Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80638
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door Tammy » 26 jun 2010, 17:00

Afbeelding

CAIRO - De Egyptische farao Toetanchamon werd geboren uit een incestueuze relatie. Zijn ouders waren broer en zus. Die theorie deed in wetenschappelijke kringen al lang de ronde en de Egyptische egyptoloog Zahi Hawass heeft nieuw DNA-bewijs geleverd die de theorie bevestigen.

Echnaton

Via nieuwe DNA-tests toont hij aan dat de vader van Toetanchamon koning Echnaton (Amenhotep IV of Achnaton) was. Zijn grootouders waren fararo Amenhotep III en koningin Teje. De moeder van Toetanchamon was een vrouw wiens identiteit tot nog toe onduidelijk is. Volgens Hawass gaat het om een dochter van Amenhotep III en Teje, dus een zus van Echnaton.

Slechte gezondheid

Deze incest-theorie zou ook bewijzen waarom Toetanchamon zo'n slechte gezondheid had. Wetenschappers bewezen dat de legendarische farao op 9-jarige leeftijd op de troon belandde en in 1324 voor Christus op 19-jarige leeftijd aan malaria overleed, terwijl hij ook aan een beenderziekte leed en fysiek zwak was. Daarmee werden eerdere hypotheses - tot en met moord - naar de prullenbak verwezen.

Bron: AD


<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Zeer boeiend figuur.
Op jonge leeftijd kocht ik een boek over hem, hij blijft mij tot op de dag van vandaag fascineren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

thaboy

Re: Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door thaboy » 27 jun 2010, 18:25

Ja, idem. De op één na bekendste farao(Ramses II nog net iets bekender). Fascinerend.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80638
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door Tammy » 27 jun 2010, 23:26

Mag ik vragen waarom jij dat vind Thaboy?
Vind ik altijd leuk om te weten. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

thaboy

Re: Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door thaboy » 29 jun 2010, 17:27

Waarom ik vind dat het de op één na bekendste is, of waarom ik het fascinerend vind?

Godel

Re: Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door Godel » 29 jun 2010, 20:20

Bonuspunten als je het alletwee doet.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80638
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door Tammy » 29 jun 2010, 22:28

Ja Thaboy, precies wat Godel zegt :mrgreen:

Ben er benieuwd naar.
Vind altijd leuk om zoiets te weten. :D

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Barrel

Re: Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door Barrel » 30 jun 2010, 23:01

Is inderdaad een fascinerend verhaal. Allereerst zijn ouders. Nou ja ouders, in ieder geval zijn vader. Ook wel de ketterse farao genoemd, aangezien hij de oude goden overboord gooide, en de zonnegod (weer?) in voerde. Zijn vrouw Nefertite is altijd een controversieel (maar erg fascinerend) persoon geweest. Zij heeft de kattencultus ingevoerd (duizenden mummies van katten), en wordt aan het einde van Achneton's periode vaak afgebeeld als een gelijke van Achnaton. Men gaat er dus ook vanuit dat zij zich op wist te werken tot mede-regentesse. Zij schonk haar man 6 dochters op rij.

In een uitgebreid onderzoek, onderandere met een CT-scan wisten ze veel nieuwe informatie naar boven te halen over Toetanchamon. Hij bleek heel veel afwijkingen te hebben. Zo bleek dat hij een lichte vorm van gespleten gehemelte te hebben, en miste hij tenen (en had ook een andere voetafwijking). Men wist al dat hij een schedelafwijking had die Achnaton, en diens moeder ook al hadden. Vandaar dat ze altijd met zo'n langwerpig hoofd worden afgebeeld.

In de ongeidentificeerde (maar fascinerende) tombe die ooit gevonden werd (graf 137 dacht ik), werden twee mummies gevonden van vrouwen. Een had haar arm omhoog gericht, wat duidde op een faraoh, en men nam aan dat de andere een van haar dienders was. De faraoh, had een licht gespleten gehemelte. Men ging er in eerste instantie altijd van uit dat het Nefertite was. Na verder onderzoek, wederom met een ct-scan bleek echter dat zeer waarschijnlijk de armen om de een of andere reden verwisseld waren (tussen de twee mummies). Men kwam tot de conclusie dat de moeder van Toetanchamon Kia was, de tweede vrouw van Achnaton (al wordt dat laatste nog wel in twijfel getrokken door velen). Men had toen nog geen DNA onderzoek gedaan. Daar bleek later uit dat de mummy inderdaad de moeder van Toet was.

Uit het onderzoek van Toetanchamon bleek overigens ook dat hij waarschijnlijk aan iets anders overleden was dan aan Malaria, wat men lang aangenomen had. Er werd namelijk gevonden dat hij vlak onder beide knieen zijn benen had gebroken. Men kon ook concluderen dat hij een aantal dagen nadat hij zijn benen had gebroken overleden was. Aangezien men geen directe, uit dezelfde tijd stammende verwondingen kon vinden, ging men ervan uit dat Toetanchamon een ongeluk had gehad met een Chariot, en dat hij aan zijn verwondingen overleden is.

Overigens was Toetanchamon zelf ook weer getrouwd met zijn halfzus, dus het kwam zeker vaker voor.

Ergens wel grappig dat Toetanchamon de bekendste Farao is, terwijl hij historisch gezien feitelijk geen ene rol heeft gespeeld.
Dat heeft Ramses II overigens wel. Dat was een van de machtigste (en langstregerende) farao's, en de farao met verreweg de grootste bouwdrift. O.a. de prachte tempel van Abu Simbel (die verhuisd is) is door hem gebouwd, net als zo vele andere bouwwerken.

Barrel

Re: Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door Barrel » 30 jun 2010, 23:12

Fascinerend tombeafbeelding van Achnaton en Nefertite met hun dochters:

Afbeelding

Volgens mij werd dit gevonden in de nieuwe hoofdstad die Achnaton of Amenhotep IV gesticht had. Ook die drastische verandering had hij doorgevoerd.
Over deze (en andere) afbeeldingen van hem wordt veel gespeculeerd. Met name omdat hij meestal meer als vrouw dan als man afgebeeld. Zo lijkt hij op deze afbeelding zwanger te zijn.
Meest afwijkende speculatie die ik daar over hoorde is dat Amenhotep feitelijk een Neanderthaler was (neef van de mensheid). Toetanchamon zou dan de laatste Neanderthaler geweest zijn. Tja.

thaboy

Re: Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door thaboy » 08 jul 2010, 12:45

Godel schreef:Bonuspunten als je het alletwee doet.
Daar doen we het voor :p

De bekendste is volgens mij Ramses II, wie kent hem niet? Het gezelschapsspel, The Mummy,...

Toetanchamon is de tweede, de ontdekking van zijn graf was wereldnieuws, en dan spreek ik nog niet over de verloren gegane Atlantisring, de vloek van de farao, en andere mysterieuze zaken.

Fascinerend, wel, hij was de zoon van Amenothep, de stichter van het monotheïsme.
Amenothep vondt namelijk dat Aton, de zonneschijf, de enige god was die vereerd moest worden.

Ken je het verhaal waarin Isis Ra chanteerd? Isis vergiftigd Ra, en wil hem alleen het tegengif geven, als Ra zijn naam verteld. Waarom wilde Isis zijn naam kennen? De naam van een God is voldoende om krachtiger te worden dan die God.
Wat heeft dat met Aton te maken? Om Aton de krachtigste te maken, mocht niemand zijn naam kennen. En wie kent de échte naam van YHWH? Betekend die afkorting Jehove? Jehova? Jahweh? Het kan allemaal. Na Toetanchamon en Amenothep werd de Armana 'afgeschaft'. het volk ging de oude goden terug aanbidden. Maar de volgelingen die er aan trouw bleven... dat werden de onderdrukte hebreeën. Later gingen ze naam Israël, en zouden ze de fundamenten vormen voor het Christendom, Islam, en andere monotheitische religies.;)

Silverlady

Re: Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door Silverlady » 08 jul 2010, 13:12

Eh zijn we niet allemaal voortgekomen dan uit incest?
Want als je de bijbel moet geloven stammen we allemaal af van adam en eva.
Dus op de een of andere manier zijn we allemaal familie van elkaar :rolfl:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11971
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door MetalPig » 08 jul 2010, 13:20

Silverlady schreef:Eh zijn we niet allemaal voortgekomen dan uit incest?
Nee.
Silverlady schreef:Want als je de bijbel moet geloven stammen we allemaal af van adam en eva.
Maar dat moeten we niet geloven.

Silverlady

Re: Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door Silverlady » 08 jul 2010, 15:14

Waarom dat dan niet?

Barrel

Re: Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door Barrel » 08 jul 2010, 17:02

Wellicht omdat de Bijbel een aangenomen waarheid bevat, die door een Romeinse machthebber gesteld is, en waar in ieder geval van duidelijk is dat er een aantal stukken van die waarheid gekozen zijn om die waarheid beter acceptabel te maken.
Bovendien omdat grote gedeelten van die waarheid nou eenmaal niet stroken met de door ons waargenomen realiteit.

thaboy

Re: Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door thaboy » 08 jul 2010, 20:55

Silverlady schreef:Eh zijn we niet allemaal voortgekomen dan uit incest?
Want als je de bijbel moet geloven stammen we allemaal af van adam en eva.
Dus op de een of andere manier zijn we allemaal familie van elkaar :rolfl:
Vergeet onze Noah niet ;)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11971
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door MetalPig » 12 jul 2010, 09:04

Silverlady schreef:Waarom dat dan niet?
Omdat we vrij zijn.

Silverlady

Re: Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door Silverlady » 13 jul 2010, 09:41

Barrel schreef:Wellicht omdat de Bijbel een aangenomen waarheid bevat, die door een Romeinse machthebber gesteld is, en waar in ieder geval van duidelijk is dat er een aantal stukken van die waarheid gekozen zijn om die waarheid beter acceptabel te maken.
Bovendien omdat grote gedeelten van die waarheid nou eenmaal niet stroken met de door ons waargenomen realiteit.
Onze waargenomen realiteit?????
Leefde jij op het tijdstip van Adam en Eva?
Ik niet
Dus kom met een betere argument.
Ook je antwoord terug dat de bijbel een aangenomen waarheid is van een of andere romeinse machthebber, hmmmm, daar ben je me toch ff kwijt.
Ikzelf geloof ook niet wat er geschreven staat in de bijbel,quran, thorat of welk boek dan ook, maar je kan niet gaan zeven, en kijken wat er in je straatje past en wat niet

Trouwens op mijn vraag, waaom dan niet, heb ik niet echt antwoord terug gehad, want erop antwoorden, daarom niet, is kinderpraat, als mijn kids niet weten wat terug te antwoorden zeggen ze ook, daarom niet :zzz:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11971
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door MetalPig » 13 jul 2010, 09:59

Silverlady schreef:Onze waargenomen realiteit?????
Leefde jij op het tijdstip van Adam en Eva?
Ik niet
Dus kom met een betere argument.
Geloof jij echt alleen maar wat je zelf ziet?

Geloof jij dat ik een draak in mijn fietsenschuurtje heb? Je hebt immers niet met eigen ogen gezien dat het niet zo is.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door Tardis » 13 jul 2010, 12:07

Silverlady schreef:Onze waargenomen realiteit?????
Leefde jij op het tijdstip van Adam en Eva?
Ik niet
Dat is ook niet nodig. Het is tegenwoordig, voor wie goed geïnformeerd is, duidelijk dat de scheppingsverhalen in Genesis over de tot stand koming van de mens mythische verhalen zijn. Helaas wordt de westerse mens geleerd alles letterlijk te interpreteren en symboliek ontgaat daarom de meesten van ons. Ook interpretatie van symboliek heeft te maken met het waarnemen van de realiteit. Barrel's antwoord is dus zo gek nog niet.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Silverlady

Re: Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door Silverlady » 13 jul 2010, 13:15

MetalPig schreef:
Silverlady schreef:Onze waargenomen realiteit?????
Leefde jij op het tijdstip van Adam en Eva?
Ik niet
Dus kom met een betere argument.
Geloof jij echt alleen maar wat je zelf ziet?

Geloof jij dat ik een draak in mijn fietsenschuurtje heb? Je hebt immers niet met eigen ogen gezien dat het niet zo is.
Ik geloof pas als ik iets zelf zie ja.
je kan me van alles wijsmaken, of tenminste proberen, jammer genoeg, moet ik bewijs hebben.
En nee, ik geloof je niet nee, maar is nou het 2de topic waar je mij en mijn manier van denken in het belachelijke trekt, dus vraag me af waarom?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11971
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Toetanchamon was kind van incestueuze relatie

Bericht door MetalPig » 13 jul 2010, 16:40

Silverlady schreef:
MetalPig schreef:Geloof jij echt alleen maar wat je zelf ziet?
Ik geloof pas als ik iets zelf zie ja.
je kan me van alles wijsmaken, of tenminste proberen, jammer genoeg, moet ik bewijs hebben.
Dat mag natuurlijk, maar ik vind het raar.
Je hebt het over de tijd van Adam en Eva, maar je gelooft dan toch ook niet dat die tijd heeft plaatsgevonden?
Silverlady schreef:
MetalPig schreef:Geloof jij dat ik een draak in mijn fietsenschuurtje heb? Je hebt immers niet met eigen ogen gezien dat het niet zo is.
En nee, ik geloof je niet nee,
Waarom niet? Je hebt geen bewijs dat het niet zo is, en ook geen bewijs dat het wel zo is. Waar baseer je je ongeloof dan op?
Silverlady schreef:maar is nou het 2de topic waar je mij en mijn manier van denken in het belachelijke trekt, dus vraag me af waarom?
Daar heb je mij niet voor nodig.
Ik stel alleen maar wat vragen over hoe jij tot je conclusies komt, omdat het mij wat vreemd voorkomt.
Het is een poging je te begrijpen, niet om iets in het belachelijke te trekken.

Plaats reactie