Prachtige Hagia Triada-sarcofaag weerspiegelt de Minoïsche doodscultuur

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Prachtige Hagia Triada-sarcofaag weerspiegelt de Minoïsche doodscultuur

Bericht door univers » 05 dec 2022, 08:11

Afbeelding
Afbeelding: een van de lange zijden van de Hagia Triada-sarcofaag, waarop Minoïsche begrafenispraktijken te zien zijn. Bron: Deyan Vasilev / CC BY SA 3.0

Een van de meest fascinerende van de vele ontdekkingen van het eiland Kreta is de Hagia Triada-sarcofaag. Dit prachtige oude artefact werd in 1903 ontdekt in een kamergraf in de Hagia Triada en staat bekend om zijn unieke kenmerken. De sarcofaag heeft een verscheidenheid aan ingewikkelde details die archeologen al tientallen jaren proberen te interpreteren. Door deze details te interpreteren, hopen onderzoekers meer te weten te komen over deze regio van Kreta in de 14e eeuw voor Christus, toen de sarcofaag werd gebouwd.

De Hagia Triada-sarcofaag: een unieke Minoïsche ontdekking
De Hagia Triada-sarcofaag werd voor het eerst ontdekt in het begin van de 20e eeuw tijdens een opgraving van een lokaal kamergraf. Deskundigen stelden vast dat deze sarcofaag waarschijnlijk uit de 14e eeuw voor Christus stamt, ergens tussen 1370 en 1320 voor Christus. Onderzoekers kwamen tot deze conclusie op basis van historisch bewijs dat Kreta en Egypte veel contact hadden aan het einde van de 18e dynastie van Egypte, wat waarschijnlijk heeft bijgedragen aan de ingewikkelde details op de sarcofaag. Vóór de invloed van Egypte zagen de begrafenispraktijken van Kreta er heel anders uit dan die afgebeeld op deze sarcofaag.

Een van de meest unieke aspecten van de Hagia Triada-sarcofaag is dat het de enige kalkstenen sarcofaag is die bestaat uit zijn tijdsperiode. Geen enkele andere sarcofaag die uit de 14e eeuw voor Christus is ontdekt, is van dit materiaal gemaakt. Bovendien toont het verschillende Minoïsche begrafenisrituele taferelen die niet aanwezig zijn in andere begrafenissen. Deze details hebben ertoe geleid dat sommige experts hebben geconcludeerd dat de sarcofaag werd gebruikt om een ​​persoon met een hoge status in de toenmalige samenleving op Kreta te begraven, zoals een prins.

De sarcofaag heeft vier zijden, elk beschilderd met verschillende kleuren om een ​​verscheidenheid aan religieuze rituele taferelen weer te geven. Deze schilderijen maken gebruik van een fresco- techniek die typisch was gereserveerd voor muren, vloeren en plafonds voor de levenden. Graven en doodskisten kregen dit soort luxe schilderingen meestal niet, omdat het gereserveerd was voor het plezier en niet om de overledene te eren. Schilders die gespecialiseerd waren in fresco's schilderden muurschilderingen op natte kalkpleister zodat het beeld één werd met de muur, of in dit geval het lichaam van de sarcofaag.

Afbeelding
Alle vier de zijden van de Hagia Triada-sarcofaag hebben sierlijke afbeeldingen van Minoïsche begrafenispraktijken (ArchaiOptix / CC BY SA 4.0 )

Rond de randen van de Hagia Triada-sarcofaag bevinden zich sierranden die elk van de geschilderde scènes van elkaar scheiden. Deze decoratieve randen zijn vergeleken met die op veel oude Minoïsche schilderijen , hoewel de randen van de sarcofaag veel groter zijn. De randen bevatten gedetailleerde afbeeldingen, waaronder strepen, bloemen en rollen. Deze details onthullen de tijd en moeite die het kostte om de sarcofaag te maken, wat verder suggereert dat deze is gebouwd voor een belangrijk persoon op Kreta.

Hoewel de Hagia Triada-sarcofaag duidelijk geïnspireerd was door die in het oude Egypte, was een opmerkelijk verschil de afwezigheid van een deksel. Hoewel sommigen aanvankelijk speculeerden dat het deksel was gestolen of vernield, suggereert analyse van de rand van de sarcofaag dat het nooit de bedoeling was dat er een deksel op zat. Het had echter drainagegaten langs de bodem. Deze zouden kunnen zijn gebruikt om de sarcofaag leeg te laten lopen toen het lichaam op natuurlijke wijze ontbond en vocht achterliet.

Afbeelding
De twee zijden van de Hagia Triada-sarcofaag bevatten extra panelen met mensen in door dieren getrokken strijdwagens (ArchaiOptix / CC BY SA 4.0 links en rechts )

De Hagia Triada-sarcofaag: een kijkje in de Minoïsche religieuze begrafenisrituelen
De details op de sarcofaag van de Hagia Triada hebben een fascinerend inzicht gegeven in de begrafenispraktijken van Kreta in deze tijd. Een van de uiteinden van de sarcofaag heeft een scène met een strijdwagen die twee godinnen vasthoudt terwijl ze worden voortgetrokken door een griffioen , een wezen met het lichaam van een leeuw en de kop en vleugels van een adelaar. Sommigen geloven dat er eigenlijk twee griffioenen op de foto staan, hoewel het onduidelijk is. Een grote vogel vliegt boven de twee godinnen terwijl ze worden getrokken.

Afbeelding
Detail van de godinnen en griffioenzijde van de Hagia Triada-sarcofaag (Olaf Tausch / CC BY SA 3.0 )

Het andere uiteinde van de sarcofaag had twee afbeeldingen; één is echter in de loop van de tijd vervallen tot het punt dat het niet kan worden geïdentificeerd. Sommige experts geloven dat het een afbeelding kan zijn geweest die identiek is aan het andere uiteinde, maar met twee goden in plaats van godinnen. De tweede afbeelding aan deze kant is ook vergelijkbaar, omdat het twee individuen toont in een strijdwagen getrokken door een paard in plaats van een griffioen.

Afbeelding
De andere korte zijde van de Hagia Triada-sarcofaag toont twee personen in een door paarden getrokken strijdwagen (ArchaiOptix / CC BY SA 4.0 )

De lange zijden van de sarcofaag zijn veel gedetailleerder dan de korte zijden. Samen geven de lange zijden meerdere fasen weer van een heilige begrafenisceremonie die alleen is voorbehouden aan belangrijke personen in de samenleving. Een van deze lange zijden heeft een voorstelling van een heilig dierenoffer waaronder een stier en twee andere dieren. Het is onduidelijk of het herten, geiten, kalveren of een ander offerdier of -object zijn. Een man staat achter de offerscène en bespeelt de aulos , een oud blaasinstrument dat populair is in heel Griekenland.

Afbeelding
De beschadigde zijkant van de Hagia Triada-sarcofaag, met een offerscène (ArchaiOptix / CC BY SA 4.0 )

De rest van deze afbeelding wordt geïnterpreteerd op basis van overblijfselen, aangezien sommige delen van het geverfde gips ontbreken. Vier vrouwen links van het offer kijken naar het altaar en de vrouw vooraan draagt ​​een grote verenkroon terwijl ze haar handpalmen naar buiten houdt. Rechts van het offer bevindt zich een rhyton , een ceremoniële container waarin het bloed van de offers wordt afgetapt. Rechts van de rhyton staat een vrouw, wegkijkend van het offer, met haar handen boven een kom op een altaar. Dit gedeelte van de scène heeft extra elementen, waaronder fruit, een dubbelgebitte bijl, een merel, een boom en vier symbolen voor hoorns van toewijding .

Afbeelding
Detail van de offerscène op één zijde van de Hagia Triada-sarcofaag (ArchaiOptix / CC BY SA 4.0 )

Aan de andere kant van de sarcofaag bevindt zich het laatste lange beeld. Net als de vorige zijde heeft het duidelijke linker-, midden- en rechterdelen. Drie personen staan ​​aan de linkerkant met hun gezicht naar links, elk met verschillende taken. De eerste persoon, een vrouw, leegt het bloed van het offer in een ketel. De vrouw achter haar houdt nog twee vazen ​​vast, terwijl de man achter haar de lier bespeelt . Dit beeld is fascinerend, aangezien dit de oudste bestaande afbeelding is van een lier in het oude Griekenland.

Drie mannen staan ​​in het midden van het tafereel met dierenmodellen en een boot. De man in het rechterdeel van de scène heeft een witte en gouden mantel maar geen ledematen, wat suggereert dat hij de overledene is. Het lijkt erop dat hij buiten zijn tombe staat terwijl hij geschenken ontvangt van de drie mannen in het midden van de scène. De krachtige symboliek in deze scènes heeft veel licht geworpen op de religieuze begrafenispraktijken en overtuigingen van de oude Grieken op Kreta in de 14e eeuw voor Christus, met name voor individuen van maatschappelijk belang.

Afbeelding
Detail van de best bewaarde fresco's op de Hagia Triada-sarcofaag. Experts geloven dat de persoon rechts de overledene vertegenwoordigt (ArchaiOptix / CC BY SA 4.0 )

Tegenwoordig is de Hagia Triada-sarcofaag te zien in het Archeologisch Museum van Heraklion op Kreta. Dit museum bevat verschillende beroemde Griekse collecties en staat bekend om de grootste collectie Minoïsche kunst ter wereld. Naarmate archeologen meer ontdekken over het oude Griekenland, zal deze ontdekking zeker een rol spelen in de manier waarop het oude Kreta wordt bestudeerd. Als je ooit op Kreta bent, zorg er dan voor dat je deze fascinerende ontdekking zelf bekijkt.



https://www.ancient-origins.net/history ... us-0017615
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13677
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Prachtige Hagia Triada-sarcofaag weerspiegelt de Minoïsche doodscultuur

Bericht door Fenna » 05 dec 2022, 08:54

Ziet er prachtig uit.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie