Belgen claimen New York

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Rob

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Rob » 22 mei 2009, 22:54

Silverlady schreef:Meen ik inderdaad Billy.
Het is verschrikkelijk,zelfs in "onze"hoofdstad Brussel,vertikken heel veel het om nederlands te spreken.
Terwijl het in belgie de eerste taal is,en altijd zal blijven.

Denk dat zoveel vlamingen liever de walen kwijt dan rijk is.
Als je beziet hoe ze met het belastinggeld zelfs omgaan,want de wegen kun je daar in heel veel gevallen nauwelijks wegen noemen.
Zelfs de verkiezingsoproepen enzo,die in belgie wel nog steeds verplicht is,willen ze in het frans krijgen,daar als ze in het nl komen,ze er gewoon geen gehoor aangeven.
"Ons" Brussel?!? En Nederlands 1ste taal? Jij bent Flamingant? :)

Rob

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Rob » 22 mei 2009, 22:58

tofu_kronos schreef:Voor 1830 was belgie deel van nederland, er kwam toen een opstand en burgeroorlog die nederland in tweeën splijten.
En het is van 'Nederland' geworden omdat Napoleon verslagen werd, en het is zo beslist door andere mensen. Dus van nature hoorde het niet erbij. En voor het bij Nederland hoorde was het dus van Frankrijk, en daarvoor van Oostenrijkers, daarvoor van Duitsers, Spanjaarden en blablabla.

En als we het toch over zo'n dingen hebben: een deel Nederlands Limburg hoort eigenlijk bij België maar is na wat kanongedonderd en een deel doden maar weggegeven aan de Nederlanders om te stoppen met zagen. Geef dat dus maar eerst terug als we 'back to basics' gaan.

En voor degene die op Walen bashen: toen België pas bestond, kwam de rijkdom uit Wallonië en ging al hún geld naar Vlaanderen, waar de boertjes geen Frans spraken hoewel dat officieel een tijdlang de enige taal was.

Denk dus hier maar eerst na wat er gezegd wordt, en zoals het in de Bijbel staat: zij die niet schuldig zijn mogen de steen gooien.

Silverlady

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Silverlady » 23 mei 2009, 00:37

Hmmmmm,denk dat jij ff je geschiedenis mag oppoetsen,wallonie heeft zowieso veel minder mensen wonen dan aan de vlaamstalige kant.
Trouwens als we back to basics willen gaan,moet geheel belgie bij nederland gevoegd worden,simpelweg omdat we eerst bij nederland hoorden,voor we ook maar belgie werden.,
Ons brussel JA<omdat brussel de hoofdstad is,damn,wees eerlijk man,voor je iets tikt maak dat je zeker ben van iets en strooi geen onzin rond.
Tuurlijk moet iedere belg nederlands spreken,stomme waal of niet,en tuurlijk word 65% van het zuurbetaalde belastinggeld aan de walen gespendeerd,maar ja,zoals altijd kan een waal daar niet tegen.
oooo men,jij maakt me so pissed,frans is nooit de officiele taal in belgie geweest,en zal het gelukkig nooit niet worden, dan wil ik nog liever dat belgie samensmelt terug met nederland,zoals het eens was,lang voordat wallonie zei dat frans in alles moest.
Bah,leer echt eens je geschiedenis man.






Tammy,sorry voor dit commentaar,maar dit moest me ff van het hart,heb een bloedhekel aan mensen die iets van de toren roepen,waar ze geen bal van afweten

billy bonny

Re: Belgen claimen New York

Bericht door billy bonny » 23 mei 2009, 09:29

Ja ik wou wat zeggen op dat verhaal van Rob, omdat ik niet in Europa ben opgegroeid heb ik dus ook nooit nederlandse geschiedenis gehad maar ik weet wel van de slag bij Nieuwpoort en de slag om Antwerpen tijdens de 80jarige oorlog want naar mijn weten waren we toen nog een land

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80578
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Tammy » 23 mei 2009, 12:40

Silverlady schreef:
Tammy,sorry voor dit commentaar,maar dit moest me ff van het hart,heb een bloedhekel aan mensen die iets van de toren roepen,waar ze geen bal van afweten
Ik ga me niet met jullie meningsverschil bemoeien, dat kunnen jullie makkelijk zelf oplossen.
Je uit je ergenis op een nette manier zonder te vloeken en iemand voor iets naars uit te maken, dat vind ik fijn.
Meningsverschillen horen op een forum , en zolang het niet uit de hand loopt grijp ik niet in.

Continue dus.......... :wings:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Rob

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Rob » 23 mei 2009, 16:24

Silverlady schreef:Hmmmmm,denk dat jij ff je geschiedenis mag oppoetsen,wallonie heeft zowieso veel minder mensen wonen dan aan de vlaamstalige kant.


Euh ja, en?

Trouwens als we back to basics willen gaan,moet geheel belgie bij nederland gevoegd worden,simpelweg omdat we eerst bij nederland hoorden,voor we ook maar belgie werden.


Sorry, maar waar begint jouw geschiedenis? Even globale schets: de mens ontstaan in Afria/EurAzië en verspreidt zich. Dan komen er tientallen Gallische stammen op ons grondgebied die gevoegd worden bij het Italiaanse rijk van de Romeinen. Na de val van het Romeinse rijk komen er intochten van Germaanse stammen. Meer en meer mensen settelen zich in onze gebieden (van heel Europa en deel Azië) en er ontstaan tientallen feodale staten. Die gaan op in 1 Frankisch rijk dat een 'Frans' gericht rijk was gesticht door mensen met Duitse voorouders. Dit rijk beslaat Frankrijk, Belgie, deel Nederland en Duitsland. Dit rijk wordt weer opgedeeld.
Tijdsprong: we zitten in de 16de eeuw onder keizer Karel V. Karel V heeft niet 1 rijk zoals velen denken maar heeft per aparte feodale staat de hoogste titel. Dat betekent dus dat hij de hoogste graaf was in graafschap Vlaanderen, keizer in Duitsland, hertog in weer een ander 'Nederlandse' feodalestaat, koning in Spanje enz....Mensen toendertijd zagen dit zo en hijzelf ook. Karel V had dus niet 1 rijk, hij voegde gewoon verschillende functies bijeen. Met de zoon van FilipsII in de 16de eeuw komt er dan een soort opsplitsing met he huidige 'Wallonie' tegenover 'Vlaanderen'+'Nederland', maar vergeet niet dat dit geen 3 blokken zijn, maar dat elk blok (Vlaanderen-Wallonie-Nederland) bestaat uit groepen staatjes n koninkrijkjes.

tijdens de Brabantse omwenteling worden zelfs de 'Verenigde Staten van Belgie' een tijdlang uitgeroepen.
Dan komt het Belgisch grondgebied onder de Fransen. Na 1815 wordt het dan door buitenstaanders op een congres in Wenen aan Nederland toegewezen. T

Hier heb je een korte globale geschiedenis van België, niet opgepoetst maar zoals het is. Nu mag jij me tonen waar, buiten 1815-1830, een 'Vlaanderen' bij een 'Nederland' hoorde. En back to basics betekent teruggaan naar het begin, en ik denk niet dat je mijn punt echt snapte. Het punt is datmensen vaak teruggaan in hun nationale geschiedenis op het punt dat ze zelf graag hebben, en dat dat dus geen enkel nut heeft in een discussie. Waarom ga jij maar terug tot het moment dat we bij 'Nederland' hoorden? Waarom niet tot het moment dat we eigenlijk bij Italië hoorden? Of Spanje?


Ons brussel JA<omdat brussel de hoofdstad is,damn,wees eerlijk man,voor je iets tikt maak dat je zeker ben van iets en strooi geen onzin rond.
Tuurlijk moet iedere belg nederlands spreken,stomme waal of niet,
en tuurlijk word 65% van het zuurbetaalde belastinggeld aan de walen gespendeerd,maar ja,zoals altijd kan een waal daar niet tegen.


Iedere Belg is trouwens niet verplicht om Frans én Nederlands te spreken, behalve in Brussel. In Wallonië is Frans de officiële taal en in Vlaanderen Nederlands.
Trouwens, dit vraagt ook een beetje menselijk inlevingsgevoel: als jij naar Spanje op vakantie gaat praat je toch ook niet in het spaans tegen je vrienden, en je spaans (als je dat al spreekt) zal zeker niet goed zijn als je iets besteld of de weg vraagt aan een Spanjaard. dus beeld je een Waal in in Vlaanderen. Trouwens, uit jouw betoog mag ik afgaan dat je vloeied Frans spreekt? Je zegt immers dat iedere belg nederlands moet spreken, maar we zijn een tweetalig land dus moet via die redenering ook iedere belg frans spreken. En dat doen heus ook niet alle Vlamingen hoor!

oooo men,jij maakt me so pissed,frans is nooit de officiele taal in belgie geweest,en zal het gelukkig nooit niet worden, dan wil ik nog liever dat belgie samensmelt terug met nederland,zoals het eens was,lang voordat wallonie zei dat frans in alles moest.
Bah,leer echt eens je geschiedenis man.


Het Nederlands is pas aanvaard als echte taal voor alle Belgische instelling op 17 augustus 1873. Dus ik denk dat jij beter je geschiedenis eens opnieuw leert. Taalwetten die het Nederlands in staatsinstellingen toepassen komen er zelfs pas later.



Ik denk dus eerder dat jij eens een objectieve kijk op de zaken moet aanleren. En voordat je verder gaat met eventuele zinnen als "zoals altijd kan een waal daar niet tegen". Ik ben geboren en getogen in Limburg, op 1 kilometer van Maastricht, en studeer geschiedenis aan de universiteit van Gent. Ik spreek zelf absoluut niet fatsoenlijk frans en heb veel vrienden in nederland. Dus zie zeker geen statement of pamflet in mijn tekst hier. Ik probeer alleen maar jullie even aan te tonen dat je beter eens 2x nadenkt voordat je dingen roept als 'Belgie terug bij Nederland zoals het altijd was!" of "iedereen Nederlands spreken!".

Voor de Nederlanders hier: ongenuanceerd nadenken en dingen roepen is in Belgie een groot probleem, zeker op het vlak Walen-Vlamingen. In plaats van water bij de wijn te doen en samen te groeien naar een oplossig blijft iedereen een stijfkop.

Ohja, die opmerking dat ik hier de geschiedenis probeer op te poetsen vind ik uitermate beledigend, want die daad doen heeft al zoveel leed in de wereld veroorzaakt. Ik probeer net jij, die de geschiedenis enkel gebruikt in haar voordeel tegen walen, terug te fluiten en de geschiedenis terug haar waarheid te laten spreken.

buurvrouw
Onderzoeker
Berichten: 644
Lid geworden op: 17 apr 2009, 08:46

Re: Belgen claimen New York

Bericht door buurvrouw » 23 mei 2009, 17:46

voor zover ik mijn geschiedenis ken,klopt het wat rob zegt, behalve dat tweetalige. belgie heeft namelijk 3 talen.jullie vergeten het duits.

Rob

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Rob » 23 mei 2009, 17:57

buurvrouw schreef:voor zover ik mijn geschiedenis ken,klopt het wat rob zegt, behalve dat tweetalige. belgie heeft namelijk 3 talen.jullie vergeten het duits.
Ja ok maar daar ging het hier niet echt om ;) Maar je hebt idd gelijk! :) Er zullen nog wel foutjes instaan hoor, maar ik wou gewoon dat nationalistische/flamengantisch extremisme aanklagen.

Silverlady

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Silverlady » 23 mei 2009, 18:53

Ik had een hele replay terug maar heb het gewist.
Vind dat dit mijn tijd niet waardig is,ben tot dit wijs besluit gekomen na mijn bbq,wat gesmaakt heeft.
Is niet omdat jij aan het universiteit van gent zit,dat je daarom alwetend bent.
Ook ik ken de geschiedenis van Belgie,want ben een belgische,en een vlaamse,die eigenlijk niet vergeleken wil worden met een waal,klaar.
Voor de rest verdoe ik hier mijn tijd niet meer eens aan,want iemand die iemand anders iets in de schoenen schuift,die niet eens gezegd is geworden,is mijn aandacht niet waard.
Er is hier nergens gezegd dat belgie terug bij nederland moet,werd mij alleen gevraagd,als belg zijnde wat ik hiervan vind/vond.

Als allerlaatste,probeer mij niet terug te fluiten,omdat ik zogenaamd de geschiedenis in mijn voordeel wil gebruiken,ik spreek de waarheid,en iedere eerlijke belg,vlaams of waal,zal me hierin gelijk geven.

Silverlady

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Silverlady » 23 mei 2009, 18:54

buurvrouw schreef:voor zover ik mijn geschiedenis ken,klopt het wat rob zegt, behalve dat tweetalige. belgie heeft namelijk 3 talen.jullie vergeten het duits.
Tja en zoveel ken jij van de beslgische geschiedenis,want je vergeet dat we officieel zelfs 4 talen hebben,het engels.


Geef niet iemand gelijk als je er niets van kent!

Rob

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Rob » 23 mei 2009, 19:19

Ik claim hier niet de algehele waarheid te vertellen. Maar ik claim wel dat ik ze dichter benader dan jou, want jij zegt hier dingen die niet kloppen. Ik denk niet dat je mij op zulke flagrante fouten kunt betrappen.

En dat ik ke flamingant extreem noem, sorry hoor maar iemand die dingen zegt als "ik wil niet vergeleken worden met een waal!", dat is zelfs op het randje af racistisch, zeker in het politieke klimaat waar wij nu in leven.

Maar ik denk dat ik de discussie hier ook ga sluiten, aangezien je niet voor rationele rede vatbaar bent. Jammer voor jou.

En voor mensen die info willen: hier is de link naar de site van de belgische overheid, met het thema geschiedenis van Belgie. Let vooral op dat bij de onverdeling vóór 'de nederlandse periode' er nog veel meer periodes zijn, zoals de franse enz ;)

http://www.belgium.be/nl/over_belgie/land/geschiedenis/

Ik denk dat met deze link iedereen wel zijn eigen conclusies kan trekken inzake deze discussie.

Silverlady

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Silverlady » 23 mei 2009, 19:27

Rob schreef:Ik claim hier niet de algehele waarheid te vertellen. Maar ik claim wel dat ik ze dichter benader dan jou, want jij zegt hier dingen die niet kloppen. Ik denk niet dat je mij op zulke flagrante fouten kunt betrappen.
Welke dingen zeg ik dan die niet kloppen?
De waarheid,dat nederlands de voertaal is?
Of het feit dat je een vlaming als boeren betiteld?


En dat ik ke flamingant extreem noem, sorry hoor maar iemand die dingen zegt als "ik wil niet vergeleken worden met een waal!", dat is zelfs op het randje af racistisch, zeker in het politieke klimaat waar wij nu in leven.
Whahaha,kijk,en op deze grandiose fout heb ik gewacht,jammer genoeg ben ik geen racist want was ooit met een buitenlander getrouwd en heb 2 halfbloedjes

Maar ik denk dat ik de discussie hier ook ga sluiten, aangezien je niet voor rationele rede vatbaar bent. Jammer voor jou.

En voor mensen die info willen: hier is de link naar de site van de belgische overheid, met het thema geschiedenis van Belgie. Let vooral op dat bij de onverdeling vóór 'de nederlandse periode' er nog veel meer periodes zijn, zoals de franse enz ;)
Ooooo mijn god, heb nooit beweerd dat dit niet klopt.


http://www.belgium.be/nl/over_belgie/land/geschiedenis/

Ik denk dat met deze link iedereen wel zijn eigen conclusies kan trekken inzake deze discussie.

Trouwens je zegt mij dat wallonie het frans als taal heeft,maar dat ze dan man genoeg zijn als ze naar de zoals jij noemt boeren komen(de vlamingen dus) dan ook het nederlands spreken,maar nee chauvaunistisch als ze zijn vertikken ze het ook.


Trouwens denk ik dat deze link veel beter is
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschieden ... elgi%C3%AB


Deze discussie is voor mij ook gedaan,zeker na het commentaar dat je me gaf,en me een racist noemt,neem ik bij deze een enorme aanstoot aan.

Rob

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Rob » 23 mei 2009, 19:38

****Je zegt dat het Engels een officële taal is. Je zegt dat elke Belg nederlands MOET spreken. Je zegt dat als we in de geschiedenis terugkijken we bij Nederland gevoegd moeten worden. Je zegt dat Frans nooit de officiële taal van België is geweest.

***Ik zeg niet dat je racist bent, ik zeg dat je het net niet bent als je je uitspraken blijft doen. Deze uitspraken:
-ik ben de walen liever kwijt dan rijk (zeg dat eens over marokkanen in belgie of nederland hè wat krijg je dan)
-elke belg moet nederlands spreken, stomme waal of niet. (respectvol!)

***Als ik je historische argumenten geef tegen je anti-waalse visie in, of als die andere persoon zegt dat er drie talen zijn, dan zeg jij dingen als:
-leer je geschiedenis!
-dat is niet waar geef geen gelijk aan iemand die er niets van kent!
-ik heb een bloedhekel aan mensen die van de toren roepen en er niets van af kennen!

Ohja onthoud dus vooral dat ik je géén racist noem, maar enkel zei dat je enkele bedenkelijke uitspraken doet (zie hierboven).

en je bent beledigd omdat ik je iets noem wat je niet bent? Dit is flamingantisme, wat ik jou noem :)
De Vlaamse Beweging (het flamingantisme) is een verzamelnaam voor het geheel van verenigingen en personen die zich richten op de emancipatie van het Vlaamse volk.

buurvrouw
Onderzoeker
Berichten: 644
Lid geworden op: 17 apr 2009, 08:46

Re: Belgen claimen New York

Bericht door buurvrouw » 23 mei 2009, 20:48

ik heb toch echt op school[nederlandse] geleerd dat belgie 3 talen heeft en daar zat geen engels bij. wat betreft jullie meningsverschillen heb ik het idee dat hier zeer emotioneel gereageerd wordt. ik kan dit als nederlandse niet goed invoelen en bemoei me er dan ook niet mee.emotie beinvloed vaak de rede. :knots:

Silverlady

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Silverlady » 23 mei 2009, 21:32

Buurvrouw,tegen jouw bied ik mijn welgemeende excuses aan,ik had het recht niet zo overdreven te reageren,sorry daarvoor.

En inderdaad hebben we 4 talen,duits en engels zijn de minst gesprokene,misschien het duits ietjes meer :oops:

Gebruikersavatar
Krystallainen
Leraar
Berichten: 1687
Lid geworden op: 13 feb 2005, 00:24

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Krystallainen » 23 mei 2009, 22:25

Engels is echt geen officiële landstaal in België hoor.
Plato roeleert

Anet

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Anet » 23 mei 2009, 22:30

België, officieel Koninkrijk België (Frans: Royaume de Belgique, Duits: Königreich Belgien), is een West-Europese staat begrensd door de Noordzee in het westen, Nederland in het noorden, Duitsland in het oosten, Luxemburg in het zuidoosten en Frankrijk in het zuiden.

De naam "Belgae" werd voor het eerst vermeld door Julius Caesar, maar België werd pas in 1830 een onafhankelijk land na afscheiding van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden.

België telt 10.666.866 (2008) inwoners en bezit een hoge bevolkingsdichtheid van 349,4/km² (2008). Zestig procent van de Belgen is Nederlandstalig, veertig procent is Franstalig, 74.000 Belgen spreken Duits als moedertaal.

Het federale België bestaat uit drie gemeenschappen: de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap en de Duitstalige Gemeenschap. België is verdeeld in drie gewesten: het Vlaams Gewest met Nederlandstaligen, het Waals Gewest met Franstaligen en Duitstaligen en het tweetalige Brussels Hoofdstedelijk Gewest, waar het Nederlands en het Frans wettelijk gelijkwaardig zijn.

Rob

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Rob » 23 mei 2009, 23:33

buurvrouw schreef:ik kan dit als nederlandse niet goed invoelen
Dat is het hem net hier in België, visies zoals die van Silverlady zorgen ervoor dat er hier communautaire problemen blijven en ik hou niet van dat anti-waals sfeertje, omdat het me net teveel doet denken aan een jaren '30-'40 sfeertje. Zo een sfeertje waarin jaren en jaren verkeerde visies zorgen voor een uitbarsting die zoiezo slecht afloopt...

Silverlady

Re: Belgen claimen New York

Bericht door Silverlady » 24 mei 2009, 00:22

Ik dacht dat je niets meer in deze discussie ging neerzetten.

Doet je denken aan 3-40 sfeertje,goh,nee toch,vind het belachelijk dat je dit niet wilt erkennen,maar nee,als een Boertje zoals jij ons benoemt iets zegt,zijn we anti-waals.

Hou je aan je standpunt,en zwijg inderdaad in dit stuk,want ik geef geen commentaar meer.
Dan ook gelieve niet meer mijn naam te gebruiken!

buurvrouw
Onderzoeker
Berichten: 644
Lid geworden op: 17 apr 2009, 08:46

Re: Belgen claimen New York

Bericht door buurvrouw » 24 mei 2009, 07:08

ik begrijp nu waarom het vaak zo,n zooitje is in belgie.vindt het triest iedere belg is een mens of het een waal een vlaming of een duitse belg is. en wat maakt het uit of de belasting naar het een of het ander gaat, betalen moet je toch. dit is dus het karma van belgie.

Plaats reactie