Levinas: weest hoogachtend en dienstbaar

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Levinas: weest hoogachtend en dienstbaar

Bericht door taigitu » 29 apr 2014, 21:01

Levinas: weest hoogachtend en dienstbaar

Wat ik ben, wordt bepaald door de ander die mij als het ware gijzelt door een appèl te
doen op mijn verantwoordelijkheid voor hem/haar. Dit appèl geeft mijn leven inhoud
en zin. 'Mijn menselijkheid schuilt in de ànder, dáár wordt ze aan de orde gesteld, daar
wordt ze waar gemaakt! In het naakte gelaat van de ander wordt mijn leugen aan de
kaak gesteld, en verschijnt (epiphanie!) de Waarheid die mijn waarheid is.'

Volgens Levinas is er kwaad in de wereld, onder meer omdat een mens van zichzelf
houdt (zich door niets en niemand laat beperken, maar onbekommerd en ongestoord
gelukkig is in zijn/haar egoïsme) en kwetsbaar (verwondbaar, manipuleerbaar) is.
Egoïsme en kwetsbaarheid zijn niet alleen maar negatief te duiden. Ze zijn ook
voorwaarde van verantwoordelijkheid: vanuit je zijn als een kwetsbaar geluk kun je
pas invoelen dat anderen zichzelf ook zo ervaren; alleen als je van het leven kunt
genieten, kun je begrijpen dat anderen dat ook willen; zonder genieten geen
compassie. Voor verantwoordelijkheid is echter een derde voorwaarde vereist:
getroffen kunnen worden door de ellende van een ander. Deze 'ethische raakbaarheid'
staat haaks op egoïsme. 'Geraakt worden door het lijden van anderen wil zeggen:
opgeroepen worden tot herstel van hun geluk.'

Zonder meer ingaan op wat een ander vraagt, is al te simpel. Want de samenleving
bestaat uit vele anderen (derden). Vandaar de volgende overwegingen: . Moet ik op
zijn appèl ingaan of voor mijzelf kiezen? Dat laatste is van belang, minstens om een
burn-out te voorkomen. Verantwoordelijkheid is dus niet hetzelfde als zelfopoffering.

De ander laat zich niet begrijpen. De enige adequate manier om de ander te nemen
zoals hij/zij is, bestaat in hoogachting en dienstbaarheid. Alleen daardoor krijgt de
andersheid van de ander de kans zich aan mij voor te doen, mij aan te spreken, mij te
raken.

Goedheid komt niet uit mezelf, maar is een antwoord op het appèl dat op me wordt
gedaan. Dit appèl verheft me tot een goedheid die ik van nature niet in me heb. 'Het
gelaat van de ander provoceert mij tot hoogachting waardoor een ander zelfstandig
bestaan zich kan installeren in een wereld die aldus niet langer de mijne is. Daardoor
ontdek ik dat ik geen inhalig dier ben, maar bestemd voor een schenkend en dienend
bestaan.'

Leen den Besten
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Levinas: weest hoogachtend en dienstbaar

Bericht door Gast1 » 30 apr 2014, 11:13

[think]

Het kan zijn dat ik het geheel van dit relaas niet begrijp, maar mijn eerste reactie is: “Uit het grote en dikke boek, hoe verloochen ik mijzelf”.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Levinas: weest hoogachtend en dienstbaar

Bericht door taigitu » 30 apr 2014, 15:48

Gast1 schreef:[think]

Het kan zijn dat ik het geheel van dit relaas niet begrijp, maar mijn eerste reactie is: “Uit het grote en dikke boek, hoe verloochen ik mijzelf”.
Misschien dat dit iets verhelderd.......
De Ander centraal
Levinas schrijft de Ander regelmatig bewust met een hoofdletter om het onophefbaar anders-zijn van de andere te benadrukken. De Ander kan en mag door mij niet gebruikt worden voor eigen doeleinden en is nooit ongewild te integreren voor mijn eigen doeleinden. Volgens Levinas was de Ander een weerloos schepsel dat een appèl doet op mijn verantwoordelijkheid. In wezen is de relatie tot de Ander bij Levinas dus ethisch van aard.

Egologie en Ontologie
Levinas geeft met andere woorden fundamentele kritiek op het steeds trachten in te kapselen van de Ander in de eigen filosofie. Hij spreekt in dit verband over egologie. Egologie is dus een vorm van denken die het ego, het autonome 'ik' als centrale instantie beschouwt. In de Westerse denktraditie is dit al gaande sinds Descartes. Het 'ik' is het centrum, de medemens is enkel een belemmering voor de persoonlijke ontplooiing. Het spiegelbeeld noemen we ontologie (zijnsleer), waar het 'ik' juist onderworpen wordt aan het allesomvattende Zijn, het (nood)lot. Dit laatste was volgens Levinas nog erger omdat de individuele subjectiviteit totaal verdwijnt. Dit was, of is, bijvoorbeeld het geval bij het communisme. Bij zowel egologisch als ontologisch denken is er sprake van een totaliserend monistisch denken want de totale werkelijkheid wordt steeds onder één noemer gevat. Het werkelijk anders-zijn is in dit denken een bedreiging en dient zo vlug mogelijk te worden ingepast in het eigen denken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Emmanuel_Levinas
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Levinas: weest hoogachtend en dienstbaar

Bericht door Gast1 » 30 apr 2014, 16:51

Behoorlijk en dank je wel. Vreemd dat ik dit niet eerder 'zag' ...

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Levinas: weest hoogachtend en dienstbaar

Bericht door Vitharr » 30 apr 2014, 17:44

Gast1 schreef:Behoorlijk en dank je wel. Vreemd dat ik dit niet eerder 'zag' ...
[offtopic]
Je opmerking deed me ergens aan denken, en toen ik het teruglas moest ik het gewoon delen met je. Het betreft een site met zogenaamde vertalingen van de 'tablets of Thoth'. Zowel in de preface, als in de tablets zelf zag ik iets staan in woorden die half mystiek, half 'normaal' zijn, en het was voor mij een ongelofelijke eyeopener.

Wat losse quotes:
Upon them are engraved characters in the ancient Atlantean language: characters which respond to attuned thought waves, releasing the associated mental vibration in the mind of the reader.

Ik begrijp nu wat dit betekent, en het is absoluut geen hocus pocus! :wink:
And for the one who reads with open eyes and mind, his wisdom shall be increased a hundred-fold.

Read. Believe or not, but read. And the vibration found therein will awaken a response in your soul.
:grin:
Man's search for understanding of the laws which regulate his life has been unending, yet always just beyond the veil which shields the higher planes from material man's vision the truth has existed, ready to be assimilated by those who enlarge their vision by turning inward, not outward, in their search.

In the silence of material senses lies the key to the unveiling of wisdom. He who talks does not know; he who knows does not talk.

The highest knowledge is unutterable, for it exists as an entity in lanes which transcend all material words or symbols.

All symbols are but keys to doors leading to truths, and many times the door is not opened because the key seems so great that the things which are beyond it are not visible.

If we can understand that all keys, all material symbols are manifestations, are but extensions of a great law and truth, we will begin to develop the vision which will enable us to penetrate beyond the veil.
[clap]

Hier de bronverwijzing, voor als je nog eens wat tijd over hebt. :wink:

http://www.crystalinks.com/emerald.html

[/offtopic]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Levinas: weest hoogachtend en dienstbaar

Bericht door Susan » 30 apr 2014, 17:50

Maar het is geen gangbare taal in dit stukje, niet raar dus dat jij Gast1 dat niet meteen zag.
Ik heb het een aantal mensen gevraagt, en die zagen het ook niet meteen.
Had jij het wel direct begrepen taigitu?
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Levinas: weest hoogachtend en dienstbaar

Bericht door taigitu » 30 apr 2014, 18:59

Susan schreef:Maar het is geen gangbare taal in dit stukje, niet raar dus dat jij Gast1 dat niet meteen zag.
Ik heb het een aantal mensen gevraagt, en die zagen het ook niet meteen.
Had jij het wel direct begrepen taigitu?
Ja, anders had ik het niet geplaatst. Maar de Emmanuel Levinas blijkt af en
toe het moeilijk te hebben gehad met het formuleren van wat hij wilde opschrijven.
Verder, kan ik iets plaatsen zonder voor 100% het er mee eens te zijn of me er
helemaal in vinden. Maar iets plaatsen zonder dat er bij mij iets wordt geraakt of
wordt (h)erkent lijkt me niet zinnig.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Levinas: weest hoogachtend en dienstbaar

Bericht door Susan » 30 apr 2014, 19:24

taigitu schreef:
Susan schreef:Maar het is geen gangbare taal in dit stukje, niet raar dus dat jij Gast1 dat niet meteen zag.
Ik heb het een aantal mensen gevraagt, en die zagen het ook niet meteen.
Had jij het wel direct begrepen taigitu?
Ja, anders had ik het niet geplaatst. .
.
Dat hoeft toch niet perse, bijv als je benieuwt bent of anderen het wel snapten.
Maar de Emmanuel Levinas blijkt af en
toe het moeilijk te hebben gehad met het formuleren van wat hij wilde opschrijven
Ja dat blijkt wel uit die tekst.
Verder, kan ik iets plaatsen zonder voor 100% het er mee eens te zijn of me er
helemaal in vinden.
Dat hoeft ook niet altijd, kan wel een discussie op gangbrengen.
Maar iets plaatsen zonder dat er bij mij iets wordt geraakt of wordt (h)erkent lijkt me niet zinnig
Dat lijkt me ook niets.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie