Slaapwandelen.

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Animal

Slaapwandelen.

Bericht door Animal » 23 aug 2006, 09:04

Omdat ik geen tot weinig ervaring heb met dromen heb ik vraagje.

Hoe zit dat met slaap wandelen ?
Zijn er members die ook slaapwandelen ?
Kun je dan herineren waar je geweest bent ?
Mag je slaapwandelaars wakker maken als ze aan het slaapwandelen zijn ?
Komen ze echt in gevaarlijke situatie terecht die slaapwandelaars ?
Is Slaapwandelen hetzelfde als dromen ?

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 23 aug 2006, 22:42

Slaapwandelen.
Ik kan het me van een keer herinneren.
Ik had toen een enorm eentonige vakantiebaan, en ik weet nog dat ik wakker werd en dacht, wat een vage droom.Ik was in mijn slaapkamer bezig met mijn werk.
Bleek ik mijn hele kast overhoop gehaald te hebben.
Ik wist het dus pas toen ik wakker werd.
Hele vreemde gewaarwording was het.

Mijn ex was wel heel erg.
Die liep regelmatig rond in haar slaap.
Ze praatte ook heel veel.
Ze was dan die volgende ochtend doodmoe, totaal niet uitgerust.
Maar gevaarlijk?
Dat hangt van de persoon af denk ik.
Er zullen vast extreme gevallen bekend zijn van mensen die naar buiten gaan enzo.
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 23 aug 2006, 22:47

Ik heb een keer slaapgewandeld. Dat was in Center Parcs jaren terug toen ik met mijn tante, oom, nichtje en neefje daar verbleven. Ik ben toen 's nachts naar mijn tante gelopen die een boek aan het lezen was en zei toen iets vaags. Later zei ze me dat en kon ik het me weer vaag herinneren.


Verder...
Wat is slaapwandelen?

Slaapwandelen is een verschijnsel dat door de meeste van ons ervaren word tijdens onze kindertijd en dat ophoud in de pubertijd! Vaak weten we nog maar vaag wat ons is overkomen of is het ons verteld door onze naasten die met ons werden geconfronteerd tijdens de nachtelijke wandelingen!

Slaapwandelen is een staat van zijn waarbij als het ware dromen werkelijkheid lijken te zijn geworden voor de dromer!
De dromen zijn zo echt en reëel dat de dromer ze bewust word als zijnde de dagelijkse werkelijkheid!
Zijn of haar slaaptoestand word op een gegeven moment omgezet in een schijnbare waaktoestand!

Soorten slaapwandelen

1- Slaapwandelen tijdens verwerkingsdromen!

Dit zijn vrij standaard dromen die vaak gaan over de dagelijkse bezigheden!
De slaapwandelaars volgen hier vaak dezelfde handelingen die ze normaal overdag ook zouden doen!
Ze wassen of douchen zich, kleden zich aan en eten een maaltijd etc. etc.
Deze soort van slaapwandelen komt verreweg het meeste voor!
In de meeste gevallen worden de slaapwandelaars vanzelf weer wakker tijdens dit proces!

2- Slaapwandelen tijdens angstdromen of nachtmerries!

Dit zijn de slaapwandelaars die uit ramen klimmen en de deur uit rennen, meestal op de vlucht voor iets
in hun dromen dat hen bang heeft gemaakt! Ze worden achtervolgd door beesten of door mensen of
buitenaardse wezens die hen pijn willen doen!
Deze vorm van slaapwandelen gaat gepaard met grote angsten(doodsangst)! Ze worden vaak
badend in het zweet wakker met hun hart kloppend op topsnelheid!

Gevaar bij slaapwandelen

Het gevaar bij slaapwandelen gebeurd vaak niet tijdens de wandeling zelf, maar tijdens de overgang
van slapen naar waken waar een zekere desoriëntatie optreedt!
Tijdens het slaapwandelen zelf is de persoon volledig op de hoogte van waar alles in huis zich bevindt!
Zelfs nog beter dan wanneer je overdag een blinddoek voor zou doen en door het huis gaat lopen!

Een slaapwandelaar wordt vaak wakker door temperatuurveranderingen of door geluid wat hij op dat
moment niet kan thuisbrengen of inpassen in zijn werkelijkheid! Uitzonderingen daargelaten!
Een slaapwandelaar die op de rand van een raam of balkon zit en wakker word kan vervolgens naar
beneden vallen en zichzelf ernstig verwonden en zelfs om het leven komen!

Op latere leeftijd of bij hartaandoening kan een slaapwandelaar door een angstdroom bijvoorbeeld
een hartaanval krijgen!

De slaapwandelaar is sterker en sneller dan in waaktoestand, bevindt zich op dat moment in een voor
hem of haar realistische werkelijkheid en ondergaat het als zodanig!
Je mag een slaapwandelaar niet laten schrikken!
De slaapwandelaar kan juist hierdoor in verwarring komen en zichzelf verwonden en kan zelfs indien
het een angstdroom was een andere persoon verwonden en zelfs doden! Hij of zij kan deze persoon
dan gaan zien als diegene die achter hem of haar aanzat!

Wat te doen!

In de meeste gevallen kunt je als je op een slaapwandelaar stuit afstand houden en op een rustige toon tegen hem of haar gaan praten! (let wel op of de persoon op dat moment angstig is!)

De slaapwandelaar zelf zal meestal geen nadelige gevolgen ondervinden van zijn wandelingen, Omdat
de meeste mensen na het ontwaken niet meer weten wat hen overkomen is!
Als het ze wel angstig maakt kunnen ze er met een hulpverlener over praten!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 24 aug 2006, 17:11

Ik heb ook een keer geslaapwandeld.
Ikzelf weet het niet, maar mijn dochter wel.
Die vond het doodeng.
Ik kwam de kamer binnen en zei dat ze telefoonnummers moest opschrijven op karton.
En ik keek heel raar uit mijn ogen zei ze :?
Volgende dag zag ik karton met nummers erop, vroeg aan mijn dochter wie dat had gedaan.
Ik, zei ze, moest van jou.
Raar hoor.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Anne Panne

Bericht door Anne Panne » 24 aug 2006, 22:52

slaapwandelen... ben wel een keer andersom wakker geworden in me bed... met me hoofd aan het voeteneind.. dat vond ik wel errug vaag...

ik praat ook veel in me slaap.. dat vind ik erger haha zeg soms dingen die ik niet wil zeggen hahaha :mrgreen:

Anet

Bericht door Anet » 24 aug 2006, 23:01

Vooral als het over iemand gaat die dan net naast je ligt, hé! :lol:

Anne Panne

Bericht door Anne Panne » 24 aug 2006, 23:30

Anet schreef:Vooral als het over iemand gaat die dan net naast je ligt, hé! :lol:
ja of NIET naast je ligt :wink:

:mrgreen:

Anet

Bericht door Anet » 24 aug 2006, 23:38

Hahahahahaha, Ja dat kan ook! :mrgreen: OOOPS!! :lol:

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 25 aug 2006, 04:33

Anne Panne schreef:slaapwandelen... ben wel een keer andersom wakker geworden in me bed... met me hoofd aan het voeteneind.. dat vond ik wel errug vaag...
Dat had ik vroeger heel vaak !

rowan

Bericht door rowan » 21 nov 2006, 19:31

Mijn ouders hebben een filmpje van vroeger dat ik met mijn ogen open slaap. Dat is echt raar.

Maan

Bericht door Maan » 21 nov 2006, 19:49

Ik heb ook jaren met mijn ogen open geslapen. Pas sinds ik me blijkbaar veilig voel tijdens mijn slaap, sluiten mijn ogen zich ook.
Toen ik voor het eerst met mijn man meeging op de vrachtwagen, we kenden elkaar net, sliep ik onderweg een keer in.
Toen hij achterom keek naar mij, schrok hij zich kapot! Hij dacht echt dat ik dood was, omdat mijn ogen wagenwijd open waren, terwijl ik niet bewoog en niet reageerde. Hij schudde mijn benen, en ik werd natuurlijk gewoon wakker. Hij wist niet wat hem overkwam, wel grappig.

Slaapwandelen heb ik nooit gedaan. Gelukkig maar denk ik dan.
Je weet nooit wat je kan overkomen.....

rowan

Bericht door rowan » 21 nov 2006, 19:54

Gelukkig maar denk ik dan.
Je weet nooit wat je kan overkomen.....
Mijn neef die heeft een keer geslaap wandeld maar die sliep op zolder waar je door zo een gat in het plafond moet komen en daar was hij toen door heen gevallen :? Hij had bijna al zijn ribben zwaar gekneust maar gelukkig niets gebroken.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 21 nov 2006, 19:57

Oei dan word het gevaarlijk rowan :|

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

MMe

Bericht door MMe » 21 nov 2006, 20:41

Ik heb wel eens gahad dat ik mijn vaders huis aan het schilderen was en dat ik 'snachts midden in huis stond dat ik dacht dat ik het huis moest gaan schilderen maar ik was nog in piama :shock:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 22 nov 2006, 12:30

Ik herinner me nu nog iets.
Toen ik aantal jaren geleden op een flatje woonde heb ik in nachtpon de voordeur open gedaan en ben het trappenhal ingelopen.
Ik werd wakker van de koude stenen.
Ik had mij ook buitengesloten :?
Heb mijn dochter bij de buren gebeld en die kwam met de sleutel.
Daarna alle sleutels verstopt, was bang dat ik over het balkon zou vallen.
Ben weer terug thuis in een huis, geen last meer van gehad.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie