Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door entropy » 22 jan 2014, 18:16

Ik heb de film met Stuart gekeken, en ik geloof dat ik het precies met ze eens ben. Met Orch OR zitten ze wellicht op het goede pad. Met name de notie dat bewustzijn het gevolg is van (gelijk is aan) instorting van de golffunctie spreekt mij erg aan. Het omgekeerde, dat bewustzijn de oorzaak is van instorting van de golffunctie, levert allerhande paradoxen op, en waar paradoxen zijn, is er verwisseling van oorzaak en gevolg! :mrgreen: ;)

Ik vind het eigenlijk zo geniaal dat ik me kan voorstellen dat hun generatiegenoten het ff niet kunnen bijbenen :mrgreen:

Ik begin ook steeds meer te beseffen dat wat al zo ongeveer sinds het bestaan van de mensheid bestaat: telepathie, religie, reïncarnatie, verlichting, BDE, shamanisme etc. eigenlijk arrogant zou zijn om zomaar terzijde te schuiven omdat onze tijd zogenaamd zo beschaafd is (LOL) dat we nu beter weten dan dat... [klets]

Soraya MV

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Soraya MV » 22 jan 2014, 23:00

Dank je wel Gast1! :grin: :grin: :grin:
entropy schreef:Ik heb de film met Stuart gekeken, en ik geloof dat ik het precies met ze eens ben. Met Orch OR zitten ze wellicht op het goede pad. Met name de notie dat bewustzijn het gevolg is van (gelijk is aan) instorting van de golffunctie spreekt mij erg aan. Het omgekeerde, dat bewustzijn de oorzaak is van instorting van de golffunctie, levert allerhande paradoxen op, en waar paradoxen zijn, is er verwisseling van oorzaak en gevolg! :mrgreen: ;)

Ik vind het eigenlijk zo geniaal dat ik me kan voorstellen dat hun generatiegenoten het ff niet kunnen bijbenen :mrgreen:

Ik begin ook steeds meer te beseffen dat wat al zo ongeveer sinds het bestaan van de mensheid bestaat: telepathie, religie, reïncarnatie, verlichting, BDE, shamanisme etc. eigenlijk arrogant zou zijn om zomaar terzijde te schuiven omdat onze tijd zogenaamd zo beschaafd is (LOL) dat we nu beter weten dan dat... [klets]
:post:

Als deze theorie klopt en het kan bewezen worden, kan dit nog wel heel veel verstrekkende positieve gevolgen hebben voor de mensheid.
Deze theorie verbindt tot nu toe alles.

Vandaag zag ik in "de Wereld draai door" een mogelijk beeld van de toekomst zag: het ging over de film "her"
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/307931

Ik wist nou niet of ik hier nou echt vrolijk van moet worden........ [think]
Deze ontdekking kan misschien een ander licht op de toekomst werpen.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door entropy » 22 jan 2014, 23:53

Het kan altijd twee kanten op...

Gast1

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Gast1 » 23 jan 2014, 09:14

Soraya MV schreef:Dank je wel Gast1! :grin: :grin: :grin:

Vandaag zag ik in "de Wereld draai door" een mogelijk beeld van de toekomst zag: het ging over de film "her"
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/307931

Ik wist nou niet of ik hier nou echt vrolijk van moet worden........ [think]
Graag gedaan lieverd! Ik heb het bijna 11 minuten durende filmpje bekeken en werd er beslist niet vrolijk van.
Zelf denk ik dat dit wat ik zag een werkelijkheid gaat worden. In feite is het dat al.
Ik zie dat mensen als het ware tegen zichzelf praten en dat ze naar hun handige (met name 'hand'ige) speeltjes kijken.
Ze kijken amper om zich heen en zien de andere mensen dus ook niet meer. Plots is dan daar die heel lieve en vriendelijke stem.
In dit geval een vrouwenstem zoals een man dat graag hoort. Ik kan me daar alles bij voorstellen.
Wie is het niet overkomen dat hij of zij verlieft werd op alleen een stem? Het magische woord is 'aandacht'.
Doordat we met ons zelf bezig zijn en blind en doof worden (zijn) voor alles om ons heen, is dat wat we willen.
Een gigantische paradox want we isoleren ons om dan toch weer die aandacht te krijgen.
Ik noem het: 'Volmaakte waan en een nep-wereld' ... Brrrrrrrrrrrrr ....

Bij DWDD werd er door het publiek gelachen, ik vind het om te janken.

Op een bepaald moment zegt de digitale vrouwenstem: "Ik vraag me af of we geprogrammeerd zijn?"
Dat is de spijker op z'n kop.
En dat worden, zijn we nu ook al bijna allemaal.

We kneden ons zelf om nóg meer geprogrammeerd te worden.
Als je al dit los kunt laten, leef je werkelijk.

De Matrix is een waarheid aan het worden.
Pak je de blauwe of de rode pil?

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Susan » 23 jan 2014, 10:52

entropy schreef: Ik begin ook steeds meer te beseffen dat wat al zo ongeveer sinds het bestaan van de mensheid bestaat: telepathie, religie, reïncarnatie, verlichting, BDE, shamanisme etc. eigenlijk arrogant zou zijn om zomaar terzijde te schuiven omdat onze tijd zogenaamd zo beschaafd is (LOL) dat we nu beter weten dan dat... [klets]
;P!
Dat zit ik ook regelmatig zo te denken :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Susan » 23 jan 2014, 10:58

Soraya MV schreef: Als deze theorie klopt en het kan bewezen worden, kan dit nog wel heel veel verstrekkende positieve gevolgen hebben voor de mensheid.
Deze theorie verbindt tot nu toe alles.

Vandaag zag ik in "de Wereld draai door" een mogelijk beeld van de toekomst zag: het ging over de film "her"
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/307931

Ik wist nou niet of ik hier nou echt vrolijk van moet worden........ [think]
Deze ontdekking kan misschien een ander licht op de toekomst werpen.
Dat zal dan inderdaad wel eens grote gevolgen kunnen hebben.
En dat in de Wereld draait door...Enge wereld is het zo toch aan het worden als het deze kant op zou gaan... :shock: triest en zielig doet het ook aan voor mijn gevoel, ben niet geprogrammeerd volgens mij en zal dat zo ook niet worden...

En geen wonder bedenk ik me nu door de gedachte aan een ander programma een tijdje terug, dat men nu al zo weinig begaan is met anderen en geen weet meer heeft wat er naast de deur gebeurd. Of dicht in de buurt. Ook dat velen totaal geen tijd meer (willen) hebben voor anderen.
Alles is nu al even gehaast en bijna maanden vooruit gepland, ook bij AOWers is dat zelfs goed te merken die verder niets buiten de deur doen. Gewoon geen tijd meer voor anderen, vooral met alleen eigen dingen bezig zijn, onverwachts even aanlopen of een gezellige 'boom'opzetten...kan haast nooit meer. Een gesprek is soms ook niet meer mogelijk zonder dat het om tv, telefoon enz onderbroken of afgebroken moet worden.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Tardis » 23 jan 2014, 10:58

De affectie voor een computer beschouw ik als een evolutie van de affectie die een kind voor de favoriete knuffelpop heeft. Dat is ook een hoeveelheid dode stof dat emoties oproept. Auto's idem, sommige mannen vertroetelen hun bolide nog meer dan hun vriendin/echtgenote.

Iedereen zoekt een bepaalde mate van bevrediging, de een vooral lichamelijke bevrediging, de ander vooral mentale bevrediging en weer een ander vindt beide even belangrijk. Dat sommige mensen die mentale bevrediging uit de omgang met dieren halen i.p.v. mensen vinden we inmiddels niet meer zo vreemd. Dat mensen die mentale bevrediging bij een computer zullen vinden is een nieuwe ontwikkeling, maar ooit zullen we dat accepteren als een van de vele mogelijkheden om mentale bevrediging te vinden.

Ik zie ook grote mogelijkheden voor dementerende mensen die behoefte hebben aan een luisterend oor, iemand die ze niet steeds verbetert als ze zich vergissen of verveeld raken van de verhalen die de dementerende steeds weer opnieuw vertelt. Kunstmatige intelligentie zal geduldig blijven luisteren en antwoord geven en vragen stellen om het gesprek op gang te houden.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Gast1 » 23 jan 2014, 11:06

Tardis schreef:Ik zie ook grote mogelijkheden voor dementerende mensen die behoefte hebben aan een luisterend oor, iemand die ze niet steeds verbetert als ze zich vergissen of verveeld raken van de verhalen die de dementerende steeds weer opnieuw vertelt. Kunstmatige intelligentie zal geduldig blijven luisteren en antwoord geven en vragen stellen om het gesprek op gang te houden.
Zeker! Ik denk dat dit inderdaad zo is, maar toch ... eigenlijk is het om te janken. Er gaat niets boven een strelende hand en een fysiek oog en oor waarbij je de menselijke trekken ziet. Ik zie het als een triest alternatief. We verliezen elkaar steeds meer uit het oog en oor als mens.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Tardis » 23 jan 2014, 11:39

Gast1 schreef:Er gaat niets boven een strelende hand en een fysiek oog en oor waarbij je de menselijke trekken ziet. Ik zie het als een triest alternatief.
Dat geldt voor jou, maar niet iedereen heeft behoefte aan lichamelijk contact, sommigen vinden het zelfs hinderlijk als anderen tijdens een gesprek steeds aan hun gesprekspartner zitten, een goed bedoelde hand op hun arm leggen en zo. Toen ik, lang geleden alweer, ziekenvervoer deed en de patiënten thuis kwam ophalen om ze naar hun therapie te brengen en daarna weer thuis af te leveren, ben ik betrekkelijk veel mensen tegen gekomen die het liefst thuis alleen zijn en ook een pest hekel hadden aan de sociaal werkers die op een vaste dag in de week een verplicht praatje met ze kwamen maken. Die wilden het liefst geen vreemden in huis. En ik vrees dat ze door hun chronisch sjacherijnige stemming ook niet vaak familie op bezoek kregen.

Ik beschouw een computer als een hulpmiddel dat mensen kunnen gebruiken om hun behoeftes te bevredigen en hun ongemakken te verlichten, zoals een rolstoel in mijn beleving geen triest alternatief is voor iemand die geen afstanden meer kan lopen, maar een middel waardoor ze weer mobiel zijn. Niet iedereen heeft een rolstoel nodig, maar voor sommigen is het een uitkomst. Niet iedereen heeft een sprekende computer nodig, maar voor sommigen is het een uitkomst.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door univers » 23 jan 2014, 11:54

De Matrix is een waarheid aan het worden.
Pak je de blauwe of de rode pil?
Blauw :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Gast1 » 23 jan 2014, 13:36

Ik heb al jaren geleden de rode genomen ...

Tardis, ik kom nog terug op dat wat je schreef :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Susan » 23 jan 2014, 15:39

Tardis schreef:De affectie voor een computer beschouw ik als een evolutie van de affectie die een kind voor de favoriete knuffelpop heeft. Dat is ook een hoeveelheid dode stof dat emoties oproept. Auto's idem, sommige mannen vertroetelen hun bolide nog meer dan hun vriendin/echtgenote.

Ik zie ook grote mogelijkheden voor dementerende mensen die behoefte hebben aan een luisterend oor, iemand die ze niet steeds verbetert als ze zich vergissen of verveeld raken van de verhalen die de dementerende steeds weer opnieuw vertelt. Kunstmatige intelligentie zal geduldig blijven luisteren en antwoord geven en vragen stellen om het gesprek op gang te houden.
Een knuffelpop die kinderen overal mee naar toe nemen en in hun armen houden, zie ik toch wel als iets heel anders en zachter, dan een lievelings auto Tardis. Een 'blik' op 4 wielen (wil niemand beledigen hoor)die sommigen als hun speeltje zien, terwijl ik het heus wel snap dat mensen ook daar helemaal van uit hun dak kunnen gaan.

Daar zit misschien iets in wat je zegt als luisterend oor voor dementerende mensen, ook nog niet
aan gedacht.
Zie het echter nog niet voor me nu 'k er langer over na dacht. Ik hoop echt mocht ik ooit dement worden, dat ik het in godsnaam duidelijk aan kan geven als ik tóch merk dat er iets niet klopt en gewoon ontbreekt...nml een warm persoon en niet alleen een stem ergens vandaan.

Vreselijk lijkt me dat om dan dement en al nietsvermoedend mét weer een knuffelpop op schoot, alleen een stem te horen. Dan de mens achter die stem te willen zoeken en nergens te kunnen vinden. Moet er echt niet aan denken, en ook niet dat ik dat mijn vader aan zou willen doen of anderen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Soraya MV

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Soraya MV » 23 jan 2014, 15:58

Toch ben ik een beetje bang, dat deze ontwikkeling er toe kan leiden dat bij een groot gedeelte van de mensen het bewustzijn word platgelegd.
Het "Programmeergevoel" dus.

Veel mensen zijn heel erg op zoek naar bevestiging dat ze leuk/lief/interessant en belangrijk zijn, deze bevestiging word vaak bij andere mensen gezocht. Krijgen ze dit niet direct gaan ze heel erg opscheppen en overdrijven om die bevestiging te krijgen die ze niet uit zichzelf kunnen halen.

Ik kan voorbeelden van mensen noemen, die op FB, maar ook in mijn directe omgeving, opscheppen, dingen mooier maken, dingen vertellen die ze eigenlijk niet hebben gedaan alleen maar om "leuk" gevonden te worden. Wie houd je dan voor de gek?
Maar het is natuurlijk niet aan mij om daar iets van te zeggen, want als zij daar gelukkig van worden, moeten ze dat zelf weten, maar het heeft wel als gevolg dat je steeds verder van je eigen "ik" komt te staan.

Het is natuurlijk leuk als je van een sprekende computer de hele dag complimentjes en bevestigingen krijgt toegeworpen, maar de computer accepteert je dan zoals je bent en niet jij als persoon zelf.
Dat geldt voor jou, maar niet iedereen heeft behoefte aan lichamelijk contact, sommigen vinden het zelfs hinderlijk als anderen tijdens een gesprek steeds aan hun gesprekspartner zitten, een goed bedoelde hand op hun arm leggen en zo. Toen ik, lang geleden alweer, ziekenvervoer deed en de patiënten thuis kwam ophalen om ze naar hun therapie te brengen en daarna weer thuis af te leveren, ben ik betrekkelijk veel mensen tegen gekomen die het liefst thuis alleen zijn en ook een pest hekel hadden aan de sociaal werkers die op een vaste dag in de week een verplicht praatje met ze kwamen maken. Die wilden het liefst geen vreemden in huis. En ik vrees dat ze door hun chronisch sjacherijnige stemming ook niet vaak familie op bezoek kregen.
Dit doet mij een beetje denken aan 1 van mijn oma's: die klaagt de hele dag, en krijgt ook iemand van GGZ die altijd komt praten, dat heeft ze ook niet veel aan, zegt ze. Sommige mensen vind ze wel leuk dat die langskomen, maar dat zijn veelal de mensen die haar niet de hele tijd veroordelen en die gewoon naar haar luisteren zonder de hele tijd met "goed bedoelde" adviezen te komen "ga nou eens naar de dokter" "Ga nou eens naar buiten"
Ik beschouw een computer als een hulpmiddel dat mensen kunnen gebruiken om hun behoeftes te bevredigen en hun ongemakken te verlichten, zoals een rolstoel in mijn beleving geen triest alternatief is voor iemand die geen afstanden meer kan lopen, maar een middel waardoor ze weer mobiel zijn. Niet iedereen heeft een rolstoel nodig, maar voor sommigen is het een uitkomst. Niet iedereen heeft een sprekende computer nodig, maar voor sommigen is het een uitkomst.
Precies, maar dan ook echt voor sommige mensen en nu lijkt het wel alsof het de bedoeling is dat we dat straks allemaal gaan doen: Als ik om me heen kijk hoe er soms over mensen gesproken word die geen FaceBook hebben. Die mensen interesseert het dan weer niks, want die halen die zogenaamde "Likes" wel uit zichzelf.
Laatst zag ik een aflevering van "de school" en de hele klas was tijdens de les alleen maar met hun smartphones bezig.

Het probleem met "het aardig gevonden willen worden" ligt dat er veel meer mensen worstelen met dit probleem als dat er mensen zijn die niet kunnen lopen of andere lichamelijke ongemakken hebben.
Zo word het makkelijk om mensen aan deze kunstmatige intelligentie te krijgen.
en word er dus misbruik van gemaakt en worden de mensen geprogrammeerd en word het bewustzijn platgelegd.
Het kan misschien wel, maar dan wel op de goede manier gebruikt.

Gast1

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Gast1 » 24 jan 2014, 07:21

Tardis schreef:
Gast1 schreef:Er gaat niets boven een strelende hand en een fysiek oog en oor waarbij je de menselijke trekken ziet. Ik zie het als een triest alternatief.
Dat geldt voor jou, maar niet iedereen heeft behoefte aan lichamelijk contact, sommigen vinden het zelfs hinderlijk als anderen tijdens een gesprek steeds aan hun gesprekspartner zitten, een goed bedoelde hand op hun arm leggen en zo. Toen ik, lang geleden alweer, ziekenvervoer deed en de patiënten thuis kwam ophalen om ze naar hun therapie te brengen en daarna weer thuis af te leveren, ben ik betrekkelijk veel mensen tegen gekomen die het liefst thuis alleen zijn en ook een pest hekel hadden aan de sociaal werkers die op een vaste dag in de week een verplicht praatje met ze kwamen maken. Die wilden het liefst geen vreemden in huis. En ik vrees dat ze door hun chronisch sacherijnige stemming ook niet vaak familie op bezoek kregen.
En ik vrees dat je gelijk hebt in dat wat je schrijft. Ik was vergeten dat heel veel mensen geconditioneerd zijn en vanuit die conditionering ook gefrustreerd en mogelijk in een isolement zijn geraakt. Heel waarschijnlijk altijd door anderen. Van nature heeft een (met name) zoogdier behoefte aan aanraking. Die aanraking was er volop in de baarmoeder en daarna gingen we als baby verder met de Moederborst en daarna zijn we heel lang niet meer gestopt met 'het willen aanraken' ... Door bepaalde ervaringen zijn mensen zich later anders gaan gedragen en hebben er voor gekozen om dus niet aangeraakt te worden of erger, compleet met rust gelaten te worden.

Ik ben een aanraker en merk heel snel door dat contact met wie ik het te doen heb. Er zijn inderdaad mensen die schrikken als ik ze aanraak en uiteraard hou ik daar dan rekening mee.
Een computer blijf ik echter als een triest alternatief zien. De oudere mensen zie ik nog maar amper in een leerproces zitten en heel veel oudere klagende mensen zie ik vaak als 'stumpers' ... Daar heb je dat woord weer.
Ik heb er compassie mee en inderdaad, voor hen is de computer inderdaad een oplossing maar Susan schreef het al:
Vreselijk lijkt me dat om dan dement en al nietsvermoedend mét weer een knuffe-lpop op schoot, alleen een stem te horen. Dan de mens achter die stem te willen zoeken en nergens te kunnen vinden.
Waarschijnlijk heeft de dementerende dat allemaal niet in de gaten en is er zelfs blij mee, maar ik zie het als een programmering in optima forma. Verder ben ik dit ook helemaal met je eens:
Ik beschouw een computer als een hulpmiddel dat mensen kunnen gebruiken om hun behoeftes te bevredigen en hun ongemakken te verlichten, zoals een rolstoel in mijn beleving geen triest alternatief is voor iemand die geen afstanden meer kan lopen, maar een middel waardoor ze weer mobiel zijn. Niet iedereen heeft een rolstoel nodig, maar voor sommigen is het een uitkomst. Niet iedereen heeft een sprekende computer nodig, maar voor sommigen is het een uitkomst.

Gast1

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Gast1 » 24 jan 2014, 07:40

Soraya MV schreef:Toch ben ik een beetje bang, dat deze ontwikkeling er toe kan leiden dat bij een groot gedeelte van de mensen het bewustzijn word platgelegd. Het "Programmeergevoel" dus.
Heel juist, zo zie ik het ook en let eens op hoe snel dat proces al begint na de geboorte.
Veel mensen zijn heel erg op zoek naar bevestiging dat ze leuk/lief/interessant en belangrijk zijn, deze bevestiging word vaak bij andere mensen gezocht. Krijgen ze dit niet direct gaan ze heel erg opscheppen en overdrijven om die bevestiging te krijgen die ze niet uit zichzelf kunnen halen.
Daar ben ik ruim 30 jaar lang een voorbeeld pur sang van geweest.
Ik kan voorbeelden van mensen noemen, die op FB, maar ook in mijn directe omgeving, opscheppen, dingen mooier maken, dingen vertellen die ze eigenlijk niet hebben gedaan alleen maar om "leuk" gevonden te worden. Wie houd je dan voor de gek?
Jezelf. Je houd jezelf compleet voor de gek en jaagt fantomen na. Je leeft niet voor jezelf maar voor anderen. Je laat je manipuleren en conditioneren.
Maar het is natuurlijk niet aan mij om daar iets van te zeggen, want als zij daar gelukkig van worden, moeten ze dat zelf weten, maar het heeft wel als gevolg dat je steeds verder van je eigen "ik" komt te staan.
Zo is het ... Verder betwijfel ik of ze er echt gelukkig van worden.
Vaak zoeken ze allerlei andere wegen om nog meer bevestiging te krijgen met allerlei ellende van dien en later,
op oudere leeftijd, worden het vaak eenzame en chagrijnige mensen die alleen gelaten willen worden (er zijn echter ook veel mensen die verschrikkelijke dingen mee hebben gemaakt en daarom alleen willen zijn).
Als ik om me heen kijk hoe er soms over mensen gesproken wordt die geen FaceBook hebben. Die mensen interesseert het dan weer niks, want die halen die zogenaamde "Likes" wel uit zichzelf.
Klopt, mijn broer van 54 jaar heeft zelfs geen pc. Inmiddels is bijna iedereen gestopt met hem te veroordelen, omdat hij er zich niets van aantrekt.
Laatst zag ik een aflevering van "de school" en de hele klas was tijdens de les alleen maar met hun smartphones bezig.
Een voorspel van de film 'Her'...
Het probleem met "het aardig gevonden willen worden" ligt dat er veel meer mensen worstelen met dit probleem als dat er mensen zijn die niet kunnen lopen of andere lichamelijke ongemakken hebben.
Zo word het makkelijk om mensen aan deze kunstmatige intelligentie te krijgen en word er dus misbruik van gemaakt en worden de mensen geprogrammeerd en word het bewustzijn platgelegd.
En zo verworden wij zelf tot robotten, een onderdeel van een onechte wereld. Je hebt er een juiste kijk op Soraya ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door univers » 24 jan 2014, 08:34

En zo verworden wij zelf tot robotten, een onderdeel van een onechte wereld.
De mooiste voorbeeld de mobieltjes.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Susan » 24 jan 2014, 10:43

Ik hoop dat men nooit zal gaan denken oa dementerenden met een digitaal aparaat 'vervangende liefdevolle' aandacht te kunnen schenken. Hier lag ik echt even een tijdje wakker van vannacht.. :shock:
De grootste vergissing die men volgens mij (ook mede door eigen ervaringen)kan maken, is te denken dat mensen die dement zijn, vooral de zwaar dementerenden, 'het' vermoedelijk niet meer zullen merken.
Het is toch onmogelijk op welke manier dan ook in hun hoofd te kijken, dat we ons in hun gevoel kunnen verplaatsen, om er achter te komen wat ze misschien nog aan (soms) flarden van heldere gedachten en inherent daar aan, voor 'oude' gevoelens hebben zoals wij hen altijd een levenlang mee gemaakt hebben.

Daarom alleen al vind ik het een griezelig idee om mensen die in deze fase zitten, dan met een digitale 'vervanger' (stem) als het ware af te schepen,(al is de bedoeling goed) terwijl ze net als vroeger evengoed een levend mens bij zich zouden willen hebben, om aan te raken en aan te kijken.Kunnen dit echter lang niet altijd kenbaar maken. Ook al reageren ze vaak door hun verwarde geest nu afwijzend, ruzieachtig, agressief ook wel. Aan hoe ze daar vóór altijd waren, bied ook bij lange na niet een houvast.
De zachtste mensen die ze ooit in heel hun leven waren kunnen dan onherkenbaar 'hard' in de omgang worden, en mensen die zich juist heel hun leven stug, afwijzend hard gedroegen,kunnen in deze fase dan onherkenbaar lief, meegaand en aanhalig in de omgang worden.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Gast1 » 24 jan 2014, 11:06

Helemaal waar wat hier geschreven is door Susan:

:post:

Mijn Vader had een vasculaire dementie, daarbij heeft de patiënt vooral stoornissen in het spreken en taalbegrip (afasie) en kan hij niets onthouden. Het inzicht in de eigen ziekte blijft lang intact. Iemand met vasculaire dementie weet nog geruime tijd wat er aan de hand is. Dit kan tot somberheid en depressie leiden. Ik ben er vaker bij geweest dat mijn Vader even 'ontwaakte' en zelfs in paniek geraakte. Hij vroeg zich op dat moment af waar hij was en kende mijn naam ineens weer. Voor mijn Moeder waren dit complete rampen. Stel je voor je zit met een digitale pop te spelen en je ontwaakt voor een moment. Alleen de gedachte levert mij een waanzicht op.

Mijn Moeder is heel goed bij geest en ook nog heel fit. Ze wordt nu 81 jaar en ze heeft een pc. Dat heb met name ik haar geadviseerd. Ik heb er zelfs op aan gedrongen en ze is er dolgelukkig mee. Soms weet ze er zelfs meer van dan ik. Ja, ze zit ook op FB en is supermodern. Prachtige Mam heb ik die blij is met haar smartfone en pc ...

Ik weet wat ik nu schrijf, wanneer ik in mijn broek begin te fecaliëren en dat vervolgens een maand lang doe zonder besef, dan wil ik een pilletje om over te gaan naar daar waar ik vandaan kom.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Susan » 24 jan 2014, 11:27

Gast1 schreef:Ik weet wat ik nu schrijf, wanneer ik in mijn broek begin te fecaliëren en dat vervolgens een maand lang doe zonder besef, dan wil ik een pilletje om over te gaan naar daar waar ik vandaan kom.
Hele stuk is ;P!
En het laatste hier he, dat heb ik ook zo ongeveer in dezelfde bewoordingen afgesproken met de mijnen hier :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Soraya MV

Re: Over bewustzijn, kwantumveldtheorie en de hersenen

Bericht door Soraya MV » 28 jan 2014, 21:03

Sorry, ik ben even niet in staat geweest om te reageren,want ik moest even wat zaken op een rijtje zetten ik zal dat in een ander topic vertellen. :wink:

Mooie Posts Susan en Gast1! :post:
Ik kan er me alleen maar bij aansluiten.
Het is erg moeilijk inderdaad om in het hoofd van de dementerende persoon te kijken, misschien helpt het, om bijvoorbeeld tot op zekere hoogte met een dementerend persoon "mee te praten" in hun belevingswereld is het zoals het is en ontkennen heeft dan ook weinig zin, denk ik.
Ik ken iemand wiens moeder ernstige vorm van achtervolgingswaanzin heeft, je kan blijven zeggen dat er niks is, toch gelooft ze het niet. Ik denk dan: misschien helpt het als je deze personen door wie ze achtervolgd word "weg te jagen" of iets dergelijks.
Hier heb je geen computers voor nodig alleen een aantal mensen met een hoge dosis inlevingsvermogen.
Deze mensen kunnen ook direct ingrijpen en reageren op een helder moment en kunnen sneller omschakelen naar de realiteit.
Sorry; het is slechts een theorie. Ik heb te weinig ervaring met dementie om er een goed beeld van te hebben, maar het was een idee wat in me op kwam. :?

En zo verworden wij zelf tot robotten, een onderdeel van een onechte wereld. Je hebt er een juiste kijk op Soraya ...
Dank je wel! Toch denk ik dat het niet mogelijk is op het moment dat mensen zich er van bewust zijn en het niet laten gebeuren.
Zolang je het slechts als aanvulling op je leven ziet en er niet je leven door laat bepalen is er niks aan de hand.


Artificial Intelligence en het zogenaamde "eeuwige leven op aarde" zie ik niet zitten.in ieder geval niet hoe het word geschetst.
Het doet me denken aan het liedje "De ballade van de Dood" van klein Orkest.
En niemand ging dood, geen mens ging verloren.
maar er werden wel steeds meer baby's geboren.
Het werd als maar drukker, men kreeg het benauwd er werden zelfs mensen de zee in gedouwd.
En 100 jaar later was de lol er vanaf en ging men weer verlangen naar de rust van het graf.
Klinkt allemaal leuk om voor eeuwig in dit lichaam te blijven, maar ik bedank ervoor. Bovendien wil ik ook wel weer een keer "naar huis"

Plaats reactie