95%...

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Nathan

95%...

Bericht door Nathan » 03 mar 2015, 08:01

...gebeurt onderbewust.
Maar 5% heb je bewust in handen.
Met andere woorden: de beslissing is genomen voor dat je er erg in hebt.
Ook wordt er beweerd dat het onderbewuste 200.000 sneller gegevens/indrukken/... weet te verwerken dan het bewuste deel.
In werkelijkheid kunnen we maar ons het best concentreren op 1 ding te gelijk.
Daarom ook bijvoorbeeld niet bellen bij het rijden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 95%...

Bericht door univers » 03 mar 2015, 08:28

Heb geen mobiel. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: 95%...

Bericht door Gast1 » 03 mar 2015, 09:25

Oké ...

'95% gebeurd onderbewust' dus.

Even eerst iets helder stellen:
Volgens Van Dale woordenboek wordt met 'onderbewustzijn' of 'onderbewuste' hetzelfde bedoeld, namelijk een bewustzijnsniveau tussen het onbewuste en het bewuste.
Dit komt overeen met wat mensen in het dagelijks spraakgebruik bedoelen als ze van iets 'onbewust' of 'niet bewust' zijn.

Is deze stelling tussen leestekens van jou of komt-ie ergens vandaan?
'Ook wordt er beweerd' ... lijkt er op dat het ergens vandaan komt.

Graag bronvermelding dan.

We hebben het er hier op het forum over gehad.
Over 'vrije wil' enzo ...

Zelf 'voel' ik dat al alles vastligt en dat er geen vrije wil is.
Wat schrijft Wikipedia:
Determinisme is een filosofisch concept dat stelt dat elke gebeurtenis of stand van zaken veroorzaakt is door eerdere gebeurtenissen volgens de causale wetten die de wereld regelen en beheersen.
Bij een radicale interpretatie (het harde determinisme) sluit dit in feite de menselijke vrije wil uit, omdat daarvoor in een rationeel universum geen plaats is.
Stel je voor dat er een wezen, een god of misschien zelfs een demon zou zijn die alles weet.
Die op de hoogte is van alle natuurwetten en de precieze locatie en beweging weet van ieder deeltje in het universum.
Zou dit wezen dan kunnen voorspellen wat jij gaat doen, wat je denkt, welke keuze je gaat maken? En als hij dit kan, heb jij dan nog een vrije wil?
Als alles al bepaald is door kleinste deeltjes, door natuurwetten, hebben wij als mensen dan zelf nog iets in te brengen?

Sommige filosofen verdedigen het idee dat er geen vrije wil kan zijn omdat iedere gebeurtenis het gevolg is van een vorige gebeurtenis.
Zij zien het universum als een groot mechanistisch systeem met onveranderlijke natuurwetten.
Als wij weten hoe alles in elkaar zit, zouden we in hun visie precies kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren. Deze visie heet natuurwetmatig determinisme.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9000,d.ZGU

Nathan

Re: 95%...

Bericht door Nathan » 03 mar 2015, 09:52

Gast1 schreef:Oké ...

'95% gebeurd onderbewust' dus.

Even eerst iets helder stellen:
Volgens Van Dale woordenboek wordt met 'onderbewustzijn' of 'onderbewuste' hetzelfde bedoeld, namelijk een bewustzijnsniveau tussen het onbewuste en het bewuste.
Dit komt overeen met wat mensen in het dagelijks spraakgebruik bedoelen als ze van iets 'onbewust' of 'niet bewust' zijn.

Is deze stelling tussen leestekens van jou of komt-ie ergens vandaan?
'Ook wordt er beweerd' ... lijkt er op dat het ergens vandaan komt.

Graag bronvermelding dan.

We hebben het er hier op het forum over gehad.
Over 'vrije wil' enzo ...
Ja, het lichaam laat het hart kloppen, onbewust proces, niet waar Pierre?
Ik heb diverse opleidingen, cursussen gehad betreffende dit onderwerp. Dus ik weet geen bronvermelding zo uit mijn hoofd, sorry!

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 95%...

Bericht door Zoeker » 03 mar 2015, 10:43

Waarom is het interessant dat ik onbewust het 50KM bord zie tijdens het rijden?
Dat onbewuste gedeelte kan je zien als handige automatische processen.
Of het 95% is dat lijkt mij een slag in de lucht.
Het kan net zo goed een ander percentage zijn.
Tenzij iemand daar betrouwbare meetapparatuur voor heeft.
Dan trek ik mijn bewering in.

Maar daar heb ik nog nooit van gehoord.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Nathan

Re: 95%...

Bericht door Nathan » 03 mar 2015, 11:12

Zoeker schreef:Waarom is het interessant dat ik onbewust het 50KM bord zie tijdens het rijden?
Dat onbewuste gedeelte kan je zien als handige automatische processen.
Of het 95% is dat lijkt mij een slag in de lucht.
Het kan net zo goed een ander percentage zijn.
Tenzij iemand daar betrouwbare meetapparatuur voor heeft.
Dan trek ik mijn bewering in.

Maar daar heb ik nog nooit van gehoord.
Wie heeft dat niet eens mee gemaakt, rij je een stuk en je bent er helemaal niet bij geweest, als je erop terugkijkt later.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: 95%...

Bericht door Zoeker » 03 mar 2015, 12:29

Nathan schreef: Wie heeft dat niet eens mee gemaakt, rij je een stuk en je bent er helemaal niet bij geweest, als je erop terugkijkt later.

Dat heb ik alleen een keer meegemaakt wegens chronisch slaapgebrek.
Reden om dat gevaarlijke spelletje niet meer te doen.
En rijden (ver) na middernacht als gevaarlijk te verklaren.

Maar waar wil je naar toe, Nathan? Het onderbewustzijn is toch een algemeen bekend gegeven?
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Nathan

Re: 95%...

Bericht door Nathan » 03 mar 2015, 12:53

Zoeker schreef:
Nathan schreef: Wie heeft dat niet eens mee gemaakt, rij je een stuk en je bent er helemaal niet bij geweest, als je erop terugkijkt later.

Dat heb ik alleen een keer meegemaakt wegens chronisch slaapgebrek.
Reden om dat gevaarlijke spelletje niet meer te doen.
En rijden (ver) na middernacht als gevaarlijk te verklaren.

Maar waar wil je naar toe, Nathan? Het onderbewustzijn is toch een algemeen bekend gegeven?
Op de automatische piloot kunnen we heel veel, en vaak of t.z.t. achteraf weten we er niets meer van te herinneren.
Denk maar eens aan al die sigaretten die gerookt worden. Als je aan iemand vraagt, hoeveel die middag of dag, weten 'ze' dat niet meer.
Een groot deel van ons leven ligt dus in de handen van het onderbewuste.
Er is aangetoond, zo'n 95%

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 95%...

Bericht door Vitharr » 03 mar 2015, 13:06

Nathan schreef:Op de automatische piloot kunnen we heel veel, en vaak of t.z.t. achteraf weten we er niets meer van te herinneren.
Denk maar eens aan al die sigaretten die gerookt worden. Als je aan iemand vraagt, hoeveel die middag of dag, weten 'ze' dat niet meer.
Een groot deel van ons leven ligt dus in de handen van het onderbewuste.
Er is aangetoond, zo'n 95%
Maar met die 95% wordt niet bedoelt wat je hier als voorbeeld geeft. Als de bewustheid immers 100% zou zijn is de kans dat de roker je vraag kan beantwoorden nog steeds klein. Dat heeft niets met automatisch, onderbewust van doen, maar met het geheugen. Als ik bijvoorbeeld bewust mijn kleingeld tel, met als doel het totaalbedrag te weten, dan onthoudt de mens niet uit hoeveel centen, stuivers en dubbeltjes dat bedrag opgemaakt is. De 95% slaat dan ook op handelingen die daadwerkelijk automatisch en onderbewust uitgevoerd worden.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Nathan

Re: 95%...

Bericht door Nathan » 03 mar 2015, 13:45

Vitharr schreef:
Nathan schreef:Op de automatische piloot kunnen we heel veel, en vaak of t.z.t. achteraf weten we er niets meer van te herinneren.
Denk maar eens aan al die sigaretten die gerookt worden. Als je aan iemand vraagt, hoeveel die middag of dag, weten 'ze' dat niet meer.
Een groot deel van ons leven ligt dus in de handen van het onderbewuste.
Er is aangetoond, zo'n 95%
Maar met die 95% wordt niet bedoelt wat je hier als voorbeeld geeft. Als de bewustheid immers 100% zou zijn is de kans dat de roker je vraag kan beantwoorden nog steeds klein. Dat heeft niets met automatisch, onderbewust van doen, maar met het geheugen. Als ik bijvoorbeeld bewust mijn kleingeld tel, met als doel het totaalbedrag te weten, dan onthoudt de mens niet uit hoeveel centen, stuivers en dubbeltjes dat bedrag opgemaakt is. De 95% slaat dan ook op handelingen die daadwerkelijk automatisch en onderbewust uitgevoerd worden.
Fijn om te weten, Vitharr.

Nathan

Re: 95%...

Bericht door Nathan » 03 mar 2015, 14:11

Puur in de praktijk doen we veel vanuit routine, zonder er echt over na te denken. Zoals je veters vastmaken maar dat ging echt niet vanzelf, dat was niet aangeboren, dat heb je met moeite moeten leren. Nu volg je jezelf daarin nog maar nauwelijks. Toch is het in werkelijkheid een complexe handeling.

Nathan

Re: 95%...

Bericht door Nathan » 03 mar 2015, 14:11

Foutje!
Laatst gewijzigd door Nathan op 03 mar 2015, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Nathan

Re: 95%...

Bericht door Nathan » 03 mar 2015, 14:11

Foutje.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 95%...

Bericht door Vitharr » 03 mar 2015, 14:45

Nathan schreef:Puur in de praktijk doen we veel vanuit routine, zonder er echt over na te denken. Zoals je veters vastmaken maar dat ging echt niet vanzelf, dat was niet aangeboren, dat heb je met moeite moeten leren. Nu volg je jezelf daarin nog maar nauwelijks. Toch is het in werkelijkheid een complexe handeling.
Ik begrijp niet goed wat dit met je openingspost te maken heeft. Je sprak daar over onderbewust handelen. Veters strikken is toch geen onderbewuste handeling? Net als roken dat niet is. Als roken namelijk wel een onderbewuste handeling betrof, dan werd te pas en te onpas onderbewust het rookverbod overtreden. In de praktijk kom je dat zelden tot niet tegen. Of wel?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Nathan

Re: 95%...

Bericht door Nathan » 03 mar 2015, 15:17

Vitharr schreef:
Nathan schreef:Puur in de praktijk doen we veel vanuit routine, zonder er echt over na te denken. Zoals je veters vastmaken maar dat ging echt niet vanzelf, dat was niet aangeboren, dat heb je met moeite moeten leren. Nu volg je jezelf daarin nog maar nauwelijks. Toch is het in werkelijkheid een complexe handeling.
Ik begrijp niet goed wat dit met je openingspost te maken heeft. Je sprak daar over onderbewust handelen. Veters strikken is toch geen onderbewuste handeling? Net als roken dat niet is. Als roken namelijk wel een onderbewuste handeling betrof, dan werd te pas en te onpas onderbewust het rookverbod overtreden. In de praktijk kom je dat zelden tot niet tegen. Of wel?
Het bewuste en het onderbewuste kunnen heel goed samen werken, bedoel ik.
Soms neemt het onderbewuste alles gewoon over.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 95%...

Bericht door Vitharr » 03 mar 2015, 15:44

Nathan schreef:Het bewuste en het onderbewuste kunnen heel goed samen werken, bedoel ik.
Soms neemt het onderbewuste alles gewoon over.
Ja dat klopt. Maar door de voorbeelden die je geeft ben ik me af gaan vragen welke definities jij bedoelt. In de psychologie zijn onbewuste processen geduid als processen waar het bewuste geen weet van heeft. Dromen is daar een voorbeeld van.

Als ik google kom ik diverse artikelen tegen met dezelfde strekking als jouw openingspost. Daarin worden schijnbaar heel andere definities toegepast. Er wordt bijvoorbeeld een voorbeeld gegeven van een supermarktmedewerker die 's avonds zijn dag niet meer kan beschrijven. Dit zou een voorbeeld van onderbewust gedrag zijn. Maar dan niet volgens de normale definities omdat er uiteraard wel degelijk bewuste processen actief zijn geweest die dag, maar de supermarktmedewerker heeft ze niet in zijn geheugen opgeslagen.

Om dezelfde reden schreef ik over de roker. Als roken een onderbewuste handeling zou zijn, dan hielp een rookverbod niet omdat mensen volkomen onderbewust alsnog overal zouden roken.

Niet elk bewust proces leidt tot een herinnering. Dus het ontbreken van die herinnering aanvoeren om aan te tonen dat een proces onderbewust plaats heeft gevonden is incorrect.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Nathan

Re: 95%...

Bericht door Nathan » 03 mar 2015, 15:52

Vitharr schreef: het ontbreken van die herinnering aanvoeren om aan te tonen dat een proces onderbewust plaats heeft gevonden is incorrect.
Zou ik ook niet beweren.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 95%...

Bericht door Vitharr » 03 mar 2015, 15:54

Nathan schreef:
Vitharr schreef: het ontbreken van die herinnering aanvoeren om aan te tonen dat een proces onderbewust plaats heeft gevonden is incorrect.
Zou ik ook niet beweren.
[think] Hoe moet ik deze redenatie dan interpreteren Nathan?
Denk maar eens aan al die sigaretten die gerookt worden. Als je aan iemand vraagt, hoeveel die middag of dag, weten 'ze' dat niet meer.
Een groot deel van ons leven ligt dus in de handen van het onderbewuste.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Nathan

Re: 95%...

Bericht door Nathan » 03 mar 2015, 16:00

Vitharr schreef: [think] Hoe moet ik deze redenatie dan interpreteren Nathan?
Denk maar eens aan al die sigaretten die gerookt worden. Als je aan iemand vraagt, hoeveel die middag of dag, weten 'ze' dat niet meer.
Een groot deel van ons leven ligt dus in de handen van het onderbewuste.
Ik besprak dat deel niet van het geheugen.

Nathan

Re: 95%...

Bericht door Nathan » 03 mar 2015, 16:02

We zijn gewoonte dieren.
Denk maar eens aan een deur die er opeens niet meer is, mogelijk loop je er nog steeds naar toe, als je even aan het dromen bent.
Dit is slechts natuurlijk een voorbeeld uit velen.

Plaats reactie