Hoeveel mensen....?

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Cardassian
Student
Berichten: 238
Lid geworden op: 22 jan 2007, 17:32

Hoeveel mensen....?

Bericht door Cardassian » 09 mei 2011, 21:57

Weet iemand hoeveel mensen - homo sapiens dus - er in totaal tot nu toe hebben geleefd. Ik weet dat we de 5, of 6, miljard hebben overschreden. Ik vroeg me af of er een schatting bestaat die zegt hoeveel mensen er totaal hebben geleefd vanaf de eerste Homo Sapiens. En wat me ook wel interesseert is hoeveel mensen er leefde tijdens Julius Ceasar's rijk in Europa? Weet iemand dat? En weet iemand ook hoe ze die schattingen maken?

Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Re: Hoeveel mensen....?

Bericht door Paulus » 09 mei 2011, 23:09

waarschijnlijk is daar geen echt antwoord op te geven.
Niet alleen omdat het nog steeds niet vast staat wanneer de Homo Sapiens als nieuwe soort verschenen is, maar het is b.v. ook niet bekend hoeveel exemplaren het toen betrof, hoe ze zich verspreid hebben enz. :D
Onderzoek alles, maar behoud het goede

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Hoeveel mensen....?

Bericht door MetalPig » 10 mei 2011, 11:47

Ik heb deja vu...

Gebruikersavatar
Krystallainen
Leraar
Berichten: 1687
Lid geworden op: 13 feb 2005, 00:24

Re: Hoeveel mensen....?

Bericht door Krystallainen » 10 mei 2011, 12:15

Komt inderdaad ergens wel bekend voor.
Helaas lijdt de zoekfunctie nog altijd aan geheugenverlies.


Overigens zitten de mensen bijna aan de 7 miljard.
Verder eens wiki'en bvb http://en.wikipedia.org/wiki/Classical_ ... man_Empire ==> een aantal tientallen miljoen mensjes ongeveer onder Augustus.
Plato roeleert

Cardassian
Student
Berichten: 238
Lid geworden op: 22 jan 2007, 17:32

Re: Hoeveel mensen....?

Bericht door Cardassian » 10 mei 2011, 19:08

Ik - topic starter - heb wel eens eerder in 2008 een topic gestart over de vraag "Hoeveel mensen zien we in ons leven?"

viewtopic.php?f=49&t=5480&p=135645#p135645

Bedankt voor de info

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Hoeveel mensen....?

Bericht door oktagon » 24 mei 2011, 17:59

Een probeersel!

Nu zijn er bijna 7 miljard mensen.

Ga eens uit van de ijstijd als 10000 jaar geleden en gem. generaties van 25 jaar,dan waren er 400 generaties.

1 huidig mens heeft over die termijn 2 ^399 voorouders gehad- elke generatie een verdubbeling- ofwel boven de quadriljoenen als ik het goed bereken,zie Wolfram:

http://www.wolframalpha.com/input/?i=su ... 82%5Ex+%29

En als je uitgaat van de huidige 7 miljard met hun voorouders en door vertakkingen op hetzelfde getal aanhoudende als voor die ene mens dan blijft het een enorme hoeveelheid mensen.

Als vb. Mijn kwartierstaat bevat 13 generaties met in die 13e generatie reeds 2^13 ofwel 8192 mensen en dus alle tussentijdse
generaties bijeen geteld wordt dat 2^14 ofwel 16384 mensen.

Aangezien hier mogelijk redenatie-fouten in kunnen zitten,lees ik die met belangstelling.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Krystallainen
Leraar
Berichten: 1687
Lid geworden op: 13 feb 2005, 00:24

Re: Hoeveel mensen....?

Bericht door Krystallainen » 24 mei 2011, 20:34

bloedverwantschap niet vergeten
Plato roeleert

gusteman

Re: Hoeveel mensen....?

Bericht door gusteman » 24 mei 2011, 23:55

Paulus schreef:waarschijnlijk is daar geen echt antwoord op te geven.
Waarschijnlijk zal je het hiermee moeten stellen.
Zelfs met kansberekening zal je toch nooit verder komen dan een "mogelijk" aantal, en dat dan nog grofweg.
Bij de berekening in bijvoorbeeld achterwaartse zin (
oktagon schreef:En als je uitgaat van de huidige 7 miljard met hun voorouders en door vertakkingen op hetzelfde getal aanhoudende als voor die ene mens dan blijft het een enorme hoeveelheid mensen.
) moet je rekening houden met het aantal mensen dat gestorven is vooraleer ze zich hebben kunnen voortplanten. En bij iedere oorlog, epidemie, natuurramp of plaag moet je een herschikking maken in het aantal mogelijk overlevende stamvaders, plus de wanverhoudingen tussen overlevende mannen en vrouwen na een oorlog bijvoorbeeld.
De vraag is wel intrigerend, maar de kans op een antwoord wat de waarheid dicht benadert lijkt mij niet echt haalbaar.

Plaats reactie