Eeuwig brandende lampen

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
mieke

Eeuwig brandende lampen

Bericht door mieke » 02 nov 2006, 09:56

Afbeelding

Er blijken uit de oudheid en middeleeuwen vele 'eeuwige' brandende lampen ontdekt te zijn. (allemaal verloren gegaan?)
In 1400 bij Rome werd een lamp gevonden die brandde bij het graf van Pallas, zoon van Koning Evander. De lamp die al 2000 jaar brandde kon op geen enkele manier gedoofd worden. Uitblazen, water, niets kon de lamp doven. De enige manier was de vreemde vloeistof eruit halen om zo de vlam te doven.
Toen Henry VIII brak met de katholieke kerk in 1534, gaf hij opdracht tot ontbinding van kloosters van de kerk in Groot-Brattannie en werden vele graven geplunderd. In Yorkshire werd een brandende lamp ontdekt in het graf van Constantius Chlorus, de vader van de Grote Constantijn. Hij stierf in 300 vChr. wat betekende dat de lamp al 1200 jaar had gebrand.
Wat denken jullie? Is het mogelijk dat er reeds met elektriciteit werd geëxperimenteerd in de middeleeuwen?
Had men mogelijk in Egypte reeds een energiebron die eeuwig licht kon produceren? En wat voor energie was het dan?

http://www.wereldgeheimen.nl/

MMe

Bericht door MMe » 02 nov 2006, 11:59

Mischien hadden ze een lamp gemaakt van radioactief uranium en fluoriserende vloeistof, dat geeft niet zoveel licht maar het brand wel duizende jaren.

mieke

Bericht door mieke » 02 nov 2006, 13:04

MMe schreef:Mischien hadden ze een lamp gemaakt van radioactief uranium en fluoriserende vloeistof, dat geeft niet zoveel licht maar het brand wel duizende jaren.
Is dat niet gevaarlijk, radioactieve lampen? :wink:
Het is wel een mogelijkheid, maar dat wil dan zeggen dat zij reeds wisten hoe ze uranium konden gebruiken. Dan is deze wetenschap verloren gegaan?
Of wisten slechts enkelen het en moest het een geheim blijven?

MMe

Bericht door MMe » 02 nov 2006, 13:30

Men wist vroeger niet dat radioactiviteit gevaarlijk was, ik denk dat ze vroeger toevallig ontdekte dat fluoriserend floeistof en radioactief uranium licht gaf.
Hele oude horloges werken nog zo en die zijn ook radioactief en dus gevaarlijk.

mieke

Bericht door mieke » 02 nov 2006, 13:32

Horloges met radioactief uranium? Daar heb ik nog niet van gehoord, heb je daar wat meer info over? :D

MMe

Bericht door MMe » 02 nov 2006, 13:48

Ik weet niet of het op het internet te vinden is maar mijn vader heeft nog zo'n horloge :)

mieke

Bericht door mieke » 02 nov 2006, 13:49

Ik zal eens kijken wat ik erover kan vinden. :wink:

Hier heb ik het al:

(wikipedia)
Uranium werd in 1789 ontdekt door de Duitse scheikundige Martin Heinrich Klaproth in het mineraal pekblende. Het element werd genoemd naar de planeet Uranus, die acht jaar eerder was ontdekt.

De zoektocht naar en ontginning van radioactieve ertsen begon in de Verenigde Staten aan het begin van de 20e eeuw. Er werden toen bronnen van radium gezocht, voor gebruik in lichtgevende verf voor wijzers in horloges en dergelijke.
Als die lampen uiteindelijk met uranium brandden, klopt de datum niet waarop uranium ontdekt is. Maar ja er kloppen wel meerdere officiële datums niet. Dan was deze kennis in handen van mensen die volgens mij hulp gekregen hebben van 'intelligentere wezens' op dat moment.

mieke

Bericht door mieke » 02 nov 2006, 15:13

Weet niet of iemand deze al gezien heeft, maar dat lijkt me toch verdacht veel op een elektrische lamp.

Afbeelding

http://www.world-mysteries.com/sar_lights_fd1.htm

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Eeuwig brandende lampen

Bericht door MetalPig » 02 nov 2006, 22:11

mieke schreef:
In 1400 bij Rome werd een lamp gevonden [...] De lamp die al 2000 jaar brandde
Wat denken jullie?
Ik denk dat het onmogelijk is om te weten hoe lang een lamp al gebrand heeft.

Ik ben erg benieuwd hoe ze dat bepaald hebben.

mieke

Bericht door mieke » 02 nov 2006, 22:24

Waarschijnlijk was het graf al 2000 jaar gesloten en kon niemand het hebben aangestoken. Hier wat meer info over Pallas:
A most celebrated lamp, called that of Pallas, the son of Evander, who, as Virgil relates, was killed by Turnus (the account will be found in the tenth book of Virgil’s Æneid), is that reported as discovered not far from Rome, as far forward in time as the year 1401. It is related that a countryman was digging in the neighbourhood, and that delving deeper than usual, he came upon a stone sepulchre, wherein there was discovered the body of a man of extraordinary size, as perfect and natural as if recently interred. Above the head of the deceased there was found a lamp, burning with the supposed fabulous perpetual fire. Neither wind or water, nor any other superinduced means, could extinguish it; but the flame was mastered eventually by the lamp being bored at bottom and broken by the astonished investigators of this consummate light. The man enclosed in this monument had a large wound in the beast. That this was the body of Pallas was evident from the inscription on the tomb, which was as follows: “Pallas, Evander’s son, whom Turnus’ spear In battle slew, of mighty bulk, lies here.”
http://altreligion.about.com/library/te ... cians5.htm

Anne Panne

Bericht door Anne Panne » 03 nov 2006, 01:07

dat is er 1 van Philips!!!

keesb

Bericht door keesb » 24 jun 2007, 12:07

De eeuwig brandende lampen zijn bekend bij de alchemisten onder ons, ik heb hier meerdere malen over gelezen. Het geheim zit in de combinatie van een vaste stof die een reactie aangaat met een vloeistof. De vloeistof lijkt niet op te willen drogen en moet dus op een of andere manier vocht onttrekken aan de omliggende atmosfeer. Of het moet zo zijn dat de vloeistof wel langzaam opraakt, maar dat dit niet gemeten kan worden, zo lijkt een eeuwig brandende lamp te werken.


De alchemist Prins Raimondo di Sangro:
Er is een publicatie uit 1756 waarin staat, dat hij tijdens proefnemingen met een mengsel van menselijke as en enkele andere ingrediënten toevallig een brandstof had ontdekt die amper opbrandde. Een produkt dat al bij enkele oude beschavingen bekend was. Daar werd het het 'eeuwige licht' genoemd. Deze zijn weleens bij oude graven gevonden. Ze hingen ook vaak in oude Venustempels. De bekendste eeuwige lamp bevond zich in 1604 in het geopende graf van Christian Rosenkreuz, de man naar wie waarschijnlijk het Geheime Genootschap der Rozekruizers is vernoemd. In 1750 werd hij lid van de Vrijmetselaars en wel van de Loge. Hij had een belangrijke vinger in de pap bij het opstellen van de statuten van het Geheime Vrijmetselaarstribunaal. Prins Raimondo zou Raimondo niet zijn geweest, als hij de geheimen niet mee in zijn graf genomen zou hebben. Waarschijnlijk ligt de sleutel ergens verborgen in zijn eigen monument.

Maar ook de legendarische Graaf St. Germain was hier mee bekend, maar voor de kenners van deze figuur kende (of kent?) hij nog veel meer geheimen van het alchemisme.

keesb

Bericht door keesb » 24 jun 2007, 12:11

In antwoord op Mieke, mogelijk dat dit soort lampen in Egypte gebruikelijk waren om de tombes en pyramiden van binnen te verlichten. Er zijn immers geen sporen (of hoegenaamd geen sporen) aangetroffen van kaarsen of anderszins die voor verlichting konden zorgen in de donkere ruimten. Veel kennis die de Egyptenaren gebruikten is overgeleverd van eerdere of andere beschavingen, maar is ook nu weer verloren gegaan.

Barrel

Bericht door Barrel » 01 jul 2007, 12:56

mieke schreef: Als die lampen uiteindelijk met uranium brandden, klopt de datum niet waarop uranium ontdekt is. Maar ja er kloppen wel meerdere officiële datums niet. Dan was deze kennis in handen van mensen die volgens mij hulp gekregen hebben van 'intelligentere wezens' op dat moment.
Je hoeft natuurlijk niet Uranium te ontdekken om zo'n lamp te vinden. Wellicht vond iemand ergens in een grot iets wat licht gaf, en heeft daar toen een lamp van gemaakt. Pas later ontdekte men wat er dan licht gaf (iets op basis van Uranium or radion of wat dan ook).

Zo ook met olie. We zijn olie als lampenbrandstof pas gaan gebruiken rond 1850. Echter, vele oude stammen maakten gebruik van toortsen die ze in een speciaal meer doopte (in hun ogen magisch meer). Later bleek dat op dergelijke plaatste olie natuurlijk door de aardkorst naar boven sijpelde. Dergelijke toorsten werden al voor Christus gebruikt.

BRNRDSDJNG

Bericht door BRNRDSDJNG » 14 aug 2007, 12:09

Heb al wat gezocht naar de eeuwig brandende lampen waarover wel veel geschreven is. De tot nu toe bekende energiebron die eeuwig schijnt, is de radioactiviteit. Er bestaan stoffen die oplichten bij straling. Of dat ook bij die lampen zo was? En als dat zo was zou er toch een verhoogde radioactiviteit meetbaar moeten zijn?

Het is een fabeltje dat er geen sporen van roet zijn te vinden in de piramiden, het stikt van de sporen. Dat bewijst overigens niets, want grafrovers gebruikten natuurlijk olielampen (of kaarsen). Er bestaan olielampen die vrijwel geen rook produceren en dus ook geen neerslag. In de oudheid kende men ook roterende spiegels en daarmee kon bijvoorbeeld een vuurtoren worden geactiveerd. Batterijen waren al heel vroeg bekend, wat ze ermee deden is een raadsel.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 14 aug 2007, 12:20

BRNRDSDJNG schreef:De tot nu toe bekende energiebron die eeuwig schijnt, is de radioactiviteit.
Ohja? Welk radioactief materiaal bevat een oneindige hoeveelheid energie?

BRNRDSDJNG

Bericht door BRNRDSDJNG » 14 aug 2007, 13:05

Nou bijna oneindig dan, in elk geval honderden jaren halveringstijd. en dat kan je toch wel als eeuwig toeschijnen? Lijkt mij genoeg voor een lampje.

In onbedorven sites zijn van die lampen gevonden, helaas verloren gegaan of weggemoffeld. Maar er is veel geschreven bewijs. Aan de hand van de overige struktuur kun je dan een schatting maken van de levensduur van zo'n lamp, en ettelijke honderden tot duizenden jaren zijn wel genoemd.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 14 aug 2007, 13:14

BRNRDSDJNG schreef:Nou bijna oneindig dan, in elk geval honderden jaren halveringstijd. en dat kan je toch wel als eeuwig toeschijnen?
Oh okee, heel erg lang. Ik dacht dat je letterlijk oneindig bedoelde :)

BRNRDSDJNG

Bericht door BRNRDSDJNG » 14 aug 2007, 13:19

Misschien is er ORME bedoeld als mono-atomisch goud dat allerlei merkwaardige eigenschappen bezit. Het wordt gezien als het alchemistische goud. Schijnt ook op te lichten onder Radioactief straling?

http://www.halexandria.org/dward469.htm[/url]

Het witte ORME wordt verkregen uit edele metalen zoals Goud, Platina, Palladium, Osmium, Ruthenium, Rhodium and Irridium. Het extreem splitsen/deformeren van de nucleïden van die elementen creëert een mono-atomisch, supergeleidend, op hoge snelheid roterende lage (bijna het absolute NIETS) energie waarmee - volgens de ORME fysica en de ORME biologie - de buitengewone karakteristieken van Wit Goudpoeder of Manna gemanifesteerd kan worden. In feite ligt al deze informatie gecodeerd in het DNA van de mens te wachten om geactiveerd te worden.



In de Oude Dagen van Mesopotamië noemde men dit Witte Goudpoeder Shem-an-na. In het land dat nu Egypte wordt genoemd heette het MFKZT. In onze tijd wordt het geproduceerd via wetenschappen als fysica en chemie; in principe een moderne vorm van Alchemie, dank zij intensief onderzoek van David Hudson, een zeer rijke katoenplanter uit Phoenix, Arizona.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 14 aug 2007, 13:30

BRNRDSDJNG schreef:Misschien is er ORME bedoeld als mono-atomisch goud dat allerlei merkwaardige eigenschappen bezit.
Mja, ik hecht meer waarde aan wetenschap dan aan alchemie en mythologie als het om dit soort dingen gaat.

Die site zegt "Putting the white powder in water doesn’t result in it dissolving. Instead, it forms a gelatinous suspension".
Als het niet oplost, en je kunt het zien, dan is het volgens mij niet mono-atomisch.

Ik snap zowiezo al niet hoe losse atomen niet opgelost kunnen zijn. Maar goed, misschien betekent mono-atomisch wel iets heel anders dan wat ik op het eerste gezicht denk.

Plaats reactie