Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Soraya MV

Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Soraya MV » 19 jan 2014, 17:01

Ooit heb ik een keer een idee'tje bedacht (zonder er verder maar iets over gelezen te hebben.) dat levende wezens, ik zal in dit geval even spreken over een mens, hersenen hebben die slechts ontvangers zijn die de informatie vertalen naar het menselijk lichaam.
Deze informatie zouden ontvangen worden van buitenaf.

Niet vlak daarna las ik een artikel over de kwantumveldtheorie. Dat zou het nog wel eens kunnen zijn dacht ik: De hersenen ontvangen ruimte/tijd gegevens vanuit, laten we het maar even "het veld" noemen, en vanuit deze gegevens baseren wij ons bestaan.

Later toen ik wat zag op tv over "geestesziekten" bedacht ik me dat dat misschien wel eens verband zou kunnen houden met het ontvangen van "verkeerde ruim/tijd gegevens"
Volslagen belachelijk natuurlijk!
Of toch niet?
Op de een of andere manier krijg ik na dat ik zelf iets heb bedacht informatie die deze theorieën bevestigen.
en dat er ook meer mensen zijn die er zo over denken.
Naast het rechtlijnige een-kant-opsturende onderwijs en wetenschap.
Een openbaring! misschien ben ik dan toch niet gek.
Ik weet dat ik moet oppassen met wat ik zeg over "geestesziekten"dus ga verder niet in op de dingen die ik daarover heb bedacht.

Ik had mijn theorietjes een beetje naast me neer gelegd, maar gisteren tijdens een wandeling door het dorp waar ik woon stak er weer iets de kop op.
Ik liep langs de supermarkt en dacht: "hier is de supermarkt. hoe weet ik dat hier de supermarkt is? zie ik deze supermarkt zoals de anderen deze zien"
Kortom ik zat mezelf de hele dag weer te bestoken met vragen, geeft niks dat vind ik leuk.
Ineens bekroop mij een gevoel dat de informatie van waar de supermarkt zich bevond van buitenaf kwam.

De hele dag ben ik aan het nadenken geweest, bij alles wat ik deed. wat zijn de kleuren? ik vroeg aan mijn vriend of hij de kleur blauw kon omschrijven
"Deze is donker" zei hij. Ja oke maar dit is afgesproken
wat is donker "het tegeovergestelde van licht" is ook afgesproken. het geeft mij geen enkel beeld van hoe hij die kleuren nou eigenlijk ziet. Dit is oud nieuws natuurlijk en hier word al jaren lang over gepraat.

Toevallig ( [think] ) kwam er op dat moment op Discovery Channel een documantaire over dat het heelal slechts een hologram zou zijn.
Deze documentaire sloot aardig aan op mijn eerdere theorie. (ik zal de links onder de post doorgeven)

Toen ik s'avonds op grenswetenschap keek kwam ik een link tegen naar het volgende artikel:

Kwantummechanische processen in het brein: Bron van bewustzijn?
(http://www.elsevier.com/about/press-rel ... paign=Feed%)

Hierin wordt verteld dat het bewustzijn zich bevind in de microtubuli binnen ons brein en dat het brein met betrekking tot het aansturen van het lichaam wel slechts een "computer" is, maar dat het bewustzijn van een heel ander niveau is.

Daarna vond ik dit artikel:
http://www.soulsofdistortion.nl/dutch/S ... pter3.html

en tot slot nog een interview met Stuart Hamerhoff die deze theorie ontwikkeld heeft. (zie onder)

Deze theorie is al wat ouder (niet heel veel, maar toch)
Wat ik apart vind is dat ik op de een of andere manier pas toegang tot deze informatie krijg nadat ik zelf eerst iets heb bedacht.
Net als (om maar even een voorbeeldje te noemen) na het schrijven van het stukje over de alternatieve nieuwssites ineens op 2 wel objectieve alternatieve nieuwssites stuitte.

het lijkt wel alsof wanneer mijn theorie voor mijn gevoel klopt, ik hier bevestiging over aangereikt krijg op een presenteerblaadje.
Als je iets zoekt kun je het niet vinden en als je het niet zoekt ligt het voor je neus.

Wellicht hebben velen dit al ervaren en beschreven maar kon ik het niet zien of bevatten.

Hieronder volgen de aflevering van "Nova"van discovery Channel en het interview met Stuart Hamerhoff.



[youtube-2]http://www.youtube.com/watch?v=YpUVot-4 ... 8QnjQJGyQM[/youtube-2]

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door entropy » 19 jan 2014, 21:03

Ook Roger Penrose, theoretisch natuurkundige, is met het onderwerp bezig en heeft er twee boeken over geschreven: "De nieuwe geest van de keizer" en "Shadows of the mind", die ik vooralsnog ongelezen in de boekenkast en op de ereader heb staan :mrgreen: . In samenwerking met anastesioloog Stuart Hameroff heeft hij een lijst van ruim twintig mogelijke experimenten over de theorie die hij heeft over kwantumeffecten, het bewustzijn en telepathie (de microtubili) opgesteld, waarvan er al ongeveer vijftien gefalsifieerd zijn. Het ziet er dus in mijn ogen naar uit dat het brein geen 'communicatie via kwantumeffecten' faciliteert. Ik ben ook geïnteresseerd geweest in het onderwerp, maar kijk goed uit dat je het kaf van het koren blijft scheiden, is mijn advies! :)

Soraya MV

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Soraya MV » 19 jan 2014, 22:32

entropy schreef:Ook Roger Penrose, theoretisch natuurkundige, is met het onderwerp bezig en heeft er twee boeken over geschreven: "De nieuwe geest van de keizer" en "Shadows of the mind", die ik vooralsnog ongelezen in de boekenkast en op de ereader heb staan :mrgreen: . In samenwerking met anastesioloog Stuart Hameroff heeft hij een lijst van ruim twintig mogelijke experimenten over de theorie die hij heeft over kwantumeffecten, het bewustzijn en telepathie (de microtubili) opgesteld, waarvan er al ongeveer vijftien gefalsifieerd zijn. Het ziet er dus in mijn ogen naar uit dat het brein geen 'communicatie via kwantumeffecten' faciliteert. Ik ben ook geïnteresseerd geweest in het onderwerp, maar kijk goed uit dat je het kaf van het koren blijft scheiden, is mijn advies! :)
Dat zal ik ook zeker proberen te doen. In het interview spreek Hamerhoff inderdaad ook over deze boeken. Nu word ik er wel heel nieuwsgierig naar. In het interview spreekt hij ook over de falsificaties (ongeveer bij 30 min) en zegt dat het niet klopt en dat hij deze punt vor punt wil toelichten, maar doet dit helaas niet,maar verwijst ergens naar, maar dat kan ik niet vinden...erg jammer.

Het artikel in de link verwijst naar een onderzoek van kort geleden waarin er dus bewijs zou zijn gevonden de artikelen dateren van 3 dagen terug dus het is nog best vers. Daarom wil ik de theorie nog eigenlijk niet zo snel verwerpen.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door entropy » 19 jan 2014, 23:00

Sorry :oops: , ik had het artikel nog niet gelezen.

Ik moet zeggen dat ik zelf ook bezig ben geweest met theorievorming van 'mijn eigen makelij'. De reden hiervoor was dat ik telepathie ervaar. Zie ook hier en hier.

Het artikel over wetenschap en bewustzijn lijkt me mega-interessant en ik ben voornemens het snel te lezen! Bedankt voor de artikelen! :D

UPDATE: Gelezen en leuk, maar niet erg wetenschappelijk, vooral de formulering en de conclusie. Dat is meestal het nadeel van deze 'zweef-wetenschap'...

Gast1

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Gast1 » 20 jan 2014, 08:16

Soraya MV schreef:Toevallig ( [think] ) kwam er op dat moment op Discovery Channel een documentaire over dat het heelal slechts een hologram zou zijn.
Excuses, ik heb er geen effort in gestoken. Toch wil ik even reageren op deze geciteerde zin met de nadruk op het woordje toeval. Ik ben de tel allang kwijtgeraakt in het aantal 'toevalligheden' die ik heb mee gemaakt en geloof er al heel lang niet meer in. Wanneer je ergens sterk mee bezig bent, vallen je bepaalde zaken toe. Ik schrijf dit uit ervaring. De laatste week zijn mij zoveel zaken toe gevallen, dat het amper te geloven is. Wanneer je je hier helemaal voor open stelt, gebeurd dat nog veel meer en sterker. Tal van boodschappen komen je als vanzelf aangevlogen. De ongelovigen noemen het toeval en degene die beweren dat dit niet zo is, worden 'zwevers' genoemd.

Was getekend, Gast1 de zwever :mrgreen:


Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door univers » 20 jan 2014, 08:58

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Gast1 » 20 jan 2014, 09:19

Dank je voor deze glimlach die je mij bezorgd hebt ;P! ;P!

Soraya MV

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Soraya MV » 20 jan 2014, 14:01

Aaah wat een ontzettend lief plaatje Univers! :loveU:
Excuses, ik heb er geen effort in gestoken. Toch wil ik even reageren op deze geciteerde zin met de nadruk op het woordje toeval. Ik ben de tel allang kwijtgeraakt in het aantal 'toevalligheden' die ik heb mee gemaakt en geloof er al heel lang niet meer in. Wanneer je ergens sterk mee bezig bent, vallen je bepaalde zaken toe. Ik schrijf dit uit ervaring. De laatste week zijn mij zoveel zaken toe gevallen, dat het amper te geloven is. Wanneer je je hier helemaal voor open stelt, gebeurd dat nog veel meer en sterker. Tal van boodschappen komen je als vanzelf aangevlogen. De ongelovigen noemen het toeval en degene die beweren dat dit niet zo is, worden 'zwevers' genoemd.

Was getekend, Gast1 de zwever :mrgreen:
Het probleem is denk ik dat ik een beetje tussen het zweven in zit.
Aan de ene kant wil ik heel graag "zweven" en aan de andere kant is er iets wat mij terug op de grond duwt.

Ik was er van overtuigd dat ik helemaal los zou zijn nu ik het bewustzijn had gevonden en afscheid had genomen van de "oude ik" nu komt ie toch weer een beetje terug.
Ik zie het als een worsteling tussen mijn bewustzijn en mijn persoonlijkheid, die in mijn theorie verbonden is aan het fysieke lichaam.

Nu heb ik weer naar wetenschappelijke bewijzen lopen zoeken. Ik heb gekeken naar colleges op "de Universiteit van Nederland" en daar word je duidelijk 1 richting opgestuurd. Het leven is doelloos er is geen hogere macht als je dood bent ben je dood en het stelt allemaal niks voor. Als ik me aan deze gedachte alleen al zou moeten overgeven begin ik onderhand al te huilen.

De teleurstelling zit vooral in het feit dat de wetenschap en de "zwevers" zo lijnrecht tegenover elkaar staan, en dan vooral de "wetenschap" tegenover de "zwevers.
Daarom zoek ik zo veel naar verbindende factoren die ik dacht hierin gevonden te hebben en eigenlijk nog steeds wel denk. :wink:
Mijn bewustzijn weet "het is zo, er is meer." mijn persoonlijkheid zegt: 'ho wacht eens even: eerst wetenschappelijk bewijs.'
Ik moet zeggen dat ik zelf ook bezig ben geweest met theorievorming van 'mijn eigen makelij'. De reden hiervoor was dat ik telepathie ervaar. Zie ook hier en hier.

Het artikel over wetenschap en bewustzijn lijkt me mega-interessant en ik ben voornemens het snel te lezen! Bedankt voor de artikelen! :D

UPDATE: Gelezen en leuk, maar niet erg wetenschappelijk, vooral de formulering en de conclusie. Dat is meestal het nadeel van deze 'zweef-wetenschap'...
Dat is inderdaad een nadeel, sommige dingen zijn zo moeilijk te bewijzen, maar andere kant, is gevoel dan ook geen bewijs. Laatst vroeg iemand me weer met wetenschappelijke bewijzen te komen voor het bestaan van een hogere macht of meerdere universums, toen zei ik "Bewijs dan maar eens dat liefde bestaat."
De argumenten die ik terug kreeg kon ik dan weer weerleggen, en de discussie was ten einde.

Ik heb je theorieën met veel plezier gelezen, echter moet ik het nog een paar keer overlezen en het even laten bezinken, dan kom ik er graag op terug, anders ben ik bang dat ik misschien verkeerde conclusies trek. (daar is het weer: Angst :-| )

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door entropy » 20 jan 2014, 14:10

Ik vind helemaal niet dat alles doods en zinloos wordt als je het wetenschappelijk onderzoekt, integendeel! Ik vind het hoekje waarin 'zwevers' de wetenschappers stoppen dan ook onterecht. Wetenschap is de werkelijkheid onderzoeken. Is 'zweven' daar het tegendeel van? Wil je niks met de werkelijkheid te maken hebben? Dan lees je toch gewoon Tolkien. Wetenschap tracht de werkelijke wonderen van het bestaan te ontdekken. Is dat niet 'mooi'? Vind ik wel! ;) Iedereen mag geloven wat 'ie wil. Wil je dromen? Doe dat dan! Misschien worden je dromen werkelijkheid! Of maakt dat niet uit?

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door entropy » 20 jan 2014, 14:18

Soraya MV schreef:[..]maar andere kant, is gevoel dan ook geen bewijs.
Wetenschappelijk gezien is 'bewijs' iets anders.
Soraya MV schreef:[..]Ik heb je theorieën met veel plezier gelezen, echter moet ik het nog een paar keer overlezen en het even laten bezinken, dan kom ik er graag op terug, anders ben ik bang dat ik misschien verkeerde conclusies trek. (daar is het weer: Angst :-| )
Doe rustig aan hoor! :)

Soraya MV

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Soraya MV » 20 jan 2014, 14:21

entropy schreef:Ik vind helemaal niet dat alles doods en zinloos wordt als je het wetenschappelijk onderzoekt, integendeel! Ik vind het hoekje waarin 'zwevers' de wetenschappers stoppen dan ook onterecht. Wetenschap is de werkelijkheid onderzoeken. Is 'zweven' daar het tegendeel van? Wil je niks met de werkelijkheid te maken hebben? Dan lees je toch gewoon Tolkien. Wetenschap tracht de werkelijke wonderen van het bestaan te ontdekken. Is dat niet 'mooi' dan? Vind ik wel! ;)
Het is absoluut niet de bedoeling om de wetenschap in een hoek neer te zetten, misschien scheer ik wetenschap en sKeptici (Stichting Skepsis e.d) wel te veel over 1 kam en dat is niet juist, maar op dit moment lijken deze 2 onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Jij geeft mij gelukkig wel een andere indruk omdat ik heel erg idee hebt dat je voor heel veel dingen openstaat, toch krijg dat idee van wetenschappers en sceptici vaak niet.

Als sommige colleges volg heb ik meer het idee dat ik naar een predikant in de kerk zit te luisteren die kost wat kost wil overtuigen, met daarbij erg veel aannames in plaats van feiten.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door entropy » 20 jan 2014, 14:24

Soraya MV schreef:[..]met daarbij erg veel aannames in plaats van feiten.
Zolang je die twee maar blijft onderscheiden ;)

"De werkelijkheid is wonderlijk" :)
Laatst gewijzigd door entropy op 20 jan 2014, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Gast1 » 20 jan 2014, 14:30

@ Soraya MV:

Ik heb jouw bericht van 15:01 uur gelezen met een glimlach ;P!

Het is heel herkenbaar wat ik hier lees en eigenlijk heb ik geen theorie of zoiets.
Je schrijft dat je heel graag wilt zweven ...
Misschien is dat wel iets wat je kunt proberen om 'los te laten' ...
Waarom zou je graag willen zweven, wetende wat je daar mee bedoelt.
Als je het vaste denkpatroon loslaat en als je je opent voor al dat wat er is, van wat je diep van binnen voelt...
Dán gaat er een wereld open.
Dan hoeft er ook niets bewezen te worden omdat je het 'weet' ...

Daar heb je geen wetenschapper voor nodig. Je hébt de wetenschap al maar je dient het toe te laten en te geloven.
Kijk eens naar mijn onderschrift, dat heb ik niet zomaar gekozen.

Voordat ik hier aan toe was heb ik al mijn gedachtegangen heel sterk bekritiseerd.
Je kent het wel 'self-fulfilling prophecy', de 'law of attraction' en 'confirmation bias' gelardeerd met een flinke portie introspectie en ongeloof.
Sterker nog, ik ging mij er tegen verzetten en dan weer overkwam het mij dat ik een 'uitverkorene' was.
Mogelijk zijn er momenten geweest dat ik dacht gek te worden en toen gebeurde het.
Maar ik ben verre van een uitverkorene.
Ik ben en blijf gewoon een zandkorrel op het strand en een druppel uit de oceaan.
Ik sta niet boven of onder iets ...

Ik neem het de andere forumleden niet kwalijk als ze 'de hik' van mijn litanieën en evangelies krijgen ...

Ik liet het los. Alles.
Ik ging helemaal open staan en de dingen die me altijd al toegevallen waren en mij nooit opgevallen zijn, ging ik op een rijtje zetten.
Dat hele proces ging gewoon door met dat verschil, dat het me nu wel op viel.
De dagelijkse boodschappen die ik van alles en iedereen ontvang, zijn overweldigend.
Zelfs van degenen die schijnbaar boos op mij zijn.
Ook zij hebben gelijk.

Het is onmogelijk nog beledigd te worden en het is ook onmogelijk geworden om nog gekwetst te worden.
Door alles los te laten en het in een ander perspectief te zien.

O jawel hoor, ook ik heb zo-nu-en-dan last van mijn geconditioneerde gedachten.
Het is ook heel moeilijk om je daar na ongeveer 40 jaar los van te maken.
Maar elke keer weer krijg ik een bevestiging van mijn 'gevoel' en van mijn weten.

Het is zo ongelooflijk dat ik er nog steeds niet helemaal aan toe (durf/kan/wil/mag) geven.

Maar het weten en gevoel wordt steeds sterker.

Kijk als je wilt hoe alles is gekomen in 2007 ...
Ik schreef het allemaal in 2008 en ik heb er geen letter sindsdien aan veranderd.
Drie jaar later heb ik in mijn site een addendum toegevoegd na mijn bezoek in Assisi in 2010.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8121,d.d2k

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Tardis » 20 jan 2014, 14:50

Soraya, de reactie "bewijs maar eens dat liefde bestaat" is geen antwoord op de vraag maar meer een illustratie dat de andere vraag die gesteld werd (om het bestaan van een hogere macht te bewijzen) onbeantwoordbaar is. Toch denk ik dat we wel voorbeelden kunnen geven van hogere machten die een rol spelen.

Van hogere machten of krachten die in het spel zijn gaf Hameroff in de door jou gelinkte tekst al een voorbeeld: het gedrag van ééncelligen die een primitieve vorm van bewustzijn moeten hebben omdat ze bewegen, eten en zich voortplanten. Een kolonie van mieren of termieten gedraagt zich ook alsof een hogere macht de individuele mieren en termieten opdrachten geeft om precies dat te doen wat ze doen, terwijl andere mieren in diezelfde kolonie andere opdrachten uitvoeren die toch een gezamenlijk hoger doel dienen.

We kunnen niet bij voorbaat uitsluiten dat de mensheid zich ook niet als een kolonie gedraagt. We hebben dan wel de indruk dat we zelf bepalen in welke richting we lopen en wat we doen, toevallige ontmoetingen die al te toevallig en betekenisvol zijn om toe te kunnen schrijven aan het samenvallen van random processen en statistische kansen, het zou best een oorzaak kunnen hebben die op een hoger niveau geregisseerd wordt dan het niveau waarop wij acteren. Ik heb niet letterlijk een lijstje met bijzondere ervaringen vastgelegd, maar ik kan met mijn hand op mijn hart verklaren dat ik stellig de indruk heb dat er van hogerhand soms ontmoetingen en bijzondere incidenten geregeld zijn en dat ik daar een persoonlijke top tien uit zou kunnen samenstellen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Vitharr » 20 jan 2014, 17:30

Het laat zich allemaal leuk lezen Soraya. Maar ik vroeg me af of je ooit wel eens hebt durven twijfelen aan datgene wat je meent te weten? :wink:

Als ik het pad van je redenatie bekijk, dan lijk je te denken dat je een 'solide' vertrekpunt hebt. Maar is dat wel zo? :grin:

Wetenschappers en 'zwevers' (dat laatste woord gebruik ik overigens zelf liever niet in deze context) denken regelmatig dat ze het oneens zijn, maar in de basis begrijpen ze elkaar vaak niet. En dat leidt tot misverstanden.

De zaken waar jij over filosofeert, daar hebben we de afgelopen 2 jaar hele leuke discussies over gehad hier op het forum. Wat is bewustzijn? Wie ben IK? Misschien interessant voor je om die weer eens op te diepen?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door entropy » 20 jan 2014, 18:48

@Pierre: Ook ik maak allerlei tekens mee, doch de self-fulfilling prophecy en the law of attraction werken blijkbaar in mijn nadeel. Maar ik kan dus een hoop van je leren, blijkbaar! :D

Gast1

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Gast1 » 20 jan 2014, 18:54

entropy schreef:@Pierre: Ook ik maak allerlei tekens mee, doch de self-fulfilling prophecy en the law of attraction werken blijkbaar in mijn nadeel. Maar ik kan dus een hoop van je leren, blijkbaar! :D
Iedereen kan kan van elkaar leren en iedereen is derhalve een boodschapper :wink:

Soraya MV

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Soraya MV » 20 jan 2014, 19:25

Ik heb jouw bericht van 15:01 uur gelezen met een glimlach ;P!

Het is heel herkenbaar wat ik hier lees en eigenlijk heb ik geen theorie of zoiets.
Je schrijft dat je heel graag wilt zweven ...
Misschien is dat wel iets wat je kunt proberen om 'los te laten' ...
Waarom zou je graag willen zweven, wetende wat je daar mee bedoelt.
Als je het vaste denkpatroon loslaat en als je je opent voor al dat wat er is, van wat je diep van binnen voelt...
Dán gaat er een wereld open.
Dan hoeft er ook niets bewezen te worden omdat je het 'weet' ...
Grappig dat je dat nu zegt: de Paragnost zegt dat dus ook: ik moet nu "emotionele blokkades" op heffen.
waarbij ik dus met behulp van de chakra's in mijn gevoel moet kijken.
Dan komt het altijd weer uit op mijn opvoeding, dat ik eigenlijk boos ben op bijvoorbeeld mijn ouders, ik dacht eerst van dat word mij gewoon aangepraat: ik ben helemaal niet boos op mijn ouders....nee laat ik het anders zeggen.....ik mag niet boos zijn op mijn ouders want dit ga ik dan relatieveren en dan kom ik tot de conclusie dat ik niet boos mág zijn op mijn ouders (ze zijn toch altijd goed voor me geweest, wilde altijd het beste voor me) De gevoelens van Boosheid, verdriet, teleurstelling zijn dus onterecht en slaan helemaal nergens op, en toch moet ik die uiten, want ik voel die boosheid wel.
Wat jij zegt sluit mooi aan op het traject waar ik nu inzit.
Voordat ik hier aan toe was heb ik al mijn gedachtegangen heel sterk bekritiseerd.
Je kent het wel 'self-fulfilling prophecy', de 'law of attraction' en 'confirmation bias' gelardeerd met een flinke portie introspectie en ongeloof.
Sterker nog, ik ging mij er tegen verzetten en dan weer overkwam het mij dat ik een 'uitverkorene' was.
Ja, precies dat verwoord heel mooi waar ik nu mee worstel, constant het: "Nee dat kan niet.." opzoeken....teleurstelling....weer iets opzoeken.....weer een docu kijken....andere invalshoek....weer nadenken....dat weer op willen zoeken.....
of terwijl het zoeken naar bevestiging de hele tijd maar door, dat is door de jaren heen zon gewoonte geworden.
De paragnost zei dat het beter was om niks meer op te zoeken: dat gaat 2 dagen goed en daarna heb ik het complete internet alweer afgestruind........


Ik liet het los. Alles.
Ik ging helemaal open staan en de dingen die me altijd al toegevallen waren en mij nooit opgevallen zijn, ging ik op een rijtje zetten.
Dat hele proces ging gewoon door met dat verschil, dat het me nu wel op viel.
De dagelijkse boodschappen die ik van alles en iedereen ontvang, zijn overweldigend.
Zelfs van degenen die schijnbaar boos op mij zijn.
Ook zij hebben gelijk.

Het is onmogelijk nog beledigd te worden en het is ook onmogelijk geworden om nog gekwetst te worden.
Door alles los te laten en het in een ander perspectief te zien.

O jawel hoor, ook ik heb zo-nu-en-dan last van mijn geconditioneerde gedachten.
Het is ook heel moeilijk om je daar na ongeveer 40 jaar los van te maken.
Maar elke keer weer krijg ik een bevestiging van mijn 'gevoel' en van mijn weten.
Dat lijkt me zo mooi om te ervaren! Ik heb het een paar keer gehad en toen voelde dat heel erg goed, maar na een paar dagen is het weer weg, het lukt me niet goed dit vol te houden.....

Ik ben op dit moment je website aan het bekijken, het zijn echt hele mooie ervaringen en ontdekkingen! Ik heb altijd al een keer naar Rome gewild en na het lezen van jouw website wil ik er helemaal naartoe.
:grin:
Veel van de dingen die je in "flow" beschrijft zijn allemaal erg herkenbaar! Vooral ook wat je schrijft over je kinderjaren!

Soraya MV

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Soraya MV » 20 jan 2014, 19:59

Tardis schreef:Soraya, de reactie "bewijs maar eens dat liefde bestaat" is geen antwoord op de vraag maar meer een illustratie dat de andere vraag die gesteld werd (om het bestaan van een hogere macht te bewijzen) onbeantwoordbaar is. Toch denk ik dat we wel voorbeelden kunnen geven van hogere machten die een rol spelen.
Nou dat komt eigenlijk omdat degene tegen wie ik dat zei altijd komt met: "als jij zegt dat er een hogere macht bestaat, dan zeg ik dat kabouters bestaan: bewijs maar eens dat het niet zo is." dus ik dacht: laat ik die persoon eens met zijn eigen wapen bestrijden :wink:
Van hogere machten of krachten die in het spel zijn gaf Hameroff in de door jou gelinkte tekst al een voorbeeld: het gedrag van ééncelligen die een primitieve vorm van bewustzijn moeten hebben omdat ze bewegen, eten en zich voortplanten. Een kolonie van mieren of termieten gedraagt zich ook alsof een hogere macht de individuele mieren en termieten opdrachten geeft om precies dat te doen wat ze doen, terwijl andere mieren in diezelfde kolonie andere opdrachten uitvoeren die toch een gezamenlijk hoger doel dienen.
Ja inderdaad! Daar heb ik niet veel aan toe te voegen.
Ik zou best wel eens een mier willen zijn en dan weten hoe deze de wereld beleeft, en of deze doorheeft wat er in de wereld boven de grond gebeurd. Zou het wel interessant vinden om te weten of zij dat besef ook hebben.

We kunnen niet bij voorbaat uitsluiten dat de mensheid zich ook niet als een kolonie gedraagt. We hebben dan wel de indruk dat we zelf bepalen in welke richting we lopen en wat we doen, toevallige ontmoetingen die al te toevallig en betekenisvol zijn om toe te kunnen schrijven aan het samenvallen van random processen en statistische kansen, het zou best een oorzaak kunnen hebben die op een hoger niveau geregisseerd wordt dan het niveau waarop wij acteren.
precies! Socioloog Bart van Heerikhuizen heeft hier een keer een heel interessant college over gegeven, waarin hij groepen mensen letterlijk in hokjes indeelt.
Beetje jammer dat hij daaruit zelf de conclusie trekt dat er daardoor dus geen hogere macht kan zijn, mgoed je kan niet alles hebben :wink:
Ik heb niet letterlijk een lijstje met bijzondere ervaringen vastgelegd, maar ik kan met mijn hand op mijn hart verklaren dat ik stellig de indruk heb dat er van hogerhand soms ontmoetingen en bijzondere incidenten geregeld zijn en dat ik daar een persoonlijke top tien uit zou kunnen samenstellen.
Daar durf ik mijn hand dus ook wel voor in het vuur te steken, en dat slaat gelijk een brug naar mijn reactie op de post van Vitharr:
Het laat zich allemaal leuk lezen Soraya. Maar ik vroeg me af of je ooit wel eens hebt durven twijfelen aan datgene wat je meent te weten? :wink:
Dat is nou net het probleem: ik twijfel dus in mijn hoofd zon beetje overal aan.
Door mijn sterk atheïstische opvoeding, was er ook helemaal geen ruimte voor "zweverij"
"In de wetenschap is geen ruimte voor God of iets na de dood" zeiden ze altijd.
Stelde je vragen bij de evolutieleer dan was je dom en snapte je er allemaal niks van.
Er is geen God dat is de waarheid en niet anders. Dat is me altijd bijgebracht.
In het volgende artikel is het net of ik mijn vader hoor praten.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... nzin.dhtml

Om maar even een indruk te geven.
Hierdoor trek ik alles wat ik denk/voel/ervaar juist de hele tijd in twijfel.
Als ik het pad van je redenatie bekijk, dan lijk je te denken dat je een 'solide' vertrekpunt hebt. Maar is dat wel zo? :grin:
Geen idee, wat is volgens jou dan mijn solide vertrekpunt, want die zie ik niet eigenlijk :oops:
Kan best hoor dat ik een beetje dogmatisch overkom, maar dat is eigenlijk niet mijn utgangspunt.
Wetenschappers en 'zwevers' (dat laatste woord gebruik ik overigens zelf liever niet in deze context) denken regelmatig dat ze het oneens zijn, maar in de basis begrijpen ze elkaar vaak niet. En dat leidt tot misverstanden.
Mee eens, nou ja ik krijg altijd zon indruk van het is of/of: of je houd de evolutieleer aan, met alle toevalligheden inbegrepen: of je gelooft het scheppingsverhaal van de Bijbel, om maar een voorbeeld te noemen. Of wetenschap of Religie, iets ertussen leek tot voor kort in mijn ogen niet te bestaan.
Nu merk ik hier gelukkig dat er wel degelijk heel veel tussenwegen kunnen bestaan. :grin:
De zaken waar jij over filosofeert, daar hebben we de afgelopen 2 jaar hele leuke discussies over gehad hier op het forum. Wat is bewustzijn? Wie ben IK? Misschien interessant voor je om die weer eens op te diepen?
Dat ga ik ook zeker doen! want dat vind ik heel interessant. Thanx :hands:

tofu_kronos

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door tofu_kronos » 20 jan 2014, 20:00

De kwantumveld theorie, oftewel the unified field theory. Bind alle 4 de krachten samen, EM, sterke atoomkracht, zwakke atoomkracht, zwaartekracht. De unified field theory stelt dat alles hetzelfde is op het elementaire veld, dus het kleinst mogelijk. Dat is dus de M-string, een kleine opening naar subspace met een continu magnetisch veld eromheen.
Nu creëren de menselijke hersenen ook een EM veld, en met behulp van Magnetische velden kun je de M-string aanpassen. Dus is het theoretisch mogelijk dat mensen met hun hersenen M-strings kunnen manipuleren, enzo hun omgeving kunnen beinvloeden. Telepathie, telekinese of andere vormen hiervan.
Een goed voorbeeld, en ik denk dat Tammy zich die aflevering wel kan herinneren. Is Kess van voyager.

Plaats reactie