Simon Wiesenthal

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Simon Wiesenthal

Bericht door Tammy » 13 jun 2009, 14:56

Deze topic open ik voor een man die nooit vergeten mag worden.
Hij heeft vele nazi`s opgespoord en daardoor konden ze berecht worden voor hun vreselijke daden.
Hulde voor deze man! ;P!


Afbeelding

Simon Wiesenthal werd op 31 december 1908 geboren in Oostenrijk-Hongarije, in wat nu Lviv, Oekraïne heet. In 1930 overleefde hij de Sovjet-invasie van dit gebied. In 1936 trouwde hij met Cyla Müller. Na 5 jaar werden hij en Cyla geconfronteerd met een nieuw groot gevaar: de opkomst van de Nazi's in 1941. Ze werden beiden gevangen genomen vanwege hun Jood-zijn en kwamen in het concentratiekamp Janovska terecht. Cyla wist te ontsnappen en deed zich verder voor als Poolse. Simon werd van het ene naar het andere kamp getransporteerd. Op deze manier kwam hij steeds verder westwaarts, overleefde alle zware tochten en concentratiekampen en werd uiteindelijk bevrijd door Amerikaanse troepen uit het kamp Mauthausen, Oostenrijk, in mei 1945.
Hij herstelde zich snel en werd een hulp voor zijn bevrijders met het verzamelen van bewijsmateriaal tegen de daders van de Holocaust. In 1947 opende hij een kantoor in Linz, de stad waar Adolf Hitler een groot deel van zijn jeugd had doorgebracht en verzamelde zoveel mogelijk gegevens van oorlogsmisdadigers, omdat te kunnen gebruiken in de toekomst.

Nazi Jager

Hoewel er veel Nazi's gearresteerd waren en berecht werden tijdens de Neurenbergprocessen, waar veel van Hitlers directe medewerkers werden veroordeeld, waren toch veel beruchte Nazi's gevlucht en niet te traceren.De verhouding tussen Amerika en de Sovjet-Unie koelde af en men was niet echt geïnteresseerd in het opsporen van de Nazi's. Wiesenthal werd er moedeloos van en sloot zijn kantoor in Linz.
Mede doordat hij had gezegd, dat Adolf Eichmann de "architect" van de Holocaust was en hij er achter kwam, dat Eichmann onder een andere naam in Argentinië woonde, kreeg de Israëlische geheime dienst het voor elkaar om Eichmann op te sporen en mee te nemen naar Israël. Hij werd weer enthousiast om weer verder te gaan met het opsporen van de Nazi's en opende het Joods Documentatiecentrum in Wenen. Hij kreeg een netwerk om zich heen van mensen, die tips gaven of wisten waar bepaalde Nazi's zich bevonden. Dit leidde tot 90.000 namen.
Hij was degene, die Fritz Strangel, commadant van de kampen in Treblinka en Sobibor, voor de rechter bracht in 1967. Ook zorgde hij ervoor, de officier te vinden, die Anne Frank gedeporteerd had naar het concentratiekamp. Zo kon hij iedereen, die de echtheid van haar dagboek in twijfel trok, monddood maken.

Het Simon Wiesenthal Centrum

Het Simon Wiesenthal Centrum,opgericht in 1977 heeft aangedrongen op de uitlevering van talloze oorlogmisdadigers, het voeren van campagnes voor de rechten van de Holocaustoverlevenden en het stoppen van het pensioenen van SS-officieren. Hoewel er nog enkele hoogbejaarde Nazi's in leven zijn en men weet waar die wonen, zullen er waarschijnlijk geen grote rechtszaken meer komen. Een van de oorlogmisdadigers, die nog terecht moet staan is Ivan Demjanjuk, maar zijn uitlevering wordt tegengehouden door zijn advocaten, die zeggen, dat zijn gezondheid te slecht is om vervoerd te worden.
Het Simon Wiesenthal Centrum heeft zivh tevens een ander doel gesteld: controle houden over de ideeën van extreem-rechtse groeperingen, strijden voor mensenrechten en de herinnering aan de Holocaust levend houden.

Simon Wiesenthal sterft op 96-jarige leeftijd in 2005. Zijn vrouw Cyla was in 2003 op 94-jarige leeftijd overleden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Anet

Re: Simon Wiesenthal

Bericht door Anet » 13 jun 2009, 15:11

Prima gedaan van die man ... oorlogsmisdadigers mogen er niet mee vandoor gaan, met wat ze gedaan hebben. [neenee]

Rob

Re: Simon Wiesenthal

Bericht door Rob » 13 jun 2009, 19:09

Heb laatst zijn dvd-box gekocht, maar nog niet bekeken. Ik heb voorlopig niet echt de moed gehad om verschillende schijfjes vol met shoah te bekijken....

Nu, of je mensen monddood kunt maken door de deporteur van Anne Frank op te trommelen, mja.

En aan de andere kant, hij was iemand die blèèf doorjagen. Niet dat dat slecht is, maar je moet niet vergeten dat veel mensen zich in die tijd lieten meeslepen. Als je als kampsoldaat in die tijd een bevel kreeg, dan voerde je dat uit. Het waren zij of hij. Ik spreek hier nu niets van de nazi's goed uiteraard, maar wat doe je bijvoorbeeld met mensen die in een dorp woonden niet veel verder dan een kamp en er niets aan deden?

Het is natuurlijk zeer erg enz.

Nu, niet om racistisch te zijn ofzo, maar wat de Joden in Israël deden/doen, verschilt volgens mij niet veel van wat er in WOII is gebeurd.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Simon Wiesenthal

Bericht door Beatrix Kiddo » 13 jun 2009, 19:25

Rob schreef:Nu, niet om racistisch te zijn ofzo, maar wat de Joden in Israël deden/doen, verschilt volgens mij niet veel van wat er in WOII is gebeurd.
Serieus? Welk volk proberen ze uit te roeien? Hoeveel vernietigingskampen hebben ze al gebouwd? Hoeveel homo's en gehandicapten hebben ze al (om die reden) afgemaakt?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Anet

Re: Simon Wiesenthal

Bericht door Anet » 13 jun 2009, 21:07

Rob schreef:
Nu, niet om racistisch te zijn ofzo, maar wat de Joden in Israël deden/doen, verschilt volgens mij niet veel van wat er in WOII is gebeurd.
Mensen leren ook zo moeilijk ... men vergeet al snel de geschiedenis! :(

Rob

Re: Simon Wiesenthal

Bericht door Rob » 14 jun 2009, 12:24

Beatrix Kiddo schreef:
Rob schreef:Nu, niet om racistisch te zijn ofzo, maar wat de Joden in Israël deden/doen, verschilt volgens mij niet veel van wat er in WOII is gebeurd.
Serieus? Welk volk proberen ze uit te roeien? Hoeveel vernietigingskampen hebben ze al gebouwd? Hoeveel homo's en gehandicapten hebben ze al (om die reden) afgemaakt?
Euh: Palestijnen? Ze hebben Israël gekregen van de Engelsen en dan maar alle oorspronkelijke inwoners verjaagd + nog wat oorlogen begonnen?

Het aantal Palestijnse vluchtelingen is gegroeid van 700.000 in 1948 tot 4,6 miljoen in 2007 (Human Development Index)

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Simon Wiesenthal

Bericht door Beatrix Kiddo » 14 jun 2009, 12:47

Rob schreef:
Beatrix Kiddo schreef:
Rob schreef:Nu, niet om racistisch te zijn ofzo, maar wat de Joden in Israël deden/doen, verschilt volgens mij niet veel van wat er in WOII is gebeurd.
Serieus? Welk volk proberen ze uit te roeien? Hoeveel vernietigingskampen hebben ze al gebouwd? Hoeveel homo's en gehandicapten hebben ze al (om die reden) afgemaakt?
Euh: Palestijnen?
Ja? Uitroeien? Of willen ze alleen maar het gebied hebben?

En de rest van de vragen?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Rob

Re: Simon Wiesenthal

Bericht door Rob » 14 jun 2009, 19:11

Ik zeg ook niet dat het compleet hetzelfde ging, alleen moet men niet vergeten dat er nu in het heden ook mensen zijn die actief nog zo'n misdaden alsvroeger plegen. En sorry, maar een hèèl land leeghalen, ze deporteren en oorlogen ermee voeren waardoor er tienduizenden slachtoffers mee vallen, en dat sinds WOII, dat vind ik ook een misdaad die bijna zo erg is als woII zelf (als je al gradaties van 'erg' in zo'n dingen kunt maken). De levensomstandigheden zijn daar erbarmelijk, gewoon omdat ze zogezegd niet in de Joodse staat horen die er zogezegd altijd is geweest.

De Duitsers zijn inderdaad een stap verder gegaan door na de deportatie ze op grote en gecontroleerde schaal te doden. Vergeet trouwens niet dat die uitmoording niet het hoofdplan was van de Duitsers, het werd pas beslist in 1942.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Simon Wiesenthal

Bericht door Beatrix Kiddo » 14 jun 2009, 19:15

Rob schreef:Ik zeg ook niet dat het compleet hetzelfde ging,
Nee, je zegt dat je heel weinig verschil ziet. Ik zie juist maar heel weinig overeenkomsten, en jij noemt er ook niet veel.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Rob

Re: Simon Wiesenthal

Bericht door Rob » 14 jun 2009, 19:20

Beatrix Kiddo schreef:
Rob schreef:Ik zeg ook niet dat het compleet hetzelfde ging,
Nee, je zegt dat je heel weinig verschil ziet. Ik zie juist maar heel weinig overeenkomsten, en jij noemt er ook niet veel.
Innemen van een ander land: check!
Racisme op basis van geloof: check!
Oorlogsvoering: check!
Staat gebaseerd op ideologie: check!
Deportatie: check!
Veel doden: check!
Mensen opsluiten op beperkt gebied. Ok bij de een deporatie naar verschillende kampen en hier naar een stukje land waar ook zo goed als niets goed aan is en waar men geen rechten heeft: check!

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Simon Wiesenthal

Bericht door Beatrix Kiddo » 14 jun 2009, 20:00

Rob schreef:
Beatrix Kiddo schreef:
Rob schreef:Ik zeg ook niet dat het compleet hetzelfde ging,
Nee, je zegt dat je heel weinig verschil ziet. Ik zie juist maar heel weinig overeenkomsten, en jij noemt er ook niet veel.
Innemen van een ander land: check!
Racisme op basis van geloof: check!
Oorlogsvoering: check!
Staat gebaseerd op ideologie: check!
Deportatie: check!
Veel doden: check!
Mensen opsluiten op beperkt gebied. Ok bij de een deporatie naar verschillende kampen en hier naar een stukje land waar ook zo goed als niets goed aan is en waar men geen rechten heeft: check!
Precies. Niet eens in de buurt van WO2.
Ik bedoel: honderden doden tegen tientallen miljoenen in WO2... 'Niet veel verschil'?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

buurvrouw
Onderzoeker
Berichten: 644
Lid geworden op: 17 apr 2009, 08:46

Re: Simon Wiesenthal

Bericht door buurvrouw » 14 jun 2009, 20:51

iedere dode is er een teveel. het is in de psychologie bekend dat slachtoffers vaak daders worden.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Simon Wiesenthal

Bericht door Beatrix Kiddo » 14 jun 2009, 21:03

buurvrouw schreef:iedere dode is er een teveel. het is in de psychologie bekend dat slachtoffers vaak daders worden.
Dode slachtoffers niet hoor.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

buurvrouw
Onderzoeker
Berichten: 644
Lid geworden op: 17 apr 2009, 08:46

Re: Simon Wiesenthal

Bericht door buurvrouw » 15 jun 2009, 07:21

grapjas,je weet best wat ik bedoel.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Simon Wiesenthal

Bericht door Beatrix Kiddo » 15 jun 2009, 08:04

buurvrouw schreef:grapjas,je weet best wat ik bedoel.
[jaja] ;)
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Silverlady

Re: Simon Wiesenthal

Bericht door Silverlady » 15 jun 2009, 11:34

Er zijn er inderdaad veel vermoord in wo2,maar wie zegt me dat het inderdaad om miljoenen ging?
Trouwens wat toendertijd gebeurt is,is erg,hoor je me niet zeggen van niet, maar de joden zijn nou precies hetzelfde bezig als toendertijd hunzelf hebben ondergaan.
Enkel heb je nou de gasverbrandingsovens niet meer,maar worden ze nu onder de mom van het waren/zijn terroristen kapot geschoten.
Kinderen, vrouwenakt allemaal niet uit.
Sorry maar vind het israelisch volk hetgeen hen daar doen geen haar beter dan er ooit in wo2 met hun is gedaan.

Zoals Tammy dach ik zegt,de mens leert niets van het verleden.
Trouwens vind ik het ook niet passen dat kinderen daar roepen,wat er met hun toendertijd is gebeurt,tja,ze waren er geeneeens, net als ik en jij er niet waren, dus hoeven ze voor mij ook niet iets te claimen (hoe slecht het ook is/was) van kijk wat er met ns gebeurt is, want ze doen precies hetzelfde,ze nemen en blijven grond nemen,die niet eens van hun is,bouwen muren, bouwen nederzettingen.

Nee, word eens tijd dat die misdaden tegen mensen (de palestijnen) ook eens aangepakt worden,want dit kan ook niet!

Silverlady

Re: Simon Wiesenthal

Bericht door Silverlady » 15 jun 2009, 11:36

Hahaha,wou mezelf verbeteren, maar zie dat ik verkeerde knopje heb geduwd,sorry voor de dubbele post :oops:

tofu_kronos

Re: Simon Wiesenthal

Bericht door tofu_kronos » 15 jun 2009, 13:16

Silverlady schreef:
Silverlady schreef:Er zijn er inderdaad veel vermoord in wo2,maar wie zegt me dat het inderdaad om miljoenen ging?
Trouwens wat toendertijd gebeurt is,is erg,hoor je me niet zeggen van niet, maar de joden zijn nou precies hetzelfde bezig als toendertijd hunzelf hebben ondergaan.
Enkel heb je nou de gasverbrandingsovens niet meer,maar worden ze nu onder de mom van het waren/zijn terroristen kapot geschoten.
Kinderen, vrouwen, bejaarden, het maakt allemaal niet uit.
Sorry maar vind het israelisch volk hetgeen hen daar doen geen haar beter dan er ooit in wo2 met hun is gedaan.

Zoals Tammy dach ik zegt,de mens leert niets van het verleden.
Trouwens vind ik het ook niet passen dat kinderen daar roepen,wat er met hun toendertijd is gebeurt,tja,ze waren er geeneeens, net als ik en jij er niet waren, dus hoeven ze voor mij ook niet iets te claimen (hoe slecht het ook is/was) van kijk wat er met ns gebeurt is, want ze doen precies hetzelfde,ze nemen en blijven grond nemen,die niet eens van hun is,bouwen muren, bouwen nederzettingen.

Nee, word eens tijd dat die misdaden tegen mensen (de palestijnen) ook eens aangepakt worden,want dit kan ook niet!
Er zal nu wel veel veranderen nu obama heeft laten weten voor een palestijnse staat te zijn.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Simon Wiesenthal

Bericht door Tammy » 15 jun 2009, 13:47

Silverlady schreef:
Hahaha,wou mezelf verbeteren, maar zie dat ik verkeerde knopje heb geduwd,sorry voor de dubbele post :oops:
Geef niks hoor, heb het al verwijderd. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Rob

Re: Simon Wiesenthal

Bericht door Rob » 15 jun 2009, 14:33

tofu_kronos schreef:
Er zal nu wel veel veranderen nu obama heeft laten weten voor een palestijnse staat te zijn.

Tja, eigenlijk leeft met nu in de omgekeerde wereld. Israël wil Palestinië als staat wel erkennen, als de Palestijnen op hun beurt Israël als Joodse staat erkennen. En dat terwijl Palestinië net de originele staat is :|

En dan zijn die Zionisten boos omdat ze toegevingen doen aan Palestijnen! Zoiets kun je toch niet geloven!

Plaats reactie