Mindfulness

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Mindfulness

Bericht door The Grey » 30 dec 2013, 18:02

Vandaag liepen me vriendin en ik een boekenwinkel in, omdat zij een nieuwe agenda nodig had.

Toen ze haar vrouwending aan het doen was ben ik even naar de boeken gaan kijken. Daar vond ik een boek over mindfulness. Het is heel interessant, zit nu in hoofdstuk 2.

Heeft iemand ervaring met mindfulness?

(de reden dat ik het boek heb gekocht is overigens dat ik via mijn school een cursus erin zou doen. Maar dat dit niet strookte met mijn lesrooster, helaas!)
-

Gast1

Re: Mindfulness

Bericht door Gast1 » 30 dec 2013, 19:25

Het woord an sich ken ik, maar de definitie?
Even kijk'n ...

Aandachtsgericht, oplettend, alert, bewustzijnsgericht ... :grin:
Mooi ...
Mindfulness of achtzaamheid is een uitdrukking die afkomstig is uit het angelsaksisch taalgebruik, waarvan de oorsprong in het boeddhisme ligt.
Het is een onderdeel van het zogenaamde achtvoudige pad (in Pali en Sanskriet: atthangika magga) en heet dan sati in Pali of als smṛti in Sanskriet. Het wordt al duizenden jaren toegepast door aanhangers van allerlei vormen van boeddhisme. Deze achtzaamheidstraining vipassana wordt beschouwd als specifiek Boeddhistisch en voert de beoefenaar tot de visie en kennis van het bestaan zoals dit werkelijk is.
In het Westen is het bekend geworden door het werk van onder anderen Thich Nhat Hanh, een Vietnamese monnik die verbannen is en nu in Frankrijk woont en daar onder andere les geeft. Talrijke Boeddhistische monniken uit Thailand en Myanmar hebben de Vipassana in zijn zuivere vorm onderwezen wat geleid heeft tot duizenden beoefenaars in de westerse wereld. Ook de Indiase leraar U Ba Khin heeft veel volgelingen in Europa en Amerika. Mindfulness wordt toegepast in, onder andere, MBSR en MBCT.
Mindfulness verwijst naar:
een vorm van meditatie waarin men zich op een niet-reactieve manier bewust is van de fysieke en geestelijke sensaties en situaties van het moment ("Een zachtmoedige relatie aangaan met wat er zich nu aanbiedt"): bewuste aandacht.
een levenshouding die zich kenmerkt door acceptatie van onvermijdelijke negatieve en positieve ervaringen: aanvaarding.
juiste indachtigheid of bewustzijn in de Boeddhistische leer.
Mon Dieu :shock: ... Wat staat hier allemaal in Godsnaam? ...
Even zoeken naar het 'achtvoudige pad' ...
Het Edele achtvoudige pad is het Boeddhistische pad naar verlichting. Het zet in acht onderdelen uit hoe de mens de onrust van geest en het lijden kan overwinnen. In de Dhammacakkappavattana Soetra wordt de eerste uitleg van het Achtvoudige Pad beschreven.
Mon Dieu ... dat woord Damrakkerkappaikvatja of zo ... :shock: :shock: :shock:
Een woordje vind ik wel meteen begrijpelijk ... 'verlichting' ...
De definities heb ik van Wikipedia en hier een link dus: http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Achtvoudige_Pad
Het duizelt mij als ik dit allemaal ga lezen.

Mindfulness of achtzaamheid ... zou dat iets met het 'achtvoudige pad'te maken hebben?

Ik vind het allemaal nogal complex, maar ik denk dat ik er veel van weet.
Niet omdat ik er over gelezen heb, maar omdat het 'in mij ontwaakt is' ... Geloof het of niet.
Pas dit jaar werd mij een en ander op dit gebied duidelijk en jawel, ik had er ook eerder kleine stukjes over gelezen.

Mindfulness is voor mij bewustwording, en daar heb je al die termen en lastige dingen niet voor nodig.
Het is een vorm van intens (objectief) besef wat en wie je bent en waar je je bevindt, hoe je je gedraagt en waarom je je gedraagt zoals je je gedraagt.
Mindfulness is observeren en absorberen, ademen en leven. Waarnemen met volle overgave zonder te denken in goed en slecht, mooi of lelijk ...
Mindfulness is de alomvattende kracht voelen ...
Mindfulness is 'je openen' ...

Misschien toch lastiger dan geschreven ...

Ik vind het heerlijk bevrijdend ...

Wijsheid The Grey. Bijzonder om dit pad in te gaan als 'engineer' zijnde ... :wink: ;P!

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mindfulness

Bericht door univers » 30 dec 2013, 21:42

;P!

Nou weet ik wat ik me leven lang gedaan hebt :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Mindfulness

Bericht door The Grey » 30 dec 2013, 22:32

Dankjewel Gast1!
Wat ik tot zover heb gelezen is mindfulness een manier om je mentale kracht te trainen, waarmee je je dan weer op 1 van je bewustwoording niveau's kan focussen (beetje vaag geformuleerd).

Dit is een stukje uit het boek:
Mindfulness? Het leek me een onbereikbare droom. Het weinige wat ik ervan begreep, was dat het woord sloeg op de mogelijkheid je aandacht te focussen - eigenlijk komt het neer op het stil krijgen van je psychisch gekwetter - met als resultaat (in theorie tenminste) een meer evenwichtige, rustige en comassievolle manier van leven
En een stukje verder wordt dit verteld:
Je kunt mindfulness op veel manieren omschrijven. Mijn eigen passende, eenvoudige en - heel belangrijk 0 gebruiksvriedelijke definitie zou kunnen zijn: 'De toestand van de psyche waarin we kunnen kiezen om ons onmiddelijk volledig bewust te zijn op vele verschillende niveaus - lichamelijk, psychisch of filosofisch - of om ons bewustzijn doelgericht te focussen op een van deze vele verschillende niveaus.
Nu ben ik net begonnen in het boek, maar dit lijkt me wel een redelijk goeie beschrijving!
-

Gast1

Re: Mindfulness

Bericht door Gast1 » 31 dec 2013, 06:01

Graag gedaan. Veel plezier en wijsheid met lezen. :wink:

tofu_kronos

Re: Mindfulness

Bericht door tofu_kronos » 04 jan 2014, 10:59

Wou ggz mij ook laten doen een mindfullness training, ben er nooit aan begonnen. Met mijn adhd heb ik geen concentratie of tijd om deze training te doen.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Mindfulness

Bericht door The Grey » 04 jan 2014, 13:44

tofu_kronos schreef:Wou ggz mij ook laten doen een mindfullness training, ben er nooit aan begonnen. Met mijn adhd heb ik geen concentratie of tijd om deze training te doen.
Het boek wat ik heb focust zich juist op mensen die weing concentratie hebben en bijna niet stil kunnen zitten...
Misschien is het het toch waard!
-

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mindfulness

Bericht door taigitu » 05 jan 2014, 12:48

Mindfulness ook goed voor het lichaam
Door Ronald op 2 januari 2014 in Lijf en leden

Er komt steeds meer bewijs dat mindfulness meditatie ook een gunstig effect heeft op het lichaam en fysieke gezondheid. Wetenschappers onderzoeken hoe met meditatie dat effect bereikt kan worden. Een nieuwe studie door onderzoekers in Wisconsin (USA), Spanje en Frankrijk meldt het eerste bewijs van specifieke moleculaire veranderingen in het lichaam, na een periode van mindfulness meditatie.

Onderzocht werd welke fysieke effecten er merkbaar waren na een dag van intensieve mindfulness door een groep ervaren mediteerders, in vergelijking met een groep van ongetrainde mensen die zich met rustige niet-meditatieve activiteiten bezighielden. Na acht uur van mindfulness lieten de mediteerders een scala zien van genetische en moleculaire verschillen, met inbegrip van gewijzigde niveaus van gen-regulering systemen en verlagingen van pro-inflammatoire genen, die leiden tot een sneller fysiek herstel in een stressvolle situatie.

Op mindfulness gebaseerde trainingen hebben in eerdere onderzoeken ook al gunstige effecten op inflammatoire aandoeningen aangetoond. En worden door de American Heart Association onderschreven als een preventieve interventie. De nieuwe resultaten verstrekken een mogelijk biologische mechanisme voor therapeutische effecten. De resultaten tonen een regulerend effect aan op genen die verantwoordelijk zijn voor ontstekingen. Eerder was al aangetoond dat mindfulness ook gunstig uitpakt in situaties waarin mentale stress ontstaat, zoals bij het geïmproviseerd spreken in het openbaar en het maken van berekeningen in een situatie met publiek en camera.

De onderzoekers zeggen dat het verrassend is dat er vooraf geen verschil was in de (geteste) genen tussen de twee groepen deelnemers aan het begin van de studie. De waargenomen effecten werden alleen gezien bij de mediteerders. Kalmte van de geest heeft volgens de onderzoekers een gunstig effect op het lichaam. Zij gaan door met hun studie om mogelijk op termijn tot behandelmethodes te komen van chronische inflammatoire aandoeningen.

Bron: Boeddhistisch Dagblad, die dit bericht op zijn beurt van tijdschrift Psychoneuroendocrinology heeft
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie