Verhalen met een boodschap - Kai Gong

Mythes, sages, legendes, en cryptozoölogien , kun je hier vinden en plaatsen.
Plaats reactie
Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Verhalen met een boodschap - Kai Gong

Bericht door Kai Gong » 14 jul 2009, 23:12

Volg je eigen hart en niet de mening van de anderen

Onderstaand verhaal vind ik erg mooi vanwege de prachtige boodschap die erin zit. Las het een tijdje geleden op een spiritueel praatforum en vond het zo waar! Wil het daarom graag met jullie delen.


Op een dag gingen vader en zijn zoon op reis. Vader gaf er zelf de voorkeur aan te lopen en zette zijn zoon op de rug van de ezel. Zo gingen zij op weg tot zij een paar mensen tegenkwamen die zeiden: Zie daar de wereld op zijn kop. De jeugd heeft geen respect meer voor de ouderdom. Die gezonde jongen rijdt op een ezel, terwijl zijn arme, vermoeide vader nauwelijks vooruit komt.

Toen de jongen dit hoorde stond hem het schaamrood op de kaken. Hij stapte af en stond erop dat zijn vader verder zou rijden. Zo liepen ze voort, vader op de ezel en de jongen te voet. Even later kwamen ze weer mensen tegen die zeiden: Moet je dat zien! Wat een ontaarde vader, die zelf lekker op de ezel zit en zijn kind laat lopen.

Na dit verwijt draaide de vader zich naar zijn zoon en zei: Kom, dan zullen we samen op de ezel rijden. Zo vervolgden ze hun weg, tot zij mensen tegenkwamen die zeiden: Kijk, dat arme beest! Zijn rug zakt door onder het gewicht van hen beiden, wat een dierenbeulen!

Daarop zei Vader tot zijn zoon: Laten we afstappen. Het is beter dat we allebei te voet gaan, dan kan niemand ons nog verwijten maken. Zo liepen ze verder achter hun ezel. Tot een stel voorbijgangers wederom commentaar leverde: Zie wat voor dwazen er op de wereld zijn. Ze lopen in de brandende zon en geen van beiden denkt eraan op de ezel te gaan zitten.

Vader draaide zich om naar zijn zoon en zei: Je hebt het gezien, mijn zoon. Hoe je je ook gedraagt, op en aanmerkingen zullen er altijd zijn in overvloed. Volg daarom altijd wat je eigen hart je ingeeft.

Groetjes,
Karin :)
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Verhalen met een boodschap - Kai Gong

Bericht door Tammy » 15 jul 2009, 12:30

Schitterend Karin ;P!
En het klopt als een bus, mensen schijnen altijd commentaren te hebben op anderen, wat ze ook doen.
Erg jammer vind ik dat.
Vraag me ook altijd af hoe het komt dat sommige mensen zo zijn.
Wat voor reden ligt daar achter? [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Anet

Re: Verhalen met een boodschap - Kai Gong

Bericht door Anet » 15 jul 2009, 23:54

Een mooi verhaal, Karin!! ;P!
Wat je ook doet .. het is toch nooit goed in andermans ogen. Men heeft altijd wel wat te zeuren ... [joker]

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: Verhalen met een boodschap - Kai Gong

Bericht door Kai Gong » 16 jul 2009, 10:59

Tammy schreef:Schitterend Karin ;P!
Vraag me ook altijd af hoe het komt dat sommige mensen zo zijn.
Wat voor reden ligt daar achter? [think]
Hey Tammy!

Goede vraag! ;P!
Volgens mij is het omdat de morele standaard in de hedendaagse menselijke samenleving is veranderd en verstoord. De menselijke morele standaard is ontzettend aan het dalen, en de menselijke morele waarden verslechteren dagelijks. Mensen streven alleen naar voordeel en zullen anderen schaden voor een klein beetje persoonlijk belang. Ze wedijveren en worstelen met elkaar en vallen daarbij terug op alle middelen. Mensen volgen niet meer de karakteristiek van het universum (Waarachtigheid, Mededogen en Verdraagzaamheid) en leven slechts voor het ego. Da' s jammer.

@ Anet. Fijn te horen dat ook jij het een mooi verhaal vindt! :wink:

Lieve groet, Karin :D
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Verhalen met een boodschap - Kai Gong

Bericht door Beatrix Kiddo » 16 jul 2009, 11:33

Kai Gong schreef: de karakteristiek van het universum (Waarachtigheid, Mededogen en Verdraagzaamheid)
Serieus? De onvoorstelbaar grote ijskoude ruimte met hier en daar een bolletje materie heeft dergelijke karaktertrekken? Hoe bedenk je het...
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: Verhalen met een boodschap - Kai Gong

Bericht door Kai Gong » 16 jul 2009, 11:52

Dag Beatrix Kiddo, :wink:

Alles over het mysterie van het universum wordt beantwoordt in het boek Zhuan Falun. Het boek kan je gratis downloaden op de website van Falun Dafa.
Veel leesplezier gewenst! ;P!

Liefs, Karin :wink:
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Verhalen met een boodschap - Kai Gong

Bericht door Beatrix Kiddo » 16 jul 2009, 12:44

Kai Gong schreef:Alles over het mysterie van het universum wordt beantwoordt in het boek Zhuan Falun.
De Meester vertelt van alles over het universum, maar mijn bovenstaande vraag (Hoe bedenk je het...) komt zo op het eerste gezicht niet aan de orde.

Heb jij je nooit afgevraagd of het wel klopt wat hij zegt? Bijvoorbeeld: hoe kan het onverbiddelijk straffende karma bestaan in een universum dat mededogen en verdraagzaamheid hoog in het vaandel heeft?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: Verhalen met een boodschap - Kai Gong

Bericht door Kai Gong » 01 sep 2009, 12:04

Dag Beatrix Kiddo,

Goede vraag! ;P! En neen, ik heb nooit enige twijfels gehad over hetgeen dat vermeld staat in het boek Zhuan Falun. Ieder woord weerspiegeld volledig mijn innerlijke waarheden.
Lieve groet, Karin :D
Laatst gewijzigd door Kai Gong op 23 dec 2012, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Verhalen met een boodschap - Kai Gong

Bericht door Tardis » 01 sep 2009, 12:22

Mededogen is inderdaad niet de eerste term waar ik aan denk als ik me een voorstelling maak van het universum, of dichterbij: hier op Aarde. Als ik de natuur heel kernachtig zou moeten samenvatten is het eten of gegeten worden. Er is een voortdurende transformatie gaande van het een in het ander. Dat begint op micro-niveau en zet zich door in de natuur die wij om ons heen zien en de voortdurende strijd om het bestaan. Wij mensen hebben ons een comfortabele positie bevochten maar wel ten koste van heel veel. Met mededogen heeft het voor zover ik kan zien niets te maken en dat was 'vroegah', ook in de tijd dat de mensheid nog niet bestond, niet anders.

Misschien zie ik het niet goed, waar zie jij tekenen van mededogen als karakteristiek voor het universum?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: Verhalen met een boodschap - Kai Gong

Bericht door Kai Gong » 02 okt 2009, 10:21

Tardis schreef:
Misschien zie ik het niet goed, waar zie jij tekenen van mededogen als karakteristiek voor het universum?
Hey Tardis,

Dat is een hele goede vraag [tu] waar ik graag diepzinnig op wil antwoorden!
Maar ik vind het niet echt passen onder het topic 'Verhalen met een boodschap'. We wijken helemaal af... :trillip: [fox]
Misschien kunnen we hierover een topic openen? Wat denk je?

Vriendelijke groetjes, Karin :wink:
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: Verhalen met een boodschap - Kai Gong

Bericht door Kai Gong » 02 okt 2009, 10:25

Zenmeester Hakuin werd door de mensen in zijn omgeving gezien als iemand die een rein en onberispelijk leven leidde. Naast hem woonde een knap meisje, dochter van een kruidenier. Op gegeven ogenblik bleek het meisje ineens zwanger. De ouders waren daarover hevig ontsteld. Maar het meisje wilde niet zeggen wie de vader van het kind was. Haar ouders lieten het er niet bij zitten en zetten haar onder druk. Uiteindelijk zwichtte het meisje en wees Hakuin als vader aan, hoewel hij niets met deze toestand te maken had.
De ouders van het meisje maakten woedend hun opwachting bij de meester. "Schande, dat een man als u zich zo onberispelijk voordoet, en ondertussen de vader van het kind van onze dochter blijkt te zijn!"
"Is dat zo?", was alles wat de Zenmeester antwoordde.

Toen het kind geboren was, werd het naar Hakuin gebracht. De Zenmeester had bij iedereen zijn goede naam verloren, maar hij bekommerde zich daarom niet in het minst en nam de zorg voor het kind op zich. Melk en alwat het kindje nodig had kocht Hakuin bij zijn buurman, de kruidenier.
Na een jaar kreeg de jonge moeder last van gewetenswroeging. Ze vertelde haar ouders wat er werkelijk gebeurd was en wees de echte vader van haar kind aan. Onmiddellijk maakten haar ouders hun opwachting bij Hakuin. Zij vroegen hem allernederigst om vergeving en putten zich uit in verontschuldigingen. "U bent een zeer heilig man, dat u, ondanks uw onschuld, niettemin zó voor het kind van onze dochter hebt gezorgd!", zeiden zij.
Het enige wat de Zenmeester antwoordde, was: "Is dat zo?"

- Hakuin Zenji (1685 - 1769) -

Bronvermelding:
http://www.zinrijk.nl/zenboeddhistische ... kuin_zenji

Op de website kan je vele prachtige Zenboeddhistische teksten lezen! [tu]

Groetjes, Karin *O*
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Verhalen met een boodschap - Kai Gong

Bericht door Tardis » 02 okt 2009, 13:54

Kai Gong schreef:Misschien kunnen we hierover een topic openen? Wat denk je?
Ga je gang.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: Verhalen met een boodschap - Kai Gong

Bericht door Kai Gong » 22 okt 2009, 08:31

In een droom liep ik een winkel binnen;
achter de toonbank stond een engel.
Ik vroeg: Wat verkoopt u hier?
Alles wat u maar wilt, zei de engel.

O, zei ik, echt waar?
Ik wil graag vrede op aarde,
geen honger en armoede meer,
gezondheid en onderdak,
vrijheid en respect
voor iedereen.

Wacht even, zei de engel,
u begreep me verkeerd.
Wij verkopen hier geen vruchten,
alleen maar de zaden,
die kunt u zelf zaaien.

(schrijver onbekend)

Lieve groetjes, Karin :wings:
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: Verhalen met een boodschap - Kai Gong

Bericht door Kai Gong » 22 nov 2009, 07:12

Er was eens een rijke man die 4 vrouwen had.
Hij hield het meest van de 4de vrouw.
Hij sloofde zich voor haar uit, kocht haar dure kleren en alles wat kostbaar was.
Hij zorgde heel goed voor haar en deed steeds zijn uiterste best.

Hij hield ook veel van zijn 3de vrouw.
Hij was heel trots op haar en wou altijd met haar pronken als ze naar vrienden gingen. Nochtans was hij altijd verschrikkelijk bang dat ze hem ooit zou verlaten voor een andere man.

Ook hield de rijke man van zijn 2de vrouw.
Ze was altijd in de weer voor hem, altijd geduldig.
Ze was eigenlijk zijn vertrouwelinge.
Wanneer hij problemen had, kon hij altijd bij haar terecht en ze kon hem dan ook steeds helpen de moeilijke tijden door te komen.

Zijn 1ste vrouw was een zeer loyale partner en heeft grote bijdragen geleverd om zijn rijkdom en zijn zaken te onderhouden.
Ze zorgde steeds perfect voor het huishouden.
Hoewel de 1ste vrouw veel van haar man hield, hield de rijke man toch niet van haar en hij bezag haar nauwelijks.

Op een dag werd de rijke man ziek.
Hij wist dat hij binnenkort zou gaan sterven.
Hij dacht na over zijn luxeleven dat hij altijd geleid had en zei bij zichzelf,
Nu heb ik 4 vrouwen.
Maar als ik sterf, zal ik alleen zijn.
Wat zal ik eenzaam zijn!

Dus vroeg hij aan de 4de vrouw, ik hield van jou het meest, heb
je altijd de kostbaarste dingen gegeven en goed voor je gezorgd.
Nu ik binnenkort zal sterven, wil jij me volgen en me gezelschap houden?
Geen sprake van! Antwoordde de 4de vrouw en ze liep weg zonder verder nog iets te zeggen.
Het antwoord sneed als een scherp mes in de rijke man zijn hart.

De verdrietige rijke man vroeg aan zijn 3de vrouw ik heb gans mijn leven zoveel van je gehouden.
Nu ik binnenkort zal sterven, wil jij me volgen en me gezelschap houden?
Nee! antwoordde de 3de vrouw.
Het leven is hier zo goed! wanneer jij sterft, ga ik hertrouwen!
De rijke man zijn hart werd koud bij het horen van die woorden.

Daarna vroeg hij aan de 2de vrouw ik ben altijd bij jou gekomen als ik hulp nodig had en je hebt me altijd uit de nood geholpen.
Nu heb ik opnieuw hulp nodig, wanneer ik zal sterven, wil jij me volgen en me gezelschap houden?
Het spijt me, maar deze keer kan ik je niet helpen! zei de 2de vrouw.
Het enige dat ik voor je kan doen is je naar je graf leiden.
Het antwoord kwam als een donderslag aan en de rijke man was helemaal
van zijn stuk gebracht.

Dan klonk er een stem, ik zal met je meegaan, ik zal je volgen, waar je ook gaat.
De rijke man keek op en zag zijn 1ste vrouw.
Ze was graatmager, alsof ze ondervoed was.
Dankbaar, maar toch met spijt zei de rijke man ik had beter voor je moeten zorgen wanneer ik het nog kon!

Eigenlijk hebben we allemaal 4 vrouwen in ons leven...
De 4de is ons lichaam.
Het maakt niet uit hoeveel kosten, tijd en moeite we besteden om het er goed te laten uitzien, het zal ons toch verlaten als we sterven.

Onze 3de vrouw is onze bezittingen, status en rijkdom.
Wanneer we sterven, gaan ze allemaal naar anderen.

De 2de vrouw is onze familie en vrienden.
Het maakt niet uit hoe dierbaar ze ons zijn geweest tijdens ons leven, het verste dat ze kunnen meegaan is tot aan ons graf.

De 1ste vrouw is onze ziel.
Ze wordt dikwijls verwaarloosd in het nastreven van materiële rijkdom en plezier.
En in feite is het het enige dat ons volgt, waar we ook zullen gaan.
Misschien is het een goed idee om het nu aandacht te geven, dan te wachten tot het te laat is.

bron onbekend

Liefs en een fijne zondag, Karin :wings:
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

FuzzyBrains

Re: Verhalen met een boodschap - Kai Gong

Bericht door FuzzyBrains » 13 jan 2010, 11:45

Wat een mooie verhalen Karin ;P!

Plaats reactie