Informatie over verzetshelden in de oorlog

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Barrel

Informatie over verzetshelden in de oorlog

Bericht door Barrel » 07 mar 2008, 10:59

Toen mijn oma overleed kwamen er een aantal documenten uit de kast. Het bleek te gaan om 3 oorkondes die mijn opa had ontvangen voor zijn verdiensten in de tweede wereldoorlog.
Twee zijn persoonlijk getekend door Eisenhouwer (opperbevelhebber van de Geallieerde strijdkrachten) en 1 getekend door F.D. Roosevelt (toenmalige president).

Ik ben aan het proberen te achterhalen wat de reden is geweest dat hij deze oorkonde heeft gekregen. Hij kreeg ze voor de hulp aan geallieerde piloten (2) en hulp aan gewonde soldaten (1).
Maar wat ik wil weten is hoe de informatie omtrent zijn daden bij deze twee machtsfiguren kwam. Wie heeft dit aangekaart.

Het was bekend dat er bij mijn opa thuis onderduikers waren, en nog wat verdere verhalen. Het bleek echter, dat zijn omgeving alsmede zijn familie het hem niet vergaven dat hij, met een gezin met 6 kinderen, zoveel risico nam. Hij heeft zelfs ooit voor het vuurpeloton gestaan, maar werd op het laatste moment gered.

De meeste van de verhalen heeft hij helaas mee zijn graf ingenomen. Na de oorlog is het vanwege bovenstaande reden nooit besproken. Hij mocht als het ware niet trots zijn op zijn verleden. Hij heeft dan ook bijv. nooit iets van een lintje gehad of zo.

Ik heb wel een aantal aanknopingspunten die ik wil gaan uitzoeken. Maar weet iemand meer over dit soort zakan? Over dit soort officiele oorkondes (zal er eens 1 scannen en hier posten). Zijn er databases online ergens waar je informatie kunt zoeken?

Mijn vermoeden is dat mijn opa een rol speelde in de pilotenlijn. Na initieel onderzoek begin ik te vermoeden dat hij een veel grotere rol speelde in deze lijn dan slechts een onderduikadres, maar dat hij een rol speelde in de gehele flow. Hij werkte daarmee samen met ene Wolf, waarvan ik uiteindelijk heb ontdekt dat deze is opgepakt, en in 1943 overleed in een Duits kamp in NL. Ik heb echter op geen enkele manier iets meer over deze meneer gevonden. Wellicht zijn er nabestaanden die meer over deze man weten. Wederom dan de vraag hoe je hier achter kunt komen?

Iemand tips over instituten of bronnen waar ik wellicht wat aan zou kunnen hebben?

Vrij raar idee, dat mijn opa blijkbaar een veel grotere verzetsheld was dan werd aangenomen, maar dat hij er nooit over heeft mogen praten. Wellicht moet ik eens met een medium praten (mijn opa overleed in 1978).

Zou graag postuum mijn opa willen eren door alsnog zijn verhaal te vertellen.

Bij voorbaad dank voor elke hulp

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80646
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 07 mar 2008, 11:05

Ik kan je niet helpen Barrel, maar vind het geweldig wat je opa heeft gedaan en heel mooi dat je hem postuum wilt eren. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

JonniePop

Bericht door JonniePop » 07 mar 2008, 19:21

Er is een tweedewereldoorlog.startpagina.nl. Daar staan bergen links op.

Ik zou contact zoeken met het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD) en misschien eens een afspraak maken bij het Legermuseum in Delft, die kunnen je vast ook verder helpen.

En een andere tip is om een re-enactmentgroep te zoeken over de Tweede Wereldoorlog. Deze mensen spelen de geschiedenis na en weten vaak heel erg veel over deze periode. Je zou eens kunnen kijken of http://www.lplg.nl/leden/index.html je iets kan bieden.

jopiter

Re: Informatie over verzetshelden in de oorlog

Bericht door jopiter » 08 mar 2009, 16:12

Ik heb wel een aantal aanknopingspunten die ik wil gaan uitzoeken. Iemand tips over instituten of bronnen waar ik wellicht wat aan zou kunnen hebben?
Kan je wat meer aanknopingspunten geven, wat staat er op die documenten, hoort er ook nog een officiele titel bij o.i.d. ? En wat was de naam van je grootvader ? Ik kwam wel iets tegen over iemand die een dergelijke oorkonde had ontvangen :

Afbeelding

link

Rob

Re: Informatie over verzetshelden in de oorlog

Bericht door Rob » 16 mar 2009, 19:42

Ik zou zoals hierboven gezegd is naar een officieel informatiecentrum gaan, iets als een stads/rijksarchief ofzo. Zij zullen je meteen ook andere informatie erover kunnen geven.

Barrel

Re: Informatie over verzetshelden in de oorlog

Bericht door Barrel » 18 mar 2009, 09:44

jopiter schreef:
Ik heb wel een aantal aanknopingspunten die ik wil gaan uitzoeken. Iemand tips over instituten of bronnen waar ik wellicht wat aan zou kunnen hebben?
Kan je wat meer aanknopingspunten geven, wat staat er op die documenten, hoort er ook nog een officiele titel bij o.i.d. ? En wat was de naam van je grootvader ? Ik kwam wel iets tegen over iemand die een dergelijke oorkonde had ontvangen :

Afbeelding

link
Het is idd een dergelijke oorkonde, waarvan er 3 zijn. Moet er nog steeds 1 scannen en posten.
Onderzoek heeft tijdje stilgestaan. Wil dat toch weer oppakken. Heb inmiddels wel wat verhaallijnen verder uitgezocht.
Mijn opa heette Pastoors, Johannes Hendrikus. Hij kwam uit Wehl, in de achterhoek. Heb een paar maanden geleden gesproken met een oude man uit Wehl, die vertelde interessante verhalen. Zo waren er volgens hem nog talrijke wapencaches in de bossen rondom Wehl, die door het verzet daar aangelegd waren, en nooit gerecovered. Zo moesten er ook tunnels zijn aangelegd. Helaas had hij hier niet meer informatie over.

De heer Wolf waar ik hier boven over sprak, blijkt directeur te zijn geweest van een fabriek in (volgens mij) Doetinchem. Daar werkte mijn opa ook, en van daar uit werd een hoop van het verzet geregeld.
Verder bleek dat tijdens de oorlog, toen er 2 onderduikers bij mijn opa gestationeerd waren, een Duitse tank werd ingekwartierd, inclusief 4 bemanningsleden. Dat moet een hele moeilijke periode zijn geweest. Mijn opa schijnt daar nog zijn schouders over opgehaald: In het hol van de vos zoekt men niet naar konijnen ..
Hoop genoeg informatie te kunnen verzamelen komende zomer om wellicht een boek over hem te schrijven. Er blijken toch veel meer losse flarden aan informatie bekend te zijn.

billy bonny

Re: Informatie over verzetshelden in de oorlog

Bericht door billy bonny » 19 apr 2009, 22:15

Barrel de kans is heel groot dat Wolf een schuil naam was want in die toestanden kan je natuurlijk niet je eigen naam gebruiken want anders was je meteen de volgende dag opgepakt en natuurlijk ook de nodige verraders die ook je echt naam kenden. Dat je opa nooit heeft gesproken over die tijd klinkt mij heel bekend in de oren want na het overlijden van mijn vader zijn de verhalen los gekomen o a door zijn zus mijn tante dus en nog een paar mensen die hem hebben gekend in die tijd maar dat is een ander verhaal .
Jou opa zou hoogst waarschijnlijk ook een schuilnaam hebben gehad en als je die te weten komt dan is de kans groot dat je wat meer info. kan krijgen maar is wat jij wil ook wat je opa zou willen vraag jezelf dat ook af succes met je onderzoek

Plaats reactie