Grootste Krijgsheer allertijden

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Barrel

Re: Grootste Krijgsheer allertijden

Bericht door Barrel » 10 okt 2008, 00:24

Er wordt geschat dat er iets van 6 duizend manschappen van Hannibal omkwamen, en tussen 60 en 75 duizend Romeinen.

Battle at Cannae, BBC

Laatst gewijzigd door Barrel op 11 okt 2008, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gijs

Re: Grootste Krijgsheer allertijden

Bericht door Gijs » 10 okt 2008, 14:58

Ja Hannibal was best cool, en hij had een serieus leger (dat van de Romeinen was wel groot maar die oefenden amper die van Hannibal waren echt beroepssoldaten) maar hij heeft niet gewonnen en dat maakt hem niet de beste krijgsheer aller tijden vind ik.

EDIT:

This video is no longen available :( Heb je een url? Dat gebeurd namelijk wel eens vaker met embedded filmpjes.

Barrel

Re: Grootste Krijgsheer allertijden

Bericht door Barrel » 11 okt 2008, 14:24

Hier is de link direct. Op You-Tube doet hij het nog gewoon:

http://www.youtube.com/watch?v=ewWIuow-SLs

Overigens was het leger van de Romeinen wel degelijk getraind, en veel beter bewapend dan Hannibals leger. De Romeinen konden uit een schier oneindige hoeveelheid soldaten putten. Volgens mij was het toen al bij de Romeinen een beroepsleger.
Hannibal had slechts veel lichter bewapende mercenaries. Alleen zijn cavalerie was superieur. Zijn leger was na verschillende veldslagen (al waren dat overwinningen) flink uitgedund, en nieuwe bevoorrading was moeilijk gezien de afstand naar Carthage (hij is via Spanje door de Alpen getrokken). Zijn olifanten waren al lang op.

Het wordt nog steeds gezien als een van de grootste tactische overwinningen. Collapse of the Middle is een heel bekende militaire strategie geworden.

Bij een andere slag heeft hij de Romeinen weten te verslaan door ongeveer 2000 ossen een stuk hout op de horens te slaan, en deze vervolgens in brand te steken. De kudde is toen in paniek op de Romeinen afgestormd, die in het donker slechts de vlammen zagen naderen, en ongeordend op de vlucht sloegen.

Gijs

Re: Grootste Krijgsheer allertijden

Bericht door Gijs » 11 okt 2008, 16:08

Zo ver ik weet was het nog altijd een volksleger, dus gewoon mannen die opgeroepen werden. En geen professioneel leger. Alhoewel ze wel erg goeie wapens hadden voor die tijd en veel meer soldaten, waren ze volgens mij toch minimaal getraind. Dat in tegenstelling met Hannibal`s troepen.

thaboy

Re: Grootste Krijgsheer allertijden

Bericht door thaboy » 11 okt 2008, 18:09

In de eerste post van dit topic word er gezegt dat Hannibals leger een groep huurlingen was. Wie heeft er nu gelijk?

En wat dachten jullie van Napoléon?

Gijs

Re: Grootste Krijgsheer allertijden

Bericht door Gijs » 11 okt 2008, 22:30

Huurlingen zijn profs hè, anders zijn het geen huurlingen.

thaboy

Re: Grootste Krijgsheer allertijden

Bericht door thaboy » 11 okt 2008, 23:06

Gijs schreef:Huurlingen zijn profs hè, anders zijn het geen huurlingen.
Huurlingen zijn toch mensen die iets bij willen verdienen door in een legertje te vechten voor een bepaalde som voor bepaalde tijd? Er zullen wel enkele goede krijgers tussengezeten hebben maar... ik weet niet of profs en huurlingen als één gezien kan worden.

Gijs

Re: Grootste Krijgsheer allertijden

Bericht door Gijs » 12 okt 2008, 01:02

Nou, als je beroep vechten is ben je een professionele vechter. Huurlingen vechten voor hun geld, net als soldaten nu maar in het oude Romeinse tijdperk werden mannen gewoon opgeroepen voor een oorlog. (Of het waren vrijwilligers die had je ook.) Die kregen dan misschien wel training, maar die stelde niks voor bij iemand die al zijn hele beroepsleven vult met vechten. Nu hebben we een beroepsleger maar stel dat je je aanmeld om te vechten voor je gigantische en glorieuze rijk (althans je bent geïndoctrineerd om te geloven dat het groots en glorieus is) en je krijgt een paar weken training, ben je dan meteen een soldaat? Ik vind van niet, je bent dan gewoon een man met een wapen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Grootste Krijgsheer allertijden

Bericht door MetalPig » 12 okt 2008, 06:22

thaboy schreef: ik weet niet of profs en huurlingen als één gezien kan worden.
Jawel. Het verschil is dat soldaten een vast dienstverband hebben en huurlingen freelancers zijn. Professional zijn ze allebei.

Barrel

Re: Grootste Krijgsheer allertijden

Bericht door Barrel » 12 okt 2008, 11:36

Er waren in die tijd professionele huurlingen. Dus niet als individue werden ze gehuurd maar als groep. Voor vele leden in zo'n huurleger was de commandant belangrijk, daar gaven zij hun loyaliteit aan. Als die commandant besloot zich door een krijgsheer in te laten huren, wilden de soldaten tot het einde vechten voor hun commandant, uiteraard tegen betaling. Veelal bestond de betaling ten dele uit een belofte voor een gedeelte van de buit, of het recht op plunderen.

Hannibal had een aantal groepen ingehuurd. Vooral zijn cavalarie was erg professioneel en zeer ervaren. Volgens mij (kan het even niet vinden) waren het Numibische cavalaristen.

Het was Hannibal gelukt om een loyaal leger te creeern, met name door die belofte op plunderen, wat in gevecht tegen het Romeinse rijk een grote belofte was. Bovendien waren er veel volkeren die maar al te graag tegen de Romeinen ten strijde trokken.

UIteraard was het moraal van zijn troepen aangetast door de jarenlange campagne. Echter, de vele overwinningen hielden het moreel hoog genoeg.

Plaats reactie