Guna Guna

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
American Dawn

Guna Guna

Bericht door American Dawn » 11 aug 2006, 11:09

Guna Guna

Guna Guna ook wel geschreven als Goena Goena, bij de Indische families bekend als Zwarte Magie, Black Magic, De Stille Kracht staat bij Indische mensen in het daglicht van iets waar je beter niet mee te maken kan hebben. Als je op internet zoekt naar dit onderwerp zul je er maar weinig over vinden. Guna Guna is namelijk de toverkunst van de magiers uit Indonesie en de Molukken. Iets waar je niet mee moet spotten, dat kunnen zeker degenen vertellen die er mee te maken hebben gehad. Mijn moeder zei vaak van personen dat ze "gemaakt zijn". Hiermee bedoelde ze dat die mensen onder invloed van Guna Guna bezweerd zijn, en van zo'n bezwering is moeilijk van los te komen.

De kunst van de magie, toverspreuken en rituelen worden in Indische families van generatie op generatie doorgegeven. De geheimen blijven dus in de familie en zal dus nooit naar buiten toe komen. Niet elke Indische familie heeft deze traditie gehandhaafd. Zover ik weet mag iemand die de kunst overneemt van zijn vader bepaalde dingen niet meer doen en moet zich houden aan bepaalde eisen. Niet iedereen wil zo toegewijd zijn dus dat betekent dus dat het bij bepaalde generaties deze traditie van doorgeven stopt. De familie moet dan de boeken met toverspreuken en rituele dingen vernietigen om te voorkomen dat anderen deze in bezit krijgen.
In mijn eigen familie is het gestopt bij mijn grootvader. Hij zou de magie erven zolang hij niet ging trouwen, maar hij trouwde dus wel.

De kunst van Guna Guna is dus alleen in bezit bij bepaalde families en dat maakt deze families berucht bij de Indische en Molukse samenleving. De bezweringen waarbij de Guna Guna meester gebruikt maakt van diverse voorwerpen is vaak heel sterk. Eenmaal getroffen door de bezwering is het slachtoffer weerloos overgeleverd aan de sterke negatieve krachten. Meestal merkt men nog niets, maar men wordt of meestal zonder enige reden ernstig ziek en/of sterft zonder dat artsen een oorzaak kunnen vinden; iemand begint zich vreemd te gedragen of men pleegt zelfmoord, zijn de meest bekende symptonen dat men behekst is. Het gebeurt alleen geniepig.
De reden is meestal haat, jaloezie, ruzies, wraak, afwijzingen bij liefde, etc. Degene gaat naar een tovenaar of wicca en vraagt hem te helpen. De magier zal negatieve energie focussen op het slachtoffer of via een voorwerp negatieve energie overbrengen.
Dit gebeurt door zich via rituelen, spreuken of bezweringen zich scherp te concentreren waardoor hij met zijn aura bepaalde krachten losmaakt en deze overbrengt aan andere personen of voorwerpen.
Eenmaal bezeten door negatieve energie wordt men getroffen door ramp en tegenspoed of wordt men geteisterd door demonen. De Indische en Molukse mensen weten dat alleen heel veel bidden de enige oplossing is tegen Guna Guna. Maar ook hulp van paragnosten en therapeuten die zich bezig houden met het verwijderen van negatieve energie uit iemand's aura kunnen helpen. Guna Guna is heel hardnekkig en vaak zijn meerdere behandelingen nodig.

Niet alleen mensen kunnen drager worden van deze negatieve krachten, ook voorwerpen kunnen behekst worden zodat ze de bezitter veel ellende brengen. Bekend zijn de kris (een kleine kromme dolk), wajang poppen, kleden en kleine afgodsbeeldjes afkomstig uit Indonesie. Deze voorwerpen kan je beter nooit in huis nemen want ze kunnen vreemde krachten bij zich dragen die na enige tijd loskomen. Op een of ander manier belichamen entiteiten deze voorwerpen. De paragnost Jan Kleyn beschreef zo'n geval waar hij een probleem behandelde waarbij een entiteit uit een kris problemen veroorzaakte. Tot zijn verbazing trof hij de geest van een oude Javaan in de kris aan, aan wie hij duidelijk kon maken dat zijn eigenaars geen kwade bedoelingen hadden.
Ik heb zelf ervaring in wajang poppen die behekst waren met krachten die in ons huis loskwamen en ik heb genoeg verhalen gehoord over soortgelijke situaties. Verhalen over Guna Guna over bomen die met een klap verdorde en omviel, mensen die gek worden of dood gaan en waarbij je niets kan zien aan hun lichaam dat ze dood zijn gegaan of vertonen geen sporen van ziekte, mensen die last krijgen van boze dromen, etc. Niet alle krissen of wajang poppen bevatten kwade krachten, maar als buitenstaander is het niet te zien of er iets aanwezig is.

Guna Guna is aanverwant met Voodoo, Wintie en andere magieen die dezelfde soort krachten en rituelen kennen. Naast de zwarte kant van Guna Guna kent men ook witte Guna Guna waarbij men positieve dingen doet met deze magie.
Het beoefenen van de zwarte kunst is niet zonder gevaar. Vroeg of laat worden de beoefenaars zelf getroffen door hun daden, hetzij tijdens hun leven of later in een volgende leven (via hun karma). Mijn raad aan ieder is : hou je buiten wat Guna Guna betreft, ga het uit de weg en laat je er niet in beinvloeden, het is gevaarlijker dan het lijkt.

De volgende dingen kunnen door Guna Guna gebeuren :

- bezetenheid, maar dan in de extreemste vorm, meestal leidend naar ernstige psychiatrische problemen die kunnen leiden naar zelfdoding of complete geestelijke isolatie zoals schizofreen gedrag
- last van vreselijke nachtmerries hebben
- ernstig ziek worden waarbij artsen geen verklaring voor kunnen vinden, totdat men overlijdt. het dode lichaam vertoont niets van ernstige ziekte, het is net of diegene in diepe slaap is.
- last krijgen van geesten die treiteren, plagen, je achtervolgen totdat je compleet psychisch eronder door gaat. deze geesten zijn zeer sterk en hebben veel kracht. een familielid vertelde ooit dat ze in de spiegel keek en niet haar eigen gezicht zag maar die van een oude vrouw. ook willen ze schreeuwen in je oor als je net in slaap wil vallen.
- de aanwezigheid van geesten kan zich op vreemde manieren manifesteren; een collega vertelde over familie die een behekste wajang-pop in huis nam. de volgende morgen lag er in de asbak op tafel een opgerookte sigaret alsof er iemand die nacht even langsgeweest was en daar een sigaret heeft gerookt.



trefwoorden : guna guna - goena goena - voodoo - zwarte magie - black magic - behekst - bezetenheid - stille kracht - toverspreuken - kris - wajang poppen

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 11 aug 2006, 12:47

Jeuj, nog een copy/paste-bijdrage van American Dawn. :roll:

American Dawn

Bericht door American Dawn » 11 aug 2006, 15:48

geef toe is jat werk maar het is wel een interresant stukje......toch

wist jij het....

Zie mezelf als een internet Piraat en het artikel heeft toch echt wel een goede bijdrage aan onze koloniale onderwerpen


Computers zijn gemaakt om iets te delen en te rippen branden of stelen of niet dan!!!!!

zie zelf liever een interessant stukje /link, foto filmpje site dan paginas verslindende discusies die on en oftopic gaan en niet in real time gevoerd worden is tijd verslindend en vaak nooit af omdat er te veel onderwerpen discussies tegelijk gevoerd worden.

als iemand een spannend bizar verhaal ripped vind ik hetzelf geen probleem en bij veel geripte stukjes staat gewoon geen bron omdat ze zelf al zonder bron en/of gejat waren als dit nu een specefieke site was en ik met de eer zou gaan strijken, dat is natuurlijk een ander verhaal.


en het bewijst weer eens dat het makkelijker is om commentaar te geven/ iets af te kraken dan goede feedback te geven in deze harde tijden

een voorbeeld is toch ook op het werk: je baas zegt vaak pas iets als je het fout doet een schouderklopje is schaars in deze harde tijd helaas.

maar ja jullie reactie is menselijk.(of mischien wel typish nederlands )



verder vind ik dat ik als nazaat van de K.N.I.L het recht heb om mijn erfgoed te vertellen.....



Belandas boesoek jullie kunnen beter zeggen :interresant stukje maar waar heb je het gejat....

dit mijn positieve tip voor jullie ( wat een tekst en helemaal zelf geschreven. . goed he :wink: allen veel schraif voutjes)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 11 aug 2006, 18:15

Alle informatie hier op het forum is welkom.
Mij maakt het niet uit hoe je eraan komt, op internet kan alles tegenwoordig.


Ontopic maar weer. :wink:
En thanks voor je bijdrage. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 11 aug 2006, 19:14

American Dawn schreef:wist jij het....
Ja, wie het forum een beetje leest kent dit topic:
http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... php?t=2554

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 11 aug 2006, 19:15

Een bronvermelding zou wel mogen.
:wink:
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 11 aug 2006, 19:22

American Dawn schreef:Computers zijn gemaakt om iets te delen en te rippen branden of stelen of niet dan!!!!!
Nee, maar dat is een andere discussie.

Persoonlijk zelf zou ik in dit geval liever een linkje hebben aar het originele stuk, plus een begeleidend tekstje waarin je uitlegt waarom je het plaatst.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 11 aug 2006, 19:26

Ok MetalPig, dit is redelijk, ben het wel met je eens.
Maar zijn stukjes blijven boeiend.
Tenminste wel voor mij. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Michaeldd

Re: Guna Guna

Bericht door Michaeldd » 31 mar 2009, 01:49

Hey
Wat moet er gebeuren als je bezweerd bent.
Verschillende maanden lagen er bevloekte spullen in je huis.
Je voelt je zot worden, maakt je illusies, hebt serieuze nachtmerries, je hoort vanalles.
Wat moet je doen.
Dank

Gebruikersavatar
Aine Vevina
Onderzoeker
Berichten: 451
Lid geworden op: 15 jan 2007, 16:49

Re: Guna Guna

Bericht door Aine Vevina » 14 mei 2009, 23:10

Intersant ik weet niet of ik het geloof of niet
Afbeelding

Ik ben een alienmeisje

buurvrouw
Onderzoeker
Berichten: 644
Lid geworden op: 17 apr 2009, 08:46

Re: Guna Guna

Bericht door buurvrouw » 15 mei 2009, 07:37

ja, het hoort bij de indonesische en molukse kultuur. als je er mee opgegroeit bent dan werkt het. het is altijd gebaseerd op angst en macht. daarom is het slecht.bidden helpt schrijf je. wat deden ze dan toen er nog geen zendelingen waren in die landen? bijgeloof van het slechtste soort.

Anet

Re: Guna Guna

Bericht door Anet » 17 mei 2009, 10:13

Toen ook al gezegt tegen Alifoeroe (Waar is die toffe kerel?) het zit er met de paplepel ingegoten .. men geloofd er heilig in .. net als Buurvrouw zegt .. dan zal het voor hen vast werken. Maar voor een nuchtere westerling als ik niet. *1*

Silverlady

Re: Guna Guna

Bericht door Silverlady » 17 mei 2009, 12:20

Hoort niet enkel bij die cultuur hoor.
Ook bij wicca,vind je bezweringen.
Tegenwoordig met internet,kan iedere halve gare een vloek/bezwering uitspreken

alifoeroe

Re: Guna Guna

Bericht door alifoeroe » 19 jul 2009, 18:06

Anet schreef:Toen ook al gezegt tegen Alifoeroe (Waar is die toffe kerel?) het zit er met de paplepel ingegoten .. men geloofd er heilig in .. net als Buurvrouw zegt .. dan zal het voor hen vast werken. Maar voor een nuchtere westerling als ik niet. *1*
Ik ben er weer Anet *1* maar ik moet weer ff inkomen...

alifoeroe

Re: Guna Guna

Bericht door alifoeroe » 19 jul 2009, 18:31

buurvrouw schreef:ja, het hoort bij de indonesische en molukse kultuur. als je er mee opgegroeit bent dan werkt het. het is altijd gebaseerd op angst en macht. daarom is het slecht.bidden helpt schrijf je. wat deden ze dan toen er nog geen zendelingen waren in die landen? bijgeloof van het slechtste soort.
in die landen bid men ja als het hun overkomt, als mensen er niet in geloven en er overkomt hun iets, gaan ze naar de dokter, die hun geen verklaring kan geven van wat ze hebben... ze blijven vaak hun hele leven ziek of gaan tot in het ergste dood... en het bidden om bescherming deed men naar voorouders... familiegeesten en krijgers [alifuren, koppensnellers] die overleden waren en zoals Molukkers het vertellen als ze het weten zich vestigen op de berg nunusaku op seram [ceram]... vanwaar ze over ons waken... en Molukkers geloven ook dat god alles gemaakt heeft zelfs de goden die mensen in de oude tijd hebben vereerd... of het nu de god van het christendom of islam is... beiden hetzelfde... daarom leven ze op de Molukken ook in harmonie met elkaar... of er moeten van die radicale onwetende moslims, christenen of andere randdebielen [kolonisten bv.] zich vestigen op de eilanden om te stoken tussen de locale bewoners... maar ik zeg altijd tegen mensen ga daar op vakantie... zoek een mooi eilandje op met locale bewoners [met weinig toeristen] en je hoeft er nog niet eens over beginnen... je voelt dat er wat in de lucht hangt wat je niet kunt verklaren... en misschien maak je wat mee... wat ook vaak genoeg gebeurt was bij bv. nuchtere V.O.C. matrozen en oud K.N.I.L soldaten...

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Guna Guna

Bericht door Beatrix Kiddo » 19 jul 2009, 18:55

Zou je de volgende keer je gedachtenstroom in normale tekst kunnen omzetten? Bedankt.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

alifoeroe

Re: Guna Guna

Bericht door alifoeroe » 19 jul 2009, 19:25

Beatrix Kiddo schreef:Zou je de volgende keer je gedachtenstroom in normale tekst kunnen omzetten? Bedankt.
hey beatrix :) wat bedoel je daarmee? vertel?

Anet

Re: Guna Guna

Bericht door Anet » 29 aug 2009, 22:39

Alifoeroe ... je hebt gelijk! [jaja]
Mooi gezegt ... ;P!

tofu_kronos

Re: Guna Guna

Bericht door tofu_kronos » 30 aug 2009, 00:38

Niks mis met zijn schrijf kunsten voor iemand die blowd is het relaxed lezen :mrgreen:

Plaats reactie