Complete overblijfselen soldaat gevonden bij Waterloo

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Agaat

Complete overblijfselen soldaat gevonden bij Waterloo

Bericht door Agaat » 13 jun 2012, 20:19

AMSTERDAM - Bijna 200 jaar nadat Napoleon Bonaparte werd verslagen in Waterloo, hebben Belgische archeologen de complete overblijfselen van een jonge soldaat gevonden.

Volgens de archeologen gaat het om een "zeldzame vondst". Dat meldt persbureau AFP.

"Je ziet hem nog bijna sterven", zegt de Belgische archeoloog Dominique Bosquet over het skelet, dat op zijn rug ligt, met de kogel nog steeds tussen zijn ribben.

De archeologen vermoeden dat de soldaat 18 juni 1815, tijdens de veldslag bij Waterloo, om het leven is gekomen.

Kleding is er niet meer, maar de archeologen hebben wel een lepel, een muntje, een leren band en een stukje hout met de initialen C.B. gevonden. Daarmee hopen ze het skelet te kunnen identificeren.

Meer dan 12.000 soldaten kwamen om het leven tijdens de veldslag bij Waterloo.


Hieronder de zeer zeldzame, maar opmerkelijke foto's waarbij de kogel tussen de ribben ligt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Overblijfsels 18 Juni 1850 Waterloo

Bericht door Susan » 13 jun 2012, 20:51

Bijzonder altijd weer, mooi zulke vondsten toch steeds.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Krystallainen
Leraar
Berichten: 1687
Lid geworden op: 13 feb 2005, 00:24

Re: Overblijfsels 18 Juni 1850 Waterloo

Bericht door Krystallainen » 13 jun 2012, 22:34

jammer van de titel wel :schijnheil:


Maar hoe weten ze dat het een jonge soldaat is?
Plato roeleert

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Overblijfsels 18 Juni 1850 Waterloo

Bericht door Tet » 13 jun 2012, 22:53

Krystallainen schreef:Maar hoe weten ze dat het een jonge soldaat is?
Nog niet volgroeide botten?

Agaat

Re: Overblijfsels 18 Juni 1850 Waterloo

Bericht door Agaat » 14 jun 2012, 12:43

Inderdaad, de botten die niet volgroeid zijn.

Ik vind het indrukwekkend, hoe ook de kogel nog in tact is, en hoe deze tussen de ribben ligt.

Overigens, vind de Titel prachtig, maar helaas kun je niet iedereen tevreden stellen of houden..er is altijd wat te zeuren kennelijk?

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Overblijfsels 18 Juni 1850 Waterloo

Bericht door Beatrix Kiddo » 14 jun 2012, 12:51

Agaat schreef:Overigens, vind de Titel prachtig, maar helaas kun je niet iedereen tevreden stellen of houden..er is altijd wat te zeuren kennelijk?
Nouja, het scheelt wel 35 jaar natuurlijk.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Agaat

Re: Overblijfsels 18 Juni 1850 Waterloo

Bericht door Agaat » 14 jun 2012, 13:02

Ach ja,...Als je het zelf beter kan, open je zelf een topic? zodat je kennelijk de correcte informatie kan overbrengen, Ideetje?

Ik kwam dit stukje tegen, en vond het prachtig en indrukwekkend, zo overgenomen van de bron. Heb geen studie van gemaakt, nee klopt so what? jij wel? Bij deze...bravo en bis bis.. je kent de wegen...

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Overblijfsels 18 Juni 1850 Waterloo

Bericht door Beatrix Kiddo » 14 jun 2012, 13:28

Agaat schreef:Heb geen studie van gemaakt, nee klopt so what? jij wel? Bij deze...bravo en bis bis..
Hoeveel studie is er nodig om het verschil tussen 1815 en 1850 te zien? Voor mij vrij weinig, maar wellicht ligt dat bij jou anders. Niks mis mee hoor, maar ga asjeblieft jouw foutjes niet op mij afreageren zeg.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Agaat

Re: Overblijfsels 18 Juni 1850 Waterloo

Bericht door Agaat » 14 jun 2012, 13:54

Zoals ik schreef, ik heb het zo overgenomen. En de Titel ja zit een foutje en? SO WHAT!!?

En nogmaals, je bent vrij een ander topic te openen waar je jou correcte weergave in kwijt kunt, of wel JOU ongenoegens over het jaartal ? dus wellicht moet je even bij jezelf te raden gaan? Wie hier nu wie afrekent?

Foutjes? Die mogen benoemd worden .. maar de wijze waarop jij je formuleert ben ik echt een beetje klaar mee. Ga iemand anders treiteren ofzo

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Overblijfsels 18 Juni 1850 Waterloo

Bericht door Tet » 14 jun 2012, 14:13

Agaat schreef:Foutjes? Die mogen benoemd worden ..
Overblijfsels "nee
Overblijfselen [jaja]

Agaat

Re: Overblijfsels 18 Juni 1850 Waterloo

Bericht door Agaat » 14 jun 2012, 14:15

Hihi inderdaad Tet , heb Tammy gevraagd het aan te passen :) bedankt... :) stom van mij had er geen erg in..

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Overblijfsels 18 Juni 1850 Waterloo

Bericht door Beatrix Kiddo » 14 jun 2012, 14:17

Agaat schreef: JOU ongenoegens over het jaartal
Ik zei niks, dat was Krystallainen. Jouw reactie op hem of haar was dat je de titel prachtig vond, dus ik dacht dat je de fout niet gezien had. Daarom wees ik hem even aan, anders had ik er nooit wat van gezegd.
Dat jij mij vervolgens naar de strot vliegt in plaats van de hand in eigen boezem steekt... Tja, dat zal wel bij je nieuw hervonden persoonlijkheid horen. Veel geluk ermee.
Agaat schreef:Foutjes? Die mogen benoemd worden .. maar de wijze waarop jij je formuleert ben ik echt een beetje klaar mee. Ga iemand anders treiteren ofzo
Kun je wat specifieker zijn over wat er treiterig is aan "Nouja, het scheelt wel 35 jaar natuurlijk."? En leg dan ook even uit wat je zo prachtig vindt aan die verkeerde datum; daar ben ik nog wel het meest benieuwd naar.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Overblijfsels 18 Juni 1850 Waterloo

Bericht door Tammy » 14 jun 2012, 14:24

Ik heb het verzoek gekregen het 1 of ander aan te passen.
Zeg maar wat. :wink:

Als het goed is kan je je eigen topic zelf veranderen Agaat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Overblijfsels 18 Juni 1850 Waterloo

Bericht door Tammy » 14 jun 2012, 14:28

Ik zie het al, zal het even aanpassen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Agaat

Re: Complete overblijfselen soldaat gevonden bij Waterloo

Bericht door Agaat » 14 jun 2012, 14:38

Dank je lieve Tammy! Zal er voortaan beter opletten..en nee ik kon het zelf niet aanpassen!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Complete overblijfselen soldaat gevonden bij Waterloo

Bericht door Tammy » 14 jun 2012, 15:01

Your welcome! :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Agaat

Re: Complete overblijfselen soldaat gevonden bij Waterloo

Bericht door Agaat » 14 jun 2012, 17:30

Daarom wees ik hem even aan, anders had ik er nooit wat van gezegd.

Tja, dat zal wel bij je nieuw hervonden persoonlijkheid horen. Veel geluk ermee.


Wel, wel ,wel ... Ten eerste hartelijk dank voor je gelukswens, komt helemaal goed.

Ten tweede het volgende:

Je schrijft erg uitdagend...je bent voortdurend uit op een gevecht, je bent een ster in het uitzoeken van een escalatie, omdat je in mijn ogen op het randje zit van tolerantie ten aanzien van jou houding naar andere toe..en op dat randje..zit je telkens. Jij schijnt niet te kunnen discussiëren zonder telkens steken onder water te geven.. of oude koeien uit de sloot te halen.

En jij wil beweren dat jij niet treitert? Daar schijnt jou forumleven uit te bestaan, Mensen voortdurend op een misplaatste sarcastische manier wijzen op foutjes ( in deze) of in jou beleving onwaarheden, of onrealistische gebabbel( zoals in het topic hemel op aarde) waar je het niet mee eens bent, om met die mensen die het topic opstarten , of wel openen, of wel aanvullen..Om hiermee zwaarden te kruizen en het liefst te vechten, en niet te discussiëren. En dan kun je beweren dat je niet beantwoord aan je forumnaam, maar dat vind ik een lachertje! Want van een discussie kunnen we in jou geval niet meer spreken. Jij bent diegene die aanvalt, hou dus op met de boel alleen maar bij een ander neer te leggen. Ik vlieg niemand naar de strot.

Ik ben mens en gelukkig maak ik foutjes, maar ik heb geen zin om daar door jou op deze manier op gewezen te worden. Noch tot de verantwoording worden geroepen.


Overigens...

Dat spreekwoordelijke zwaard, wat ik al eerder aanhaalde in een ander topic.. zie ik jou anders wel verrassend veel tevoorschijn halen, je schrijft op een zeer scherpe bijna oorlog voerende wijze..je collecteert graag hoofden ook...Who's kidding ..Kiddo.... ik wens geen slachtoffer van jou spelletjes te worden.

Je roept heel veel over jezelf af, en het op moment iemand jou daar op aanspreekt, is het direct een aanval? Mijn hemel..je doet zelf niet anders!

Dus, hier de wijze les van deze dombo ( waarschijnlijk in jou ogen): Behandel mensen , zoals je zelf behandeld wenst te worden.

Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Re: Complete overblijfselen soldaat gevonden bij Waterloo

Bericht door Paulus » 15 jun 2012, 02:41

Hé mensen, geen ruziemaken onder het vechten. :D

De Slag bij Waterloo hoeven we hier niet in woord en/of geschrift weer over te doen.
Behandel mensen , zoals je zelf behandeld wenst te worden.
Uit de bijbel bekend als: "Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet!" kan een ieder zich ter harte nemen. :D

En dan nu weer ontopic a.u.b. :D
Onderzoek alles, maar behoud het goede

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Complete overblijfselen soldaat gevonden bij Waterloo

Bericht door Beatrix Kiddo » 15 jun 2012, 08:35

Agaat schreef:Je schrijft erg uitdagend...je bent voortdurend uit op een gevecht,
Dat is jouw beleving.
Agaat schreef:omdat je in mijn ogen op het randje zit van tolerantie ten aanzien van jou houding naar andere toe..en op dat randje..zit je telkens.
Alleen jij hebt problemen met me, dus wellicht ligt dat randje bij jou ergens anders dan bij anderen. Je kunt proberen daar mijn probleem van te maken, maar ik ga jou niet speciaal behandelen. Negeer of escaleer, zie maar wat je er mee doet. Ik word er niet anders van.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Complete overblijfselen soldaat gevonden bij Waterloo

Bericht door Tammy » 15 jun 2012, 08:37

Graag ontopic hier a.u.b.

Agaat, je hebt pm .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie