Bewustzijn is een product van hersenactiviteit

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 05 feb 2007, 11:15

MetalPig schreef:Ja, maar Tardis had het over instantane overdracht van bijvoorbeeld telefoongesprekken. Daar was mijn reactie op, en dat is onmogelijk.
Ho wacht even, ik heb me misschien onduidelijk uitgedrukt. Mijn verwijzing naar de telefoongesprekken was vanwege jouw verwijzing naar de discussie (elders op dit forum) over Alain Aspect en zijn constatering. Die discussie spitste zich toe op telefoongesprekken en de eventuele mogelijkheid om dit verschijsel te gebuiken als superieur communicatiemiddel. Dat telefoongesprekken op quantumniveau kunnen worden overgeseind lijkt me sterk. Telefoongesprekken vinden nu eenmaal plaats in de wereld waar de wetten van Newton nog geldig zijn. Ik hoop dat hiermee het misvertand uit de wereld is.

Waar het mij om ging is je stelling dat er tijdens de proef van Alain Aspect geen informatie kan worden overgebracht en ik stel dat juist alle beschikbare informatie van het quantumdeeltje (impuls, spin, etc.) instantaan overgebracht wordt op het tweelingdeeltje. Dat heb ik niet bedacht, maar dat is in eenvoudige bewoordingen de uitkomst van Alain Aspect's proef.

Hoe ons brein werkt en of gedachten en emoties ook een imprint op quantumniveau kunnen maken weet ik niet precies, (in dat geval zou er zeker een Nobelprijs voor me liggen te wachten) maar ons lichaam reikt natuurlijk wel tot op quantumniveau, mogelijk nog dieper. Ik heb op grond van eigen ervaringen iets meer dan alleen maar een vermoeden dat telepathie inderdaad mogelijk is.
Laatst gewijzigd door Tardis op 05 feb 2007, 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 05 feb 2007, 11:46

Tardis schreef:Waar het mij om ging is je stelling dat er tijdens de proef van Alain Aspect geen informatie kan worden overgebracht en ik stel dat juist alle beschikbare informatie van het quantumdeeltje (impuls, spin, etc.) instantaan overgebracht wordt op het tweelingdeeltje. Dat heb ik niet bedacht, maar dat is in eenvoudige bewoordingen de uitkomst van Alain Aspect's proef.
Ja precies, dan zijn we het eens. :D

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 05 feb 2007, 15:22

Hieronder is een link naar een tekst met o.a. commentaar van David Bohm op het experiment van Alain Aspect. In een poging om het verschijnsel van tweelingdeeltjes en instantaniteit te verklaren suggereert hij dat het universum een superhologram is. Daaruit volgend zou het brein een superhologram kunnen zijn en dan zijn we vanuit een heel andere invalshoek weer terug bij het eigenlijke onderwerp van deze thread.

http://homepages.ihug.co.nz/~sai/hologram.html

Maan

Bericht door Maan » 05 feb 2007, 16:14

Waarom testen we het zel niet?
Een semi wetenschappelijk experiment.

Twee forum leden, spreken een tijd af, waarop ze bepaalde informatie willen doorsturen. Dit mag vanalles zijn. Als hulpmiddel zou je hiervoor een foto van de ontvanger kunnen gebruiken.
De ontvanger en de verzender posten beide wat ze ontvangen en verzonden hebben.
Om eventueel toeval uit te sluiten zou het experiment een aantal keren herhaald kunnen worden.
En om afleiding te voorkomen, is het meest practische om de bevindingen pas na afsluiting van het experiment te posten.

Ideetje?

Liefs Maan

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 05 feb 2007, 17:17

De kans dat wij forumleden op die manier succesvol informatie overbrengen is bijna nul. Ik ken mensen die claimen dat ze dit na gericht oefeningen doen wel lukt en ik overweeg al een paar maanden om me er in te verdiepen onder het motto 'zelf testen en niets aannemen van anderen'. Dit vereist discipline en ik zal er vaste avonden in de week voor moeten reserveren, wegens tijdgebrek is het er nog niet van gekomen. :oops:

Over zelfbewustzijn vond ik op dezelfde homepage nog een toepasselijke pagina: http://homepages.ihug.co.nz/~sai/goswam1.htm

Maan

Bericht door Maan » 05 feb 2007, 18:34

Weinig vertrouwen heb je in je medeforummers.... :wink:
Ik denk dat als iemand zich er serieus mee bezig wil houden, erzeker wel resultaat geboekt kan worden.
En what's the harm in trying?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 06 feb 2007, 10:07

maan schreef:Weinig vertrouwen heb je in je medeforummers.... :wink:
Ik bedoelde het natuurlijk niet neerbuigend :wink: Voor het uitvoeren van een experiment kun je op me rekenen, maar ik ga niet in het wilde weg experimenteren. De kans op slagen is veel groter als we goed zijn voorbereid. In dat geval doe ik graag mee.

Maan

Bericht door Maan » 06 feb 2007, 16:33

Nee in het wilde weg experimenteren is niet de bedoeling.
Er gaat in een experiment veel tijd en aandacht zitten. De bedoeling is wel dat het serieus wordt gedaan, en dat de personen bereid zijn zich hier volledig voor open te stellen.
Dus niet een kwartierje van je avond even aan de ontvanger denken. Zo zal het niet werken.

Op dit moment heb ik even teveel andere dingen aan mijn hoofd, ik weet dat ik me nu niet tenvolle zou kunnen concentreren. Maar als het bij mij allemaal wat rustiger is geworden, hou ik mij ook aanbevolen.
Misschien zijn er nog andere forumleden die interesse hebben?

Voor de duidelijkheid, zal ik hier mijn idee van het experiment volledig neerschrijven, en ik hoop dat jullie er nog wat aan toe kunnen voegen, zodat het idd een waardevol experiment kan worden.

De verzender en de ontvanger, bepalen eerst welke tijden voor hun het beste uitkomen. De tijd die er aan besteed moet worden, zou ik op 1 uur willen zetten. Om enigzins een band te creeren, is het goed als verzender en ontvanger eerst wat informatie over elkaar met elkaar uitwisselen.
Het is makkelijker te focussen als je weet op wie je wilt afstemmen.

De informatie die wordt doorgezonden, mag deze persoonlijke informatie niet bevatten, om toeval uit te sluiten.

De informatie die wordt doorgezonden mag ook geen algemene gebeurtenis van die dag bevatten, zoals de weersomstandigheden. Dit ook om toeval uit te sluiten.

De informatie mag uit 1 of meer woorden bestaan. Je kunt natuurlijk ook een gevoel of emotie doorzenden.

De informatie mag niet te linken zijn aan recent geposte berichten op dit forum, om toeval uit te sluiten.

De verzender en ontvanger houden beide schriftelijk bij, wat ze verzonden en ontvangen hebben. Deze informatie blijft bij deze personen, tot het einde van het experiment. Pas als het is afgesloten, zullen zij de informatie naast elkaar leggen, om de resultaten te bekijken.
Dit ook om suggestie te voorkomen. ( als ik hierover niet helemaal duideijk ben, hoor ik dat graag.)

De plek om het experiment uit te voeren, mag ieder natuurlijk persoonlijk invullen. Maar in mijn optiek is het beste om een prikkelloze ruimte op te zoeken. Geen radio, tv, pc, cd, of andere mensen in je omgeving zullen helpen je boodschap zo duidelijk en helder mogelijk over te brengen.

Ik heb geen idee hoelang het experiment zou moeten duren om toeval grotendeels uit te sluiten. Misschien is hier een rekenkundige in huis??

Aangezien iedereen een druk schema heeft :wink: zou ik zeggen, hou het op 1 dag per week. Bij voorkeur een dag waarop je niet helemaal uitgeput uit je werk komt. En ook geen dag waarop je veel andere dingen aan je hoofd hebt.

De verzender en ontvanger, moeten elkaar duidelijk laten weten wanneer het op een afgesproken tijdstip niet uitkomt, en als er andere zaken tussen komen. In dit geval zou ik het experiment even stil leggen, tot beiden er weer helemaal opn voor kunnen staan.

De uitkomsten worden uiteraard op dit forum gepost!

Als iemand nog aanvullingen/verbeteringen heeft wil ik dit graag van jullie horen! :D

Liefs Maan

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 06 feb 2007, 18:16

maan schreef:De informatie mag uit 1 of meer woorden bestaan. Je kunt natuurlijk ook een gevoel of emotie doorzenden.
Woorden en emoties zijn te onderhavig aan interpretatie. Ik stel voor dat de zender een pak speelkaarten schudt, een willekeurige kaart trekt en die doorzendt.
maan schreef:Ik heb geen idee hoelang het experiment zou moeten duren om toeval grotendeels uit te sluiten. Misschien is hier een rekenkundige in huis??
De kans op goed gokken is bij speelkaarten 1 op 52 per poging, dus als de ontvanger van 10 pogingen er 3 goed heeft zou ik dat al een formidabel resultaat vinden.

Maan

Bericht door Maan » 06 feb 2007, 18:55

MetalPig schreef:
maan schreef:De informatie mag uit 1 of meer woorden bestaan. Je kunt natuurlijk ook een gevoel of emotie doorzenden.
Woorden en emoties zijn te onderhavig aan interpretatie. Ik stel voor dat de zender een pak speelkaarten schudt, een willekeurige kaart trekt en die doorzendt.
Goed idee!
MetalPig schreef:
maan schreef:Ik heb geen idee hoelang het experiment zou moeten duren om toeval grotendeels uit te sluiten. Misschien is hier een rekenkundige in huis??
De kans op goed gokken is bij speelkaarten 1 op 52 per poging, dus als de ontvanger van 10 pogingen er 3 goed heeft zou ik dat al een formidabel resultaat vinden.
Dat vind ik nog erg magertjes. In principe zou ik 50% of meer eerder geloofwaardig vinden.
Omdat het een onderzoek naar mensen, is het toevalpercentage volgens mij hoger dan wanneer je 'dingen met een stabiele factor ' onderzoekt.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 06 feb 2007, 19:17

maan schreef:
MetalPig schreef:De kans op goed gokken is bij speelkaarten 1 op 52 per poging, dus als de ontvanger van 10 pogingen er 3 goed heeft zou ik dat al een formidabel resultaat vinden.
Dat vind ik nog erg magertjes. In principe zou ik 50% of meer eerder geloofwaardig vinden.
De kans dat je 2 of meer goed gokt uit 10 pogingen is iets minder dan 0,08%, dus 3 goed lijkt me meer dan voldoende.

Maan

Bericht door Maan » 06 feb 2007, 19:39

Ok ik snap je beredenering.
Maar volgens mij heb je pas echt overtuigend bewijs als blijkt dat je het vaker goed dan fout hebt.
En critici zullen altijd blijven beweren dat het toeval is, als je van de 52 x drie maal het juiste antwoord hebt gegeven.

Ik heb een grote criticus bij mij op de bank zitten.....hahaha.....en hij zegt zelfs dat ik hem nooit zal kunnen overtuigen, omdat het altijd op toeval af kan worden geschoven. In mijn ogen klopt niet, en ook niet volgens de wetten van de kansberekening. Maar je begrijpt dat het experiment niet veel waarde zal hebben in de ogen van critici, met een minimaal resultaat.

Ik hoop dat we het binnenkort in de praktijk kunnen brengen.

Om toeval nog verder uit te sluiten is het misschien goed om het met meerdere testpersonen te herhalen.

Liefs Maan

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 06 feb 2007, 19:56

maan schreef:Ik heb een grote criticus bij mij op de bank zitten.....hahaha.....en hij zegt zelfs dat ik hem nooit zal kunnen overtuigen, omdat het altijd op toeval af kan worden geschoven.
Wat een vervelende criticus heb jij :roll:

Maan

Bericht door Maan » 06 feb 2007, 20:07

hahaha, ja he....verder is ie heel lief hoor :wink:

Maan

Bericht door Maan » 07 feb 2007, 17:40

Even een up-date.

Op een ander forum,waar ik regelmatig te vinden ben, heb ik dit idee ook gepost. Dit is een forum over het occulte.

Hier was ook animo voor het experiment. Nu zit ik dus te denken dat we het experiment ook in twee groepen kunnen onderverdelen.
Een groep van mensen die er sowieso in geloven, en puur resultaat willen behalen. En een groep van mensen die willen proberen of het uberhaupt mogelijk is.
Het verschil tussen deze groepen kan wel eens verassende resultaten naar boven brengen.
Dus bij deze, zijn er hier nog meer mensen die bereid zijn hier aan mee te doen, just for experiments sake, of omdat je nu ook wel een resultaat zilt zien. Stuur mij een PM, dan kan ik je in een groep onderverdelen.

http://aethernet.nl/index.php?board=10; ... readid=647

Op deze link kun je de reacties op het andere forum lezen.

Liefs Maan

Plaats reactie