Lichaam en bewustzijn als verschillend ervaren

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Romaine

Lichaam en bewustzijn als verschillend ervaren

Bericht door Romaine » 06 sep 2005, 20:22

Hallo allemaal,

Hebben jullie misschien ook de volgende ervaring:
Als ik mijzelf voel voel ik mijn bewustzijn, en ook mijn lichaam, maar ik voel me niet het lichaam, maar wel een wezen/bewustzijn in een lichaam. Als het ware ik een auto bestuur.

Heeft iemand dit ook?

Di Lana

Bericht door Di Lana » 27 sep 2005, 19:22

Hoi Romaine,

Je bedoeld een soort heldervoelendheid? Ik ben me de laatste tijd een beetje in het onderwerp aan het verdiepen.

Romaine

Bericht door Romaine » 27 sep 2005, 19:24

Niet heldervoelendheid denk ik, dat is niet wat ik hier bedoel. Ik bedoel het bewust merken dat je als een persoon in je lichaam zit en dat je je zelf niet als mens voelt.

begrijp je?

Di Lana

Bericht door Di Lana » 27 sep 2005, 19:28

ah, ok. Ja ik denk dat ik dat gevoel ook wel herken.

Romaine

Bericht door Romaine » 27 sep 2005, 19:34

Voelt het dan voor je alsof je zelf het lichaam niet bent, het wel jouw lichaam is, maar dat jij de bestuurder bent zoals een auto?

Di Lana

Bericht door Di Lana » 27 sep 2005, 21:02

Romaine schreef:Voelt het dan voor je alsof je zelf het lichaam niet bent, het wel jouw lichaam is, maar dat jij de bestuurder bent zoals een auto?
Ja, ik denk het wel ja. Ik vind het moeilijk om dat gevoel te beschrijven eigenlijk.

Romaine

Bericht door Romaine » 27 sep 2005, 23:01

Kun je ook bewust je lichaam sturen direct vanuit je bewustzijn, maar hem ook op de automatische piloot als het ware zetten door de spieren niet bewust te laten bewegen?

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 28 sep 2005, 13:30

Ik heb dit gevoel in ieder geval niet.

Gebruikersavatar
LostAngel
Onderzoeker
Berichten: 331
Lid geworden op: 18 okt 2005, 08:41

Bericht door LostAngel » 16 okt 2006, 12:57

Romaine ik weet wat je bedoelt...ik had ook zo'n stukje geschreven in de forum maar ik had zoiets meegemaakt tijdens uittreding toen ik mezelf zag liggen wist ik op dat moment dat dat lichaam niets meer is dan een soort jas die je gebruikt voor je ziel... en t gaf mij wel een goed gevoel eigenlijk..

BRNRDSDJNG

Bericht door BRNRDSDJNG » 20 aug 2007, 14:41

Doet een beetje denken aan de yogi die zijn leerlingen beproefde. Als ik dit af dat lichaamsdeel afsnijdt, ben je dan jezelf? Uiteraard antwoordden ze. Nu op het hoofd na zou je theoretisch alles kunnen weglaten. Toch zijn er neurologen die menen dat je zonder lichaam ook geen bewustzijn hebt of dat lichaam de bron van de emoties zou zijn.
Maar het is iets anders als je het bewustzijn niet als identiek met het lichaam ziet. In een uittreding is er bewustzijn zonder lichaam. Wel zijn de zintuiglijke sensaties anders. Zo is er geen stoffelijke barriëre. Je kunt door de muren enzovoort heengaan. Er wordt verondersteld dat de geest uit fijnstoffelijke materie bestaat en daarmee ook anders waarneemt.
Toch is de geest in staat de stof te bewegen.

Bijtjuh

Re: Lichaam en bewustzijn als verschillend ervaren

Bericht door Bijtjuh » 21 aug 2007, 12:51

Romaine schreef:Hallo allemaal,

Hebben jullie misschien ook de volgende ervaring:
Als ik mijzelf voel voel ik mijn bewustzijn, en ook mijn lichaam, maar ik voel me niet het lichaam, maar wel een wezen/bewustzijn in een lichaam. Als het ware ik een auto bestuur.

Heeft iemand dit ook?
jep :)

The Return

Bericht door The Return » 21 aug 2007, 12:54

BRNRDSDJNG schreef:Doet een beetje denken aan de yogi die zijn leerlingen beproefde. Als ik dit af dat lichaamsdeel afsnijdt, ben je dan jezelf?
Naar mijn mening verander je zodra je ook maar een vinger kwijt bent en dus ben je niet meer jezelf.

Plaats reactie