Kenmerken van een verlichte ziel - Bhagavad Gitta

Mythes, sages, legendes, en cryptozoölogien , kun je hier vinden en plaatsen.
Plaats reactie
Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Kenmerken van een verlichte ziel - Bhagavad Gitta

Bericht door Kai Gong » 12 nov 2009, 11:38

Hallo beste forumleden,

'Kenmerken van een verlichte ziel' is een tekst uit het eeuwenoude Bhagavad Gitta. Vind het een prachtige tekst en wil het graag met jullie delen. Hier komt ie:

Arjuna: Krishna, hoe kan iemand herkennen die stevig gevestigd en verzonken is in Brahman?
Op welke manier spreekt een verlichte ziel?
Hoe zit hij? Hoe loopt hij?
Krishna: hij kent gelukzaliheid in het Atman
en wil niets anders.
Verlangens folteren het hart:
hij geeft verlangens op.
Hem noem Ik verlicht.
Ongeschokt bij tegenslag,
niet hunkerend naar geluk,
vrij van vrees, vrij van toorn,
vrij van al wat begeerte wekt,
hem noem Ik een ziener en verlicht.
De boeien van zijn lichamen zijn verbroken.
Het gaat hem goed: hij verheugt zich er niet in;
hij is onfortuinlijk en treurt niet.
Hem noem Ik verlicht.
De schildpad kan zijn poten intrekken;
de ziener kan zijn zintuigen naar binnen trekken.
Hem noem Ik verlicht.
Zij die zich van alles onthouden
lopen weg van wat zij verlangen,
maar dragen hun verlangens met zich mee;
wanneer iemand de werkelijkheid binnentreedt
laat hij zijn verlangens achter.
Zelfs een geest die het pad kent
kan ervan afgetrokken worden:
zo onstuimig zijn de zintuigen.
Maar hij beheerst de zintuigen,
brengt zijn denken tot rust
en vestigt het op Mij.
Hem noem Ik verlicht.
Denken over zintuiglijke objecten
zal je aan ze hechten;
raak eraan gehecht en je wordt eraan verslaafd;
dwarsboom je verslaving en ze wordt tot woede;
wees boos en je verwart je geest;
verwar je geest en je vergeet de les der ervaring;
vergeet je ervaring en je verliest het juiste onderscheid;
verlies het juiste onderscheid en je mist
het eigenlijke doel van heel het leven.
Wanneer een mens geen begeerte kent en geen haat
wandelt hij veilig temidden van de voorwerpen
van begeerte en haat.
Het Atman gehoorzamen,
dat is zijn vredige genoegen;
verdriet smelt weg in die klare vrede;
zijn stille geest
is spoedig gevestigd in vrede.
De onbeheerste geest
heeft geen idee van de aanwezigheid van het Atman:
hoe kan hij dan mediteren?
En is er zonder meditatie vrede?
Is er zonder vrede geluk?
De wind drijft een schip
van zijn koers over de wateren;
de dwalende winden van de zintuigen
brengen de geest van de mens op drift
en drijven zijn juiste oordeel uit zijn koers.
Wanneer iemand zijn zintuigen tot rust kan brengen
noem Ik hem verlicht.
De verstilde geest is wakker
in de kennis van het Atman,
die een donkere nacht is voor de onwetenden;
de onwetenden zijn wakker in hun zinnelijk leven,
dat zij beschouwen als het licht van de dag;
voor de ziener is het duisternis.
Water stroomt voortdurend de oceaan in,
maar de oceaan blijft onberoerd;
verlangen stroomt de geest van de ziener in,
maar de ziener blijft onberoerd.
De ziener kent vrede;
de mens die zijn eigen lusten opwekt
kan nooit vrede kennen.
Hij kent vrede
die geen weet meer heeft van verlangens.
Hij leeft zonder hunkering:
vrij van het ik, vrij van trots.
Dit is de toestand van verlichting in Brahman:
vandaar valt een mens niet terug in begoocheling
Zelfs op het moment van sterven
leeft hij in die verlichting:
Brahman en hij zijn één.

Groetjes en liefs, Karin :wink: :D
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Kenmerken van een verlichte ziel - Bhagavad Gitta

Bericht door Tardis » 12 nov 2009, 18:15

Als ik deze tekst lees komt de beschrijving van verlichting op mij over als een leven zonder pieken en dalen, niets om je over te verheugen, niets om verdriet om te hebben. Niets willen, geen emoties voelen. Ik noem dat niet verlicht maar afgestompt. Als dit werkelijk verlichting zou zijn is verlichting niet aan mij besteed. Als het leven werkelijk zo beleefd wordt vind ik het niet de moeite waard om nog te leven.

Ik ben geen ongelovige, en het stadium van gelovige ligt 25 jaar achter me, ik behoor vanwege enkele buitengewone ervaringen tot de wetenden. Daar wil ik niet opschepperig over doen, het is me overkomen, het is geen verdienste. Mijn persoonlijke (innerlijke) wetenschap kan ik delen, maar niemand zal het werkelijk begrijpen zonder het zelf ook meegemaakt te hebben. De werkelijk verlichte mens omarmt juist het leven, viert het eigen bestaan als het enige wat van waarde is en tegelijkertijd niet in een bepaalde waarde is uit te drukken. De verlichte mens voelt zich boven alles betrokken bij alles wat er gebeurt en is, omdat de verlichte mens weet dat er in werkelijkheid geen scheiding is tussen hier en daar en jij en mij. De verlichte mens weet dat alles sinds het begin van de tijd al met elkaar verbonden was en dat voor eeuwig zal blijven. Dat is een wetenschap om tot in het diepst van je bestaan gelukkig van te worden en te blijven. Wat er ook gebeurt.

Wie geen verlangens meer koestert kan net zo goed ter plekke doodvallen. Wat geeft het.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kenmerken van een verlichte ziel - Bhagavad Gitta

Bericht door Tammy » 12 nov 2009, 22:11

Allereerst wil ik zeggen dat ik het prachtig vind als mensen een bepaalde levenswijze hanteren waar ze gelukkig van worden.
Kai Gong heeft die levenswijze gevonden voor haar.
En dat vind ik heel fijn voor haar. :D

Maar wat Tardis zegt ligt ook in mijn straatje zeg maar.
Wie geen verlangens meer koestert kan net zo goed ter plekke doodvallen. Wat geeft het.
Ik ben het daar mee eens.
Kai Gong , je schreef in anderen topics dat je makkelijk kan loslaten, dat door je levenswijze je niet vatbaar bent voor ziektens enz.
Ik vind dat niet stroken met de werkelijkheid.
Maar de werkelijkheid is natuurlijk voor iedereen anders.
Ik zou niet kunnen leven zoals jouw levensvisie eruit ziet.
Ik zit anders in elkaar, maar heb veel respect hoe jij het doet.

Ik denk ook dat jij makkelijker door het leven gaat dan ik.
Maar ik heb liever een leven vol emoties hoe klote dat soms ook kan zijn, dan dat alles al is geprogameerd als het ware.

Corrigeer me als ik het fout heb. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: Kenmerken van een verlichte ziel - Bhagavad Gitta

Bericht door Kai Gong » 13 nov 2009, 08:23

Hallo dag Tammy en Tardis, :D

Dank je wel voor de reacties!
Om de lange bovenstaande tekst in enkele zinnen te formuleren wil ik graag een korte tekst citeren uit 'Essentiële punten voor verdere vooruitgang' - Li Hongzhi

Geestesrijken
Een verdorven persoon is vervuld van jaloezie. Uit egoïsme en woede klaagt hij dat hij oneerlijk wordt behandeld.
Een edelmoedig persoon heeft altijd een hart van mededogen. Zonder ontevredenheid of haat, neemt hij ontberingen als vreugde.
Een verlicht persoon heeft helemaal geen gehechtheden. Rustig slaat hij de gewone mensen gade die verblind zijn door illusie.
Li Hongzhi, 25 september 1995

Tammy, het leven dat ik nu leid is identiek hetzelfde als voorheen. Relatie, kinderen, huisje - tuintje - boompje, familie, vrienden, werk, etc. Het is een heel normaal leventje, net zoals bij jou, net zoals bij de buurvrouw, net zoals bij een collega.

Het enige verschil met vroeger is dat ik nu samen met m' n man en oudste dochter een cultivatiewijze beoefen met als uiteindelijke doel het bereiken van de verlichting zodat er niet meer de kwestie is van reïncarnatie in deze aardse dimensie. Wanneer ik geen Voltooiïng kan bereiken is het voor mij ook goed maar dan heb ik deze unieke kans tenminste met beide handen gegrepen. Op de onderstaande link kan je een artikel lezen over wat cultivatie beoefening is.
http://www.faluninfo.nl/artikel/flg_spe ... 17324.html
Wij doen dagelijks rustige oefeningen (inclusief meditatie) om het lichaam te energetiseren en te zuiveren en proberen onszelf te vereenzelvingen met de karakteristiek van het universum, namelijk door Waarachtig (openheid, eerlijkheid, oprechtheid), Mededogend (goedheid, vriendelijkheid, goedwilligheid) en Verdraagzaam (geduld, tolerantie, doorzetting) te zijn.

Uitaard heb ik nog emoties maar over die emoties heb ik volledige controle. Voor ik Falun Dafa beoefende was ik een echte slaaf van emoties en leed daar erg onder. Nu inspecteer, controleer, observeer, beheers ik emoties en laat deze verlopen zaols ik wil. Weet niet of het zo duidelijk is. Om het te verduidelijken wil ik graag een artikel met jullie delen, het is geschreven door een medebeoefenaar van Falun Dafa en werd geplaatst op de website 'Clear Harmony'.

Wanneer je in jouw leefomgeving gekwetst, bekritiseerd of vernederd wordt door de woorden van anderen, hoe reageer je dan? Verlies je je zelfbeheersing en reageer je kwaad of slik je je woede in en duw je het terug naar binnen? Word je daarna nog kwader terwijl je er meer over nadenkt en is je humeur slecht geworden? Voor veel mensen is het heel moeilijk om zijn gevoelens goed onder controle te houden in dit soort situaties.

Er is een verhaal dat als volgt gaat: op een dag toen Boeddha voorbij een dorpje kwam, waren er enkele mensen die bij hem kwamen en tegen hem spraken op een heel onbeleefde manier, en sommigen gebruikten zelfs lelijke woorden. De Boeddha stond rustig te luisteren, en zei dan: "Bedankt om tot bij mij te komen. Ik moet verder gaan, want de mensen in het volgende dorp verwachten mij. Maar wanneer ik morgen terug kom, zal ik meer tijd hebben. Indien je me meer dingen wil zeggen, kom dan morgen maar tot bij mij."

Deze mensen konden niet geloven wat ze met hun eigen oren hoorden en wat ze met hun eigen ogen zagen. Wat gebeurde er met deze persoon ? Iemand van hen vroeg aan de Boeddha : "Hoorde je onze woorden eigenlijk wel? We spraken over jou alsof je niets was en je reageert hier helemaal niet op!"

De Boeddha antwoordde: "Indien je een reactie wil van mij, dan ben je te laat. Je zou tien jaar geleden bij mij moeten geweest zijn. Dan zou ik gereageerd hebben. Gedurende de laatste tien jaar echter ben ik bevrijd van de controle door andere mensen. Ik ben niet langer een slaaf en ik ben de meester van mezelf. Ik doe dingen die gebaseerd zijn op mezelf, en reageer niet volgens anderen."

Ik heb een ander verhaal gehoord: een persoon koopt zijn krant steeds bij een bepaalde krantenverkoper. Ondanks dat de verkoper altijd koel en onvriendelijk is, zegt de persoon die de krant koopt steeds vriendelijk "dank u". Op een dag zag zijn collega dit en vroeg hem : "Kijkt hij altijd zo wanneer hij dingen verkoopt ?".

"Ja."

"Waarom ben je dan nog altijd zo vriendelijk ?"

De persoon antwoordde : "Waarom moet ik hem laten beslissen hoe ik me gedraag?"

Het is waar! Waarom laten we onze gevoelens bepalen door de gedragingen en woorden van andere mensen? We kunnen andere mensen niet stoppen in hun omgang met ons, maar we kunnen onze gevoelens beheersen en ze niet laten beïnvloeden door anderen. Het vereist natuurlijk een proces van de cultivatie van onze inborst om dit te bereiken. Laten we beginnen met onze innerlijke toestand te veranderen en laten we onze eigen gevoelens bepalen.

Lieve groetjes en alvast een fijn weekend!
Karin :loveU:
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kenmerken van een verlichte ziel - Bhagavad Gitta

Bericht door Tammy » 13 nov 2009, 15:33

Dank je voor de uitleg Kai Gong :wink:
Het lijkt mij heel bijzonder om je emoties onder controle te hebben.
Ik heb dat niet.
En daar bedoel ik niet mee als mensen iets naars over me zouden zeggen ofzo.
Daar geef ik niks om.
Ik ben wie ik ben ben, ik hoop een goed persoon, en voor de rest, what you see is what you get.

Maar als iemand overlijd die me heel dierbaar was, ga ik bijna kapot aan emoties.
Duurt ontiegelijk lang voordat ik dat een plaatsje kan geven en kan er jaren daarna nog om huilen.
Heb jij dat niet?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Kenmerken van een verlichte ziel - Bhagavad Gitta

Bericht door Tardis » 14 nov 2009, 10:10

Kai Gong schreef:Uitaard heb ik nog emoties maar over die emoties heb ik volledige controle.
Prima! al is dat niet de strekking van de tekst die je bovenaan plaatste. Controle over verlangens en emoties is iets heel anders dan geen verlangens en emoties hebben.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: Kenmerken van een verlichte ziel - Bhagavad Gitta

Bericht door Kai Gong » 16 nov 2009, 08:16

Tammy schreef: Maar als iemand overlijd die me heel dierbaar was, ga ik bijna kapot aan emoties.
Duurt ontiegelijk lang voordat ik dat een plaatsje kan geven en kan er jaren daarna nog om huilen.
Heb jij dat niet?
Hallo goedemorgen Tammy, :wink:

Wat betreft je vraagje. Neen, ervaar een overlijden niet zoals jij. Kan sterven heel goed relativeren. Misschien mede door het werk (werk al vele jaren als verpleegkundige in een RVT, nachtdienst).

Groetjes en liefs, Karin [wave]
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: Kenmerken van een verlichte ziel - Bhagavad Gitta

Bericht door Kai Gong » 16 nov 2009, 08:19

Nog een mooie tekst uit de Bhagavad Gitta:

Wat nacht is voor alle schepselen,
is de tijd dat de mens die zichzelf in bedwang heeft,
wakker is;
als alle schepselen wakker zijn,
is het nacht voor de wijze zwijger die ziet.

De wijze is ontwaakt ten opzichte van dingen,
waarvoor de gewone mens nog sluimert,
en de ogen van de wijze zijn geopend voor waarheden,
die buitengesloten zijn voor de blik van de mensen in het algemeen,
terwijl daarentegen dat wat werkelijk is voor de massa,
illusionair is voor de wijze.
Liefs, Karin :loveU:
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

Plaats reactie