Video: kaart van Europa van 1000 AD tot nu

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80658
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Video: kaart van Europa van 1000 AD tot nu

Bericht door Tammy » 28 nov 2012, 08:18

Onderstaand filmpje toont de kaart van Europa en hoe de grenzen door de afgelopen eeuwen heen veranderd zijn. Erg interessant, zeker ook indrukwekkend om te zien hoeveel sommige landen / volken te verduren hebben gehad. Tip: bekijk het filmpje fullscreen voor een duidelijker beeld!


Nog mooier zou zijn geweest als tijdens het filmpje de jaartallen in beeld zouden zijn, waardoor het geheel iets informatiever zou worden.


Bron: Visionair.nl


http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... zF1No9kk3I#!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Video: kaart van Europa van 1000 AD tot nu

Bericht door oktagon » 15 dec 2012, 15:19

Ik bekijk toevallig deze input van Tammy en reageer daarom wat vertraagd.
Het is een knap stukje werk om de veranderingen in Europa zo weer te geven in de afgelopen paar duizend jaren.
Het volgende graai ik uit mijn geheugen:
De grootste verandering begint met de volksverhuizingen vanuit Denemarken door grote stormvloeden en vanuit Rusland door de Hunnen met Attila ea.
Hierna begonnen de Romeinen ca. 100 vC hun veroveringstochten door Europa met hun eindstrijd met de Vandalen -voor zover ik weet ong. 600-700 nC.
Karel de Grote regeerde van 768-814 en had een groot deel van Europa vanuit Aken weer onder controle.
Enfin,in WestEuropa werd veel landjepik gedaan tussen Frankrijk en Engeland met Vlaanderen ,Artois en Picardie in vn.beeld.
Het verdere verloop met Napoleon,Adolphus en Stalin liggen dichter bij ons;de Vikingen -veel vroeger- waren ook actief in Polen en Rusland. :knots:
Als er jaartallen waren vermeld,was de film heel onduidelijk geworden;er bestaat genoeg literatuur om in jaartallen te grasduinen,zie oa info via Google ea.zoekmachines.
Al met al een interessante film!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie