Was Columbus de eerste europeaan die America zag?

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Was Columbus de eerste europeaan die America zag?

Bericht door Tammy » 23 aug 2007, 11:42

De Kensington runensteen (gedenksteen) is een van de grootste mysteries van Minnesota die mogelijk bewijst dat Christopher Columbus niet als eerste voet op Amerikaanse bodem zetten. Hoewel Columbus nog steeds de credits ontvangt voor het ontdekken van Amerika is het hoogstwaarschijnlijk de Viking Leif Ericsson geweest die in het jaar 1000 Noord-Amerika als eerste Europeaan heeft aangedaan.

De echte ontdekkers van Amerika behoorde toe aan een Aziatisch volk dat ongeveer 35.000 jaar geleden via Azië het Amerikaanse vasteland letterlijk is binnenkomen wandelen. Dit was mogelijk omdat de twee continenten toen nog met elkaar verbonden waren via een landbrug.

* Runenstenen zijn stenen waarin inscripties in het runenschrift zijn gekerfd. De stenen zijn gemaakt door de Vikingen en dienden vooral ter nagedachtenis aan gestorvenen.

Klik hier voor het hele artikel.

Tsja, Columbus, heeft hij nou wel of niet America ontdekt?
Wat denken jullie?
Ik weet het niet, deze steen zou uitkomst kunnen bieden.
Een hoax of waarheid?
Ze noemen het al de tweede Da Vinci code, erg mysterieus allemaal.
Ik heb wel vaker gelezen dat Vikingen de eerste waren in America, maar hoe kom je daar nu echt achter?

Nog meer info over mensen die America zouden hebben ontdekt.
Laatst gewijzigd door Tammy op 23 aug 2007, 12:13, 3 keer totaal gewijzigd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 23 aug 2007, 11:54

Wat maakt het verschil wie Amerika heeft ontdekt. De Indianen waren er al en dankzij Columbus zijn er toen een merendeel van hen vermoord of als slaaf behandelt.

Dit topic lijkt me meer iets voor Geschiedenis.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 23 aug 2007, 11:58

Bedankt voor het verplaatsen FoX :wink:
Je hebt gelijk als je zegt dat de native americans de oorspronkelijke bewoners waren en nog zijn in mijn ogen.
Maar het gaat erom welke europeaan als eerste voet zette daar.
In de geschiedenis boekjes staat Columbus, wat als het Leif Ericsson is?
Dan moet hij toch vermeld worden voortaan?
Is wel zo eerlijk tegenover hem.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 23 aug 2007, 12:30

Erik de rooie heeft America als eerst ontdekt :D
In iedergeval dat zeggen bassie en adriaan :oops:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 23 aug 2007, 12:32

Wel serieus blijven he ravertje. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 23 aug 2007, 12:49

Er zijn inderdaad Viking-nederzettingen gevonden, en ik ben wel overtuigd dat Leif Ericcson er eerder was dan Columbus.

En Columbus was er niet eens naar op zoek, dus eigenlijk vind ik dat ie zowiezo geen credits verdient. :P

Eric de Rode was de vader van Leif, dus Bassie en Adriaan zaten er niet eens zo heel ver vandaan.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 23 aug 2007, 12:51

Erik de Rode heeft Groenland ontdekt. En het 'groenland' genoemd uit marketingoverwegingen. Dat klinkt als een leuk, vruchtbaar oord om te wonen.

Leif Erikson (zoon van Erik de Rode) is in Newfoundland geweest. Dat ligt als ik me niet vergis in huidig Canada en het is waar de Titanic is gezonken (wat er niet toe doet maar dan weet je het te situeren). Hij noemde Newfoundland Vinland, wat Wijnland betekent.

Over de runensteen in Minnesota heb ik jaren geleden gelezen dat een boer met Scandinavische voorouders die steen zelf heeft gemaakt, in zijn akker heeft gelegd en heeft opgegraven om het verhaal te verspreiden dat de noormannen in Minnesota zouden zijn geweest. Het ligt ook voor de hand dat dit in Minnesota is gebeurd. Daar is een grote bevolking met Scandinavische voorouders. Maar die Scandinaviërs kwamen daar pas wonen in de 19e eeuw.

Ook zou Sint-Brandaan in een kek bootje vanuit Ierland naar Amerika zijn gevaren in één van de eerste eeuwen onzes Heren. Er is geen bewijs voor. Er is ook een verhaal dat Egyptenaren handel hebben gedreven met Amerikaanse volkeren ('indianen') ten tijde van het Egyptische rijk. Er is geen bewijs voor maar wel is aangetoond dat een schip dat op oud-Egyptische wijze is gebouwd de zeereis aankan. Volgens mij is het die Noor, die bekende, die waarvan ik de naam ben vergeten en die dat vaker heeft gedaan, die dat met die boot heeft bewezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 23 aug 2007, 12:59

Qaboos schreef:Volgens mij is het die Noor, die bekende, die waarvan ik de naam ben vergeten
Amundsen? Edit: nee, Heyerdahl! (Spelling?)

Dat verhaal van die boer die de Kensingtonsteen gemaakt zou hebben kende ik niet; daar moet ik meer van opzoeken.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 23 aug 2007, 13:01

Heyerdahl. Je bracht me op weg. Thor Heyerdahl.

Volgens mij was het trouwens geen Egyptische boot maar een Amerikaanse boot die Heyerdahl gemaakt heeft en voer hij ermee naar Egypte. Het verhaal was precies andersom dan wat ik schreef of het was de eerste keer goed en ik schrijf het nu precies verkeerd. Het was in ieder geval een boot van riet en erg lelijk.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 23 aug 2007, 13:01

:mrgreen: Yes, die. Heyerdahl.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 23 aug 2007, 13:05

Qaboos schreef::mrgreen: Yes, die. Heyerdahl.
Mooi he, collectief bewustzijn. Een van ons komt op de juiste naam en de ander weet het ook meteen.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 23 aug 2007, 13:06

Ik zeg één ding: levensenergie.

:twisted:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 23 aug 2007, 13:20

Goddelijk.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 23 aug 2007, 14:30

Sorry dat ik ravertje niet serieus nam :oops:
Mijn dochter heeft ook veel van die serie geleerd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 23 aug 2007, 15:07

Tammy schreef:Sorry dat ik ravertje niet serieus nam :oops:
Mijn dochter heeft ook veel van die serie geleerd.
Zie je wel dat ik ook gelijk heb soms ;)
ja ik ook kan zelf in het tien tellen in het engels knap he :D

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 24 aug 2007, 14:07

Zeker knap ravertje :mrgreen:
Maar nu weer ontopic.
Wie komt er voortaan in de geschiedenisboekjes te staan Columbus of Leif Ericsson .?
Ik vind dit heel interessant, ben dol op geschiedenis, maar dan moet het wel juist verteld worden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 24 aug 2007, 14:14

Columbus, omdat niet met zekerheid vast te stellen is dat die ander eerder was.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 26 aug 2007, 21:42

Het is zeker dat Erikson er geweest is.

Hermes of the Night

Bericht door Hermes of the Night » 21 okt 2007, 22:04

Ik dacht dat het de vikingen waren.

keesb

Bericht door keesb » 04 nov 2007, 12:19

Uiteraard is er meer sprake van een herontdekking dan een "eerste" europeaan.
De Noord-Europeanen, in de periode van de laatste ijstijd zijn vermoedelijk de eerste geweest. Dat hebben we allemaal uit de schoolboekjes van de lagere school nog geleerd, toch? Het is dan ook zinvo; om te praten over de eerste moderne mens die Amerika heeft herontdekt.

Bovendien beginnen zich steeds meer wetenschappers te twijfelen aan aan deze "waarheid", er worden immers steeds meer aanwijzingen gevonden dat er in de voorlaatste ijstijd al mensen emigreerden naar Amerika. Mogelijk dat deze mensen, met een half/half aziatisch/negroide trekken, de voorouders zijn van de native americans.
Koolstofdateringen en restanten van beschaving in diepere aardlagen dan vermoedt, staven deze aannames.

Voor degene die het niet meer zo helder voor de geest staat:
De laatste ijstijd ruwweg zo'n 25.000 jaar geleden op zijn hoogtepunt. Van 40.000-15.000 jaar is de tijdsduur die het beslaat.
De voorlaatste ijstijd was ruim 100.000 jaar eerder dan de laatste en duurde ongeveer 80.000 jaar.

Sommige klimaatonderzoekers menen bovendien dat wij nu aan het eind van een tussenfase tussen twee ijstijden inzitten. De laatste (kortdurende) ijstijd is een kortdurige en word afgewisseld door langdurige ijstijden.
Met name de langdurige ijstijden zorgden voor evolutionaire sprongen bij de Homo Sapiens en zijn voorouders.
De komende ijstijd zullen wij evenzogoed toch niet meer kunnen beleven, de schattingen lopen uiteen vanaf 5.000 jaar tot 15.000 jaar, wanneer dit weer zal aanvangen.
Maar je weet maar nooit wat wij als mens bijdragen aan een versnelling van dit fenomeen....

Plaats reactie