Haarlem in teken Anthony Fokker

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80578
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Haarlem in teken Anthony Fokker

Bericht door Tammy » 30 aug 2011, 15:34

Afbeelding
Het is precies 100 jaar geleden dat Anthony Fokker zijn rondje vloog om te toren van de Sint Bavo.

Fokker grondlegger luchtvaartindustrie .


HAARLEM - Vertegenwoordigers van overheid, bedrijfsleven en wetenschap staan woensdag tijdens een bijeenkomst in Haarlem stil bij de betekenis van luchtvaartpionier Anthony Fokker voor de Nederlandse industrie. Boven de stad vliegen dan historische toestellen, die eraan herinneren dat Fokker ooit de grootste vliegtuigbouwer ter wereld was.

Woensdag is het precies 100 jaar geleden dat de toen 21-jarige Anthony Fokker in de 'Spin' zijn geruchtmakende rondje vloog om te toren van de Sint Bavo. Dit markeert het begin van de Nederlandse luchtvaartindustrie.

Fokker richtte na de Eerste Wereldoorlog in 1919 de Nederlandsche Vliegtuigenfabriek op en in datzelfde jaar kwamen ook de KLM en de Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart (RSL) van de grond, de voorloper van het huidige NLR (Nationaal Lucht- en ruimtevaartlaboratorium). Michel Peters, algemeen directeur van het NLR, zegt dat toen al sprake was van de Gouden Driehoek, ofwel de samenwerking tussen industrie, overheid en kennisinstellingen.

De Spin van Fokker .

"Na de eerste vlucht met de Spin is Fokker uitgegroeid tot een florerende vliegtuigbouwer in Nederland met veel toeleveringsbedrijven die hightechproducten leverden voor de vliegtuigbouw en veel hoogwaardige werkgelegenheid. Om innovatieve producten te leveren, ontwikkelde zich rondom Fokker een adequate kennisinfrastructuur in Nederland”, aldus Peters.

Na het faillissement van vliegtuigbouwer Fokker in 1996 bleven grote delen van deze structuur intact. De vliegtuigbouwers hadden een concurrent minder en de Nederlandse industrie werd een leverancier van andere landen. „Denk aan toelevering aan bijvoorbeeld Airbus en Boeing. Het is mede dankzij de initiatieven rondom Fokker dat het Nederlandse bedrijfsleven op het gebied van vliegtuigbouw in de wereld nog steeds een belangrijke rol speelt,” aldus Peters.

Dutch Space .

Uit de erfenis van Fokker is voortgekomen Dutch Space, de ruimtevaartindustrie die inmiddels deel uitmaakt van het EADS-concern. Stork is dankzij Fokker actief in de vliegtuigbouw en werkt meer aan het Amerikaanse gevechtsvliegtuig JSF. En bovendien is er dan nog het initiatief om na het faillissement van Fokker via een 'doorstart' toch weer vliegtuigen te gaan bouwen in ons land.

Het 100-jarig jubileum gaat woensdag niet voorbij aan de inwoners van Haarlem. Fokker Technologies, de ondernemingen die de nog vliegende toestellen van vliegtuigfabriek Fokker onderhoudt, en KLM zorgen voor een show door de (historische) vliegtuigen opnieuw boven de stad te laten vliegen. Dan moeten roemrijke tijden even herleven.

Bron: De Telegraaf.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<,

Hee wat leuk, de stad waar mijn moeder vandaan komt. :grin:

Had deze show graag willen zien, lijk me echt leuk.
Helaas kan niet weg door rug en dit hadden ze wel eerder mogen aankondigen.
Lijk me heel apart om die oude vliegtuigen te zien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie