Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door entropy » 20 jan 2014, 21:38

Ik bedacht me: Als de microtubili in de hersenen zich ontwikkelen tijdens de groei van het brein, en het brein zich vormt naar de ervaringen die je opdoet, en de microtubili het brein laten communiceren met het collectieve bewustzijn, vormt het collectieve bewustzijn dan niet mede het brein tijdens de groei van het brein? Als het ware de 'bedoeling van God' die in de hersenen geplant wordt, waardoor je later in je leven een bepaalde lotsbestemming hebt gekregen die vastgelegd is in de microtubili die bepalen op welke manier en wat je brein ontvangt van het collectieve bewustzijn gedurende je leven...

Of spreek ik nu wartaal? :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door univers » 20 jan 2014, 21:48

Denk enkel niet in het collectieve.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Gast1 » 21 jan 2014, 08:18

univers schreef:Denk enkel niet in het collectieve.
;P!

Gast1

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Gast1 » 21 jan 2014, 08:29

Soraya MV schreef:
Ik heb jouw bericht van 15:01 uur gelezen met een glimlach ;P!

Het is heel herkenbaar wat ik hier lees en eigenlijk heb ik geen theorie of zoiets.
Je schrijft dat je heel graag wilt zweven ...
Misschien is dat wel iets wat je kunt proberen om 'los te laten' ...
Waarom zou je graag willen zweven, wetende wat je daar mee bedoelt.
Als je het vaste denkpatroon loslaat en als je je opent voor al dat wat er is, van wat je diep van binnen voelt...
Dán gaat er een wereld open.
Dan hoeft er ook niets bewezen te worden omdat je het 'weet' ...
De Paragnost zegt dat dus ook: ik moet nu "emotionele blokkades" op heffen.
De paragnost zei dat het beter was om niks meer op te zoeken .....
Ik liet het los. Alles.
Ik ging helemaal open staan en de dingen die me altijd al toegevallen waren en mij nooit opgevallen zijn, ging ik op een rijtje zetten.
Dat hele proces ging gewoon door met dat verschil, dat het me nu wel op viel.
De dagelijkse boodschappen die ik van alles en iedereen ontvang, zijn overweldigend.
Zelfs van degenen die schijnbaar boos op mij zijn.
Ook zij hebben gelijk.

Het is onmogelijk nog beledigd te worden en het is ook onmogelijk geworden om nog gekwetst te worden.
Door alles los te laten en het in een ander perspectief te zien.

O jawel hoor, ook ik heb zo-nu-en-dan last van mijn geconditioneerde gedachten.
Het is ook heel moeilijk om je daar na ongeveer 40 jaar los van te maken.
Maar elke keer weer krijg ik een bevestiging van mijn 'gevoel' en van mijn weten.
Dat lijkt me zo mooi om te ervaren! Ik heb het een paar keer gehad en toen voelde dat heel erg goed, maar na een paar dagen is het weer weg, het lukt me niet goed dit vol te houden.....

Ik ben op dit moment je website aan het bekijken, het zijn echt hele mooie ervaringen en ontdekkingen! Ik heb altijd al een keer naar Rome gewild en na het lezen van jouw website wil ik er helemaal naartoe.
:grin:
Veel van de dingen die je in "flow" beschrijft zijn allemaal erg herkenbaar! Vooral ook wat je schrijft over je kinderjaren!
Hoi Soraya. Ik heb een beetje geknipt in jouw stuk, zoals je ziet. De paragnost heeft gelijk ... Ik heb dat nooit te horen gekregen en liet alles (in stapjes) als vanzelf los. Leuk om te lezen dat je mijn site aan het lezen bent. 2007 was het jaar van de ommekeer voor mij, terwijl dat proces al jaren daarvoor aan de gang was. Tardis heeft jou een goeie tip gegeven. We hebben er hier al veel over geschreven.

Heerlijk om die ontwikkeling bij jou te zien. ;P!

Gast1

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Gast1 » 21 jan 2014, 08:37

entropy schreef:Ik bedacht me: Als de microtubili in de hersenen zich ontwikkelen tijdens de groei van het brein, en het brein zich vormt naar de ervaringen die je opdoet, en de microtubili het brein laten communiceren met het collectieve bewustzijn, vormt het collectieve bewustzijn dan niet mede het brein tijdens de groei van het brein? Als het ware de 'bedoeling van God' die in de hersenen geplant wordt, waardoor je later in je leven een bepaalde lotsbestemming hebt gekregen die vastgelegd is in de microtubili die bepalen op welke manier en wat je brein ontvangt van het collectieve bewustzijn gedurende je leven...

Of spreek ik nu wartaal? :mrgreen:
Voor mij wel een beetje, maar dat komt omdat ik mij er niet goed in verdiep heb. :wink:
Je kunt het proberen allemaal wetenschappelijk te beredeneren. maar je kunt het ook begrijpen door dat beredeneren weg te laten. Net wat Univers schrijft: "Denk enkel niet in het collectieve".
Dat begrijpen is een proces door de geconditioneerde gedachtegang weg te laten ...
Open je van binnen en laat dat toe wat je toe laat.

Dat is een stadium wat ontstaat als je het 'willen' er op hebt zitten ...

Dat lijkt pas wartaal, maar is het niet ...

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door entropy » 21 jan 2014, 11:18

univers schreef:Denk enkel niet in het collectieve.
Dat snap ik niet? [think]

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door entropy » 21 jan 2014, 11:20

Gast1 schreef:Open je van binnen en laat dat toe wat je toe laat.
Dat snap ik nog, maar voor de rest moet ik geloof ik nog even doorlezen?

Gast1

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Gast1 » 21 jan 2014, 12:46

entropy schreef:
Gast1 schreef:Open je van binnen en laat dat toe wat je toe laat.
Dat snap ik nog, maar voor de rest moet ik geloof ik nog even doorlezen?
Schroom niet om vragen aan mij te stellen :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door univers » 21 jan 2014, 13:11

entropy schreef:
univers schreef:Denk enkel niet in het collectieve.
Dat snap ik niet? [think]
Lees Gast1.
Gast1 schreef:
Open je van binnen en laat dat toe wat je toe laat.
Je focus te veel op andere, luister meer naar je eigen IK.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Gast1 » 21 jan 2014, 14:02

Precies dát bedoelde ik :wink:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Vitharr » 21 jan 2014, 17:24

Soraya MV schreef:
Vitharr schreef:Het laat zich allemaal leuk lezen Soraya. Maar ik vroeg me af of je ooit wel eens hebt durven twijfelen aan datgene wat je meent te weten? :wink:
Dat is nou net het probleem: ik twijfel dus in mijn hoofd zon beetje overal aan.
Door mijn sterk atheïstische opvoeding, was er ook helemaal geen ruimte voor "zweverij"
"In de wetenschap is geen ruimte voor God of iets na de dood" zeiden ze altijd.
Dat is ten eerste niet waar, en ten tweede kan dat niet met zekerheid gesteld worden, waardoor het ook een vorm van (on)geloof wordt. :wink:

De wetenschap sluit beide zaken helemaal niet uit hoor. Wetenschap erkent het niet, maar dat is totaal iets anders. :wink:
Soraya schreef:Stelde je vragen bij de evolutieleer dan was je dom en snapte je er allemaal niks van.
Als je zo'n argument naar je hoofd geslingerd kreeg, dan stelde je waarschijnlijk de juiste vragen. :grin:
Soraya schreef:Er is geen God dat is de waarheid en niet anders. Dat is me altijd bijgebracht.
Ik ben vertrokken met het idee dat de man met de baard, en dus God, niet bestaat. Maar na lang nadenken heb ik dat bijgesteld. Voor mij bestaat de man met de baard nog steeds niet, maar dat is niet wat de term "God" voor mij betekent. "God" is voor mij een proces, ik noem het ook wel 'in wording'. Die God heeft geen regels, en kent geen goed of kwaad, het 'is'. Nog verder brabbelend is diezelfde God Schepper, Schepping en Schepsel in 1. En wij maken daar allen deel van uit.

Het verzet tegen het begrip 'God' vloeit in mijn beleving dan ook vooral voort uit een weerstand tegen een foutieve verklaring van wat 'God' is. Zo sluit wetenschap 'mijn' God helemaal niet uit, maar onderzoekt en beschrijft hem zelfs. Alleen beseffen ze nog niet dat ze naar stukjes kijken. :mrgreen:
Soraya schreef:In het volgende artikel is het net of ik mijn vader hoor praten.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... nzin.dhtml

Om maar even een indruk te geven.
Hierdoor trek ik alles wat ik denk/voel/ervaar juist de hele tijd in twijfel.
Dat is nergens voor nodig, en zeker niet als je in zo'n artikel dit nog ziet staan:
Religieuze of andere spirituele overtuigingen hebben nog nooit iets wezenlijks bijgedragen aan een beter begrip van mens en wereld. Dat is voorbehouden aan de wetenschap.
Dat is klinkklare onzin. :wink:
Soraya schreef:
Vitharr schreef:Als ik het pad van je redenatie bekijk, dan lijk je te denken dat je een 'solide' vertrekpunt hebt. Maar is dat wel zo? :grin:
Geen idee, wat is volgens jou dan mijn solide vertrekpunt, want die zie ik niet eigenlijk :oops:
Kan best hoor dat ik een beetje dogmatisch overkom, maar dat is eigenlijk niet mijn utgangspunt.
Dat zeg ik lekker niet. :mrgreen: Ik heb het idee dat ik je out-of-the-box ideeën aan geconditioneerde ideeën zie knopen. Dat is geen kritiek maar tussen de regels door lijkt het of je steeds je voet terug trekt omdat je bang bent dat je uit gaat glijden op ijs. :wink: Je hoeft geen gebaand pad te volgen om je ideeën vorm te kunnen geven. Zoiets bedoelde ik. :wink:
Soraya schreef:
Vitharr schreef:Wetenschappers en 'zwevers' (dat laatste woord gebruik ik overigens zelf liever niet in deze context) denken regelmatig dat ze het oneens zijn, maar in de basis begrijpen ze elkaar vaak niet. En dat leidt tot misverstanden.
Mee eens, nou ja ik krijg altijd zon indruk van het is of/of: of je houd de evolutieleer aan, met alle toevalligheden inbegrepen: of je gelooft het scheppingsverhaal van de Bijbel, om maar een voorbeeld te noemen. Of wetenschap of Religie, iets ertussen leek tot voor kort in mijn ogen niet te bestaan.
Nu merk ik hier gelukkig dat er wel degelijk heel veel tussenwegen kunnen bestaan. :grin:
En dat bedoel ik inderdaad ook. :wink: Ik zet zelf heel graag mijn denkbeelden tegenover die van een ander, want daar kan ik van leren. Maar dat is niet altijd eenvoudig omdat de discussie lijkt te gaan over een gebrek aan respect voor andermans visie. Maar als ik de mijne fanatiek aan het verdedigen ben bedoel ik daar niet mee dat een ander mijn denkbeeld over moet nemen. Daar heb ik zelfs een broertje dood aan. Iedereen moet zijn eigen denkbeeld vormen vind ik. (en dat durf ik dan weer wel op te dringen. :mrgreen: )

Maar ik heb iets meer dan een jaar geleden een hele leuke en leerzame discussie gehad met iemand die een puur rationele geest had. Uiteindelijk ontdekte ik eindelijk waarom onze denkbeelden zo konden botsen. De rationele persoon uitte enkel stelligheden, ik uitte echter waarschijnlijkheden. En dat hadden we dus beiden niet door. Voor zo'n rationeel persoon is het inderdaad 'God bestaat niet, de evolutieleer is waarheid, punt, klaar.'. Voor mij is het echter al onmogelijk om het bestaan van andere entiteiten te verwerpen. Ik acht dat dan niet aannemelijk, maar hou altijd de slag om de arm en zeg 'zou kunnen'. Zo vind ik het zelf bijvoorbeeld niet aannemelijk dat we bezocht zijn door aliens, maar ook hier geldt weer 'zou kunnen'.

Gedurende mijn leven verandert die waarschijnlijkheid continu. En in mijn geval dan ook alles wat daar mee samenhangt. Maar ook ik ben dan 'in wording', net als jij. :wink:

Sorry voor het gebrabbel. Ik heb het momenteel druk en krijg mijn focus niet afdoende op het forum. En daar baal ik wat van. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Tardis » 21 jan 2014, 17:39

Vitharr schreef:Het verzet tegen het begrip 'God' vloeit in mijn beleving dan ook vooral voort uit een weerstand tegen een foutieve verklaring van wat 'God' is. Zo sluit wetenschap 'mijn' God helemaal niet uit, maar onderzoekt en beschrijft hem zelfs. Alleen beseffen ze nog niet dat ze naar stukjes kijken. :mrgreen:
Deze is om in te lijsten. ;P! ;P! (two thumbs up)
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Gast1 » 21 jan 2014, 19:46

Ik lees 'm graag, die brabbeldas van ons. Ook van mij two tumbs up, voor alles wat hij schreef. ;P! ;P!

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Susan » 21 jan 2014, 19:54

Ja! [clap] zet ik de mijne ook bij ;P! ;P! ;P! ;P!
Laatst gewijzigd door Susan op 21 jan 2014, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Gast1 » 21 jan 2014, 19:59

I see only one tumb ... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Susan » 21 jan 2014, 20:37

Gast1 schreef:I see only one tumb ... :mrgreen:
Ik viel hier weg van het forum al stond ik nog 'ingelogd' leek het.
Maar je hebt gelijk hoor, heb maar eventjes tijd nu en het er een beetje gehaast neer gezet,
'k heb het al verbeterd [jaja] :mrgreen:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Gast1 » 21 jan 2014, 20:43

Hey ...

Da zijn er vier ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door univers » 21 jan 2014, 21:14

Hoera! Jij kan tellen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Soraya MV

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Soraya MV » 21 jan 2014, 22:30

Heel erg bedankt voor alle mooie reacties, heb vandaag (al is het misschien maar een klein beetje) kunnen "loslaten."
Super veel Thanx allemaal.

:knuffie:

Ik heb met veel interesse het topic over bewustzijn gelezen, waarin ik ook een mooi stuk las over Observeren, beoordelen en veroordelen. Dat vond ik echt heel mooi, en heb het al geprobeerd, maar vind het nog best lastig, omdat ik altijd overal een mening over heb, maar oefening baart kunst, wordt er altijd gezegd. :wink:

Van mij ook een Dikke Thumbs up voor je tekst Vitharr, ;P! ;P! ;P! ;P!
Ik sluit me volledig aan bij de rest. Echt om in te lijsten.
Dat is echte wetenschap! Mooi gezegd!

Wat heb jij een mensenkennis!(nog meer mensen hier trouwens) echt geweldig!
Vooral dit stukje:
Dat zeg ik lekker niet. :mrgreen: Ik heb het idee dat ik je out-of-the-box ideeën aan geconditioneerde ideeën zie knopen. Dat is geen kritiek maar tussen de regels door lijkt het of je steeds je voet terug trekt omdat je bang bent dat je uit gaat glijden op ijs. :wink: Je hoeft geen gebaand pad te volgen om je ideeën vorm te kunnen geven. Zoiets bedoelde ik. :wink:
Wauw, hier heb je precies de spijker op zijn kop!
Ik heb een tijdje terug een tekening moeten maken van hoe ik mezelf zag in de wereld: Toen had ik mezelf in een doos getekend met daar omheen mensen met geschut die mij zouden afschieten zodra ik ook maar een stap buiten deze doos zou zetten! Goed dat je me er op wijst dat ik dat dus nog steeds doe. Ook goed dat je dat zo tussen de regels door leest, want dat is dus precies zoals het is.
:loveU:

mooie vorm van zelfreflectie, om het andere topic erbij te halen. :wink:

Vandaag bij de paragnost ook gesproken over veroordelen en beoordelen en een spel gespeeld over emoties, waarbij ook weer diepgewortelde zaken naar boven zijn gekomen. Toen ik naar huis reed, speelde mijn iphone het volgende nummer af:


Het laatste gedeelte van de tekst drong nu echt tot me door en de tranen sprongen in mijn ogen, en ik moest gewoon huilen, niet van verdriet meer van een soort van opluchting/bevrijding (heb ik al eerder gehad, maar nu was het heftiger.)

Wel wil ik nog even excuseren dat ik nog niet in ben gegaan op het theoretische onderdeel, maar daar kom ik later op terug. Ben er misschien niet helemaal aan toe op dit moment. :oops:

Gast1

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Gast1 » 22 jan 2014, 07:23

Goed bezig Soraya ;P! ;P!

Plaats reactie