bewonderaars van Aldolf Hitler. Terwijl de Bremen voor anker lag, klommen vijf demonstranten aan boord, trokken de swastikavlag los en gooiden die in de Hudson.

Het incident werd door de nazi’s aangegrepen om diplomatieke stampij te maken. Het Amerikaanse State Department, toen nog gebrand op goede relaties met de nieuwe Duitse machthebbers, stuurde een verontschuldigend telegram naar Berlijn. De kou, wat de vlagschending betrof, leek uit de lucht. Totdat Louis Brodsky bij de zaak betrokken raakte. Brodsky was een New Yorkse magistraat met een uiterst liberale reputatie. Naaktdanseressen die in nachtclubs werden opgepakt werden door Brodsky op vrije voeten gesteld. Toen een aanklager de verspreiding van pornografische lectuur via de rechter probeerde te verbieden, wees Brodsky de zaak van de hand. Ook het vijftal dat de Bremen had bestormd werd bij hem voorgeleid en kon op coulance rekenen. Het hakenkruis was de ‘zwarte vlag van piraterij’, schreef Brodsky ter motivering van zijn vrijspraak. Voorzover er sprake was van een vergrijp viel dat in het niet bij het regime dat de swastika voerde. Nationaal-socialisme, aldus Brodsky, was een ‘stap terug naar pre-middeleeuwse, zo niet barbaarse, sociale en politieke omstandigheden’.

Opnieuw een woedend Berlijn, dat zich ditmaal dubbel getergd achtte vanwege Brodsky’s joodse achtergrond en opnieuw verontschuldigingen eiste van de Amerikaanse regering, die zich van Brodsky distantieerde. In september 1935 namen de nazi’s wraak. ‘De rechter Broudski (sic) in New York heeft onze Duitse nationale vlag beledigd’, schreef Josef Goebbels in zijn dagboek kort voor de partijbijeenkomst in Neurenberg, waar de twee beruchte rassenwetten werden uitgevaardigd. De derde Neurenbergwet, die vaak ongenoemd blijft, werd bedacht met Brodsky in het achterhoofd. ‘De Rijks en Nationale vlag is de Swastika vlag. Het is ook de vlag voor koopvaardij’, luidde paragraaf 2 van de Rijksvlaggenwet die samen met de Rijksburgerschapswet en de Wet ter Bescherming van het Duitse Bloed en de Duitse Eer werd aangenomen. Met rijen swastika’s op de achtergrond haalde Hitler in zijn rede het incident met de SS Bremen aan en prees de regering-Roosevelt voor haar ‘keurige en eerlijke’ afkeuring van Brodsky.

In het licht van de oorlog tussen de Verenigde Staten en nazi-Duitsland die zou volgen is dit verhaal wellicht een voetnoot in de geschiedenis.
Zoveel geeft de Amerikaanse rechtswetenschapper James Q. Whitman toe in zijn boek Hitler’s American Model: The United States and the Making of Nazi Race Law, dat is opgedragen aan Brodsky. Maar als symbool heeft het een enorme zeggingskracht. Over hoe een klein incident wereldhistorische gebeurtenissen aanjaagt, bijvoorbeeld, maar ook omdat het laat zien dat de gebeurtenissen in Duitsland in de jaren dertig verknoopt zijn met de Verenigde Staten op een manier die oncomfortabele vragen oproept.

Hitler’s _American__ Model_ legt in detail bloot hoe, vóór 1940, nazi-Duitsland met grote interesse naar de overkant van de Atlantische Oceaan keek en inspiratie opdeed voor de manier waarop raciale waanbeelden van een juridisch fundament konden worden voorzien. Ook nu het boeken regent waarin parallellen worden getrokken tussen de jaren dertig en het Trump-tijdperk blijkt deze geschiedenis zich slecht in het Amerikaanse zelfbeeld als land van vrijheid te voegen.

Dat Hitler een fascinatie voor Amerika had, is bekend.
Biografen hebben veelvuldig opgetekend hoe hij, zoals velen van zijn generatie, de avonturenboeken van Karl May verslond.
In Mein Kampf schrijft Hitler in lovende termen over hoe de Amerikaanse kolonisten ‘de miljoenen Roodhuiden hebben omgelegd totdat er nog maar een paar honderdduizend over zijn’. Deze passage voedt de breed gedeelde overtuiging onder geschiedwetenschappers dat, zoals de historicus Norman Rich het verwoordt, ‘het beleid van Westwaartse expansie, waarbij witte mannen de oorspronkelijke bevolking genadeloos opzijschoven als “inferieur”, diende als model voor Hitlers opvatting van Lebensraum’.

De obsessie met sport, Hollywood, het productiemodel van Henry Ford – er was veel aan Amerika dat bij de nazi’s bewondering afdwong. Tegelijk wekte Amerika afkeer: New York gold vanwege zijn progressieve universiteiten en joodse gemeenschap als een verdorven oord, jazz was ontaarde muziek. In de ogen van Hitler en zijn aanhang was Amerika een voorbeeld zolang het om de cultuur van het Witte, Anglo-Saksische, Protestantse Amerika ging. En het was in de pogingen deze wasp-dominantie te verstevigen dat de Verenigde Staten gunstig werden bezien. In Mein Kampf noemt Hitler Amerika instemmend het enige land dat erin is geslaagd ‘bepaalde rassen van naturalisatie uit te zonderen’. De VS zijn het ‘sterkste decorstuk in de strijd van het Arische ras voor wereldoverheersing’, merkte een nazi-historicus halverwege de jaren dertig op. In de nieuwe wereld zagen de nationaal-socialisten iets waar zij naar streefden: een politieke orde gebaseerd op het idee van superioriteit van het witte ras. Die geschiedenis ging terug tot 1691, toen Virginia als eerste staat een wet aannam om het idee van rassenvermenging tegen te gaan.

In 1790, toen het eerste Amerikaanse Congres bijeenkwam, verklaarden de wetgevers dat naturalisatie open stond voor ‘iedere vreemdeling, zijnde een vrij en wit persoon’, een regel die zich voegde bij een grondwet die slavernij faciliteerde. Aan het einde van de negentiende eeuw kwam een wetgevingsproces op gang waarin de gewenste bevolkingssamenstelling in de Verenigde Staten in detail langs raciale en nationale indelingen werd vastgelegd. In 1882 volgde de federale overheid het voorbeeld van Californië en nam een wet aan om immigratie van Chinezen te beperken. Er volgde een Japan-wet en in 1917 nam het Congres de barred zone act aan die grote delen van Azië en het Pacifisch gebied aanmerkte als gebied waaruit de bevolking ongewenst was. De Immigratiewet van 1924 stipuleerde dat ‘Noordelingen’ uit Noord- en West-Europa te verkiezen waren boven de ‘onzuivere rassen’ uit Oost- en Zuid-Europa, inclusief joden. Aan het begin van de twintigste eeuw was ‘Amerika de wereldleider in racistische immigratiewetgeving’, zo concludeert James Q. Whitman in Hitler’s American Model.
New York gold vanwege zijn joodse gemeenschap als een verdorven oord, jazz was ontaarde muziek


In die hoedanigheid trokken de Verenigde Staten belangstelling in Europa. In negatieve zin, zoals in het geval van de Franse socialist en Amerika-kenner André Siegfried, die zich in zijn werk uit de jaren 1920 verontrust uitliet over het gelegaliseerde racisme dat hij aantrof in de Amerikaanse samenleving. Anderen zagen juist een lichtend voorbeeld. De publicist Theodor Fritsch, een belangrijke aanjager van antisemitisme in Duitsland en later lid van de SA, opende zijn Handboek voor de joodse kwestie uit 1893 met een beschrijving van de Verenigde Staten als een land dat tot het inzicht was gekomen dat rassengelijkheid een verkeerd uitgangspunt is. ‘Amerika, gedrenkt in ideeën van vrijheid en gelijkheid, heeft tot nu toe gelijke rechten toebedeeld aan alle rassen. Maar het ziet zichzelf genoodzaakt om haar opstelling en wetten te veranderen en restricties in te voeren voor Negroïden en Chinezen’, schreef Fritsch. Zijn handboek beleefde in 1944 de 49ste druk.

Het zijn dit soort verbanden tussen Hitler-Duitsland en de Verenigde Staten van Amerika die James Q. Whitman onderzoekt in Hitler’s American Model. Hij gaat daarin een stap verder dan de stelling van eerdere historici dat de parallellen tussen de Amerikaanse en nazistische rassenwetten een kwestie van oppervlakkige verwantschap zijn, ontstaan in een tijd waarin racisme en antisemitisme een wereldwijde plaag waren. Duitse juristen bestudeerden de Amerikaanse wetgeving systematisch, in een periode waarin de politiek in Duitsland volop in beweging was.

De Jim Crow-wetten die vanaf eind negentiende eeuw in de Zuidelijke staten segregatie tussen wit en zwart regelden, werden in debatten tussen juristen opgevoerd als bewijs dat het bewaken van raciale scheidslijnen een normale wens was. In Neues Volk, een nsdap-tijdschrift, verschenen artikelen waarin Amerikaanse rassenpolitiek tot in detail uit de doeken werd gedaan. Nazi’s zochten verschillende dingen in Amerikaanse wetsteksten, zo betoogt Whitman: een manier om woekerend racisme en geweld tegen joden van legaliteit te voorzien, bewijs voor zichzelf en naar buiten toe dat rassenwetten een alledaags verschijnsel waren. Voor hen was Amerika een bron om uit te putten.

Hitlers Amerikaanse model is, uiteindelijk, onderdeel van de voorgeschiedenis van de Neurenbergwetten. In zekere zin ging de Duitse fantasie van raciale puurheid minder ver dan de Amerikaanse, waarin one drop of negro blood het criterium was voor classificatie als Afro-Amerikaan, inclusief de inferieure rechtspositie die daarbij hoorde. Hitlers wetsopstellers vonden dat te strikt en werkten de wet uiteindelijk zo uit dat iemand met één of meer joodse grootouders gold als van ‘gemengd bloed’.

Afbeelding
Toeschouwers tijdens een naziparade in New York, jaren dertig © George Rinhart / Corbis via Getty Images

De Duitse invulling van tweederangsburgerschap en een verbod op huwelijken en seksuele relaties tussen verschillende raciale groepen had haar oorsprong in het zogeheten ‘Pruisisch memorandum’, een document waarin radicale nazi-juristen pleitten om ‘rassenverraad’ strafbaar te stellen. Om hun argument kracht bij te zetten kozen ze twee voorbeelden: de middeleeuwse verdrijving van joden uit Frankrijk en Engeland, en de Zuidelijke staten in Amerika. Op 23 september 1935, acht dagen na de bijeenkomst in Neurenberg, vertrok een ander schip naar de VS, de SS Europa, met aan boord een delegatie van de Vereniging van Nationaal-Socialistische Duitse Juristen die op studiereis ging.

Een historicus als James Q. Whitman is geen eenzame rebel die vanuit de krochten ‘weg met ons’-geschiedwetenschap bedrijft. Er bestaat een kleine maar diepgaande historiografie die Amerikaanse invloeden op het Derde Rijk in kaart brengt, specifiek op het gebied van rassenleer en eugenetica. Samen vormen ze, zoals Whitman zijn boek afsluit, ‘een donkerder beeld van het Amerika aan het begin van de twintigste eeuw dan we wellicht wensen’. Dat deze geschiedenis plotseling in de belangstelling is komen te staan heeft met de wisseling van de wacht in Washington DC te maken. Whitman begon zijn boek in 2014. Het verscheen een half jaar nadat Donald J. Trump tot president van de Verenigde Staten was benoemd, voor velen aanleiding om zich af te vragen of ‘donkerder dan gewenst’ niet ook voor het Amerika van nu geldt.

Trumps critici zien hem, in het minste geval, als een stille gedoger van wit supremacisme en in het ergste geval als een aanjager ervan. Vorige maand werd in Virginia Corey Stewart gekozen tot Republikeinse kandidaat voor de Senaat. Stewart is een politicus die de confederate flag omarmt als symbool van trots en fel gekant is tegen het verwijderen van een standbeeld van General Lee. Stewart is niet tot dit standpunt gekomen omdat hij vindt dat Amerika zijn pijnlijke verleden niet moet willen wegpoetsen. Lee, tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog legeraanvoerder van de Zuidelijke staten die de slavernij wilden behouden, is volgens hem een ‘great American’ en wie het standbeeld van de sokkel wil halen heeft volgens hem ‘geen respect voor ons erfgoed’. Stewarts kandidatuur werd enthousiast gesteund door Donald Trump.

Hoe dan ook is sinds de verkiezing van Trump een masker van de Verenigde Staten getrokken.

De betogers van de unite the right-mars in augustus 2017 in Charlottesville pleitten openlijk voor een ‘etno-staat’ met een louter witte bevolking. Op die manier wordt de Amerikaanse geschiedenis van eind negentiende eeuw weer opgepakt. Het was in dat tijdvak dat de Amerikaanse raciale wetscategorieën werden aangescherpt en een politieke wetenschapper als J.W. Burgess, verbonden aan Columbia University in New York, de lof zong van de ‘etnisch homogene staten’ die als gevolg van Brits imperialisme waren ontstaan in Canada, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten. ‘Neonazi’s’ werden de Charlottesville-marcheerders genoemd. Dat etiket suggereert dat historische beïnvloeding tussen Europa en de VS maar één kant op gaat. De extreem-rechtse demonstranten, met volgens Donald Trump ‘very fine people’ in hun gelederen, zijn net zo goed neo-Amerikanen.

De zoektocht naar hoe de geschiedenis zich niet zozeer herhaalt als wel op een lelijke manier rijmt (een Amerikaanse volkssport sinds halverwege 2016) heeft opmerkelijke parallellen onder de aandacht gebracht. Toen Trump op de proppen kwam met ‘America first’ duurde het niet lang voordat er in krantenartikelen op werd gewezen dat die slogan afkomstig was van het in 1940 opgerichte America First Committee dat onderdak bood aan nazisympathisanten en zich verzette tegen Amerikaanse inmenging in het aanzwellende conflict in Europa. Het is moeilijk om in Trumps klacht dat Amerika migranten ontvangt uit ‘shithole countries’ niet de echo te horen van de barred zone act uit 1917.
‘Er is momenteel één staat die in ieder geval het voorzichtige begin heeft gemaakt van een betere orde’, schreef Hitler

Toen Benito Mussolini tienduizenden ambtenaren ontsloeg, deed hij dat onder de slogan ‘drenare la palude’ (inderdaad, ‘drain the swamp’). Dat voorbeeld staat in Madeleine Albrights pas verschenen boek Fascism: A Warning, net als de geheugenopfrisser dat het klakken van de hielen met de arm schuin omhoog gestoken, palm naar beneden, in 1892 werd ingevoerd als saluut waarmee Amerikaanse scholieren trouw zwoeren aan de star spangled banner. Nadat het werd gekopieerd door Italiaanse en Duitse fascisten werd het gebruik afgeschaft. Alt-right-icoon Richard Spencer, die een groep mannen toespreekt terwijl ze de Hitlergroet brengen en ‘Hail Trump’ roepen, laat zien dat het verleden zijn kronkelige weg naar de Trump-era gevonden heeft.

‘De olifant die over deze pagina’s dendert is, natuurlijk, Donald Trump’, schrijft Albright in haar boek, waarin de verschillende gedaantes waarin fascisme is opgedoken en opduikt worden behandeld. Voor haar is een fascist ‘iemand die zich sterk identificeert met de hele natie of een deel daarvan, zegt namens die groep te spreken, zich niet druk maakt om rechten voor anderen, en bereid is ieder middel – inclusief geweld – te gebruiken om haar of zijn doelen te bereiken’. Het is een actuele definitie die Albright kiest (‘als voormalig diplomaat ben ik vooral geïnteresseerd in daden, niet in labels’, zo licht ze toe), die lijkt bedacht om de olifant te vangen en hem in het hok te stoppen, samen met anderen, zoals Maduro, Erdogan, Poetin, Duterte en Kim Jong-un.

Albright, die op haar elfde in de Verenigde Staten arriveerde en die minister van Buitenlandse Zaken was tijdens de tweede regering-Clinton, kent de gevolgen van fascisme en weet dat Amerika daar niet immuun voor is. Ze beschrijft hoe in 1939, het jaar dat zij en haar familie Tsjechoslowakije ontvluchtten na de Duitse inval, de voorzitter van de German American Bund een ‘Sieg Heil’ roepende menigte van twintigduizend zielen toesprak in Madison Square Garden. Ze staat stil bij Huey Long, de succesvolle populist die campagne voerde met de slogan ‘every man a king’ en in 1935 werd doodgeschoten. Ze memoreert Hitlers bewondering voor Amerika. En toch, wanneer de jaren dertig ter sprake komen in Fascism: A Warning is dat voornamelijk om te waarschuwen tegen een ‘terugkeer naar het internationale klimaat waarin Amerika zich terugtrok van het wereldtoneel en landen nastreefden wat ze meenden dat hun eigen belang was’.

Een terechte waarschuwing, die laat zien hoe in de VS het verband tussen de jaren dertig en nu wordt gelegd. Amerika trok zich terug, het fascisme kon bloeien, Amerika keerde terug, het fascisme werd verslagen. Het is logisch dat Albright, die in Amerika veiligheid en een glansrijke toekomst vond, het land beschrijft als een plek die zijn interne tegenstelling altijd weet te overwinnen, maar het is de vraag hoe groot in dit verhaal precies de ruimte is voor ‘Hitlers Amerikaanse model’ en de vormende invloed die de jurisprudentie van ‘the land of the free and the home of the brave’ had op nazi-Duitsland.

Fascism: _A__ Warning_ is deels gebaseerd op groepsgesprekken die Madeleine Albright met haar studenten op Georgetown University voerde. Ze bespraken belangrijke vragen – Wat is een fascist? Kan er een fascistische machtsovername plaatsvinden in de Verenigde Staten? – en gaven doordachte antwoorden – ‘Fascisme voedt zich met sociale en economische grieven.’ Toch lijkt op basis van wat in het boek naar voren komt de vraag die een historicus als James Q. Whitman aansnijdt – In hoeverre keek nazi-Duitsland de kunst af van de VS? – geen gespreksonderwerp te zijn geweest. Als Albright, icoon van háár generatie Amerikanen, en haar studenten, Amerika’s toekomst, model staan voor hoe er over de loop van het verleden wordt gedacht, dan geldt fascisme als een Europese uitvinding die op verschillende plekken weer de kop opsteekt en misschien ook Amerika heeft besmet. Ook Albrights definitie van fascisme, die zich beperkt tot de vraag van machtsuitoefening en politieke vertegenwoordiging, past in dat kader.

Uiteindelijk is Albright , zoals velen, geïnteresseerd in wat je de ‘Lewis-kwestie’ zou kunnen noemen. Hetzelfde geldt voor de googelaars die ervoor zorgden dat in 2016 ‘fascisme’ het op één na meest geraadpleegde lemma was van het Merriam-Webster online woordenboek (nummer één was ‘surrealistisch’). Sinclair Lewis’ boek It Can’t Happen Here (1935) verscheen meteen in herdruk toen de opmars van Trump begon. Sindsdien wordt het verkocht als gids voor deze tijd. Lewis’ fictieve autocraat Buzz Windrip was gemodelleerd naar Huey Long, maar vertoont markante overeenkomsten met Trump. De ‘het zal allemaal wel meevallen’-houding van een gezapige orde die Sinclair beschrijft zou een omineus signaal voor nu zijn en de arbeiders die Windrip mobiliseert zouden de literair-historische evenknie zijn van de Trump stemmende white working class.

De Lewis-kwestie wordt ook behandeld door een kleine twintig denkers in Can It Happen Here? Authoritarianism in America (2018). De bundel is samengesteld door Cass Sunstein, hoogleraar op Harvard die onder Obama werkte als wet- en regelmaker, en bevat bijdragen van onder anderen Samantha Power, de voormalige Amerikaanse VN-ambassadeur, van de invloedrijke sociaal-psycholoog Jonathan Haidt en van Bruce Ackerman, een van de voornaamste experts op het gebied van de Amerikaanse grondwet. Onder de auteurs lijkt er consensus over te bestaan dat onder ‘it’ een autoritaire machtsovername moet worden begrepen, waarbij een gekozen leider de democratische instituties ontmantelt en zijn eigen machtspositie en die van zijn aanhang bestendigt op een wijze die democratische normen geweld aandoet. De uiteindelijke antwoorden op de vraag of dat in Amerika kan gebeuren lopen uiteen. Van ‘ja, misschien wel’ tot ‘nee, waarschijnlijk niet’. Die laatste conclusie trekt de econoom Tyler Cowen in zijn essay Could Fascism Come to America? Een grote, breed vertakte bureaucratie is uiteindelijk Amerika’s beste bescherming tegen ‘it’, redeneert Cowen. Andere auteurs ontlenen geruststelling aan de grondwet of aan het Amerikaanse federalisme waarin individuele staten een hoge mate van autonomie genieten.

Van de zestien auteurs is er één die de vraag wat ‘it’ betekent expliciet opwerpt. ‘Voor Lewis, die schreef in 1935, was “it” fascisme volgens Italiaans of Duits model’, schrijft Noah Goldman, die de Felix Frankfurter-leerstoel in recht op Harvard bekleedt. Hij noemt verschillende omstandigheden op waarin fascisme kon bloeien: zwak liberalisme en parlementarisme en economische malaise die de belofte van een radicaal alternatief aantrekkelijk maakte. Wat ontbreekt bij Goldman, net zoals in bijna alle essays over de vraag of ‘it’ in Amerika kan gebeuren, is een wijdverbreid geloof in de superioriteit van witte mensen en een juridische basis die rassenideologie legitimeert.

Het is, helaas, een open vraag of fascisme zonder racisme kan bestaan, maar in een bepaalde uitsnede van het Amerikaanse debat over hedendaags fascisme lijkt racisme stilletjes uit de definitie te zijn verwijderd. In het geval van Madeleine Albright met als doel om iets over dit moment in de Amerikaanse geschiedenis te zeggen, impliciet in het geval van de hoogleraren van Amerika’s beste universiteiten in Can It Happen Here? Dat is opmerkelijk, aangezien racisme een wezenlijk kenmerk was van het ‘Italiaanse of Duitse model’. Als een rassenleer een onmisbaar kenmerk is van fascisme, dan zou je de vraag die Tyler Cowen formuleert, ‘Could fascism come to America?’, kunnen beantwoorden met ‘it already did’, in een tijd dat Europees fascisme nog een ontluikende beweging was die inspiratie vond in hoe Amerika witte superioriteit wettelijk had verankerd.

Het kan zijn dat Amerika, zoals ieder land, de zwarte bladzijden van de eigen geschiedenis liever overslaat of meent dat ze in een ander boek staan. Het is immers, zoals James Q. Whitman schrijft in Hitler’s American Model, ‘bijna pervers’ om te denken dat de stamboom van het Europees fascisme uit de twintigste eeuw ook de Verenigde Staten beslaat. ‘We zien Amerika als de thuishaven van vrijheid en gelijkheid, en als kracht in de Herculische strijd tegen de nazi’s in de Tweede Wereldoorlog’, schrijft Whitman. Dat idee hoeft geen bijstelling, maar simpelweg aanvulling. Als we aan Amerika denken, zal daar ook bij moeten horen dat een jonge Duitse korporaal in een woedend boek in bewonderende termen over Amerika schreef vanwege zijn ‘schat aan innovaties’. Die innovaties op juridisch gebied werden later geëmuleerd door het regime dat aan zijn brein ontsproot, in de opmaat naar genocide.

Wie over Amerika denkt, leest, schrijft of praat kan daar wat mee. Niet om aan zelfkastijding te doen (in het geval van Amerikanen) of om het imago van een natie die nog altijd door velen wordt bewonderd te bekrassen (in het geval van buitenstaanders of Amerikanen), maar om te begrijpen waarom de Lewis-vraag in de eerste plaats weer boven de Verenigde Staten van Amerika hangt. James Q. Whitman behoort tot de richting die meent dat het electoraal succes van het nazisme school in de belofte dat er een plek was voor alle Duitsers aan de bovenkant van de sociale hiërarchie, puur bij de gratie van het onderdeel zijn van een superieur ras. Iedereen die viel onder het construct ‘Arisch’ kreeg daarmee toegang tot de heersende klasse. Toen in Europa het fascisme op die manier de massa wist te mobiliseren, was witte overheersing zowel praktijk als wet in Amerika, het machtigste land ter wereld. ‘Er is momenteel één staat die in ieder geval het voorzichtige begin heeft gemaakt van een betere orde’, schreef Adolf Hitler.

Niemand zal het Amerika waar Hitler destijds over schreef een ‘fascistische staat’ noemen, net zoals het raar zou zijn om het huidige Amerika, in zijn statelijke diversiteit en met zijn liberaal-democratische geloofsbrieven, als een fascistische staat te omschrijven. Of met Trump als president ‘it’ nu plaatsvindt, is een vraag die van waakzaamheid getuigt, maar die moet worden beantwoord met een duidelijke, en liefst volledige, definitie van wat ‘it’ is. In ieder geval hoort daar een destructieve raciale belofte bij die in de VS tot diep in de vorige eeuw juridisch werd gesanctioneerd, die de nationaal-socialisten inspireerde, en waar Trump nu mee speelt.

Casper Thomas (1983) is sinds 2010 redacteur van De Groene Amsterdammer, waar hij de portefeuille ‘denkers’ beheert.

https://www.groene.nl/artikel/geweldig-volk
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Mypos » 16 jul 2018, 00:03

Ik vind het wel jammer dat bijna al die journalisten uit dit soort kranten altijd met dit soort dingen op de proppen komen maar nou nooit eens hun aandacht richten op nog veel belangrijker zaken. Waar Hilary Clinton haar geld vandaan haalde bv. The Rockefeller Initiative bv. Het is het aloude links tegen rechts verhaaltje maar nooit eens verder kijken dan hun neus lang is...

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Fenna » 16 jul 2018, 08:29

Klopt Mypos.
De Clintons lieten zich maar wat graag financieel ondersteunen door de verenigde Arabische emiraten, Qatar en Saoedi Arabië.
https://www.reuters.com/article/us-usa- ... SKBN12Z2SL
https://theinternationalreporter.org/20 ... ial-world/
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door taigitu » 16 jul 2018, 10:32

Voor mij ligt de nadruk in het OT op de stromingen van machten over de jaren in diverse landen
waardoor andere landen mede worden beïnvloed in de manier waarop die machten, en
dan hun kwalijke kanten kunnen botvieren. En de invloed hiervan over andere landen.
Mijn gedachten gaan over deze periode waarin Trump aan de macht is wat hij met zijn gedrag
zaait aan onrust en ongelijkheid in Amerika. Wat groeit er ondergronds aan negativiteit
wat straks kan ontploffen als Trump niet meer aan de macht is.

En omdat Trump zich ook sterk profileert in het buitenland, zal ook in andere landen zijn
onrust en negativiteit mee kunnen spelen.
Hoe langer Trump aan de macht blijft en zich niet normaal gedraagt kan hij als een
tijdbom zijn, die straks er met een grote knal afscheid neemt van zijn presidentschap.
Dan wordt het 'puinruimen' in Amerika en wie weet in hoeveel andere landen van wat door
Trump's zaaien van onrust ed. heeft kunnen ontkiemen.......?
Want hoe dan ook, alle landen zijn met elkaar verbonden op meerdere manieren dan
alleen economisch.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Tammy » 16 jul 2018, 10:47

Ik ben het zeer zelden eens met Mypos maar nu wel.

Taigitu schreef :
Mijn gedachten gaan over deze periode waarin Trump aan de macht is wat hij met zijn gedrag
zaait aan onrust en ongelijkheid in Amerika

Maar de periode hiervoor heeft geleid tot de periode waarin we nu zitten.

Veel Amerikanen hadden een bloedhekel aan Hillary, ze vertrouwde haar niet.
En Obama liet een zwaar verdeeld Amerika achter.
Daarom zit een clown als Trump nu in het witte huis.

Maar weinig journalisten durven dit te benoemen, dat bedoel ik altijd als ik het over tunnelvisie heb.
Buiten de tunnel zie je het totale plaatje.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door taigitu » 16 jul 2018, 10:50

Fenna schreef:
16 jul 2018, 08:29
Klopt Mypos.
De Clintons lieten zich maar wat graag financieel ondersteunen door de verenigde Arabische emiraten, Qatar en Saoedi Arabië.
Geld zal altijd macht kunnen kopen, en andersom.
Dus dat mensen met macht verleid worden met geld en andere zaken, dat is een onoverkoombaar probleem.
Macht corrumpeert diegenen die zich laten verleiden. Dus zoals jij boven beschrijft.... het is hun handelswaar.

Ik ga ervan uit dat iedereen uiteindelijk te verleiden is.
En dat bedoel ik niet voor 100% negatief. Ik kan me situaties voorstellen dat je,
om iemand te redden van iets onrechtsvaardigs, je bewust een andere kant op kan kijken.
Het gewin hieruit is geen materie maar gemoedsrust.


Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Fenna » 16 jul 2018, 10:51

taigitu schreef:
16 jul 2018, 10:32
Voor mij ligt de nadruk in het OT op de stromingen van machten over de jaren in diverse landen
waardoor andere landen mede worden beïnvloed in de manier waarop die machten, en
dan hun kwalijke kanten kunnen botvieren. En de invloed hiervan over andere landen.
Mijn gedachten gaan over deze periode waarin Trump aan de macht is wat hij met zijn gedrag
zaait aan onrust en ongelijkheid in Amerika. Wat groeit er ondergronds aan negativiteit
wat straks kan ontploffen als Trump niet meer aan de macht is.

En omdat Trump zich ook sterk profileert in het buitenland, zal ook in andere landen zijn
onrust en negativiteit mee kunnen spelen.
Hoe langer Trump aan de macht blijft en zich niet normaal gedraagt kan hij als een
tijdbom zijn, die straks er met een grote knal afscheid neemt van zijn presidentschap.
Dan wordt het 'puinruimen' in Amerika en wie weet in hoeveel andere landen van wat door
Trump's zaaien van onrust ed. heeft kunnen ontkiemen.......?
Want hoe dan ook, alle landen zijn met elkaar verbonden op meerdere manieren dan
alleen economisch.

Afbeelding
Echt?
Denk je dat het ook maar een moer uitmaakt wie daar aan de macht is?
Ik niet.
Daar spelen machten waar wij met onze knar niet bij kunnen.
Ze gaan over lijken, stuk voor stuk.
Hillary Clinton is ook geen heilige.
Wat ik niet verteren kan is, dat zij zo schijnheilig doet voorkomen tegen terrorisme te zijn en als volgt wel geld aanneemt voor haar campagne van mensen die terrorisme steunen.
Dan ben je heel fout bezig.
Trump mag dan wel een blaaskaak zijn maar, dat heeft zelfs de pro Clintonclub over Trump niet boven water kunnen toveren dat hij vuil geld heeft ontvangen voor zijn campagne.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door taigitu » 16 jul 2018, 11:04

Tammy schreef:
16 jul 2018, 10:47
Ik ben het zeer zelden eens met Mypos maar nu wel.

Taigitu schreef :
Mijn gedachten gaan over deze periode waarin Trump aan de macht is wat hij met zijn gedrag
zaait aan onrust en ongelijkheid in Amerika
Maar de periode hiervoor heeft geleid tot de periode waarin we nu zitten.
Ja, dat is een natuurlijk gevolg. Het principe van oorzaak en gevolg.
Ik vergelijk de verkiezing van Trump tot president in grote lijnen zoals hier Wilders
aan zoveel zetels is gekomen. Een deel van die steun kwam van mensen die ontevreden waren
en het op die manier uitten. Daarnaast spreekt hij jongeren aan, vooral degene die graag
rotzooi trappen, in opstand komen tegen het gezag. Relschoppers gaan niet altijd voor de zaak
maar voor de 'lol'.... En op Wilders kon/kan je rekenen op een rel.
En door mensen die hetzelfde zien als ze naar de de maatschappij kijken en vinden dat hij gelijk heeft.

Puur stemmen geteld had Trump verloren.
Deze man zit dus niet op de 'troon' als het was aan gekomen op het aantal stemmen.
Maar door zijn miserabele gedrag en brutaliteit kwam hij dus heel ver.
Wat het citaat 'Het volk krijgt de leider die het verdient' weer actueel maakt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door taigitu » 16 jul 2018, 11:20

Fenna schreef:
16 jul 2018, 10:51
Echt?
Denk je dat het ook maar een moer uitmaakt wie daar aan de macht is?
Ik niet.
Daar spelen machten waar wij met onze knar niet bij kunnen.
Ze gaan over lijken, stuk voor stuk.
Hillary Clinton is ook geen heilige.
Wat ik niet verteren kan is, dat zij zo schijnheilig doet voorkomen tegen terrorisme te zijn en als volgt wel geld aanneemt voor haar campagne van mensen die terrorisme steunen.
Dan ben je heel fout bezig.
Trump mag dan wel een blaaskaak zijn maar, dat heeft zelfs de pro Clintonclub over Trump niet boven water kunnen toveren dat hij vuil geld heeft ontvangen voor zijn campagne.
Ik vind dat het wel degelijk uitmaakt wie er aan de macht is.
En daar zijn voorbeelden van, van mensen die door hun instelling mensenlevens hebben gered.
Neem een Gandhi, die zonder bloedvergieten de Engelsen uit India verdreef en op zo'n
manier dat er geen oorlogen zijn ontstaan.
Kijk naar Mandela, een inspirerende man en de omslag die hij heeft mogen bewerkstelligen
in zijn land op zo'n manier dat hij de 1e zwarte president werd, heel bijzonder als zwarte man......
Een moeilijk opdracht die hij respectvol heeft ingevuld.
Bijzondere mensen die respect verdienen en zeker niet weggezet mogen worden zoals jij
boven beschrijft. En zo zijn er meer in de maatschappij. Mensen die niet bekend of
beroemd zijn, maar belangrijk zijn voor dat deel in de maatschappij waarin zij zich bewegen.
En ook correct met de 'macht' kunnen omgaan die inherent is aan hun positie.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Tammy » 16 jul 2018, 11:26

Taigitu schreef :
Ja, dat is een natuurlijk gevolg. Het principe van oorzaak en gevolg.

Ja precies Taigitu maar heel weinig journalisten schrijven daarover.
Dat heeft Mypos goed gezien.
Ik vergelijk de verkiezing van Trump tot president in grote lijnen zoals hier Wilders
aan zoveel zetels is gekomen. Een deel van die steun kwam van mensen die ontevreden waren
en het op die manier uitten. Daarnaast spreekt hij jongeren aan, vooral degene die graag
rotzooi trappen, in opstand komen tegen het gezag.
Inderdaad ontevreden zijn.
En Wilders trekt allerlei soorten mensen aan ook jongeren maar niet alleen voor rotzooi trappen.
Je vind zijn aanhangers ook bij hoogopgeleiden , de tijd van alleen Henk en Ingrid met alleen lagere school is allang voorbij.

Het stemmen in Amerika met die kiesmannen krijg ik nooit goed samengevat in mijn hoofd.
Veel te ingewikkeld voor me.
Maar het zal ok zijn geweest anders was Hillary nu president.
Maar Trump zit er nu maar velen kunnen dat schijnbaar na anderhalf jaar nog steeds niet geloven.

Misschien tijd voor die mensen om eens wakker te worden ?
Hun nachtmerrie is werkelijkheid geworden.
Deal with it want mocht er geen Russisch bewijs in combinatie met Trump gevonden worden dan blijft hij gewoon zitten.
En anders vliegt hij eruit zoals dat dan hoort.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Tammy » 16 jul 2018, 11:40

Taigitu schreef :
Kijk naar Mandela, een inspirerende man en de omslag die hij heeft mogen bewerkstelligen
in zijn land op zo'n manier dat hij de 1e zwarte president werd, heel bijzonder als zwarte man......
Een moeilijk opdracht die hij respectvol heeft ingevuld.
Bijzondere mensen die respect verdienen en zeker niet weggezet mogen worden zoals jij
boven beschrijft.

Ik heb die fascinatie voor Mandela nooit gesnapt want hij heeft doden op zijn geweten.

Aangezien de resultaten van de geweldloze acties achterbleven en het ANC in 1960 verboden werd, stichtte en leidde Mandela de militaire tak van het ANC, Umkhonto we Sizwe (Speer van de Natie). Die voerde sabotageacties uit tegen militaire en publieke installaties. Mandela en andere ANC-leden hadden deze vleugel opgericht, omdat ze dachten dat geweldloos verzet zinloos was aangezien het keer op keer met geweld werd neergeslagen. De aanslagen waren op overheidseigendommen gericht en werden 's nachts uitgevoerd. Ze hadden als doel de zwarte bevolking van Zuid-Afrika ertoe te bewegen in opstand te komen om een revolutie te bewerkstelligen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nelson_Ma ... id_bij_ANC

Schijnbaar tellen al die aanslagen en doden niet ?
Maar voor mij wel, hij begon vreedzaam Mandela maar werd daarna gewelddadig.
Dus alle lof voor die man heb ik nooit begrepen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Fenna » 16 jul 2018, 11:54

taigitu schreef:
16 jul 2018, 11:20
Neem een Gandhi, die zonder bloedvergieten de Engelsen uit India verdreef en op zo'n
manier dat er geen oorlogen zijn ontstaan.
Daar heb je gelijk in maar met Mandela niet.
Die man heeft bloed aan zijn handen kleven.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Tammy » 16 jul 2018, 11:55

Ghandi was inderdaad vreedzaam.
Daar heb ik dus wel respect voor .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door taigitu » 16 jul 2018, 12:54

Het veelbewogen leven van Nelson Mandela

‘Lastpak’ Mandela in een notendop

5 december 2013 is een verdrietige dag voor heel Zuid-Afrika. Het is de dag waarop een wereldleider van ongekend formaat, e
en icoon waar de hele wereld trots op is en een 95-jarige man die door iedereen gemist zal worden, overleed. May Madiba rest in peace.

Voordat Nelson Mandela deze internationale status bereikte, heeft hij letterlijk en figuurlijk een 'long walk' afgelegd.
Hieronder een poging zijn leven en grootste achievements samen te vatten.

Als hij sprak, hing de wereld aan zijn lippen. Zijn terugkeer naar de vrije wereld was reden tot wereldwijde euforie.
Hij is de vader, moeder en gids van de Zuid Afrikaanse democratie. Beroemd om talloze quotes die doordrenkt zijn van hoe een ideale wereld
eruit zou moeten zien. Van hoe een ideaal Zuid-Afrika eruit moet zien. Opgetekend voor, tijdens en na jarenlange gevangenschap.
Nelson Mandela, een icoon van wereldformaat. De wereld is een stukje leger zonder hem.

Om in 95 jaar tijd 27 jaar gevangenschap uit te zitten, een land van de onderdrukking te bevrijden, een Nobelprijs voor de vrede in de wacht
te slepen en president van Zuid-Afrika te worden, kun je geen minuut verspillen. En dat heeft hij dan ook niet gedaan.

Om het leven van ‘Madiba’, zoals Mandela liefkozend genoemd wordt - verwijzend naar de Xhosa-stam waar hij toe behoort -
in een notendop proberen samen te vatten, is geen gemakkelijke opgave.

“During my lifetime I have dedicated myself to the struggle of the African people.
I have fought against white domination, and I have fought against black domination.
I have cherished the ideal of a democratic and free society in which all persons live together in harmony and with equal opportunities.
It is an ideal which I hope to live for and to achieve. But if needs be, it is an ideal for which I am prepared to die.”

Met deze woorden besloot Nelson Mandela zijn verdediging, voordat hij door het Apartheidsregime tot levenslang werd veroordeeld.

Lastpak Rolihlahla
Op 18 juli 1918 zag Rolihlahla Mandela het levenslicht in een klein dorpje in de hoofdstad van de Transkei, genaamd Mvezo.
Zijn vader, familie van het hoofd van de Thembu-stam, overleed 9 jaar later. Rolihlahla, wat in Xhosa ‘lastpak’ betekent,
volgde zijn basisonderwijs aan een locale mission school en werd hier omgedoopt tot Nelson, de naam waarmee hij later geschiedenis zou schrijven.
De koosnaam Madiba zou hem later als eerbetoon toegekend worden.

Van jongs af aan was Nelson Mandela geïntrigeerd door de verhalen over hoe zijn voorvaders het vaderland verdedigden.
Deze verhalen maakten zo’n indruk op de jonge Nelson dat ze hem inspireerden tot zijn eigen strijd voor gerechtigheid.
Nelsons ambitie om advocaat te worden en zijn onvermoeibare drive voor gerechtigheid werden verder gestimuleerd
door de de vernederingen van Apartheid. “Een duizend onwaardige behandelingen wekte in mij een boosheid,
een verlangen op om het systeem te bevechten dat mijn volk knechtte.” (Uit: 'A Long Walk to Freedom').

Eerste zwarte advocatenkantoor
Samen met collega-advocaat Oliver Tambo opende hij in 1952 het eerste zwarte advocatenkantoor van Zuid-Afrika.
Naast zijn werkzaamheden als advocaat bekleedde hij binnen de ANC zowel de functie van Nationaal Vice-President als Transvaal president.

Geïnspireerd door Mahatma Ghandi propageerde Mandela geweldloos verzet tegen het Apartheidsregime. Tevergeefs.
Toen resultaten uitbleven en er binnen de ANC meer en meer verdeeldheid ontstond, besloot hij een andere weg in te slaan
om zijn idealen te bereiken. Hij werd in 1961 leider van de gewapende tak van de ANC - Umkhonto we Sizwe (MK).
Zijn arrestatie in 1963 was een direct gevolg daarvan.

Ondanks dat Mandela de daaropvolgende 27 jaren vastzat op Robbeneiland en in andere gevangenissen, groeide zijn reputatie en bekendheid
wereldwijd enorm. Vanuit zijn cel werd Mandela het symbool voor de strijd tegen Apartheid. Zuid-Afrikaanse kinderen groeiden op met verhalen
over Nelson Mandela, die naarmate de jaren verstreken steeds mysterieuzer werd. Het feit dat er zelden foto’s van hem verschenen,
droeg aanzienlijk bij aan de mythe.

Free Mandela
Ondertussen groeide de weerstand tegen het Apartheidsregime, dat nu met internationale boycots en toenemend verzet van de
Black Consciousness Movement (BCM) geconfronteerd werd. De kreet ‘ Free Mandela’ werd nu niet alleen door de lokale bevolking geuit,
maar kreeg meer internationaal gewicht en werd steeds dwingender.

Voor de blanke regering zat er uiteindelijk niets anders op dan Mandela op 11 februari 1990 vrij te laten.
De vrijlating werd uitbundig gevierd en wereldwijd gevolgd op miljoenen televisieschermen overal ter wereld.
Dat Mandela niet stil had gezeten in de gevangenis werd direct duidelijk toen hij verklaarde zich volledig te wijden aan zijn ideaal van
een verenigd Zuid-Afrika, waar blank en zwart elkaars gelijken zijn. Zijn eerste toespraak op de The Grand Parade in Kaapstad,
vanaf het balkon van het stadshuis, is legendarisch.

Onderhandelingen met de Klerk
Hij hervatte zijn positie als leider van het ANC en onderhandelde met president F.W de Klerk voor de eerste democratische verkiezingen
in Zuid-Afrika. En met succes, want in 1994 werd Nelson Mandela de eerste democratisch verkozen president van Zuid-Afrika,
dat vanaf dat moment als de Regenboognatie bekend zou komen te staan.

Velen vreesden voor geweld, wraak en onrust door de nieuwe machtsverhoudingen.
Veel blanken verlieten in die jaren ongerust Zuid-Afrika en zochten hun heil in landen als Engeland, Australie en de Verenigde Staten.

Mandela nam gewaagde stappen en risico’s om zijn idealen te bereiken. Hij spoorde elke bevolkingsgroep aan tot vrede en vereniging,
ondanks de complicaties van het verleden dat dit land getekend had. Als toonbeeld van vergeving leidde Mandela het
nieuwe Zuid-Afrika naar een democratie.


Zijn rol als president werd in 1999 overgenomen door Thabo Mbeki, maar als geestelijk leider, icoon en inspiratie zal niemand hem ooit kunnen vervangen.
Ook de opvolger van Mbeki - de huidige president Jacob Zuma - is daar helaas geenszins in geslaagd.
Onder zijn leiding is de ANC de laatste jaren jammerlijk genoeg ogenschijnlijk alleen maar verder uit elkaar gevallen.

“If there are dreams about a beautiful South Africa, there are also roads that lead to their goal.
Two of these roads could be named Goodness and Forgiveness.”
(Nelson Mandela)

Een overzicht van de mooiste en meest memorabele momenten en speeches uit het leven van Nelson Mandela in Zuid-Afrika zie je in ons eerbetoon:
Mandela's mooiste videobeelden.

Wil je meer weten over hoe Nelson Mandela het er als eerste democratisch verkozen president van Zuid-Afrika vanaf bracht?
Lees dan het artikel Politiek van het Zuid-Afrika na de Apartheid.

Wil je meer informatie over de apartheidsgeschiedenis van Zuid-Afrika?
Lees dan ons artikel over de geschiedenis van Apartheid,
de belangrijkste ontwikkelingen, het verzet en de ondergang van het systeem.
Ben je ook benieuwd naar de rol die aartsbisschop Desmond Tutu in Zuid-Afrika tijdens Apartheid speelde?
Zie via de link.

https://www.kaapstadmagazine.nl/nelson-mandela

Afbeelding

Dat Mandela uiteindelijk zich heeft verzet tegen de apartheid en de regering met geweld is waar.
Hij sloot zich aan bij een partij die niet geweldloos was. Hij werd opgepakt en ging de gevangenis in.
Maar toen hij vrij kwam na 27 jaar was zijn instelling/passie hetzelfde, die van geweldloosheid.
Hij predikte geweldloosheid en gelijkheid, zijn ideaal wat hem nog steeds dreef.
En dat gaf het resultaat dat er een omslag werd gecreëerd in de wettelijke verhouding wit/zwart,
in beperkte zin. Het resultaat was hierdoor wel dat hij tot president werd gekozen en er geen burgeroorlog uitbrak.
Dus als je hem kwalijk blijft nemen dat hij voor 2 jaar lid/voorzitter was van een partij die het geweld niet schuwde......
Dat is een keuze. Daar tegenover staat dat zijn manier van in het leven staan veel levens heeft gespaard.
Ik respecteer hem voor het positieve wat hij heeft bereikt, samen met de bevolking die voor hem stemde.
Dat is een ongelooflijk meerwaarde in mijn ogen. Zuid Afrika had geen betere leider kunnen krijgen op dat moment.
De apartheid had anders waarschijnlijk nog zwaarder gehangen over de hoofden van de zwarte bevolking gehangen
met alle gevolgen van dien. Er was misschien een burgeroorlog uitgebroken waarbij de zwarte bevolking
nog meer geleden zou hebben, en nog meer geknecht en onderdrukt zou zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Tammy » 16 jul 2018, 13:19

Taigitu schreef :
Dus als je hem kwalijk blijft nemen dat hij voor 2 jaar lid/voorzitter was van een partij die het geweld niet schuwde......
Dat is een keuze. Daar tegenover staat dat zijn manier van in het leven staan veel levens heeft gespaard.
Vertel dat maar aan de doden en nabestaanden Taigitu.
En je hebt gelijk, het is inderdaad een keuze.
Want deze man word als een heilige bijna beschouwd en dat is hij niet.
Al de doden en zwaargewonden worden opzij geschoven lijkt het wel alsof het niks is.

Als Mandela echt geweldloos was geweest had hij mijn diepste respect gehad en dat meen ik echt.
Maar die heldenverering voor hem uit heel de wereld vind ik compleet ongepast.
Want ik denk aan de doden en de nabestaanden met hun verdriet terwijl hij oud is geworden en als een held word gezien.

Hij is geen held, hij is eerst iemand die doden op zijn geweten heeft.
Niet alleen tegen overheidsdiensten maar ook burgers vielen onder zijn aanslagen.
En daarna heeft hij heel veel goeds gedaan.

Maar hij is absoluut geen voorbeeld voor de wereld.

Dat was Ghandi.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door taigitu » 16 jul 2018, 13:42

Tammy schreef:
16 jul 2018, 13:19
Taigitu schreef :
Dus als je hem kwalijk blijft nemen dat hij voor 2 jaar lid/voorzitter was van een partij die het geweld niet schuwde......
Dat is een keuze. Daar tegenover staat dat zijn manier van in het leven staan veel levens heeft gespaard.
Vertel dat maar aan de doden en nabestaanden Taigitu.
En je hebt gelijk, het is inderdaad een keuze.
Want deze man word als een heilige bijna beschouwd en dat is hij niet.
Al de doden en zwaargewonden worden opzij geschoven lijkt het wel alsof het niks is.

Als Mandela echt geweldloos was geweest had hij mijn diepste respect gehad en dat meen ik echt.
Maar die heldenverering voor hem uit heel de wereld vind ik compleet ongepast.
Want ik denk aan de doden en de nabestaanden met hun verdriet terwijl hij oud is geworden en als een held word gezien.

Hij is geen held, hij is eerst iemand die doden op zijn geweten heeft.
Niet alleen tegen overheidsdiensten maar ook burgers vielen onder zijn aanslagen.
En daarna heeft hij heel veel goeds gedaan.

Maar hij is absoluut geen voorbeeld voor de wereld.

Dat was Ghandi.
Ja, Mandela heeft bloed aan zijn handen.
En de nabestaanden van die slachtoffers zullen het moeilijk hebben met hun dood.
Daarnaast heeft Mandela zichzelf nooit aan geprijsd of iets dergelijks als heilig of held.
Ik voel dat veel aversie tegen hem ontstaat of is ontstaan omdat anderen hem zo prijzen en bejubelen.
Voor mij is de man iemand die een fout heeft gemaakt die mensen het leven kosten, zonder meer waar.
Maar ik denk dat hij daar zelf ook veel last van heeft gehad tijdens zijn leven omdat hij juist het
tegengestelde wilde. Dat is de reden voor mijn respect voor deze man.
De apartheid in die periode was niet geweldloos, en de waarde van de zwarte mens was te verwaarlozen volgens het blanke regime.

Meer dan enig ander continent heeft Afrika moeten worstelen met de gevolgen van verovering, het kolonialisme,
waarin de eigen rol van het continent in de geschiedenis werd ontkend; daarmee werd tevens het vermogen van
zijn bevolking ontkend om zelf verandering en vooruitgang teweeg te brengen
.
Nelson Mandela
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Tammy » 16 jul 2018, 14:02

Taigitu schreef :
Daarnaast heeft Mandela zichzelf nooit aan geprijsd of iets dergelijks als heilig of held.
Ik voel dat veel aversie tegen hem ontstaat of is ontstaan omdat anderen hem zo prijzen en bejubelen.
Ja dat heb je goed gezien Taigitu.
Omdat het niet terecht is deze heldenverering.
Maar zo zie ik het, jij en velen anderen niet .
Ieder zijn visie. :grin:

En zelf deed hij daar inderdaad niet aan mee, dat deed de wereld.
Voor mij is de man iemand die een fout heeft gemaakt die mensen het leven kosten, zonder meer waar.
Maar ik denk dat hij daar zelf ook veel last van heeft gehad tijdens zijn leven omdat hij juist het
tegengestelde wilde.

Hij had de keuze om vreedzaam te blijven, maar dat heeft hij niet gedaan.
Zijn aanslagen waren heftig Taigitu.
Hij koos daar zelf voor.

Na de gevangenis was hij weer vreedzaam en heeft veel goeds gedaan gelukkig.
Maar zoals de meesten hem zien zo zie ik hem niet.

Want er was nog een andere Mandela en die was niet mooi.

Daarom krijg ik de kriebels als ik zo`n Bono en al die anderen beroemdheden hem zo zien ophemelen tijdens hun bezoeken aan hem.
Ik heb geen problemen als mensen Mandela respecteren om wat hij heeft gedaan na gevangenisstraf.
Maar die adoratie voor hem die velen hebben is in mijn ogen niet correct.
Maar ieder zijn mening . :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Vitharr » 16 jul 2018, 14:27

Wat me opvalt is dat er met geen woord gesproken wordt over ariosofie? Dat valt me op omdat dat het eerste begrip is wat me te binnen schiet als ik 'rassenleer' lees.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door taigitu » 16 jul 2018, 14:37

.
Vanavond kont de miniserie in 6 delen over het leven van Mandela op de televisie.
Vanavond de eerste drie delen.

Om 20.30 uur op RTL 8.

Previeuw




Voor degene die deze korte documentaire wil kijken:



The 13-minute video documentary of Mandela's life has been provided by the Nelson Mandela Foundation,
which has given the UN permission to use it.

Engelse ondertiteling kan aangeklikt voor de eventuele moeilijk
verstaanbare stukken in de video.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Rassenleer als exportproduct - Geweldig volk!

Bericht door Mypos » 17 jul 2018, 00:53

Fenna schreef:
16 jul 2018, 11:54
taigitu schreef:
16 jul 2018, 11:20
Neem een Gandhi, die zonder bloedvergieten de Engelsen uit India verdreef en op zo'n
manier dat er geen oorlogen zijn ontstaan.
Daar heb je gelijk in maar met Mandela niet.
Die man heeft bloed aan zijn handen kleven.
Mandela is voor mij een held. Juist omdat hij tot inkeer is gekomen. Alle presidenten hebben bloed aan hun handen kleven. Elke president of leider die soldaten een oorlog in stuurt. En sommigen daarvan komen gelukkig ook (deels) tot inkeer zoals een Lubber of een van Agt.

Plaats reactie