Alan Watts:Het begint NU – geboorte van verantwoordelijkheid

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Alan Watts:Het begint NU – geboorte van verantwoordelijkheid

Bericht door taigitu » 05 jun 2017, 09:12

Alan Watts: “Het begint NU” – de geboorte van verantwoordelijkheid
Vertaald in het Nederlands.

Transformatie van het menselijk bewustzijn door meditatie wordt gefrustreerd, zolang we denken dat het als iets dat ik`zelf teweeg kan brengen door een soort van manipulatie, door een soort van trucje. Omdat dit leidt tot eindeloze spelletjes van spiritueel 1-up-schap, en “guru- concurrentie”: mijn guru is effectiever is dan jouw guru, mijn yoga is sneller dan jouw yoga, ik ben me meer bewust van mezelf dan jij. ik ben nederiger dan jij. ik heb meer spijt van mijn zonden dan jij, ik hou meer van jou dan jij van mij houdt. Het is een eindeloze competitie en vergelijken, waarin mensen vechten en zich afvragen of ze een beetje meer ontwikkeld zijn dan iemand anders, enzovoort.

Dat kan allemaal gewoon wegvallen . En dan krijgen we het vreemde gevoel dat we nooit in ons leven hebben gehad, behalve af en toe per ongeluk. Sommige mensen krijgen een glimp die we niet langer deze arme kleine vreemdeling zijn, en bang in een wereld die hij nooit gemaakt heeft. Maar dat je zelf dit universum Bent, en dat jij het zelf creëert op ieder moment. Want zie je, het begint nu! Het begon niet in het verleden. Er was geen verleden. Als het universum begon in het verleden, toen dat gebeurde was het Nu. Maar het is nog steeds Nu, en het universum is nog steeds Nu aan het beginnen, en het is aan het uitdijen als het kielzog van een schip van Nu, en zoals het kielzog van het schip verdwijnt, zo ook het verleden. Je kunt terugkijken in het verleden om de dingen te verklaren, maar de verklaring verdwijnt. Je zult het daar nooit vinden. Dingen zijn niet te verklaren vanuit het verleden . Ze zijn te verklaren door wat er Nu gebeurt. Dat schept het verleden. En het begint hier .

Dat is de geboorte van verantwoordelijkheid. Want anders kun je achteruit kijken over je schouder en zeggen: ‘ Kijk, ik ben zoals ik ben omdat mijn moeder me liet vallen. En zij liet me vallen omdat ze neurotisch was omdat haar moeder haar had laten vallen. ‘ en we gaan helemaal terug naar Adam en Eva of naar een verdwenen aap of zoiets. We komen er nooit bij. Maar op deze manier wordt je geconfronteerd met dat je dit allemaal zelf veroorzaakt. En dat is een buitengewone schok.

Dus wees blij! Je kunt niemand anders de schuld geven voor de wereld waar je in leeft, en dat helpt een heleboel, omdat de meeste goede dingen die we proberen te doen gebaseerd zijn op iemand anders de schuld te geven en heb te verbeteren . ‘ Laat mij je alsjeblieft helpen of je zult verdrinken’, zei de aap terwijl hij de de vis veilig boven in een boom zette.

Als we zouden stoppen anderen de schuld geven, zou het erg moeilijk zijn om te gaan over een oorlog met een strak gezicht. En je ziet als je weet dat de Ik – in de zin van de persoon, het masker, het ego – in werkelijkheid niet bestaat, dan zal het niet naar je hoofd stijgen als je wakker wordt en je ontdekt dat jij God bent . ”

De Engelse tekst staat ook op de link:
http://kirtan.nu/alan-watts-het-begint- ... elijkheid/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Alan Watts:Het begint NU – geboorte van verantwoordelijkheid

Bericht door Gast1 » 05 jun 2017, 09:26

Allan Watts schreef:En je ziet als je weet dat de Ik – in de zin van de persoon, het masker, het ego – in werkelijkheid niet bestaat, dan zal het niet naar je hoofd stijgen als je wakker wordt en je ontdekt dat jij God bent .”
Toen ik dit op het vorige forum zaliger schreef, werd ik voor van alles uitgemaakt.
Dat was een interessante ervaring wat me tevens een paar leermomenten heeft opgeleverd.
Enfin, ik ben me daar al ruim 10 jaar van bewust ...

Leuk om te lezen taigitu.

Plaats reactie