Prehistorische kernoorlog ?

Mythes, sages, legendes, en cryptozoölogien , kun je hier vinden en plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Prehistorische kernoorlog ?

Bericht door Tammy » 06 jul 2008, 15:17

Afbeelding
In het eerste deel van de eerste wereldoorlog vertelde Indiase officieren van het Brits-Indische leger hun Engelse collega's vaak dat veel van de "moderne" wapens die wij kennen al in het oude India bekend zijn geweest en ook werden gebruikt. Dergelijke verhalen werden geamuseerd en met een toegeeflijk lachje aangehoord, want men vond dergelijke beweringen belachelijk en bovendien totaal onmogenlijk.

Toch kwamen enkele van deze sterke verhalen ook voor in historische verslagen van niet-Indiase auteurs. Zo stuitte Alexander de Grote op veel meer tegenstand dat hij ooit had ontmoet in een oorlog tegen Poroes, een Indiase radja die volgens de Griekse kronieken over exploderende bommen beschikte, afgevuurd door een speciale artillerie. De Grieken, en vooral hun paarden, werden diep geschokt door dit fenomeen, meer de tweeëntwintig voordat explosieve strijdmiddelen "officieel" werden uitgevonden. In Oudindiase religieuze geschriften als de Mahabharata en de Ramayana, die beiden duizenden jaren oud zijn, komen gedatailleerde beschrijvingen voor van vliegmachines met kwikaandrijving, projectielen die vergiftigde lucht over de vijandelijke gelederen verspeidden en explosieve raketten die bewegende menselijke doelwitten volgden (net als de "slimme" raketten van tegenwoordig), ook al moesten zij die "door de drie werelden heen" volgen. Bovendien werd er gebruikgemaakt van een superbom om het vijandelijke leger te vernietigen. Dit wapen werd de 'IJzeren Bliksem' genoemd, en uit de beschrijving kan worden opgemaakt dat dit wapen ongeveer even groot was als een zogeheten 'Little Boy', zoals het eerste type atoombom werd genoemd dat in de moderne oorlogvoering werd gebruikt. De IJzeren Bliksem veroorzaakte bij zijn explosie een machtige rookzuil in de atmosfeer die er volgens de beschaving uitzag als een reusachtige parasol, hetgeen sterk aan onze term 'paddestoelvormige wolk' doet denken.

Bron : Wereldgeheimen.
Lees hier het volledige artikel.

Dit houd me al mijn hele leven bezig.
Kende men de atoombom vroeger?
De beschrijvingen doen zo aan onze eigen atoombommen denken, hoe wisten die mensen dat?
Ik geloof wel dat er beschavingen zijn geweest in een ver verleden die alles wat wij nu meemaken al kenden.
Zelfde met vliegen, konden ze toen ook al volgens mij.
Heel fascinerend dit.
Die oude verhalen zoals de Mahabharata zijn hun tijd ver voorruit geweest.
Of is het echt gebeurd?
Hoe denken jullie hierover?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

tofu_kronos

Re: Prehistorische kernoorlog ?

Bericht door tofu_kronos » 06 jul 2008, 15:41

Vliegmachines met kwik aandrijving, dacht zoiets jaren geleden gelezen te hebben maar toen ging het over nazi ufo's. Ze draaiden het kwik zeer snel rond waardoor men een anti-gravitatie aandrijving creerden.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Prehistorische kernoorlog ?

Bericht door MetalPig » 06 jul 2008, 15:54

tofu_kronos schreef:Ze draaiden het kwik zeer snel rond waardoor men een anti-gravitatie aandrijving creerden.
Fantastisch.

Rob

Re: Prehistorische kernoorlog ?

Bericht door Rob » 07 jul 2008, 21:52

Of ze echt 'de atoombom' kenden is denk ik niet zo.

Maar misschien gebruikten ze wel natuurlijk uranium, wat ook schadelijk is (denk ik toch).

(die theorie wordt trouwens ook gebruikt om de krachten van de zogenaamde ark des verbonds uit te leggen).

Gijs

Re: Prehistorische kernoorlog ?

Bericht door Gijs » 09 jul 2008, 11:59

tofu_kronos schreef:Vliegmachines met kwik aandrijving, dacht zoiets jaren geleden gelezen te hebben maar toen ging het over nazi ufo's. Ze draaiden het kwik zeer snel rond waardoor men een anti-gravitatie aandrijving creerden.
Dit is best wel leuk omdat het niet moeilijk is om aan kwik te komen, tenminste ik zou niet weten hoe maar er zal vast een manier zijn. Iig, dit valt zo makkelijk te testen dat als dit zo werkte het allang ontdekt was. (En dan nog vraag ik me af hoe het werkt, want wat is er zo speciaal aan kwik? Dat het zò radicaal anders is van andere zware metalen en zo`n enorme kracht kan opwekken dat het de ruimte-tijd buigt.)

En trouwens over die paddestoelvormige wolk, dat is niet per se een eigenschap van een atoombom. Het is namelijk een logisch gevolg van een gigantische hoeveelheid thermische energie die in één ogenblik vrijkomt. De stof en de warme geioniseerde deeltjes (in de lucht) stijgen op door zowel de warmte van het geioniseerde gas als de kracht van de explosie. Maar omdat het stof en de ionen (die vallen te zien aangezien ze door de warmt licht uitstralen) ook nog naar beneden worden getrokken door de zwaartekracht krijg je een paddestoelvormige (stof) wolk. Nu weet ik niet of ze fysica in die tijd hadden maar anders had een filosoof dit kunnen bedenken. (In hele vroegere tijden waren dat de enige wetenschappers.) Nu wisten ze natuurlijk niks van ionen maar wat hij wel had kunnen beseffen is dat warme lucht met stof erin opstijgt en dan naar beneden getrokken wordt. Omdat energie met warmte geassocieerd wordt en energie weer met destructie had zo`n wetenschapper uit de oudheid kunnen bedenken dat een explosie van een wapen dat enorme hoeveelheden energie vrijmaakt in een korte tijd een paddestoelvormige wolk achterlaat.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Prehistorische kernoorlog ?

Bericht door Tardis » 09 jul 2008, 12:39

De hitte hoeft helemaal niet zo enorm te zijn om een paddestoel-vormige wolk op te leveren. In de film Gladiator worden tijdens de veldslag aan het begin van de film ook vuurbommen afgeworpen op de tegenstanders en die bommen leveren ook een paddestoel-vormige wolk op. Ik vermoed dat de Indiërs het over dergelijke wapens hadden, hun ontzag is begrijpelijk. Wij zouden ook nog onder de indruk zijn als onze woonwijk bestookt zou worden met dergelijke vuurbommen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gijs

Re: Prehistorische kernoorlog ?

Bericht door Gijs » 09 jul 2008, 13:01

Ligt het bij die bommen dan aan hoe het kruit is verspreid? Overigens is het opzettelijk opwekken van paddestoelwolken niet echt rendabel, het betekent namelijk dat de kracht vooral naar boven duwt en minder naar alle kanten duwt. Alleen bij een explosie als die van een atoombom kan het niet anders door de duratie van de explosie en de enorme krachten die opgewekt worden. Daarbij maakt het niet zo heel erg uit want de wolk stijgt pas op als de explosieve climax voorbij is. Maar aangezien explosies van conventionele bommetjes niet meer dan 1 seconde duren is dat voor mij een aanwijzing dat ze het niet echt slim in elkaar gezet hebben. Of ik moet iets over het hoofd zien dat kan ook.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Prehistorische kernoorlog ?

Bericht door Tammy » 09 jul 2008, 13:49

Ik dacht altijd dat een paddestoelwolk een atoom ontploffing was.
Weer wat geleerd, thanks heren. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Prehistorische kernoorlog ?

Bericht door Tardis » 09 jul 2008, 14:22

Gijs schreef:Ligt het bij die bommen dan aan hoe het kruit is verspreid? Overigens is het opzettelijk opwekken van paddestoelwolken niet echt rendabel, het betekent namelijk dat de kracht vooral naar boven duwt en minder naar alle kanten duwt.
Het is geen doel op zich, door de warmteontwikkeling ontstaat een hete luchtkolom. Bij gasontploffingen en de brand die daarna ontstaat krijg je precies hetzelfde effect. Mensen schrikken nog wel eens daarvan en melden via 112 (of 911) dat er een kernbom is ontploft.

Al met al is er geen enkele steekhoudende reden om te veronderstellen dat de Indiërs in de oudheid over kernbommen beschikten.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gijs

Re: Prehistorische kernoorlog ?

Bericht door Gijs » 09 jul 2008, 18:26

Ja, bij gasontploffingen zie je dat soort dingen ook nog wel eens. (Op T.V. dan ik heb er nooit één zelf meegemaakt.) Maar ook dat is dan wanneer de destructieve explosie (en daarom de drukgolf al in beweging is gezet) al geweest is. Daarna stijgt het pas op. (We praten nu natuurlijk over fracties van een seconde.) Nu kan dat hetzelfde zijn als bij die bommetjes maar toch als je mensen ermee wilt doden is het het handigst als ook de geioniseerde lucht (warme lucht) zich naar buiten verspreid en niet naar boven.(Zodat de hete, snel bewegende ionen het slachtoffer kunnen raken.) Nu hadden ze misschien niet de technische kennis om daar wat aan te doen maar ik ben nu toch nieuwschierig of ze idd de technisch kennis niet hadden om het goed te maken of dat ze het met opzet zo lieten voor een psychologisch (vuurwerk) effect. Want ik kan me voorstellen dat een paddestoelwolk een bepaald psychologisch effect heeft vergelijkbaar met het hedendaagse vuurwerk.

hklmvm01
Student
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 dec 2005, 23:20

Re: Prehistorische kernoorlog ?

Bericht door hklmvm01 » 15 feb 2009, 22:15

Als je de Mahabharata en de Ramayana leest vraag je je idd af of deze boeken geen beschrijvingen geven van een echte nucleaire oorlog.
There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy

Plaats reactie