'Prehistorische mens gebruikte al paddo’s'

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80637
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Prehistorische mens gebruikte al paddo’s'

Bericht door Tammy » 16 mar 2011, 06:48

Afbeelding

AMSTERDAM – Mensen die duizenden jaren geleden in het huidige Spanje in grotten woonden, gebruikten waarschijnlijk al paddenstoelen met een hallucinerende werking. Dat melden wetenschappers op basis van grotschilderingen.

© ANPDe beroemde grotschildering van Selva Pascuala in een grot nabij het Spaanse dorp Villar del Humo bevat afbeeldingen van dertien paddenstoelen die zijn getekend naast een stier.

Volgens Amerikaanse en Mexicaanse wetenschappers gaat het om schimmels van de soort Psilocybe hispanica, zo meldt het Britse tijdschrift New Scientist.


Hoed

De ruim 6000 jaar oude grotschildering zou er op wijzen dat de prehistorische bewoners van de grot al paddenstoelen met een hallucinerende werking consumeerden. Dat schrijven de onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Economic Botany. Vermoedelijk werden de schimmels gebruikt bij godsdienstige rituelen.

Paddenstoelen van de soort Psilocybe hispanica komen veel voor in de directe omgeving van de grot. De schimmels hebben een belvormige hoed en geen ring rond de steel. Dit komt volgens de wetenschappers overeen met de tekeningen in de grot.


Stelen

"De stelen variëren ook van recht tot kronkelend, net als op de muurschildering”, verklaart hoofdonderzoeker Brian Akers van het Hernando Community College in Florida in het Britse tijdschrift new Scientist.

Buiten Europa zijn overigens al oudere tekeningen van paddenstoelen met een hallucinerende werking aangetroffen. Zo vermoeden wetenschappers dat er schimmels van de soort Psilocybe maire zijn afgebeeld op een 7000 tot 9000 jaar oude rotsschildering in Algerije.

© NU.nl/Dennis Rijnvis

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: 'Prehistorische mens gebruikte al paddo’s'

Bericht door Tardis » 16 mar 2011, 12:36

Ik kan het niet bewijzen, maar het lijkt me dat de paddo's een belangrijke oorzaak van het ontstaan van godsdiensten en andere vormen van religie zijn geweest. De 'geestverruimende' werking van paddo's bevalt me heel goed, je krijgt er bij een lage dosis echt creatieve ideeën van en bij een hoge dosering (de dosering die sjamanen gebruiken) is de eerste trip in de meeste gevallen een levensveranderende ervaring. Het is vrijwel zeker dat de priesters in de tempels van het klassieke Egypte onder invloed van psilocybine en DMT - of aan DMT verwante stoffen - de basis legden voor ideeën die we nu als esoterisch zouden bestempelen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: 'Prehistorische mens gebruikte al paddo’s'

Bericht door The Grey » 16 mar 2011, 14:25

intressant,
Ik ben alleen van mening dat religie's zijn ontstaan om het niet kunnen bevatten van het leven en alles te kunnen verklaren.
Dat het bij religieuze rituelen wordt gebruikt komt volgens mij omdat het hen laat hallicuneren, wat zij toen hebben ervaren als een religieuze ervaring
-

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80637
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Prehistorische mens gebruikte al paddo’s'

Bericht door Tammy » 16 mar 2011, 15:09

De uitdrukking : in hogere sferen vertoeven krijgt door jullie ideeen Tardis en The Grey een aparte lading . :mrgreen:

Maar zonder gekheid, dit is een mooie theorie die zeker waar kan zijn volgens mij.
Heb het nooit zo bekeken.

Volgens mij hebben we hier op het forum ook een topic over Jesus die gebruikte. :search:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: 'Prehistorische mens gebruikte al paddo’s'

Bericht door Tardis » 16 mar 2011, 16:04

The Grey schreef:Dat het bij religieuze rituelen wordt gebruikt komt volgens mij omdat het hen laat hallicuneren, wat zij toen hebben ervaren als een religieuze ervaring
Het is nog steeds niet duidelijk of psilocybine en DMT echt hallucinaties teweeg brengen. Ik ben van paddo's in elk geval nog nooit gaan hallucineren en ik eet ongeveer een keer in de 6 weken 'truffels', die zijn in Nederland niet verboden. Ik ben me dan juist erg bewust van wat ik doe, dus dat je onder invloed van paddo's uit een raam zou springen omdat je in de waan leeft dat je kunt vliegen komt op mij zeer ongeloofwaardig over. Van DMT is bekend dat de verschillende gebruikers onder invloed van DMT ongeacht hun culturele achtergrond steeds dezelfde beschrijving geven van wezens en wezentjes die ze tijdens de korte maar heftige trip ontmoeten. Sommigen beweren dat er bij gebruik van DMT geen sprake is van een trip omdat de werkelijkheid die ze tijdens de invloed van DMT waarnemen 'echter' is dan de alledaagse werkelijkheid.

Voor de een zal dat een aanwijzing zijn dat DMT je erg goed voor de gek weet te houden, een ander legt DMT uit als een stofje die de beperking van onze vijf zintuigen naar ons bewustzijn tijdelijk opheft om via een buitenzintuigelijke waarneming een onbekend aspekt van de realiteit mogelijk te maken. Met DMT heb ik nog geen ervaring, er is niet zo eenvoudig aan te komen. Overigens is DMT een lichaams eigen stof die in kleine hoeveelheden door de pijnappelklier wordt aangemaakt en deze stof zou van invloed kunnen zijn op onze dromen.

Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Barrel

Re: 'Prehistorische mens gebruikte al paddo’s'

Bericht door Barrel » 16 mar 2011, 16:29

Heb vroeger wel met paddo's ge-experiementeerd. En die waren wel degelijk hallucinerend. Echter, het was niet zo dat je huidige zintuigen uitgeschakeld worden. Het is veel meer dat de input van al je zintuigen veranderd. Alles wat je ziet wordt beinvloed. Alles wat een patroon had, werd een soort van fluide. Mijn handen waren een soort automatisch pistool geworden, en de figuurtjes op een sprei liepen er van af. Echter, viel me toen al op dat er niets bijverzonnen werd. Geen roze olifanten of zo, slechts een verandering van de werkelijkheid.

Overigens is volgens mij godsdienst pas ontstaan toen de mens haar nomadisch bestaan op gaf. Toen men aan landbouw begon, was men opeens afhankelijk van het weer, het klimaat. Men kon niet meer naar nattere of drogere streken trekken, en was afhankelijk van wat de gekozen plek je bracht. Dat leidde tot een gevoel van afhankelijkheid en er onstond een geloof in hogeren orden.

Er is in je hersenen een soort godcenter. Als je dat activeert (er is een Zweedse professor die er een apparaatje voor ontwikkeld heeft), krijg je een soort religieuze ervaring. Een soort gevoel van totale nietigheid (zelf nooit meegemaakt). Dat is een fysiek stukje in onze hersenen, en men vermoedt dat dat er al heel lang zit, wellicht vanaf dat we voor het eerst onze huidige vorm aannamen (aangenomen zo'n 200.000 jaar geleden). Er zijn mensen die epilepsie hebben in precies dat stukje van de hersenen (zeldzaam). Die mensen worden stuk voor stuk extreem religieus, en sommigen geloven uiteindelijk dat ze de nieuwe Jezus zijn, of God zelf.
Lijkt me dus ook wel een verklaring voor godsdienst. Iemand die dit soort epilepsie heeft, kan makkelijk een nieuwe godsdienst starten.
Zo zou het bijvoorbeeld goed kunnen dat mensen als Jezus en Mohammed simpelweg een vorm van epilepsie hadden precies in dat stuk van de hersenen.

Maar goed, om weer bij het begin terug te komen. De mensen in de grotten waren volgens mij nomaden, die nog niet aan landbouw deden. De uitspraak "Vermoedelijk werden de schimmels gebruikt bij godsdienstige rituelen." is dus wat dat betreft wellicht voorbarig.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: 'Prehistorische mens gebruikte al paddo’s'

Bericht door Tardis » 16 mar 2011, 16:51

Barrel schreef:Heb vroeger wel met paddo's ge-experiementeerd. En die waren wel degelijk hallucinerend.
Ik geloof je op je woord Barrel, maar welke paddo's waren dat dan? Ik wil graag zelf ondervinden wat een hallucinatie is maar blijkbaar ben ik betrekkelijk ongevoelig voor de werking van wat ik tot nu toe heb gebruikt. Zelfs bij relatief hoge doseringen. Wat er qua hallucinatie het dichtst bij komt zijn geometrische figuren als ik mijn ogen sluit. Met open ogen zie ik (onder invloed van truffels) de wereld niet anders dan gebruikelijk.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Barrel

Re: 'Prehistorische mens gebruikte al paddo’s'

Bericht door Barrel » 18 mar 2011, 17:10

Tardis schreef:
Barrel schreef:Heb vroeger wel met paddo's ge-experiementeerd. En die waren wel degelijk hallucinerend.
Ik geloof je op je woord Barrel, maar welke paddo's waren dat dan? Ik wil graag zelf ondervinden wat een hallucinatie is maar blijkbaar ben ik betrekkelijk ongevoelig voor de werking van wat ik tot nu toe heb gebruikt. Zelfs bij relatief hoge doseringen. Wat er qua hallucinatie het dichtst bij komt zijn geometrische figuren als ik mijn ogen sluit. Met open ogen zie ik (onder invloed van truffels) de wereld niet anders dan gebruikelijk.
Duurde bij mij ook wel even. Had het verschillende malen er voor geprobeerd, maar telkens de vraag of het maar iets deed. Bijv. tijdens een festival (Lowlands), waar het wel leek op een gegeven moment de kleuren veranderde. Uiteindelijk de paddo's gewoon in de paddoshop gekocht, geen idee welke dit waren (lange steel, kleine hoed). Die waren overigens uitermate smerig. Wat we anders deden dit keer, is een tijdje van te voren niets eten of drinken (alleen water). Het schijnt dat dat de werking sterk kan beinvloeden. En toen was het dus wel raak. Een trip gehad van een aantal uren, zoals boven beschreven.

Hoewel ik het een prachtige ervaring vond, was het toch de laatste keer. Reden was dat ik het wel een heel erg heftige trip vond, en me dus heel goed kon voorstellen als je zo'n heftige trip hebt, maar dan een slechte. Kan me er wel iets bij voorstellen dat er dan mensen uit het raam gesprongen zijn. Ik wilde het echter in ieder geval een keer meemaken, en dat is dus gelukt! Nog 80 drugs te gaan ... :)

tofu_kronos

Re: 'Prehistorische mens gebruikte al paddo’s'

Bericht door tofu_kronos » 19 mar 2011, 15:28

:mrgreen: Heavy, kan het begrijpen. Op het moment dat ik dit lees ben ik zelf redelijk stoned.

Plaats reactie