Darwin’s mensenhandel

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door univers » 31 jul 2018, 09:42

Gast1 schreef:
31 jul 2018, 09:07
Wetenschap <=> overtuiging.
Religie <=> overtuiging.

Ik zie toch wel overeenkomsten ...
ik ook, allebei nep.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door taigitu » 31 jul 2018, 10:12











.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door MetalPig » 31 jul 2018, 10:42

Gast1 schreef:
31 jul 2018, 09:02
Onder religie (van het Latijnse religio) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.
Aldus wikipedia.

Op dat gebied lijkt mij de 'wetenschap' toch een bepaalde religie in die betekenis te zijn.
Ja, dat zie je vaker bij mensen wier beeld van de wetenschap niet helemaal correct is.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door MetalPig » 31 jul 2018, 10:44

Gast1 schreef:
31 jul 2018, 09:07
Wetenschap <=> overtuiging.
Religie <=> overtuiging.

Ik zie toch wel overeenkomsten ...
Kat <=> dier.
Walvis <=> dier.

Ik zie overeenkomsten, maar concluderen dat een kat een soort walvis is is waanzin.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door MetalPig » 31 jul 2018, 10:52

Osiris schreef:
31 jul 2018, 09:10
Het absolute geloof in de evolutietheorie en dus Darwin,
Er is geen sprake van geloof. Evolutie is iets wat we kunnen waarnemen en onderzoeken, en we hebben op basis van het bewijsmateriaal een theorie opgesteld. Geen geloof te bekennen.
Osiris schreef:
31 jul 2018, 09:10
en dus Darwin,
Dat slaat nergens op. De evolutietheorie heeft zich sinds Darwin enorm ontwikkeld en is het op vele punten oneens met Darwin.
Osiris schreef:
31 jul 2018, 09:10
is voor mij niets anders als het absolute geloof in God,Allah en dus een Jezus of Mohammed.
En kom niet aan al die figuren want dan breekt de hel los ( fanatisme ).
Dat heb ik nog nooit zien gebeuren. Het fanatisme breekt hooguit los wanneer mensen de evolutietheorie proberen onderuit te halen door de theorie verkeerd weer te geven.
Osiris schreef:
31 jul 2018, 09:10
Sorry,maar zie geen verschil.
Mja, dat is jouw keuze.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door Fenna » 31 jul 2018, 12:24

Geloof is een overtuiging, zie hieronder.
Of je nu gelooft in een god, een wetenschappelijke ontdekking of evolutietheorie, het is en blijft geloof cq. overtuiging.
het geloof zelfst.naamw.Uitspraak: [xəˈlof] Verbuigingen: ge. loven (meerv.) 1) overtuiging dat iets waar is of bestaat ergens geen geloof aan hechten (iets niet geloven)op goed geloof (in het vertrouwen dat het waar is) 2) overtu...
https://www.encyclo.nl/begrip/geloof
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door Gast1 » 31 jul 2018, 12:30

MetalPig schreef:
31 jul 2018, 10:44
Gast1 schreef:
31 jul 2018, 09:07
Wetenschap <=> overtuiging.
Religie <=> overtuiging.

Ik zie toch wel overeenkomsten ...
Kat <=> dier.
Walvis <=> dier.

Ik zie overeenkomsten, maar concluderen dat een kat een soort walvis is is waanzin.
... toch zijn het beide zoogdieren vertelt de wetenschap en daarvan ben ik overtuigd.
Katten én walvissen vind je weer terug in de religie.

Gast1

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door Gast1 » 31 jul 2018, 12:40

MetalPig schreef:
31 jul 2018, 10:52
Er is geen sprake van geloof. Evolutie is iets wat we kunnen waarnemen en onderzoeken, en we hebben op basis van het bewijsmateriaal een theorie opgesteld.
Geen geloof te bekennen.
Toch wel, je gelooft immers de theorie ... en de vraag is of de theorie wel klopt (dubbele punt):
MetalPig schreef:
31 jul 2018, 10:52
De evolutietheorie heeft zich sinds Darwin enorm ontwikkeld en is het op vele punten oneens met Darwin.
... en dat bedoel ik dus.
MetalPig schreef:
31 jul 2018, 10:52
Het fanatisme breekt hooguit los wanneer mensen de evolutietheorie proberen onderuit te halen door de theorie verkeerd weer te geven.
Dat zou kunnen, maar je kunt een theorie ook bekritiseren en op de keper beschouwen.
De 'aanhangers' van de theorie zijn dan echter vaak zo gelovig (zie post Fenna) dat ze dat dan weer zien als 'onderuit halen' of 'door de theorie verkeerd weer te geven'.
Precies zoals een pastoor of zo zou dat zou kunnen zeggen over zijn geloof/overtuiging (lees religie) en sterker ... :grin:
Ik ken een pastoor die dat ook zo gezegd heeft.
Ik zie geen verschil met een aanhanger van een theorie ...

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door Fenna » 31 jul 2018, 12:45

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door Gast1 » 31 jul 2018, 12:50

@ your service lady ...

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door Fenna » 31 jul 2018, 13:03

:loveU:
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door Gast1 » 31 jul 2018, 13:15

Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door MetalPig » 31 jul 2018, 13:48

Gast1 schreef:
31 jul 2018, 12:30
MetalPig schreef:
31 jul 2018, 10:44
Kat <=> dier.
Walvis <=> dier.

Ik zie overeenkomsten, maar concluderen dat een kat een soort walvis is is waanzin.
... toch zijn het beide zoogdieren vertelt de wetenschap en daarvan ben ik overtuigd.
Katten én walvissen vind je weer terug in de religie.
Da's wel een heel opzichtige manier om het punt te missen. Daar heb je aardig wat voor moeten interpreteren.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door MetalPig » 31 jul 2018, 13:55

Gast1 schreef:
31 jul 2018, 12:40
MetalPig schreef:
31 jul 2018, 10:52
Er is geen sprake van geloof. Evolutie is iets wat we kunnen waarnemen en onderzoeken, en we hebben op basis van het bewijsmateriaal een theorie opgesteld.
Geen geloof te bekennen.
Toch wel, je gelooft immers de theorie ... en de vraag is of de theorie wel klopt (dubbele punt):
De theorie wordt onderbouwd met van alles en nog wat. Er is geen reden om de theorie zonder meer te geloven.

En of de theorie klopt... Dat is een vraag die de wetenschap continu bezighoudt. En als hij niet klopt, dan wordt hij aangepast. Alleen daaruit blijkt al dat wetenschap geen religie is.
Gast1 schreef:
31 jul 2018, 12:40
MetalPig schreef:
31 jul 2018, 10:52
Het fanatisme breekt hooguit los wanneer mensen de evolutietheorie proberen onderuit te halen door de theorie verkeerd weer te geven.
Dat zou kunnen, maar je kunt een theorie ook bekritiseren en op de keper beschouwen.
De 'aanhangers' van de theorie zijn dan echter vaak zo gelovig (zie post Fenna) dat ze dat dan weer zien als 'onderuit halen' of 'door de theorie verkeerd weer te geven'.
Wat een onzin.
Als een criticus zegt "de evolutietheorie klopt niet want als we van de apen zouden afstammen dan zouden apen niet meer moeten bestaan en die bestaan nog wel dus de evolutietheorie klopt niet" dan is dat zonder meer een poging om de theorie onderuit te halen door de theorie verkeerd weer te geven.
Daarvoor hoef je niet gelovig te zijn; een beetje kennis van de theorie is voldoende om dat te zien.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door MetalPig » 31 jul 2018, 13:58

Gast1 schreef:
31 jul 2018, 12:40
Dat zou kunnen, maar je kunt een theorie ook bekritiseren en op de keper beschouwen.
Ja dat is natuurlijk prima. Daar kunnen hele mooie inzichten uit voortkomen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door MetalPig » 31 jul 2018, 14:01

Fenna schreef:
31 jul 2018, 12:24
Geloof is een overtuiging, zie hieronder.
Of je nu gelooft in een god, een wetenschappelijke ontdekking of evolutietheorie, het is en blijft geloof cq. overtuiging.
het geloof zelfst.naamw.Uitspraak: [xəˈlof] Verbuigingen: ge. loven (meerv.) 1) overtuiging dat iets waar is of bestaat ergens geen geloof aan hechten (iets niet geloven)op goed geloof (in het vertrouwen dat het waar is) 2) overtu...
https://www.encyclo.nl/begrip/geloof
Er staan 10 definities op die pagina, en jij pakt alleen die ene waar het woord 'religie of 'godsdienst' niet in voor lijkt te komen. Ja, *lijkt* te komen, want de definitie is afgekapt; als je het linkje volgt dan zie je:

1) overtuiging dat iets waar is of bestaat
ergens geen geloof aan hechten (iets niet geloven)
op goed geloof (in het vertrouwen dat het waar is)

2) overtuiging dat er een opperwezen bestaat
Voorbeelden: `het katholieke geloof`,
`een geloof aanhangen`,
`je geloof belijden`
Synoniemen: godsdienst, religie

Gast1

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door Gast1 » 31 jul 2018, 14:09

MetalPig schreef:
31 jul 2018, 13:55
En of de theorie klopt... Dat is een vraag die de wetenschap continu bezighoudt.
En als hij niet klopt, dan wordt hij aangepast. Alleen daaruit blijkt al dat wetenschap geen religie is.
Ieder haar of zijn mening MetalPig.
MetalPig schreef:
31 jul 2018, 10:52
Het fanatisme breekt hooguit los wanneer mensen de evolutietheorie proberen onderuit te halen door de theorie verkeerd weer te geven.
Gast1 schreef:
31 jul 2018, 12:40
Dat zou kunnen, maar je kunt een theorie ook bekritiseren en op de keper beschouwen.
De 'aanhangers' van de theorie zijn dan echter vaak zo gelovig (zie post Fenna) dat ze dat dan weer zien als 'onderuit halen' of 'door de theorie verkeerd weer te geven'.
MetalPig schreef:
31 jul 2018, 10:52
Wat een onzin.
"nee "nee "nee ... geen onzin MetalPig.
MetalPig schreef:
31 jul 2018, 10:52
Als een criticus zegt "de evolutietheorie klopt niet want als we van de apen zouden afstammen dan zouden apen niet meer moeten bestaan en die bestaan nog wel dus de evolutietheorie klopt niet" dan is dat zonder meer een poging om de theorie onderuit te halen door de theorie verkeerd weer te geven.
[jaja] [jaja] [jaja] ... dat is dan wel 'onzin' van die criticus MetalPig.
MetalPig schreef:
31 jul 2018, 13:55
Daarvoor hoef je niet gelovig te zijn; een beetje kennis van de theorie is voldoende om dat te zien.
:hands:

Gast1

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door Gast1 » 31 jul 2018, 14:15

MetalPig schreef:
31 jul 2018, 14:01
Fenna schreef:
31 jul 2018, 12:24
Geloof is een overtuiging, zie hieronder.
Of je nu gelooft in een god, een wetenschappelijke ontdekking of evolutietheorie, het is en blijft geloof cq. overtuiging.
het geloof zelfst.naamw.Uitspraak: [xəˈlof] Verbuigingen: ge. loven (meerv.) 1) overtuiging dat iets waar is of bestaat ergens geen geloof aan hechten (iets niet geloven)op goed geloof (in het vertrouwen dat het waar is) 2) overtu...
https://www.encyclo.nl/begrip/geloof
Er staan 10 definities op die pagina, en jij pakt alleen die ene waar het woord 'religie of 'godsdienst' niet in voor lijkt te komen. Ja, *lijkt* te komen, want de definitie is afgekapt; als je het linkje volgt dan zie je:

1) overtuiging dat iets waar is of bestaat
ergens geen geloof aan hechten (iets niet geloven)
op goed geloof (in het vertrouwen dat het waar is)

2) overtuiging dat er een opperwezen bestaat
Voorbeelden: `het katholieke geloof`,
`een geloof aanhangen`,
`je geloof belijden`
Synoniemen: godsdienst, religie
Het is evident dat je het niet begrijpt MetalPig.

1) is dat wat overtuiging is.
2) is een voorbeeld (voorbeelden).

Andere voorbeelden zijn: overtuiging dat wetenschappers het bij het juiste eind hebben.
Voorbeelden:
`een wetenschapper geloven`
Ik `geloof in de weteschap`...

En ik schat in dat je dat best kunt begrijpen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door MetalPig » 31 jul 2018, 14:22

Gast1 schreef:
31 jul 2018, 14:09
MetalPig schreef:
31 jul 2018, 13:55
En of de theorie klopt... Dat is een vraag die de wetenschap continu bezighoudt.
En als hij niet klopt, dan wordt hij aangepast. Alleen daaruit blijkt al dat wetenschap geen religie is.
Ieder haar of zijn mening MetalPig.
Sommige meningen zijn aantoonbaar fout.
Gast1 schreef:
31 jul 2018, 14:09
MetalPig schreef:
31 jul 2018, 10:52
Wat een onzin.
"nee "nee "nee ... geen onzin MetalPig.
Ik gaf een argument (waar je het mee eens was). Heb jij er ook één?

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Darwin’s mensenhandel

Bericht door Fenna » 31 jul 2018, 14:26

MetalPig schreef:
31 jul 2018, 14:01
Fenna schreef:
31 jul 2018, 12:24
Geloof is een overtuiging, zie hieronder.
Of je nu gelooft in een god, een wetenschappelijke ontdekking of evolutietheorie, het is en blijft geloof cq. overtuiging.
het geloof zelfst.naamw.Uitspraak: [xəˈlof] Verbuigingen: ge. loven (meerv.) 1) overtuiging dat iets waar is of bestaat ergens geen geloof aan hechten (iets niet geloven)op goed geloof (in het vertrouwen dat het waar is) 2) overtu...
https://www.encyclo.nl/begrip/geloof
Er staan 10 definities op die pagina, en jij pakt alleen die ene waar het woord 'religie of 'godsdienst' niet in voor lijkt te komen.
Ik vond het niet nodig om de hele link te copy pasten en heb dat stukje met link geplaatst zodat ieder naar wens het verder kan lezen, maar het principe blijft hetzelfde.
Geloof is overtuiging en dat telt ook voor wetenschap.

Gast1 begrijpt het wel. ;P!
Laatst gewijzigd door Fenna op 31 jul 2018, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie