Wereld meditatie

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Gast1

Re: Wereld meditatie

Bericht door Gast1 » 09 aug 2014, 21:15

univers schreef:
dus je bent op de één of andere manier anders dan de rest!
Afbeelding

Kon het niet laten :mrgreen:
Hihihi ... Vlegel *1*

Gast1

Re: Wereld meditatie

Bericht door Gast1 » 09 aug 2014, 21:18

entropy schreef: Nou, als het voor jou goed is, wat is het probleem? Uit jouw bekentenissen, als ik ze zo moet/mag noemen, blijkt voor mij dat je een wezenlijke verandering/veranderingen hebt meegemaakt in je leven, dus je bent op de één of andere manier anders dan de rest! :D
Dat van die verandering is hartstikke waar, maar overigens is iedereen anders dan de rest van de wereld Entropy :wink:

Gast1

Re: Wereld meditatie

Bericht door Gast1 » 09 aug 2014, 21:27

Tet schreef:Tuurlijk heb je dat in je Gast1.
Net zoals iedereen.

Een klein voorbeeld; Hans Teeuwen.
Je ergert je aan die man, al jaren.
Als je niet meer boos zou worden zou je hem accepteren zonder negatieve emoties.
Of negeren.
En zou je ook geen waardeoordeel over zijn publiek hebben wiens gevoel voor humor anders is dan het jouwe.
Mensen zoals Hans Teeuwen maken mij verdrietig Tet.
Ik voel geen boosheid tegen hem en of ik mij erger, vraag ik me af. Ik vind het in ieder geval jammer dát het gebeurd.
Ik wend het aan in een ander topic, omdat ik nieuwsgierig ben wat anderen daar van vinden.
Ik vind het jammer dat mensen andere mensen door het slijk trekken en ik vind het jammer dat ze tieren en vloeken.
Dat wil niet zeggen dat ik dat niet begrijpen kan.
Zo vraag ik me nu op dit moment af of ik iets jammer kan vinden zonder mij te ergeren.
Ook vraag ik me af of ik het niet geaccepteerd heb, dat het zo is zoals het is.
Ik heb wel eens geschreven dat het publiek mij meer verbaasd dan Teeuwen zelf.
Ook vraag ik me af of 'iets jammer vinden' een negatieve emotie is.

Denkstof... thanks :wink:

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Wereld meditatie

Bericht door Zoeker » 09 aug 2014, 21:30

Ik moet toch eens gaan kijken wie die Hans Teeuwen toch is….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Wereld meditatie

Bericht door entropy » 09 aug 2014, 21:34

Mij valt het op dat het publiek een hele voorstelling lang alle goeie grappen mist en lacht om domme woordspelingen en het belachelijk maken van mensen, of ben ik nou gek? :-| En niet alleen bij Teeuwen overigens.

Gast1

Re: Wereld meditatie

Bericht door Gast1 » 09 aug 2014, 21:49

Zoeker schreef:Ik weet niet of 'het kwaad' in jou weg is of niet, Gast1.
De enige die dat echt goed kan beoordelen ben je zelf.
En uiteindelijk kan alleen de praktijk het bewijzen.
Blijf je ook strak als je hele gezin is uitgemoord door ISIS?
Of bedenk zelf maar iets afschuwelijks.
Dat heb ik al eerder gedaan en inderdaad, dit soort vragen heb ik mij gesteld.
Allereerst zou ik verscheurd zijn en heel verdrietig, of ik boos zou worden weet ik niet.
Ik vraag me dat werkelijk af en ik hoop dat ik die beproeving nooit krijg.
Maar ik zou mijn gezin zeker verdedigen. Met 'hand en tand' zelfs ...
Mogelijk dat ik mij ga gedragen als een dier en dat inderdaad dan een vorm van 'kwaad zijn' ontstaat.
Als dit nodig is om mijn dierbaren te verdedigen, dan hoop ik dat ik kwaad kan worden.
Zoeker schreef:Maar het punt is dat we vanuit het veld van goed en kwaad op enig moment dit veld kunnen verlaten.
Dan wordt de mens het innerlijk leven gewaar en gaat verstandelijk begrijpen wat het Absolute met hem wil.
Het Absolute wil zich realiseren via jou en mij. Maar dat wil niet zeggen dat het leren niet door gaat.

Voor mijzelf sprekend zie ik geen einde aan het leerling zijn.
Dat kan dus evengoed betekenen dat ik kwaad handel of denk.
Ik kan dus niet stellen dat het kwaad uit mij is verdwenen.
Wel heb ik het veld van goed en kwaad verlaten.
En bij een terugkeer (in het veld) dan merk ik dat innerlijk.
Ja, dat kan ik goed volgen.
Ook ik ben een leerling. Een leerling van jou bijvoorbeeld.
Een leerling van een leerling, die zich Zoeker noemt en de dingen schrijft zoals ik als leerling daar graag van leer.
Kwaad zijn of worden is iets heel menselijks en begrijpelijk.
Maar bij mij lijkt het werkelijk verdwenen te zijn en terwijl het het toch wel eens probeer, lijkt het zich juist dan steeds meer te verwijderen.
Zoeker schreef:Samenvattend denk ik dus dat het kwaad niet verdwijnt uit een mens.
Maar de mens laat zich liever geleiden door het Absolute, dit wordt een innerlijke gids.
Zoals ik het zie, wil het Absolute zich zo manifesteren.
Juist omdat het Absolute IS. Dat IS, is geen goed of kwaad.
Het Absolute vervolmaakt de schepping via ons.
Juist omdat wij er op vrijwillige basis voor kiezen.
En voor die vrije wil zijn goed en kwaad weer nodig.
Tja, en nou wordt het lastig. Allereerst ben ik hetdenk ik met je eens, maar ...
Wil het Absolute zich wel manifesteren of manifesteert het zich 'gewoon'?
Is er wel iets te willen of te moeten?
Het Absolute vervolmaakt en dat is inderdaad mijn 'weten' ...
Het doet dat volgens mij zonder te willen en het 'overkomt' ons of niet.
Toen ik het langer geleden zelfs perse wilde, leek het Absolute zich van mij te verwijderen, hoewel dit onmogelijk is.
Toen ik het los liet, wat ook onmogelijk is, manifesteerde het zich ...

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Wereld meditatie

Bericht door Tet » 09 aug 2014, 22:31

Gast1 schreef:Mensen zoals Hans Teeuwen maken mij verdrietig Tet.
Waarom zou je verdrietig worden om iemand die heel veel mensen laat lachen?
truth is stranger than fiction

Gast1

Re: Wereld meditatie

Bericht door Gast1 » 10 aug 2014, 06:42

Hahahaha ... :grin:

Touché Tet.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wereld meditatie

Bericht door Susan » 10 aug 2014, 08:24

Zoeker schreef: Je zult eerst kwaad moeten leren kennen voordat je het goede kent.
Je zult eerst voorwaardelijke liefde moeten praktiseren voordat je onvoorwaardelijke liefde kan herkennen.
Je zult eerst door vrienden in de steek gelaten moeten worden voordat je een vriend kan zijn.
Enzovoorts.
Even wat gedachten van mij hier neer gezet, moeilijk om wat het gevoel
doet gevoelen precies zo in woorden om te zetten..
Ja, het verschil tussen goed en kwaad geeft ons via ons denken/ego de kans
om het juiste te kiezen.

Het kwaad zit ook niet in de mens 'ingebakken'...we worden hier niet mee geboren.
Dit heeft niets met eens boos of kwaad zijn te maken, is echt iets anders bedoel ik er mee.
Als we opgroeien ontwikkeld via ons denken het ego, ook het negatieve ego.

Pas als wij echt óók hebben leren zien wat het verschil is tussen 'aardse liefde',
(onder voorwaarden dus wat velen geleerd hebben en denken dat dát liefde is)
en Onvoorwaardelijke Liefde, dan kunnen we iets aan het negatieve ego-gedrag bij ons zelf doen.

En indien we het alleen laten blijven door er af en toe even bij stil te staan, het niet
daawerkelijk ook tegelijk in de praktijk van alle dag toepassen, heeft het totaal geen betekenis.
Dan houd het op bij mooie woorden op 'papier' of in de lucht geblazen die niet gevoeld
kunnen worden door anderen, omdat het niet leeft vanbinnen uit, dat heeft ook geen warme
energietrilling die hierdoor uitgestraald wordt naar anderen om door te geven aan hen.

En vóór alles geldt bij elk mens, dat als hij niet Ovoorwaardelijke Liefde voor
zichzelf kan voelen, zichzelf niet volkomen kan accepteren met alle plussen en minnen!
die kan dit onmogelijk naar anderen toe doen.

Sommigen gaan dan ter compensatie het fenomeen alleen op zichzelf gericht zijn hanteren, door middel van zelfzucht, hebzucht, boven en vooraan willen staan, zich ook boven anderen verheven voelen, jalouzie, autoritair gedrag, vals 'spel' spelen en wat natuurlijk een minachting voor anderen weergeeft, wat we helaas dagelijks om ons heen zien gebeuren, en zelfs tot oorlogen kunnen leiden.
Doordat mensen uit pure onvrede met zichzelf en hun eigen leven, waar sommigen zich niet in alle gevallen bewust van zijn omdat ze het aan anderen wijten en oorzaken buiten zichzelfzoeken en de schuld geven. Anderen weten het heel goed van zichzelf, maar kunnen door ....'iets' noem ik het maar even, hier soms geen verandering in hun gedrag in aanbrengen... :-(
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Wereld meditatie

Bericht door Zoeker » 10 aug 2014, 09:59

Gast1 schreef: Ook ik ben een leerling. Een leerling van jou bijvoorbeeld.
Een leerling van een leerling, die zich Zoeker noemt en de dingen schrijft zoals ik als leerling daar graag van leer.
Kwaad zijn of worden is iets heel menselijks en begrijpelijk.
Maar bij mij lijkt het werkelijk verdwenen te zijn en terwijl het het toch wel eens probeer, lijkt het zich juist dan steeds meer te verwijderen.

Ik denk dat we allemaal leerlingen zijn van het 'innerlijk weten'.
Het is niet de bedoeling dat ik jou geloof of jij mij.
Alles wat we zeggen, doen kan getoetst worden aan het 'innerlijk weten'
Wat zo voor de manifestatie van het Absolute zorgt.

Overigens bedoel ik met 'kwaad' niet alleen kwaad worden, maar kwaad in het algemeen.



Tja, en nou wordt het lastig. Allereerst ben ik het denk ik met je eens, maar ...
Wil het Absolute zich wel manifesteren of manifesteert het zich 'gewoon'?
Is er wel iets te willen of te moeten?
Het Absolute vervolmaakt en dat is inderdaad mijn 'weten' ...
Het doet dat volgens mij zonder te willen en het 'overkomt' ons of niet.
Toen ik het langer geleden zelfs perse wilde, leek het Absolute zich van mij te verwijderen, hoewel dit onmogelijk is.
Toen ik het los liet, wat ook onmogelijk is, manifesteerde het zich ...
Of het Absolute iets wil of moet is moeilijk te zeggen.
In overgave duwt het mij een bepaalde richting op.
Maar duwen is ook al weer een verkeerde omschrijving.
Begeleiden is misschien beter?
Onhoorbaar vragen?

Jij, ik en iedereen is onderdeel van het Absolute.
Het heeft geen mening over goed en kwaad.
Het draagt iets van Eenheid in zich.
En door te leven met het Absolute worden we die Eenheid gewaar.
Maar het is allemaal op een puur vrijwillige basis.
Want het ego blijft aanwezig in mij.
Het ego dat zichzelf zo graag op de voorgrond plaatst.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Wereld meditatie

Bericht door Zoeker » 10 aug 2014, 10:09

Susan schreef: Even wat gedachten van mij hier neer gezet, moeilijk om wat het gevoel
doet gevoelen precies zo in woorden om te zetten..
Ja, het verschil tussen goed en kwaad geeft ons via ons denken/ego de kans
om het juiste te kiezen.

Het kwaad zit ook niet in de mens 'ingebakken'...we worden hier niet mee geboren.
Dit heeft niets met eens boos of kwaad zijn te maken, is echt iets anders bedoel ik er mee.
Als we opgroeien ontwikkeld via ons denken het ego, ook het negatieve ego.
Misschien worden we er niet mee geboren, maar het 'kwaad' ontstaat wel in ons voordat we volwassen worden.
Misschien ontstaat het omdat we door de evolutie hebben leren strijden voor het eigen bestaan.
De strijd om het recht van de sterkste en om de lichamelijke behoeftes te vervullen.
Pas als wij echt óók hebben leren zien wat het verschil is tussen 'aardse liefde',
(onder voorwaarden dus wat velen geleerd hebben en denken dat dát liefde is)
en Onvoorwaardelijke Liefde, dan kunnen we iets aan het negatieve ego-gedrag bij ons zelf doen.
Ja, daar zeg je zo wat. Waarom zou iemand iets (onvoorwaardelijke liefde) gaan onderzoeken als hij dat niet kent?
Dat vind ik een belangrijke vraag. Het enige wat ik kan bedenken is dat een niet-kenner het leert kennen van een kenner.
En indien we het alleen laten blijven door er af en toe even bij stil te staan, het niet
daawerkelijk ook tegelijk in de praktijk van alle dag toepassen, heeft het totaal geen betekenis.
Dan houd het op bij mooie woorden op 'papier' of in de lucht geblazen die niet gevoeld
kunnen worden door anderen, omdat het niet leeft van binnen uit, dat heeft ook geen warme
energietrilling die hierdoor uitgestraald wordt naar anderen om door te geven aan hen.
Ja. Het zal steeds weer aan de praktijk getoetst dienen te worden.
Ergens mooie woorden verkopen en er zelf niet naar leven dat werkt niet.

Sommigen gaan dan ter compensatie het fenomeen alleen op zichzelf gericht zijn hanteren, door middel van zelfzucht, hebzucht, boven en vooraan willen staan, zich ook boven anderen verheven voelen, jalouzie, autoritair gedrag, vals 'spel' spelen en wat natuurlijk een minachting voor anderen weergeeft, wat we helaas dagelijks om ons heen zien gebeuren, en zelfs tot oorlogen kunnen leiden.
Doordat mensen uit pure onvrede met zichzelf en hun eigen leven, waar sommigen zich niet in alle gevallen bewust van zijn omdat ze het aan anderen wijten en oorzaken buiten zichzelfzoeken en de schuld geven. Anderen weten het heel goed van zichzelf, maar kunnen door ....'iets' noem ik het maar even, hier soms geen verandering in hun gedrag in aanbrengen... :-(
Dat denk ik ook. Mensen gaan compensatie zoeken omdat ze onbewust iets missen. Niet alleen 'de boven ons gestelden', maar ook veel 'gewone' mensen.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Wereld meditatie

Bericht door Tet » 10 aug 2014, 10:33

Gast1 schreef:Mensen zoals Hans Teeuwen maken mij verdrietig Tet.
Tet schreef:Waarom zou je verdrietig worden om iemand die heel veel mensen laat lachen?
Gast1 schreef:Hahahaha ... :grin:

Touché Tet.
Ehm Gast1, heb je nagedacht over mijn vraag?
Je hoeft uiteraard niet te antwoorden maar je zegt graag aan het denken gezet te worden.

Ik stelde de vraag niet om een ‘touché’ te ontvangen, maar om jou denkstof te geven.
Het is m.i. namelijk een hele goede vraag, al zeg ik het zelf.
truth is stranger than fiction

Gast1

Re: Wereld meditatie

Bericht door Gast1 » 10 aug 2014, 11:53

Tet schreef: Ehm Gast1, heb je nagedacht over mijn vraag?
Ik stelde de vraag niet om een ‘touché’ te ontvangen, maar om jou denkstof te geven.
Het is m.i. namelijk een hele goede vraag, al zeg ik het zelf.
Nee, ik heb niet nagedacht over jouw vraag.
En het is inderdaad een goede vraag waar ik bijna zonder na te denken antwoord op kan geven.
Ik ben zo vrij.

Dit is de vraag: "Waarom zou je verdrietig worden om iemand die heel veel mensen laat lachen?"
Dit is het antwoord: "Ik word verdrietig omdat het juist dit soort mensen zijn, die voor normvervaging zorgen".
Supplement: "Nog verdrietiger word ik van het publiek, omdat ze om die bepaalde 'humor' lachen".

Toelichting:
Een van onze dictators, heu ... directeuren vertelde in een managementvergadering wel eens een grap.
Iedereen 'moest' daar dan om lachen, maar ik vroeg me wel eens af wat er werkelijk in die lachende menigte speelde.
Ik vond het in ieder geval zielig en heb ook nooit mee gelachen als ik de humor er niet van in zag.

Voor een conferencier betaal je en dus heb je gekozen.

Een straf en overdreven voorbeeld:
Het is niet onwaarschijnlijk dat Napoleon of Hitler ooit ergens een toespraak of iets dergelijks hebben gehouden waar mensen vrijwillig naar toe gingen.
Misschien hebben ze er wel voor betaald, wie zal het zeggen.
Ik kan me ook voorstellen dat Nappie of Dolfje dan wel eens een grap hebben gemaakt waarbij iedereen niet 'moest' lachen, maar dat iedereen spontaan begon te lachen om de grap.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Wereld meditatie

Bericht door Tet » 10 aug 2014, 12:38

Gast1 schreef:Dit is de vraag: "Waarom zou je verdrietig worden om iemand die heel veel mensen laat lachen?"
Dit is het antwoord: "Ik word verdrietig omdat het juist dit soort mensen zijn, die voor normvervaging zorgen".
Supplement: "Nog verdrietiger word ik van het publiek, omdat ze om die bepaalde 'humor' lachen".
Normvervaging?
Mensen gaan naar een voorstelling van Hans Teeuwen omdat ze een avond entertainment willen. Dit zijn hele normale mensen die eens even lekker uit de sleur van hun bestaan willen breken en onbedaarlijk willen lachen.
En dan zit je bij Hans Teeuwen goed als je absurdistische shock humor weet te waarderen.
Daarna gaan ze weer naar huis met een vrolijk feel good gevoel. En ze doen hier niemand kwaad mee.

Want dat is namelijk precies wat er gebeurt Pierre; mensen gaan naar een voorstelling en lachen. Daar is toch niets mis mee?
Het feit dat ze lachen (ikzelf lig in een deuk van die man) kan toch niet genegeerd worden?
Jij kunt toch niet bepalen wat wel of geen humor is voor anderen?

Als ik het sec bekijk zijn er veel mensen die zijn humor waarderen. En jij niet.
En dat is prima.
Net zoals muziek vele genres kent met elk zijn liefhebbers, heeft humor ook veel variëteiten.

Om maar een voorbeeld te noemen; christian rock is een muziekgenre dat mijn oren pijnigt; wellicht op dezelfde manier waarop Teeuwen jouw oren pijnigt.
Maar tegelijkertijd weet ik dat velen hiervan genieten, ook al snap ik er niets van.
En dat gun ik ze van harte.
Mijn mening over christian rock is ondergeschikt aan het plezier wat de mensen hieraan beleven.

Verder vraag ik me af; je zegt verdrietig te worden van Hans Teeuwen.
Waarom confronteer jij jezelf dan steeds weer met hem?
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wereld meditatie

Bericht door univers » 10 aug 2014, 12:47

:post: ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Wereld meditatie

Bericht door Gast1 » 10 aug 2014, 18:46

Ik deel de reactie van Univers Tet.

Nu heb ik er wel over nagedacht en bij nader inzien heb je gelijk.
Serieus.

Ik confronteer mij echter niet steeds met Hans Teeuwen.
Met niets trouwens.
Ik haalde hem hier aan om er over te discussiëren of het te ver gaat of niet.
Jij hebt mij nu geholpen om hier anders over te denken en dat waardeer ik. ;P!

Ook ben ik anders gaan denken over normvervaging.
Ik noem het nu een 'normverandering'. De tijdgeest is anders dan weleer.

Thanks. :wink:

Gast1

Re: Wereld meditatie

Bericht door Gast1 » 10 aug 2014, 18:49

Zoeker schreef: Overigens bedoel ik met 'kwaad' niet alleen kwaad worden, maar kwaad in het algemeen.
Was al duidelijk Zoeker. Ik had mijn antwoord wat zorgvuldiger dienen te geven.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Wereld meditatie

Bericht door Tet » 10 aug 2014, 22:46

Gast1 schreef:Thanks. :wink:
Ik vind het heel aardig dat je me bedankt Gast1, maar ik gaf slechts mijn kijk op de zaak.
Maar dank voor jou thanks. [pils]
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Wereld meditatie

Bericht door entropy » 10 aug 2014, 23:53

Nou nou

Gast1

Re: Wereld meditatie

Bericht door Gast1 » 11 aug 2014, 07:28

Tet schreef:
Gast1 schreef:Thanks. :wink:
Ik vind het heel aardig dat je me bedankt Gast1, maar ik gaf slechts mijn kijk op de zaak.
Maar dank voor jou thanks. [pils]
Dat ik dank is iets uit schier vervlogen tijden. De tijdgeest van nu verbaast zich steeds meer over dankbaarheid en vriendelijkheid.
Met name hier in Nederland.
We geven (als we geven) allemaal onze kijk op de zaak en ik vind het prettig om daar voor te danken, en ik ben niet de enige (gelukkig).
Er zijn er nog meer die dat doen:
Tet schreef:Ik ben je dankbaar voor dit inzicht Taigitu.
En dat blijft de wereld kleur geven Tet. :wink:

Plaats reactie