vervolging van de joden

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
remus

vervolging van de joden

Bericht door remus » 27 mar 2005, 00:21

Reeds een tijdje ben ik geïntereseerd in de vervolging van de joden tijdens de WO. Ik ben me er zelf ook een beetje meer in gaan verdiepen en ben tot een paar vreemde vaststellingen gekomen. De vervolging van de joden is een patroon dat reeds lang bestaat. De egyptenaren, de romeinen (met als beste voorbeeld messada), de etrusken, de turken en uiteindelijk de Duitsers... Allemaal hebben ze de Joden massaal afgeslacht...

Wat nog vreemder is is dat onderzoek uitgewezen heeft dat joden gemiddeld 16% meer cognitieve mogelijkheden hebben dan de doorsnee mens. Kan hier een reden achter gezocht worden waarom joden steeds vervolgd worden? Een vaststaand feit is dat wanneer de Duitsers Polen binnenvielen de Joden veel macht hadden in Polen. In de grote steden woonden de Joden in de grote herenhuizen in de kern van de stad en de Poolse bevolking woonden in "krotten" in de buitenwijken. Wat eigenlijk nooit in films vertoont wordt is dat de Polen blij waren dat hun land van de joden gezuiverd werd.

Wanneer we naar de hedendaagse wereld kijken kunnen we vaststellen dat Joden aan de macht staan van vele machtige organen bv. Rockefeller, nationale bank van VS etc.

Kan het zijn dat de joden, omwille van hun cognitieve mogelijkheden, als een bedreiging worden beschouwd en daarom uitgeschakeld worden???

benieuwd naar jullie reactie...

Japairman

Bericht door Japairman » 27 mar 2005, 15:33

Puur afgunst, jaloezie, ja.
Dat vermoeden heb ik altijd al gehad, ja.
Ik zag net een docu over Iranese Joden.....die worden daar momenteel weer lichtelijk bedreigt en de Joden zijn zich aan het mobiliseren.

Een Moslima die kunst les had van een Joodse Iranese Kunstenaar zat vroeger ook bij Joden in de klas maar ze mocht ze niet...waarom....Israel , iedereen heeft een hekel aan Joden en verder wist ze het eigenlijk niet.


In mijn optiek komen Joden vaak ook arogant over en roepen dit soort reacties dus zelf op.

Anet

Bericht door Anet » 27 mar 2005, 17:26

Zo even uit mijn hoofd en zeg het maar als ik het fout heb.
Werd Jezus niet verraden door een Jood?
Misschien zijn ze daarom niet geliefd?
Ook hebben veel mensen over de gehele wereld een hekel aan zigeuners.
Uit afgunst en jaloezie zijn veel mensen vermoord, zelfs hele volkeren.
Dit zal altijd zo blijven, of de mens zou tot inkeer moeten komen.
Dit wordt overigens wel eens tijd.

Di Lana

Bericht door Di Lana » 27 mar 2005, 22:03

Anet schreef:Zo even uit mijn hoofd en zeg het maar als ik het fout heb.
Werd Jezus niet verraden door een Jood?
Misschien zijn ze daarom niet geliefd?
Ook hebben veel mensen over de gehele wereld een hekel aan zigeuners.
Uit afgunst en jaloezie zijn veel mensen vermoord, zelfs hele volkeren.
Dit zal altijd zo blijven, of de mens zou tot inkeer moeten komen.
Dit wordt overigens wel eens tijd.
Grappig, ik heb het hier gister met mijn vriend over gehad. Ik denk dat het er zeker mee te maken heeft. Het is ook één van de oudste geloven ter wereld, en ze vinden zich de uitverkorenen en vinden de rest van de wereld ook zielig. Dat komt natuurlijk ook arrogant over.
En ze kunnen ook goed zaken doen. Dat zit in hun bloed. En dat kunnen veel mensen natuurlijk ook niet uitstaan.

Maïca

Bericht door Maïca » 28 mar 2005, 15:44

Werd Jezus niet verraden door een Jood?
Ja, maar Jezus zelf was ook een Jood, dus ik weet niet of dat dan een reden zou zijn.

Anet

Bericht door Anet » 28 mar 2005, 16:25

Tja, misschien doet dat niet ter zake bij de mensen het gaat er gewoon om dat een jood dit gedaan heeft.
Ik was even hardop aan't denken maar weet niet of dit de reden is!

alifoeroe

Bericht door alifoeroe » 29 mar 2005, 22:00

de geestelijke leiders van het volk zagen in hem eerder een bedreiging dan dat ze geloofde dat jezus de beloofde verlosser was. ze stoorden zich vooral aan zijn uitspraken over de wet en dat hij zich de zoon van god noemde. dit was in hun ogen regelrechte godslastering, en daarom moest hij volgens hen de doodstraf krijgen... dus wat kortzichtige joden riepen op onbetamelijke wijze om de dood van jezus, terwijl hij daar in een vreselijk zwijgen de sterfscene van een natie – het volk van zijn eigen aardse vader – gadesloeg.

maar jezus ging gewillig naar het kruis, en daarom weigerde hij zelfs zijn zuiver menselijke vermogens tot welsprekende overreding te gebruiken om invloed uit te oefenen op de uitkomst van de kuiperijen van zijn maatschappelijk kortzichtige en geestelijk verblinde medestervelingen.

matteüs 26:53 - “of meent u, dat Ik mij vader niet kan aanroepen en hij zal mij terstond meer dan twaalf legioenen engelen terzijde stellen? hou zouden dan de schriften in vervulling gaan, die zeggen, dat het aldus moet geschieden?”

matteüs 26:39 - “mijn vader, indien het mogelijk is, laat deze beker mij voorbijgaan; doch niet gelijk ik wil, maar gelijk u wilt.”

johannes 10:18 - “niemand ontneemt het mij, maar ik leg het uit mijzelf af. ik heb macht het af te leggen en macht het weer te nemen; dit gebod heb ik van mijn vader ontvangen.”

dus of de een jood hier nu schuldig aan is, dat kan, maar het had nu eenmaal zo moeten zijn... en dat wist hij...

alifoeroe

Bericht door alifoeroe » 29 mar 2005, 22:14

maar naast de joden heb je ook de chinezen, ik wat opgezocht over het verleden van dit volk

Moord op Chinezen in Batavia in 1740

Nederlanders in Batavia begonnen zich echter steeds meer te ergeren aan de voorrechten van de Chinezen en waren ook een beetje jaloers...Chinezen waren nagenoeg gelijkgeschakeld aan Nederlanders qua status en dat was heel wat in de ogen van de zich superieur voelende Nederlanders. Alleen Nederlanders en Chinezen betaalden belasting en dat zette toch kwaad bloed...

In de nacht van 8 oktober kon de stormloop op Batavia slechts met grote moeite worden afgeslagen. Niemand waagde zich meer in de Ommelanden! En toen ontstonden er geruchten dat de Chinezen in Batavia wilden samenwerken met de Chinezen in de Ommelanden.

Op 9 oktober werd bij meer dan 5000 binnen de stadsmuren van Batavia wonende Chinezen hardhandig huiszoeking gedaan die volledig uit de hand liep :
drie dagen lang werd iedere Chinees vermoord, zelfs reeds gevangen Chinezen en Chinezen ogenomen in "ziekenhuizen". Door de overheid werd zelfs een premie uitgeloofd voor ieder afgehakt hoofd... Na een aantal dagen werd de rust weer hersteld door diezelfde overheid en vanaf die tijd mochten Chinezen alleen nog in speciale wijken wonen. In Batavia werd dat de wijk Glodok waar nu nog steeds veel Chinezen wonen.

Al snel na de moordpartijen werden schuldigen gezocht : voor het eerst moesten de hoogste gezagdragers vanuit Batavia op het matje komen bij de Heeren XVII in Amsterdam ! Een van de verantwoordelijke gezagsdragers Gouverneur-Generaal Valckenierstierf echter in 1751, terwijl hij in voorlopige hechtenis was genomen. Een andere verantwoordelijke, de opvolger van GG Valckenier, GG van Imhoff overleed al in 1750. En toen kwam weer die doofpot.

Men schat het aantal slachtoffers op 5.000 - 10.000 en dat in drie dagen. Een dominee in Batavia deed het zelfs voorkomen dat de moordpartij was uitgevoerd met Gods hulp.. Maar ook toen al waren er mensen die protesteerden en dus waren de Heeren XVII gedwongen om iets te doen.
In 1902 (tijdens de pacifikatie van Atjeh !) verscheen zelfs een pamflet : "De moord op 10.000 weerloze Chinezen werd nimmer gestraft. Een der voornaamste schuldigen, Gouverneur-Generaal Valckenier, kwam in de gevangenis te overlijden en de Heeren XVII verklaarden het tegen hem aangevangen rechtsgeding " door den dood geaboleerd". De zaak ging voor altijd in de doofpot."

Anet

Bericht door Anet » 29 mar 2005, 22:36

quote: dus of de een jood hier nu schuldig aan is, dat kan, maar het had nu eenmaal zo moeten zijn... en dat wist hij...
-------------------------------------------------------------------------------------
Bedoel je het had eenmaal zo moeten zijn dat hij aan het kruis stierf en dat de Joden veroordeeld werden? Of begrijp ik je verkeerd? :?
En wist hij dan ook, dat door deze actie de Joden het plaspaaltje werden?
Ik vraag het me af..... :)

alifoeroe

Bericht door alifoeroe » 29 mar 2005, 22:47

dat vraagt iedereen zich denk ik wel af, maar ze zijn hun hele geschiedenis al bij oorlogen betroken en ze werden eeuwenlang vervolgd en gehaat, zou dit de straf zijn van hun god voor het veraden van jezus zijn enige zoon, dat is dus ook een vraagteken voor mij...

Anet

Bericht door Anet » 29 mar 2005, 23:00

alifoeroe schreef:maar naast de joden heb je ook de chinezen, ik wat opgezocht over het verleden van dit volk

Moord op Chinezen in Batavia in 1740

Nederlanders in Batavia begonnen zich echter steeds meer te ergeren aan de voorrechten van de Chinezen en waren ook een beetje jaloers...Chinezen waren nagenoeg gelijkgeschakeld aan Nederlanders qua status en dat was heel wat in de ogen van de zich superieur voelende Nederlanders. Alleen Nederlanders en Chinezen betaalden belasting en dat zette toch kwaad bloed...

In de nacht van 8 oktober kon de stormloop op Batavia slechts met grote moeite worden afgeslagen. Niemand waagde zich meer in de Ommelanden! En toen ontstonden er geruchten dat de Chinezen in Batavia wilden samenwerken met de Chinezen in de Ommelanden.

Op 9 oktober werd bij meer dan 5000 binnen de stadsmuren van Batavia wonende Chinezen hardhandig huiszoeking gedaan die volledig uit de hand liep :
drie dagen lang werd iedere Chinees vermoord, zelfs reeds gevangen Chinezen en Chinezen ogenomen in "ziekenhuizen". Door de overheid werd zelfs een premie uitgeloofd voor ieder afgehakt hoofd... Na een aantal dagen werd de rust weer hersteld door diezelfde overheid en vanaf die tijd mochten Chinezen alleen nog in speciale wijken wonen. In Batavia werd dat de wijk Glodok waar nu nog steeds veel Chinezen wonen.

Al snel na de moordpartijen werden schuldigen gezocht : voor het eerst moesten de hoogste gezagdragers vanuit Batavia op het matje komen bij de Heeren XVII in Amsterdam ! Een van de verantwoordelijke gezagsdragers Gouverneur-Generaal Valckenierstierf echter in 1751, terwijl hij in voorlopige hechtenis was genomen. Een andere verantwoordelijke, de opvolger van GG Valckenier, GG van Imhoff overleed al in 1750. En toen kwam weer die doofpot.

Men schat het aantal slachtoffers op 5.000 - 10.000 en dat in drie dagen. Een dominee in Batavia deed het zelfs voorkomen dat de moordpartij was uitgevoerd met Gods hulp.. Maar ook toen al waren er mensen die protesteerden en dus waren de Heeren XVII gedwongen om iets te doen.
In 1902 (tijdens de pacifikatie van Atjeh !) verscheen zelfs een pamflet : "De moord op 10.000 weerloze Chinezen werd nimmer gestraft. Een der voornaamste schuldigen, Gouverneur-Generaal Valckenier, kwam in de gevangenis te overlijden en de Heeren XVII verklaarden het tegen hem aangevangen rechtsgeding " door den dood geaboleerd". De zaak ging voor altijd in de doofpot."
En ze gaan maar door, ook heden vandaag!

alifoeroe

Bericht door alifoeroe » 29 mar 2005, 23:05

men leert niet van hun eigen geschiedenis, wat geweest is is geweest zeggen en denken ze dan, en dat is heel irri als mensen zo'n instelling hebben, ik sprak laatst iemand, en die wist niet eens wie ghandi was, sorry waar gaat het dan naartoe, en het kon hem ook niks interreseren... :?

Anet

Bericht door Anet » 29 mar 2005, 23:20

alifoeroe schreef:men leert niet van hun eigen geschiedenis, wat geweest is is geweest zeggen en denken ze dan, en dat is heel irri als mensen zo'n instelling hebben, ik sprak laatst iemand, en die wist niet eens wie ghandi was, sorry waar gaat het dan naartoe, en het kon hem ook niks interreseren... :?
Ja, mensen ontwikkelen zich wel, maar niet op de manier zoals ik denk dat het zal moeten!
Misschien is dit een straf of een vloek der mensen.
Nee, dit geloof ik niet want er zijn ook heel veel goede mensen en ben overtuigd dat we er samen toch uit kunnen komen.
Ik denk dat die straf en vloek ons opgedrongen wordt door groeperingen die daar baat bij hebben?

ThePatriot

Bericht door ThePatriot » 07 jun 2005, 10:57

kleine vergelijking 1e W.O Hitler zat in t duitse leger en vocht tegen de joden 2e W.O Hitler viel als eerst pole binnen en begon Joden te exucuteren terwijl hij er zelf ook 1 was

dus...

Jezus Jood veraden door een Jood

Hitler Jood Exucuteert Joden

Miss heeft dit er ook mee te maken

Shizo

Bericht door Shizo » 11 jun 2005, 18:38

Dus als ik je nu een klein beetje volg
Was hitler Jezus?

Dat zeg je toch nu zelf?

jopiter

Vervolging van de Joden

Bericht door jopiter » 01 jul 2005, 14:04

Wat betreft de vervolging van de Joden in Nederland betreft heb ik een tijd geleden een interessant boekje gelezen van Nanda van Zee :

Afbeelding

Om erger te voorkomen

De voorbereiding en uitvoering van de vernietiging van het Nederlandse jodendom tijdens de Tweede Wereldoorlog


Hoe was het mogelijk dat juist in Nederland relatief veel joden naar de Duitse vernietigingskampen werden weggevoerd? Historica Nanda van der Zee stelt in dit spraakmakende boek de schuldvraag en geeft er een antwoord op.

Zie ook :

Gelezen: Nanda van der Zee - Om erger te voorkomen
http://www.republikeinen.nl/hl0602/hl_06_02-07.htm

meiosis

Bericht door meiosis » 01 dec 2007, 20:38

ThePatriot schreef:Hitler viel als eerst pole binnen en begon Joden te exucuteren terwijl hij er zelf ook 1 was
nogal aanmatigende conclusie, hitler was joods.... :o

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 05 dec 2007, 16:27

Een ander punt is dat de joden graag op zichzelf waren/zijn, voor zover je zo generaliserend kunt spreken.

Toen de joden over de continenten verspreid raakten vonden de rabbijnen het belangrijk dat het joodse cultuurgoed behouden bleef en zich niet vermengde met andere culturen. Joden sloten met dat in gedachten erg vaak de gelederen en gedroegen zich als elite. Daar wek je ook jaloerse gevoelens mee.

meiosis

Bericht door meiosis » 12 dec 2007, 20:08

waar bij mij de nekharen van overeind gaan staan is het feit dat een religie is omgedoopt tot een ras..... :roll:

Gijs

Bericht door Gijs » 12 dec 2007, 21:30

Ja ze zouden eigenlijk Joodse genen moeten vergelijken met die van arabieren. Wedden dat ze behalve de kleine verschillen die zich in het fenotype uitten hetzelfde zijn? Dan kan je bewijzen dat het Joodse ras eigenlijk geen bestaansrecht heeft en dat je moeder persé Joods moet zijn om erbij te horen pure onzin is.

Plaats reactie