Bewustzijn zijn inhoud...

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Non2

Bewustzijn zijn inhoud...

Bericht door Non2 » 24 nov 2013, 08:38

Is bewustzijn zijn inhoud?
Is de waarnemer en het waargenomene een?
Is er een verschil tussen de zogenaamde denker en het denken?

Volgens mij is er geen afzonderlijk zelf.
Maar kan het bewustzijn zich wel legen van zijn inhoud.

Wat denk jij?

aquarius

Re: Bewustzijn zijn inhoud...

Bericht door aquarius » 24 nov 2013, 10:19

Is bewustzijn zijn inhoud?
Nee ,het is een lege ruimte die zich vult van de dingen waar het bewust van wordt.
Zie het maar als een lege partje op een harde schijf.
Deze is onbeschreven.
Is de waarnemer en het waargenomene een?
Nee ,er kan geen sprake zijn van éénwording.
Als ik een boom zie ,voel ik mij niet als een boom.
Is er een verschil tussen de zogenaamde denker en het denken?
Ja ,men denkt niet allemaal het zelfde over een onderwerp.

Gast1

Re: Bewustzijn zijn inhoud...

Bericht door Gast1 » 24 nov 2013, 10:38

Wat denk jij?
Ik 'denk' het volgende ...
Is bewustzijn zijn inhoud?
Nee, ik zou niet weten waarvan. Een inhoud is begrensd, bewustzijn niet.
Is de waarnemer en het waargenomene een?
Ja, er is verbondenheid, herkenning en herinnering. Ik ben me er echter van bewust dat ik in mijn (dit) leven ook een individu ben. Zo ben ik in staat om mij 'even' los te maken van alles en te abstraheren, combineren en te deduceren waardoor ik kan gaan begrijpen. Ik ben de complete opsomming van alles ... Net als iedereen, maar niet iedereen is dat gewaar.
Is er een verschil tussen de zogenaamde denker en het denken?
Derhalve is er dus zeker een verschil ... Door mijn uniciteit (in denken cq. begrijpen).
Volgens mij is er geen afzonderlijk zelf.
Niet heus, maar zoals ik al schreef kan het tijdens dit leven wel. Ik kan even aan de rand van 'alles' gaan staan om het grote geheel te begrijpen. Al dat kan ik voor me houden en er over zwijgen. Ik heb er voor gekozen om het de wereld in te brengen en ben nog maar op erg kleine schaal bezig. Binnen mijn eigen waarnemingen echter, ben ik op heel grote schaal bezig :wink:
Maar kan het bewustzijn zich wel legen van zijn inhoud.
Nee.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Bewustzijn zijn inhoud...

Bericht door Susan » 24 nov 2013, 11:58

Als mens ben je bewustzijn, we maken deel uit van onze Ziel,het hogere zelf, het onstoffelijk lichaam wat in ons 'omhulsel' het stoffelijk lichaam 'woont' en zo ook bewustzijn.
We zijn verbonden met he AL-omvattende, met alles en iedereen, een alles omvattend bewustzijn.
Ons bewustzijn werkt als 'bemiddelaar' tussen de geest en hersenen.
De waarnemer en het waargenome zijn dus een, al zal ieder voor zich weer iets anders waarnemen. Ook is er tussen de denker en het denken voor mij geen verschil.Wél zal tussen verschillende mensen dat zo zijn, omdat ieder weer anders waarneemt, kijkt en voelt.
Want ons zelf dus wel parten kan spelen is, dat ons denken het zuiver waargenome kan 'vertroebelen' door allerlei eigen gedachtenop er op los te laten, waardoor we er andere invullingen aan kunnen geven die niet zuiver meer zijn. Al hoeft dat niet in alle gevallen altijd negatief te zijn.
Een afzonderlijke zelf is er niet, maar gezien de ervaring met BDE's, uittredingen enz, kan ik het wel bijna als zodanig voelen, dan lijkt het echt 'los' van alles te zijn.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Bewustzijn zijn inhoud...

Bericht door Tardis » 24 nov 2013, 12:15

Non2 schreef:Is bewustzijn zijn inhoud?
Is de waarnemer en het waargenomene een?
Is er een verschil tussen de zogenaamde denker en het denken?

Volgens mij is er geen afzonderlijk zelf.
Maar kan het bewustzijn zich wel legen van zijn inhoud.

Wat denk jij?
Er schieten allerlei gedachten voorbij als ik deze openingspost lees. Maar om een inhoudelijke reactie te kunnen geven heb ik meer informatie van je nodig. Speelt het geheugen een rol in wat jij met inhoud bedoelt?

En wat bedoel je precies met legen van zijn inhoud? Moet ik dat begrijpen als jouw ontkennende antwoord op de vraag?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Non2

Re: Bewustzijn zijn inhoud...

Bericht door Non2 » 25 nov 2013, 09:22

aquarius schreef:
Is de waarnemer en het waargenomene een?
Nee ,er kan geen sprake zijn van éénwording.
Als ik een boom zie ,voel ik mij niet als een boom.
Alles wat er met die boom gebeurt, gebeurt ook in jou. Als je vasthoudt aan het beeld van die boom zal je dat natuurlijk niet ervaren, lijkt mij. Aquarius ;)

Non2

Re: Bewustzijn zijn inhoud...

Bericht door Non2 » 25 nov 2013, 09:24

Gast1 schreef:
Is bewustzijn zijn inhoud?
Nee, ik zou niet weten waarvan. Een inhoud is begrensd, bewustzijn niet.
Je bent niets anders bewust dan de inhoud. Dat is dan tevens grenzeloos als beperkt.

Non2

Re: Bewustzijn zijn inhoud...

Bericht door Non2 » 25 nov 2013, 09:27

Susan schreef: Een afzonderlijke zelf is er niet, maar gezien de ervaring met BDE's, uittredingen enz, kan ik het wel bijna als zodanig voelen, dan lijkt het echt 'los' van alles te zijn.
Gaat hier een paradox in schuil?

Non2

Re: Bewustzijn zijn inhoud...

Bericht door Non2 » 25 nov 2013, 09:37

Tardis schreef: Speelt het geheugen een rol in wat jij met inhoud bedoelt?

En wat bedoel je precies met legen van zijn inhoud? Moet ik dat begrijpen als jouw ontkennende antwoord op de vraag?
Alles kan de inhoud zijn, dus ook het geheugen. Herinneringen en kennis kun je bewust zijn, lijkt mij.

Aan de ene kant lijkt er geen einde te komen aan je ervaring, voorbeeld: een bezoek aan de tandarts. Je kunt er helemaal vol van zijn, net of dat er nooit iets anders is geweest in leven. Even later lijkt dat hele bezoek nooit te hebben bestaan. Bewustzijn is zijn inhoud, hier als voorbeeld. Ook blijkt de inhoud te verdwijnen, zoals je niet 2x in dezelfde rivier kunt stappen.
Eigenlijk is dat 'legen' meer een verandering van inhoud... Toch kan het ook zo zijn dat er eenklaps niets meer ervaren wordt dan bewustzijn zelf. De zogenaamde 'lege spiegel'.

Gast1

Re: Bewustzijn zijn inhoud...

Bericht door Gast1 » 25 nov 2013, 09:41

Non2 schreef:
Gast1 schreef:
Is bewustzijn zijn inhoud?
Nee, ik zou niet weten waarvan. Een inhoud is begrensd, bewustzijn niet.
Je bent niets anders bewust dan de inhoud. Dat is dan tevens grenzeloos als beperkt.
Dan begrijp ik nu wat je bedoelt :wink:

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Bewustzijn zijn inhoud...

Bericht door Tardis » 25 nov 2013, 09:55

Non2 schreef:Alles kan de inhoud zijn, dus ook het geheugen. Herinneringen en kennis kun je bewust zijn, lijkt mij.
De reden dat ik die vraag stelde kwam bij me op omdat je daarna de vraag stelt of de waarnemer en het waargenomene één zijn. Waarnemingen die in het 'nu' plaatsvinden worden door de waarnemer ondergaan, herinneringen aan waarnemingen worden door de waarnemer opgeroepen en zijn in alle gevallen in meer of mindere mate veranderd. Zoals bekend zijn ooggetuigenverklaringen niet 100% betrouwbaar, zeker als er gevraagd wordt naar iets wat 50 jaar geleden heeft plaatsgevonden, mensen zijn geneigd om hun eigen waarheid te construeren en hebben dan toch het idee dat ze objectief zijn in wat ze lang geleden hebben waargenomen.
Non2 schreef:Is er een verschil tussen de zogenaamde denker en het denken?
Ja, in zoverre dat de denker een subject is, het denken is een proces dat uit het subject voortkomt.
Non2 schreef:Eigenlijk is dat 'legen' meer een verandering van inhoud...
Ja, dat omschrijf je mooi. Je kunt inderdaad niet twee keer in (objectief gezien) dezelfde rivier stappen.
Non2 schreef:Toch kan het ook zo zijn dat er eenklaps niets meer ervaren wordt dan bewustzijn zelf. De zogenaamde 'lege spiegel'.
Ja, ook daar ben ik het mee eens. We kunnen dus de conclusie trekken dat bewustzijn niet gelijk is aan zijn inhoud, want als er geen inhoud is blijft er nog steeds bewustzijn over.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Bewustzijn zijn inhoud...

Bericht door Susan » 25 nov 2013, 10:21

Non2 schreef:
Susan schreef: Een afzonderlijke zelf is er niet, maar gezien de ervaring met BDE's, uittredingen enz, kan ik het wel bijna als zodanig voelen, dan lijkt het echt 'los' van alles te zijn.
Gaat hier een paradox in schuil?
Nee, daarom zei ik ook: "Dan lijkt het echt 'los' van alles te zijn".
En het woord lijkt geeft dan al aan dat het niet werkelijk zo is. :smile:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Bewustzijn zijn inhoud...

Bericht door Gast1 » 25 nov 2013, 11:53

Tardis schreef oa:
We kunnen dus de conclusie trekken dat bewustzijn niet gelijk is aan zijn inhoud, want als er geen inhoud is blijft er nog steeds bewustzijn over.
Exactement! Daarom schreef ik ook:
Nee, ik zou niet weten waarvan. Een inhoud is begrensd, bewustzijn niet.

Non2

Re: Bewustzijn zijn inhoud...

Bericht door Non2 » 26 nov 2013, 15:27

Tardis schreef:
Non2 schreef:Is er een verschil tussen de zogenaamde denker en het denken?
Ja, in zoverre dat de denker een subject is, het denken is een proces dat uit het subject voortkomt.
Nee, ze hebben elkaar gemaakt. Zoals een stuk klei en de pot eruit een zijn. Klei wordt tot pot de pot wordt tot klei.

Non2 schreef:Toch kan het ook zo zijn dat er eenklaps niets meer ervaren wordt dan bewustzijn zelf. De zogenaamde 'lege spiegel'.
Tardis schreef: Ja, ook daar ben ik het mee eens. We kunnen dus de conclusie trekken dat bewustzijn niet gelijk is aan zijn inhoud, want als er geen inhoud is blijft er nog steeds bewustzijn over.
Er is altijd sprake van een inhoud, zelfs als de spiegel leeg is, is ie zichzelf tot inhoud, zogezegd.
Je blindstaren op bewustzijn zelf levert niets op.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Bewustzijn zijn inhoud...

Bericht door Tardis » 26 nov 2013, 16:47

Non2 schreef:Nee, ze hebben elkaar gemaakt. Zoals een stuk klei en de pot eruit een zijn. Klei wordt tot pot de pot wordt tot klei.
Dat zie ik toch echt anders, een pot wordt gebakken om een bruikbare pot te kunnen zijn, het is een onomkeerbaar proces: eenmaal gebakken wordt een pot geen klei meer.

Non2 schreef:Er is altijd sprake van een inhoud, zelfs als de spiegel leeg is, is ie zichzelf tot inhoud, zogezegd.
Ik heb 'inhoud' steeds beschouwd als wat in het Engels 'content' heet. De informatie die tot het bewustzijn komt is geen bepaling van ruimte die al of niet gevuld is. Als er geen inhoud (content) is, is de inhoud afwezig. Afwezige inhoud is nul, is niet aanwijsbaar, is niet te concretiseren en bestaat derhalve niet.
Je blindstaren op bewustzijn zelf levert niets op.
Dat klinkt nogal stellig. En het klinkt ook raadselachtig. Leg me maar eens uit wat je er mee bedoelt.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Non2

Re: Bewustzijn zijn inhoud...

Bericht door Non2 » 27 nov 2013, 16:51

Tardis schreef:
Non2 schreef:Nee, ze hebben elkaar gemaakt. Zoals een stuk klei en de pot eruit een zijn. Klei wordt tot pot de pot wordt tot klei.
Dat zie ik toch echt anders, een pot wordt gebakken om een bruikbare pot te kunnen zijn, het is een onomkeerbaar proces: eenmaal gebakken wordt een pot geen klei meer.
Of het voorbeeld van zandkastelen maken.  Het vormloze wordt tot vorm, de vorm wordt tot het vormloze.
Tardis schreef:
Non2 schreef:Er is altijd sprake van een inhoud, zelfs als de spiegel leeg is, is ie zichzelf tot inhoud, zogezegd.
Ik heb 'inhoud' steeds beschouwd als wat in het Engels 'content' heet. De informatie die tot het bewustzijn komt is geen bepaling van ruimte die al of niet gevuld is. Als er geen inhoud (content) is, is de inhoud afwezig. Afwezige inhoud is nul, is niet aanwijsbaar, is niet te concretiseren en bestaat derhalve niet.
Nou het gaat simpel hierom, Tardis: Je bent iets bewust. Dat wat je bewust bent (ook het zogenaamde onbewuste): gedachten, gevoelens en fysiek(e wereld) zijn tot inhoud.
Tardis schreef:
Je blindstaren op bewustzijn zelf levert niets op.
Dat klinkt nogal stellig. En het klinkt ook raadselachtig. Leg me maar eens uit wat je er mee bedoelt.
Sommige mensen begrijpen dat er zonder bewustzijn niets kan bestaan en gaan dan de hele dag mediteren op bewustzijn zelf. 'Alles manifesteert zich in bewustzijn.'

Gast1

Re: Bewustzijn zijn inhoud...

Bericht door Gast1 » 27 nov 2013, 17:12

Yes, allemaal heel goed te volgen. Ik kan niet iets ontdekken waar ik het niet mee eens ben ...

Plaats reactie