Wat is bewustzijn?

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door Susan » 16 aug 2015, 08:52

Gast1 schreef:Je bijdrage was helemaal prima, maar ik was veel meer geïnteresseerd in jouw mening.
Fijn om te lezen dat je het toch prima vond, het was de toonzetting van jou waar ik dat gevoel niet bij had, meespeelde om het weg te halen. Deed je anders ook niet bij de vele overgenomen citaten in diverse topics, ik bedoel niet van mij alleen natuurlijk waar je af en toe op reageerde, bedoel dus juist ook van anderen. Maakt mij verder niet uit hoor, het is een kwestie van even wennen :grin:
Dat zou ook mooi aansluiten op mijn eerdere opmerking: "Je bent zelf de bron van al het weten, je hoeft slechts de deurtjes te openen."

Inderdaad, iedereen heeft het 'weten' en wijsheid in zich, soms ' diep verstopt'.
Maar dit in woorden duidelijk neer te zetten heb ik geprobeerd Gast1, hóé ik het bedoel
en zie is soms best lastig dan.

Alle bewustzijn is energie, bij alles wat we via zintuigen doen, voelen, horen,ruiken, zien, proeven, enz aanwezig. Het waarnemen/gewaar zijn van alles,kan alleen middels onze geest, bij het begrijpen, en als we niet begrijpen.

Bewustzijn fungeert als bemiddelaar voor interactie tussen de geest en de hersenen.
Onze geest dient als middel tot communiseren en verbinden, waar dus de hersenen ook voor nodig zijn,hierdoor krijgen we inzicht en kan ons persoonlijk bewustzijn zich verbreden en verdiepen.

(dit vemoede ik ongeveer al heel lang zelf zo door allerlei ervaringen, maar de uitleg hier boven in de laatste zinnen heb ik niet zelf eventjes bedacht hoor!
Dat is erg ingewikkeld en steekt heel nauw om het begrijpelijk te houden in deze materie, ik heb dit dus ooit ergens gelezen en was daar erg blij mee, omdat het helemaal overeen kwam met mijn gedachten hoe het inderdaad 'werkt'en in elkaar kon zitten)

Bewustzijn zorgt er volgens mij bijv ook voor, indien ons ego-bewustzijn ons tenminste niet beperkt en ons er voor afsluit, iets niet wil zien kan ook, dat je dingen 'Weet' zonder dat het aanwijsbaar bewezen kan worden, ook door vermoedelijk herinneringen die diep verborgen liggen in het onderbewuste van eerdere opgedane ervaringen. Dan heb ik het over 'mystieke bewustzijn'. Dat verbonden voelen met het 'ongeziene',of het Al-omvattende. Dan kom ik dus ook uit op het universele bewustzijn wat te maken heeft met de universele 'kracht' die duidelijk voelbaar is en alles en iedereen verbind, waar we bewust van kunnen zijn/worden door ervaringen tijdens bijvoorbeeld visioenen, uittredingen, voorschouwen, verschijningen,etc.
Zelf noem ik ook Ziels-bewustzijn, omdat we via intuïtie en gevoel 'boodschappen' van de Ziel kunnen'horen/voelen'.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door univers » 16 aug 2015, 09:35

:post: ;P! !

Was ik vergeten :mrgreen: :loveU:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door Gast1 » 16 aug 2015, 11:46

Susan schreef:
Gast1 schreef:Je bijdrage was helemaal prima, maar ik was veel meer geïnteresseerd in jouw mening.
Fijn om te lezen dat je het toch prima vond, het was de toonzetting van jou waar ik dat gevoel niet bij had, meespeelde om het weg te halen.
Maar lieverd toch ... :shock:
Kijk wat ik schreef:
Gast1 schreef:Allemaal prachtig, maar het interesseert mij veel meer wat je er zelf van denkt, voelt en ... weet, Susan.
Ik lees het later wel na mijn wandeling :wink:
Het is niet de toonzetting die meespeelde dat je besloot om het weg te halen.
Het is juist de toon van mij die je niet hoort.
Als ik deze woorden uitgesproken had, zou je dit echt niet geschreven hebben en eigenlijk weet je dat ook wel ...
Het is jouw perceptie van de vorm zoals het er staat die je 'een gevoel' opleverde.
Je 'interpreteerde' ...

Conditionering Susan ...

Ik vond het prachtig zoals ik schreef en later maakte ik er ook nog een 'prima' van.
Ik geef je heel vaak pluimpje en in dit geval is er totaal niets aan de hand geweest.

Lees in dit topic mijn stukje wat ik plaatste op 14 Aug 2015, 09:38 uur nog eens.
Je zou je dit wat ik hier schreef aan kunnen trekken, maar ik weet dat dit beslist niet aan de orde is bij jou.

Je zou mijn reactie nu ook kunnen zien als een 'terechtwijzing', maar niets is minder waar.
Ik wil je nu alleen maar attenderen op de zaken zoals ze er liggen.
Susan schreef:Deed je anders ook niet bij de vele overgenomen citaten in diverse topics, ik bedoel niet van mij alleen natuurlijk waar je af en toe op reageerde, bedoel dus juist ook van anderen. Maakt mij verder niet uit hoor, het is een kwestie van even wennen :grin:
Susan ... het maakt wel zeker wat uit, anders zou je niet zo reageren.
Je weet dat je mijn soumate bent en dat ik je vaak een pluim heb gegeven en zelfs nog meer dan dat, openlijk op het forum.
Laat het maar eens bezinken.
Susan schreef:
Gast1 schreef:Dat zou ook mooi aansluiten op mijn eerdere opmerking: "Je bent zelf de bron van al het weten, je hoeft slechts de deurtjes te openen."

Inderdaad, iedereen heeft het 'weten' en wijsheid in zich, soms ' diep verstopt'.
Maar dit in woorden duidelijk neer te zetten heb ik geprobeerd Gast1, hóé ik het bedoel en zie is soms best lastig dan.

Alle bewustzijn is energie, bij alles wat we via zintuigen doen, voelen, horen,ruiken, zien, proeven, enz. aanwezig.
Het waarnemen/gewaar zijn van alles,kan alleen middels onze geest, bij het begrijpen, en als we niet begrijpen.

Bewustzijn fungeert als bemiddelaar voor interactie tussen de geest en de hersenen.
Onze geest dient als middel tot communiceren en verbinden, waar dus de hersenen ook voor nodig zijn, hierdoor krijgen we inzicht en kan ons persoonlijk bewustzijn zich verbreden en verdiepen.

(dit vermoede ik ongeveer al heel lang zelf zo door allerlei ervaringen, maar de uitleg hier boven in de laatste zinnen heb ik niet zelf eventjes bedacht hoor!
Dat is erg ingewikkeld en steekt heel nauw om het begrijpelijk te houden in deze materie, ik heb dit dus ooit ergens gelezen en was daar erg blij mee, omdat het helemaal overeen kwam met mijn gedachten hoe het inderdaad 'werkt' en in elkaar kon zitten)

Bewustzijn zorgt er volgens mij bijv. ook voor, indien ons ego-bewustzijn ons tenminste niet beperkt en ons er voor afsluit, iets niet wil zien kan ook, dat je dingen 'Weet' zonder dat het aanwijsbaar bewezen kan worden, ook door vermoedelijk herinneringen die diep verborgen liggen in het onderbewuste van eerdere opgedane ervaringen.
Dan heb ik het over 'mystieke bewustzijn'. Dat verbonden voelen met het 'ongeziene',of het Al-omvattende.
Dan kom ik dus ook uit op het universele bewustzijn wat te maken heeft met de universele 'kracht' die duidelijk voelbaar is en alles en iedereen verbind, waar we bewust van kunnen zijn/worden door ervaringen tijdens bijvoorbeeld visioenen, uittredingen, voorschouwen, verschijningen,etc.
Zelf noem ik ook Ziels-bewustzijn, omdat we via intuïtie en gevoel 'boodschappen' van de Ziel kunnen 'horen/voelen'.
Dit is dus wat ik bedoel:
Gast1 schreef:... maar ik was veel meer geïnteresseerd in jouw mening.
... en je hebt antwoord gegeven :post:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door Susan » 16 aug 2015, 21:23

Gast1 schreef:[Het is niet de toonzetting die meespeelde dat je besloot om het weg te halen.
Het is juist de toon van mij die je niet hoort.
Als ik deze woorden uitgesproken had, zou je dit echt niet geschreven hebben en eigenlijk weet je dat ook wel ...
Het is jouw perceptie van de vorm zoals het er staat die je 'een gevoel' opleverde.
Je 'interpreteerde' ...
Had je het los van elkaar ongeveer zo geschreven: 'Prachtig dit stukje citaat'.
'Maar het interesseert mij veel meer wat je er zelf van denkt, voelt en ... weet, Susan".

Dan was het het meteen heel anders op mij over gekomen hoor.
(nu klonk het haast een beetje als in de richting van de uitdrukking: 'alles goed en wel dit citaat, maar wat denk je er zelf van susan')

Jazeker ik interpreteerde, echter niet op de juiste wijze blijkt nu, mijn stemming was trouwens ook opperbest, daar kan het niet aan gelegen hebben. En geloof me Gast1, ik 'hoor jou het vaak bijna hardop zeggen' als ik hier jouw schrijfsels lees.
Bij mijn weten praat je ook zelden of nooit zo...daarom vond ik het onherkenbaar, wat 'vreemd kortaf' opeens zo.
Ik vond het prachtig zoals ik schreef en later maakte ik er ook nog een 'prima' van.
Ik geef je heel vaak pluimpje en in dit geval is er totaal niets aan de hand geweest.

Lees in dit topic mijn stukje wat ik plaatste op 14 Aug 2015, 09:38 uur nog eens.
Je zou je dit wat ik hier schreef aan kunnen trekken, maar ik weet dat dit beslist niet aan de orde is bij jou.

Je zou mijn reactie nu ook kunnen zien als een 'terechtwijzing', maar niets is minder waar.
Ik wil je nu alleen maar attenderen op de zaken zoals ze er liggen.
Nee hoor, ik trek het me niet aan, het is wel herkenbaar wat je de 14e plaatste,
en jouw reactie verder hier zie ik ook beslist niet als een 'terechtwijzing'.
Wel waar ik verder over nagedacht heb én nog hier na ook zal doen.
Susan ... het maakt wel zeker wat uit, anders zou je niet zo reageren.
Je weet dat je mijn soumate bent en dat ik je vaak een pluim heb gegeven en zelfs nog meer dan dat, openlijk op het forum.
Laat het maar eens bezinken.
Pierre, het gaat er alleen om dat je opeens heel anders (voor mijn gevoel) over kwam, dát maakte wat uit ja, klopt.
Wat ik bedoelde met: "Maakt mij verder niet uit hoor" , slaat alléén op dat wat ik aanhaalde over hoe je dus reageerde
en dat als je het zo in het vervolg zou gaan doen, is dan een kwestie van wennen.

Dat het mij helemaal niet om pluimpjes enz gaat weet je dacht ik heel goed, ik vind het jammer dat je dit er zelfs bij haalde.
De rest heb ik hopelijk al duidelijker gemaakt, zal er daarom niet nog verder over uitweiden, anders verval ik in herhalingen.
Het is echt geen 'drama' in mijn beleving hoor, dus laten we het niet onnodig 'groter' maken dan het in werkelijkheid is. :wink:
Wellicht heb ik door mijn woordkeuze in m'n eerste reactie het misschien erger doen lijken...dat zou me oprecht spijten zeg, waardoor het nu zo 'zwaar' bij jou over gekomen is? [think]
... en je hebt antwoord gegeven :post:
DankjeWell!

:loveU:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door Gast1 » 17 aug 2015, 06:36

;P!

Il guercio

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door Il guercio » 27 aug 2015, 12:54

Susan schreef:
Alle bewustzijn is energie, bij alles wat we via zintuigen doen, voelen, horen,ruiken, zien, proeven, enz aanwezig. Het waarnemen/gewaar zijn van alles,kan alleen middels onze geest, bij het begrijpen, en als we niet begrijpen.

Bewustzijn fungeert als bemiddelaar voor interactie tussen de geest en de hersenen.
Onze geest dient als middel tot communiseren en verbinden, waar dus de hersenen ook voor nodig zijn,hierdoor krijgen we inzicht en kan ons persoonlijk bewustzijn zich verbreden en verdiepen.
Wat bedoel je met energie?
Bevindt de geest zich niet in de materie van de hersenen? Net als de ziel een soort van ``magische engelenstof`` (niet te verklaren in wetenschappelijke termen) die zich in alle materie bevindt, en zich in de hersenen uit als bewustzijn. In de zogenaamd dode materie slaapt deze stof, en als die stof in de vorm van hersenen (of plantaardig leven) ontwaakt zou er een scheiding kunnen ontstaan (in de loop van de evolutie) tussen ziel en materie. Ziel en materie zijn onlosmakelijk (zo denk ik) met elkaar verbonden. In de hersenen wordt alleen het zielsgedeelte van die eenheid van ziel en materie zichtbaar (voelbaar, bewust), terwijl het materiegedeelte ons lichaam is, dat onlosmakelijk met onze hersenen verbonden is, net zoals ziel en materie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Zo bekeken is het bewustzijn geen bemiddelaar tussen geest en hersenen, maar vormen de hersenen zélf de geest, ziel en bewustzijn, dat een middel is, via het lichaam, voor communicatie waardoor ``ons persoonlijk bewustzijn zich kan verbreden en verdiepen``. :wink:
Laatst gewijzigd door Il guercio op 30 aug 2015, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door Susan » 29 aug 2015, 11:21

Il guercio schreef: Wat bedoel je met energie?
Hier ga ik nog op reageren hoor Il guercio , maar vergt wat tijd
en kan nu op dit moment niet meteen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door Susan » 31 aug 2015, 09:42

@Il guercio

(ik zag je vannacht ook op het forum 'bezig' nachtbraker, :grin: maar had geen puf
om toen hier mee bezig te zijn, wel muziek zitten luisteren.

Hier had ik het over de energetische energie die wij kunnen voelen in situaties
en/of mensen. Denk hierbij bijv aan iets heel onprettig voelen terwijl je niet
de vinger kan leggen op wat nu precies de oorzaak is.Dit kan van jezelf zijn, maar
ook van anderen die een onprettig gevoel in/om zich heen hebben, uitstralen dus.
Maar oa ook bomen en stenen stralen energie uit.

Verder maakt dit wat ik eerder al eens ergens plaatste misschien wat duidelijk,
en zet even het hele stukje er neer:

De ziel is de zetel van het hogere zelf,de optelsom van al onze potenties en mogelijkheden. Wanneer we van de 'onsterfelijke ziel' spreken,hebben we het over de kern van ons bestaan.Het vertegenwoordigt de hoogste vorm van onze individualiteit. (onstoffelijk lichaam dus)Ons stoffelijk lichaam dient de ziel tot voertuig.De 'geest' is een middel tot communiceren en verbinden. Daardoor verwerven we inzicht en verbreden en verdiepen we ons bewustzijn.

Misschien maakt dit het duidelijker: we vergelijken de geest met de 'lucht om te ademen' en de hersenen met 'de longen'. De longen nemen zuurstof op en maken het toegankelijk voor het lichaam. De hersenen doen het zelfde met de geest. Hersenen en geest creëren samen een functionerend verstand.

De geest is wel verbonden met de hersenen maar maakt er geen deel van uit.Het is een lichaamsveld dat onafhankelijk van de hersenen is. Het is het aspect van ons wezen dat ons de betekenis van onze ervaringen ingeeft.De geest en de hersenen hebben een 'bemiddelaar' nodig.
Bewustzijn fungeert als bemiddelaar voor de interactie tussen de geest en de hersenen.

Onze ziel voelt. IS. Onze ziel denkt niet. Onze geest, het ego dat we hebben ontwikkeld, denkt.
Het spirituele (spirituele intelligentie) zit in de diepe laag van het zelf, die verbonden is met
een wijsheid die het ego, onze bewuste geest te boven gaat.
Spirituele intelligentie, de intelligentie van de ziel, ontwaakt en ontwikkelt zich als we ons geconfronteerd zien met de diepste betekenis van ‘ leven’.
Onze ziel is onze kompas naar ethiek, liefde, morele verantwoordelijkheid. Dat zijn ook de voorwaarden voor spirituele ontwikkeling en emotionele groei. Innerlijke bewogenheid. Verbondenheid met alles dat leeft.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Il guercio

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door Il guercio » 31 aug 2015, 15:03

Van de ene nachtbraker tot de andere!
Hier had ik het over de energetische energie die wij kunnen voelen in situaties
en/of mensen.
Ik vroeg wat je met energie bedoelde en nu kom je met energetische energie op de proppen! Dit beantwoord mijn vraag niet wat je met die energie bedoelt. Iets heel onprettigs voelen is hier een voorbeeld van, maar dan kun je dat toch gewoon een onprettig gevoel noemen i.p.v. een energie. Het woord woord wordt te pas en te onpas gebruikt zonder dat mij duidelijk wordt wat er nu precies mee bedoelt wordt. Als een steen positieve energie uitstraalt, wat is dan die energie? Ook een gevoel?

De ziel is de niet materiele zetel van ons hogere zelf, waarvoor ons lichaam het voertuig is. Daarmee ben ik het in die zin eens dat ik denk dat onze hersenen de niet materiele kant van de onlosmakelijke eenheid van materie en ziel (magische engelenstof) tot leven brengen. Ik denk dat die scheiding (terwijl de onlosmakelijke verbinding blijft bestaan) van ziel en lichaam (materie) in de loop van de evolutie langzaam op de voorgrond treedt in steeds complexere wezens, waaronder de mens.

Als de geest te vergelijken is met zuurstof en de hersenen met longen dan ademen de hersenen geest in. Maar zoals de longen zuurstof toegang geven tot het lichaam, waartoe geven hersenen de geest dan toegang toe? Ik zie de geest net als de ziel als een niet materieel deel van de hersenen, maar associeer die niet (evenmin als ik de ziel associeer met het hogere zelf, maar meer met gevoelens) met het aspect van ons wezen dat ons de betekenis van onze ervaringen ingeeft, maar met het denken. En aangezien ik de geest als onderdeel van de hersenen zie (en niet als een onafhankelijk lichaamsveld), is er geen bemiddelaar tussen geest en hersenen nodig.

Het geheel van onbewuste processen van ziel en geest geeft aanleiding tot bewustzijn, waarin ik tegelijkertijd het spirituele zie (aangezien zowel ziel als geest een uiting van de zielskant van de materie/ziel medaille zijn, bestaande uit die magische engelenstof, die ons verstand te boven gaat), en ons lichaam is de andere kant van de medaille. Beiden kunnen niet zonder elkaar om tot een gehele medaille te komen. Via ons lichaam staan wij in contact met de wereld om ons heen, en kunnen we nieuwe ervaringen opdoen, leren en contact met anderen maken.

Er zijn verschillende mogelijkheden om zin te geven aan dit complexe wezen dat wij zijn. Wat ik hier heb geschreven, in zeer beknopte vorm, kan daarbij helpen. Het begrip en onbegrip van ons functioneren. Vul die mogelijkheden zelf maar in.

Zit ik nog steeds met de vraag: wat bedoel je met (energetische) energie? :hands:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door Susan » 01 sep 2015, 09:57

Il guercio schreef:
Hier had ik het over de energetische energie die wij kunnen voelen in situaties
en/of mensen.
Ik vroeg wat je met energie bedoelde en nu kom je met energetische energie op de proppen! Dit beantwoord mijn vraag niet wat je met die energie bedoelt. Iets heel onprettigs voelen is hier een voorbeeld van, maar dan kun je dat toch gewoon een onprettig gevoel noemen i.p.v. een energie. Het woord woord wordt te pas en te onpas gebruikt zonder dat mij duidelijk wordt wat er nu precies mee bedoelt wordt. Als een steen positieve energie uitstraalt, wat is dan die energie? Ook een gevoel?
Ik kwam niet zomaar 'op de proppen'met energetische energie.
Dacht je dan ivm met waar het hier in dit onderwerp over gaat, dat ik het over de energie van m'n zuinige koelkast had of zo...? *1*

Hier had ik het eerder toch over:
Susan schreef:
Alle bewustzijn is energie, bij alles wat we via zintuigen doen, voelen, horen,ruiken, zien, proeven, enz aanwezig.
Dat kan ik me echt niet indenken dat je daar niets over zou weten, net als hoe energie kan
voelen waar jij zelf al het antwoord op gaf omdat wij dit benoemen in woorden als onprettig of
onprettig, verdrietig, blijdschap, gelukkig enz enz..
En daar komt bij dat jij over energie ook het volgende schreef:"Het woord wordt te pas en te onpas gebruikt"
Dat kan alleen iemand zeggen die weet wat deze energie betekent, anders zou je ook niet weten wanneer het 'te pas' is en wanneer 'te onpas' gebruikt is, én dan hoef ik jou dat toch niet uit te leggen.

Wij mensen zijn allemaal energetische wezens
Heb jij nooit gehoord van energitsche therapeuten en hoe zij werken, bijvoorbeeld met hun handen en/of stenen, indien dat zo is,is het misschien handig om daar iets over op te zoeken?
En het gevoel wat sommigen krijgen bij de energie uitstraling van een steen is ook weer verschillend dat kan oa voelbaar zijn door tintelingen, warmte, en via de handen pijn voelen
bij een ander door de handen er boven te houden.
Díé energie geeft bij sommigen dus een bepaald gevoel.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door univers » 01 sep 2015, 10:21

:post: ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door Gast1 » 01 sep 2015, 11:48

Gast1 sluit bij deze aan. :post: ;P!

Toch even voor het gemak:
Energetische energie is subtiele fijnstoffelijke energie wat ook wel het energetische lichaam of Aura wordt genoemd.
Energetische energie is niet waar te nemen met onze lagere velden van bewustzijn.
Een energetische disbalans ontstaat daar waar wij ons met de lagere velden van bewustzijn hebben verbonden waardoor de astrale wereld wordt aangetrokken.
bron
Het energetisch lichaam

Afbeelding

Afbeelding

Il guercio

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door Il guercio » 01 sep 2015, 12:49

@Susan
Wat mij misschien dwars zit is dat je jouw verhaal (want dat is het, net als mijn visie) brengt alsof het DE WAARHEID is omtrent het bewustzijn. Concepten als ``het hogere zelf``, een ``lichaamsveld`` en ``bewustzijn als bemiddelaar`` (o.a) klinken mij heel wazig in de oren of schijnen mij wazig toe in de ogen. Er doen echter vele verhalen de ronde. En Natuurlijk denk ik met mijn Natuurkundige achtergrond aan iets heel anders als je het over energie hebt.

In mijn verhaal is er zeker plaats voor de ziel (die volgens de meeste Natuurkundigen niet bestaat), dewelke ik dus zie als de andere kant van de medaille die aan de ene kant materie en de andere kant de ziel (die ik beschrijf als onverklaarbare magische engelenstof) laat zien. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In mijn verhaal kan de ziel het lichaam (materie) dus niet verlaten. Maar dit terzijde

Kan je mij nog één keer duidelijk maken, het liefst aan de hand van voorbeelden (dat maakt het wat minder abstract), waar energie en energetische energie in jouw verhaal voor staan? Horen, ruiken, proeven, voelen bewustzijn zie ik niet als energieen als je dat als antwoord wou geven. Er komt energie bij kijken, maar het is niet de energie zélf. Zie je het als een overkoepelend concept? Zo ja, van wat?

Alle therapeuten af artsen gebruiken energie. Energie is de enige mogelijkheid om contact tot stand te brengen. Een manueel therapeut gebruikt elektromagnetische energie, een chirurg de energie in zijn brein (dat ook energie kan bevatten) en in zijn handen, om de martelapparatuur te laten bewegen op de goede plek en alle andere therapeuten en artsen gebruiken ook energie. Een energie die ik uit de Natuurkunde haal weliswaar, maar ook dat is energie.

Bovendien geloof ik niet in een hoger zelf dat onze kern is. Ik denk dat het zelf niet onder te verdelen is in hogere en lagere delen en dat het zelf (het ego?) door het hele brein en lichaam verspreid is, in combinatie met wat er om ons heen gaande is. Hetzij in in onze directe omgeving hetzij in een omgeving op grotere schaal.

De vraag blijft echter die ik al eerder gesteld heb. :chicken:

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door Zoeker » 01 sep 2015, 15:27

Energetische energie is subtiele fijnstoffelijke energie wat ook wel het energetische lichaam of Aura wordt genoemd.
Energetische energie is niet waar te nemen met onze lagere velden van bewustzijn.
Een energetische disbalans ontstaat daar waar wij ons met de lagere velden van bewustzijn hebben verbonden waardoor de astrale wereld wordt aangetrokken.


Ik ontwaar twee 'richtingen' in deze draad. De ene richting zegt dat bewustzijn energie is. Maar deze quote stelt dat bewustzijn energie waarneemt. Althans de 'hogere velden'. (wat dat ook moge zijn) Dat is dus een andere richting. Want 'waar nemen' is iets anders dan 'zijn'.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Il guercio

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door Il guercio » 01 sep 2015, 22:47

Ik heb werkelijk geen idee wat er nu bedoeld word met al die verschillende energieen!
Energetische energie is subtiele fijnstoffelijke energie wat ook wel het energetische lichaam of Aura wordt genoemd.
Energetische energie is niet waar te nemen met onze lagere velden van bewustzijn.
Een energetische disbalans ontstaat daar waar wij ons met de lagere velden van bewustzijn hebben verbonden waardoor de astrale wereld wordt aangetrokken.
Ik ben niet thuis in fijnstoffelijke energieen (of energetische lichamen en aura´s), astrale werelden, velden van bewustzijn (in al hun gradaties) en weet ik wat voor mistige termen.
Ik voel mij daar heel oncomfortabel bij (waarvoor vast en zeker een goede reden is in het gehanteerde systeem waar al die termen deel van uit maken).
Ik vindt de eenheid materie-ziel al mystiek genoeg en wil mij liever niet met dit soort dingen bezighouden. Ik houd mij liever bij mijn eigen waarheid die een verklaring bied voor bewustzijn gebaseerd op termen die voor altijd een mysterie zullen blijven. Een verklaring die tegelijkertijd het mysterie van het bewustzijn in acht neemt.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door Zoeker » 01 sep 2015, 23:43

Il guercio schreef:
Ik ben niet thuis in fijnstoffelijke energieen (of energetische lichamen en aura´s), astrale werelden, velden van bewustzijn (in al hun gradaties) en weet ik wat voor mistige termen.
Ik voel mij daar heel oncomfortabel bij (waarvoor vast en zeker een goede reden is in het gehanteerde systeem waar al die termen deel van uit maken).
Ik vindt de eenheid materie-ziel al mystiek genoeg en wil mij liever niet met dit soort dingen bezighouden. Ik houd mij liever bij mijn eigen waarheid die een verklaring bied voor bewustzijn gebaseerd op termen die voor altijd een mysterie zullen blijven. Een verklaring die tegelijkertijd het mysterie van het bewustzijn in acht neemt.

Sowieso heb je met energie te maken. Boos worden bijvoorbeeld is een vorm van energie.
Let er maar eens op als je boos bent. (en probeer dan maar eens boos te blijven, dat lukt je niet)
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door univers » 02 sep 2015, 00:28

Zelfs als je een scheet laat, kost het je energie. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Il guercio

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door Il guercio » 02 sep 2015, 00:50

Precies wat univers beweert: het kost energie. Of het nu om een scheet laten gaat of om boos worden. Boos worden is geen energie, maar kost energie, en geloof mij sommigen kunnen een hele symfonie uit hun achterste tevoorschijn toveren, net zoals er mensen zijn die heel lang boos kunnen blijven.

Gast1

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door Gast1 » 02 sep 2015, 07:01

Il guercio schreef:Boos worden is geen energie, maar kost energie, en geloof mij sommigen kunnen een hele symfonie uit hun achterste tevoorschijn toveren, net zoals er mensen zijn die heel lang boos kunnen blijven.
I agree inzake de anale symfonieën en de chronische boosheid. :grin:

Echter, boos worden kost niet alleen energie, boos worden is energie en 'boos zijn' is evenwel energie.
Ik 'voel' werkelijk negatieve energieën van mensen.
Dat wil ik graag toelichten.

Ongeveer 3 jaar lang heb ik op het werk met de rug naar de deuropening gezeten, waar mensen in en uit liepen.
Niemand wilde die plek, maar mij maakte het niet uit.
Althans dat dacht ik, want later bleek dat het wel degelijk uitmaakte.
Ik ontdekte mijn gevoeligheid nu op een andere wijze.
Als er iemand binnenkwam, keek ik nooit om. Bijna nooit. Sorry.
Meestal stond de deur trouwens open en hoorde ik niet eens dat er iemand binnenkwam.
Maar ik 'voelde' het wel in de vorm van positiviteit én nog veel meer 'negativiteit'.
Bij ons was iemand op het werk die die negativiteit héél sterk had.
Vele anderen hadden dat ook, maar deze persoon had dat werkelijk heel sterk.

Aan de rechterzijde van de deuropening was een rekje waar de mensen van het bedrijfsbureau hun papieren konden deponeren, waarna wij, accountmanagers er mee verder konden.
Die papieren werden er vaak geruisloos ingelegd.
Ik kon precies zeggen wanneer die 'negatieve meneer' iets deponeerde.
Ik zei dat dan tegen de secretaresses dat meneer 'X' weer iets gedeponeerd had.
Ze bleven verbaasd dat ik dat kon zeggen en dachten dat ik in een spiegeltje kon kijken wie daar iets deponeerde.
Ze hebben zich zelfs overtuigd dat er geen spiegelend iets was.

Het tegengestelde gebeurde ook.
Er waren momenten dat ik mij heel even heel prettig voelde als iemand anders iets deponeerde.
Dat waren mensen met een schitterende uitstraling.

Allemaal energieën die daadwerkelijk tastbaar zijn, maar het kan zijn dat je er 'ongevoelig' voor bent.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door Susan » 02 sep 2015, 09:58

Il guercio schreef:@Susan
Wat mij misschien dwars zit is dat je jouw verhaal (want dat is het, net als mijn visie) brengt alsof het DE WAARHEID is omtrent het bewustzijn.
:shock: Nee joh, helemaal niet.
Hoe kóm je daar bij, waar haal jij uit mijn woorden dat ik het als DE WAARHEID pretendeer?
En waarom noem je wat ik schreef een 'verhaal' en wat jij zelf schreef een 'visie'?
Concepten als ``het hogere zelf``, een ``lichaamsveld`` en ``bewustzijn als bemiddelaar`` (o.a) klinken mij heel wazig in de oren of schijnen mij wazig toe in de ogen. Er doen echter vele verhalen de ronde. En Natuurlijk denk ik met mijn Natuurkundige achtergrond aan iets heel anders als je het over energie hebt
Ja die achtergrond wist ik inmiddels, dat hoeft volgens mij echter geen beletsel of niet verkeerd te zijn denk ik, om tevens open te blijven staan voor andere zienswijzen, óók inzake het
ongeziene (nog) niet door wetenschap bewezene.
Wat nu eerst ( begrijpelijk hoor!) als 'wazig' of misschien 'zweverig'..over komt, zou door meer inzicht te verkrijgen hier in, tot begrijpen kunnen leiden, al hoef je het er niet mee eens te zijn natuurlijk, indien je je er tenminste wat langer in zou willen verdiepen.
In mijn verhaal is er zeker plaats voor de ziel (die volgens de meeste Natuurkundigen niet bestaat), dewelke ik dus zie als de andere kant van de medaille die aan de ene kant materie en de andere kant de ziel (die ik beschrijf als onverklaarbare magische engelenstof) laat zien. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In mijn verhaal kan de ziel het lichaam (materie) dus niet verlaten. Maar dit terzijde
;P!
Maar de Ziel verlaat in mijn optiek juist wel het lichaam.
Kan je mij nog één keer duidelijk maken, het liefst aan de hand van voorbeelden (dat maakt het wat minder abstract), waar energie en energetische energie in jouw verhaal voor staan? Horen, ruiken, proeven, voelen bewustzijn zie ik niet als energieen als je dat als antwoord wou geven. Er komt energie bij kijken, maar het is niet de energie zélf. Zie je het als een overkoepelend concept? Zo ja, van wat?
Tja...zo kan je het ook doen, alvast bijvoorbaat dit over onze zintuigen te benoemen, zo
een deur sluiten.
Ik kom daarom niet verder met voorbeelden, alleen nog even dit:
Hoe voelt de grote liefde die jij voelt voor jouw vrouw in jouw binnenste..?
= Energie.. Heeft alles te maken met de energieuitwisseling naar elkaar,
een aantrekkingskracht die zonder woorden bijv voelbaar kan zijn.Het gelijke trekt het gelijke aan, ofwel gelijkgestemden.
De vraag blijft echter die ik al eerder gesteld heb. :chicken:

Ja dat denk ik ook dat die vraag bij jou (voorlopig..?) blijft, wel blijf je er blijmoedig onder gezien dit figuurtje doet vermoeden..

Tip:
Er zijn al verschillende topics over dit onderwerp, die je misschien eens op je gemak
zou kunnen doorlezen? Het lijkt me nu nml geen nut hebben om met kant en klare citaten/stukken van anderen aan te komen, terwijl je er heel weinig mee hebt is m'n indruk
tot nu toe. Dat kan jij beter zelf even opzoeken wat goed voelt voor jou :grin:
(En wellicht komt er eerdaags nóg wel een topic hier over dit onderwerp...)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie