Quantum Cognition (Rationaliteit vs Gevoel)

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Quantum Cognition (Rationaliteit vs Gevoel)

Bericht door Vitharr » 04 okt 2013, 12:57

Ik was op zoek naar een artikel en kwam in de Wikipedia terecht bij het onderwerp Quantum Cognition. Daar wordt een onderzoeksgebied beschreven waarvan de redenatie mij verrast. Ik ben benieuwd hoe de overige forumleden hier zouden reageren.
Decision making

Suppose a person is given an opportunity to play two rounds of the following gamble: a coin toss will determine whether the subject wins $200 or loses $100. Suppose the subject has decided to play the first round, and does so. Some subjects are then given the result (win or lose) of the first round, while other subjects are not yet given any information about the results. The experimenter then asks whether the subject wishes to play the second round. Performing this experiment with real subjects gives the following results:

1) When subjects believe they won the first round, the majority of subjects choose to play again on the second round.

2) When subjects believe they lost the first round, the majority of subjects choose to play again on the second round.

Given these two separate choices, according to the sure thing principle of rational decision theory, they should also play the second round even if they don’t know or think about the outcome of the first round.[3] But, experimentally, when subjects are not told the results of the first round, the majority of them decline to play a second round.[4] This finding violates the law of total probability, yet it can be explained as a quantum interference effect in a manner similar to the explanation for the results from double-slit experiment in quantum physics.[
Omdat de optie mij niet direct aangeboden werd nam ik in eerste instantie alleen kennis van de gegevens. Bij het lezen van de rationele conclusie was ik verbaasd. Als ik het resultaat van mijn gok niet mag weten, dan wordt de inzet verhoogd en kan ik mijn kansen slechter inschatten. Dat gebrek aan kennis zou mij er toe aanzetten om niet de tweede keer mee te doen.

Maar omdat ik de redenatie zo vreemd vond herlas ik het stuk nogmaals. Ditmaal om te kijken wat 'het aanbod' exact was. Toen viel me op dat je 200 kunt winnen en 100 kunt verliezen. De winkans is 50/50 (kop of munt). Hoe vaker je dus speelt, hoe zekerder je bent van winst.

En toen werd het natuurlijk 'flip the coin!' :wink:

Maar hebben we nu echt kwantum interferentie nodig om de uitkomst van de test te kunnen verklaren? [think]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Quantum Cognition (Rationaliteit vs Gevoel)

Bericht door MetalPig » 04 okt 2013, 13:34

Ik zie niet wat dit met 'quantum' te maken heeft.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Quantum Cognition (Rationaliteit vs Gevoel)

Bericht door entropy » 04 okt 2013, 13:57

Ik snap er niks van :mrgreen:

Sorry :shock:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Quantum Cognition (Rationaliteit vs Gevoel)

Bericht door Vitharr » 04 okt 2013, 14:06

MetalPig schreef:Ik zie niet wat dit met 'quantum' te maken heeft.
Ik dus ook niet? Dit voorbeeld is overigens een vereenvoudigde versie van de Allais paradox.

De rationele voorspelling faalt hier toch vooral vanwege het niet mee wegen van diverse factoren? Door meer onbekenden te introduceren wordt de risico afweging bijvoorbeeld complexer. Dat maakt de 2 situaties al ongelijkwaardig.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Quantum Cognition (Rationaliteit vs Gevoel)

Bericht door entropy » 04 okt 2013, 14:09

Dus de meerderheid speelt een tweede ronde, en dat ik ook het logiest? What's the problem dan?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Quantum Cognition (Rationaliteit vs Gevoel)

Bericht door Vitharr » 04 okt 2013, 14:21

entropy schreef:Ik snap er niks van :mrgreen:

Sorry :shock:
Ik geloof niet dat dat aan jou ligt entropy. :wink:

Het gaat om 2 rondes kop of munt spelen. In het eerste voorbeeld worden de resultaten van de eerste ronde medegedeeld aan de spelers. Ongeacht het resultaat (winst of verlies) kiest dan de meerderheid toch voor een 2de ronde, als ze die keuze aangeboden krijgen.

Dat komt omdat de kans op winst of verlies gelijk is, maar de inzet is verschillend. Als je wint, krijg je 200 dollar, als je verliest, moet je er 100 betalen. Statistisch verdien je dus iedere 2 gokjes, 100 dollar. (1 x winnen, 1 x verliezen)

Degene die in de eerste ronde wint, heeft dus 200 dollar, en kan er in de tweede ronde slechts 100 verliezen. Die speelt dus zeker door.

Degene die de eerste ronde verliest, moet dus 100 dollar betalen. Statistisch gezien is de kans echter groot dat bij de tweede gok 200 dollar gewonnen wordt. En blijkbaar gokten de testpersonen daarom ook door.

Vervolgens wordt hieruit geconcludeerd dat winst of verlies niet uitmaakt voor het kiezen voor een tweede ronde. In een nieuwe test deelt men de resultaten van de eerste ronde niet mee, in de verwachting dat wederom het merendeel voor een tweede ronde kiest.

Nu blijkt het merendeel echter niet meer voor een tweede ronde te kiezen. Waar men eerst koos voor doorgokken, ongeacht de uitkomst van de eerste gok, ziet men nu af van doorgokken.

En om dat, blijkbaar onverwachte, effect te verklaren gebruikt men beschrijvingen die ontleend zijn aan de kwantumwereld.

In dit geval, double slit. De meting (kennis van resultaat eerste gok) verandert de uitkomst van het proces.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Quantum Cognition (Rationaliteit vs Gevoel)

Bericht door Vitharr » 04 okt 2013, 14:22

entropy schreef:Dus de meerderheid speelt een tweede ronde, en dat ik ook het logiest? What's the problem dan?
Als de uitslag van ronde 1 niet medegedeeld wordt, slaat de meerderheid ineens de tweede ronde over. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Quantum Cognition (Rationaliteit vs Gevoel)

Bericht door entropy » 04 okt 2013, 14:56

Ok thanks, dankzij deze heldere uitleg snap ik het wel :mrgreen:

Plaats reactie