Rudolf Hess opgegraven, graf wordt vernietigd

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Rudolf Hess opgegraven, graf wordt vernietigd

Bericht door Tammy » 31 jul 2011, 11:12

Afbeelding

De stoffelijke resten van Rudolf Hess, een naaste medewerker van nazidictator Adolf Hitler, zijn woensdagnacht opgegraven en het graf zal worden geruimd. Dat meldt de Duitse krant Sueddeutsche Zeitung donderdag gemeld. De stoffelijke resten worden verbrand en de as wordt op zee uitgestrooid volgens het krantenbericht.

Het graf in Wunsiedel, in de Duitse deelstaat Beieren, was een pleisterplaats voor manifestaties van rechtsextremisten geworden en toen de concessie afliep weigerde de kerk die te verlengen. De familie maakte aanvankelijk bezwaar, maar stemde er uiteindelijk mee in dat het graf geruimd werd.

Hess werd in 1946 tijdens het proces tegen de nazikopstukken in Nürenberg veroordeeld tot levenslang wegens misdaden tegen de vrede. Hoewel hij van meet af aan tot de trouwe aanhangers van Hitler had behoord, ontkwam hij aan de doodstraf.

Afbeelding

In 1941 had hij een sensatie veroorzaakt door om nog altijd onduidelijke redenen naar Groot-Brittannië te vliegen. Hij zat daar in krijgsgevangenschap tot het einde van de oorlog. Hess werd net als andere veroordeelden in de Spandaugevangenis in het toenmalige West-Berlijn opgesloten en pleegde daar op 17 augustus 1987 zelfmoord.

Na zijn dood werd de gevangenis gesloopt om te voorkomen dat het gebouw zou uitgroeien tot een bedevaartsoord.

Bron: HLN.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rudolf Hess opgegraven, graf wordt vernietigd

Bericht door Tammy » 31 jul 2011, 11:13

Ik ben hier totaal niet rouwig om.
Wat die man heeft aangericht was zo erg, ben blij dat dat graf opgeruimd word.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Rudolf Hess opgegraven, graf wordt vernietigd

Bericht door gusteman » 01 aug 2011, 02:44

Tammy schreef:Wat die man heeft aangericht was zo erg, ben blij dat dat graf opgeruimd word.
Als hetgeen iemand mispeuterd heeft gedurende zijn leven de richtnorm moet worden om een graf te verwijderen, of een weigering om de ceel te hernieuwen, dan staat er nog heel wat werk op de plank.
Ik denk bijvoorbeeld aan Stalin, Lenin, Mao, Pol Pot, Marx, Trotski, Caucescu en dat is nog maar een snelle greep uit een enorme hoeveelheid kandidaten.
Nee, niet dat ik Rudolf Hess wil goedpraten, maar ik vind het eerlijk gezegd op zijn minst toch wel heel erg hypocriet wat daar gebeurt.
Vraag me eigenlijk af wat de èchte reden zou zijn.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rudolf Hess opgegraven, graf wordt vernietigd

Bericht door Tammy » 01 aug 2011, 12:52

Ik heb er geen moeite mee Gusteman.
En de namen die jij noemde mogen van mij ook verwijderd worden.

Hij heeft zijn graf gehad, verlenging is voor zo`n figuur niet nodig.
Sorry, ben een vredelievend mens maar voor dit soort figuren niet.

Wat denk jij wat de echte reden zou kunnen zijn?
Wat ze noemen vind ik redelijk.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Rudolf Hess opgegraven, graf wordt vernietigd

Bericht door gusteman » 01 aug 2011, 21:04

Tammy schreef:Wat denk jij wat de echte reden zou kunnen zijn?
Ja, als ik dat wist dan zou ik het niet vragen hé?
Neen, het is nog maar eens zo'n "gevoel" dat er ergens iets schort in de redenering. Zal wel voortkomen uit mijn rechtvaardigheids-gevoel. Er steken veel grotere schurken onder de grond waar geen mens opmerkingen over maakt. Dan denk ik: als die andere mogen blijven liggen, dan moeten ze over deze niet zo moeilijk doen. :wink:
Per slot is Hess één van die Nazi's van het eerste uur geweest, die Hitler onvoorwaardelijk volgde. Tot die dag in 1941 toen hij vluchtte naar Engeland. Dat heeft trouwens serieus kwaad bloed gezet bij Hitler.
En voor mij is iedere Nazi die zich afkeerde van Hitler nog altijd een betere mens dan al diegenen die hun führer blindelings bleven volgen tot de laatste snik.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rudolf Hess opgegraven, graf wordt vernietigd

Bericht door Tammy » 02 aug 2011, 13:57

Tammy schreef:
Wat denk jij wat de echte reden zou kunnen zijn?
Ja, als ik dat wist dan zou ik het niet vragen hé?
Haha touche ! [joker]

Zou hij niet naar Engeland zijn gevlucht Gusteman om zijn hachie te redden?
Dat denk ik namenlijk.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Rudolf Hess opgegraven, graf wordt vernietigd

Bericht door gusteman » 02 aug 2011, 14:18

Tammy schreef:Zou hij niet naar Engeland zijn gevlucht Gusteman om zijn hachie te redden?
Dat denk ik namenlijk.
Goh, er is zoveel over geschreven, zoveel onderzoek naar gedaan. Als het waar is dat hij het niet meer eens was met de aanpak van Hitler dan kan het best een vlucht geweest zijn op een moment dat hij nog enig aanzien genoot.
Maar er kunnen ook andere motieven hebben gespeeld. Misschien wou hij de Britten helpen bij hun strijd tegen het Nazisme? Wie zal het zeggen.
Eén onderzoek heeft aangetoond dat, bij zijn verplaatsing naar het gebouw waar hij zou in gevangenschap verblijven voor de duur van de oorlog, het vliegtuig een half uur langer onderweg is geweest dan normaal had moeten gebeuren. Sommigen zijn van mening dat het zou geland zijn, waarna een dubbelganger zijn plaats zou hebben ingenomen.
Maar hiervoor zijn nooit bewijzen gevonden. Blijft echter intrigerend dat de Britse overheid nooit een uitleg heeft gegeven voor dat halfuur tijdsverlies. Volgens de officiële vluchtplannen is het vliegtuig non-stop doorgevlogen, maar de vertrek- en aankomst-tijden tonen een verschil van 30 minuten met een non-stop vlucht.
Nu ja, misschien is dit allemaal wel de bedoeling, dat er geheimzinnig wordt gedaan. Misschien heeft Hess wel degelijk belangrijke informatie bezorgd aan de Britten, maar is het nog steeds te gevoelig om die vrij te geven.
De toekomst zal het, zoals gewoonlijk, wel uitwijzen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rudolf Hess opgegraven, graf wordt vernietigd

Bericht door Tammy » 02 aug 2011, 14:28

Interessant wat je hier zegt Gusteman.

Wanneer zouden die files zeg maar openbaar worden gemaakt over dat half uur tijdsverlies?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Rudolf Hess opgegraven, graf wordt vernietigd

Bericht door gusteman » 02 aug 2011, 15:29

Tammy schreef:Wanneer zouden die files zeg maar openbaar worden gemaakt over dat half uur tijdsverlies?
Daar zitten heel wat mensen op te wachten. Het is ook, voor zover ik er weet van heb, het enige stukje van wat een puzzel sou kunnen zijn, waarvoor tot nog toe geen verklaring bestaat.
Er lopen verschillende theorieën.
Eén daarvan zou ook zijn dat Hess werd uitgestuurd met een geheime opdracht, rechtstreeks door Hitler gegeven. Het zou er in bestaan dat Hitler aan de Britten het voorstel deed om alle vijandelijkheden te staken, de bezette gebieden terug te ontruimen en te vergoeden voor de geleden schade, indien de Westerse mogendheden bereid waren om, samen met de Duitsers, één front te vormen tegen het communistische Rusland, de troepen van Stalin te verslaan en Rusland onder een gezamenlijk bewind te plaatsen.
Dit is natuurlijk een theorie, maar, vertrekkend vanuit de politieke situatie op het ogenblik, had het een mogelijkheid kunnen zijn.
Zoiets zou kunnen verklaren waarom de Britten het zouden nodig hebben gevonden om een plaatsvervanger voor Hess op te voeren.
Nog steeds volgens bepaalde bronnen zou het die dubbelganger geweest zijn die in de Spandau-gevangenis zelfmoord heeft gepleegd, volgens sommigen daarbij zelfs werd "geholpen".
Het verbranden van de resten die begraven lagen in Wunsiedel zou dan voor eens en voorgoed onmogelijk maken dat er DNA onderzoek werd gedaan naar de echtheid van de overblijfselen. Iets wat tot nog toe werd geweigerd.
Zoals je ziet blijft de persoon Hess tot op heden nog steeds zorgen voor enige controverse.
Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vermelden dat ik al deze feitjes ophaal uit pure herinnering. Uit artikelen welke ik ooit ergens heb gelezen, ik heb er geen gedocumenteerde info over. Dus zou het best wel eens kunnen dat één en ander niet meer strookt met wat ik indertijd heb gelezen. indien iemand daar meer uitleg kan over geven, van harte welgekomen, dan heb ik ook dat weer eens bij geleerd :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Rudolf Hess opgegraven, graf wordt vernietigd

Bericht door Tammy » 03 aug 2011, 14:03

Interessant Gusteman.
Ik heb in een grijs verleden wel eens over die dubbelganger gehoord, maar weet her het fijne ook niet van.

Wie weet iemand anders wel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

aquarius

Re: Rudolf Hess opgegraven, graf wordt vernietigd

Bericht door aquarius » 04 aug 2011, 16:24

Het graf werd geruimd op verzoek van het kerkbestuur om dat zij zagen dat het al langzaam een bedevaartsoord werd voor Nazie's symphatisanten .

gusteman

Re: Rudolf Hess opgegraven, graf wordt vernietigd

Bericht door gusteman » 05 aug 2011, 00:30

Niet zo'n bijster intelligente beslissing dus.
Dat nazi's en neo-nazi's een gevaar kunnen betekenen voor het democratisch samenlevingsmodel, maar vooral ook voor de democratische vrijheden, dat is een vaststaand gegeven.
Door die mensen de kans te geven ergens samen te komen kan je hen eenvoudig bestuderen en een eventueel gevaarlijke evolutie volgen. Ook geef je hen ondertussen het gevoel dat zij ongestoord hun gang kunnen gaan.
Door hen die plaatsen van samenkomst te ontnemen gaan ze ondergronds en wie weet wat ze allemaal bedisselen.
Een oude wijsheid zegt: houd je vijanden kort bij jou in de buurt, daar waar je hen kan zien!

Plaats reactie