Intelligenties

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Romaine

Intelligenties

Bericht door Romaine » 29 mei 2007, 00:00

Intelligenties

Topic deel over intelligentie is naat zwarte gat verhuist, wat jammer is voor de discussie aldaar!

Technische intelligentie wordt gelijk gesteld aan geestelijke intelligentie, maar is mijn inziens niet correct.
Romaine schreef:
tofu_kronos schreef: Evolutie heeft praktisch 100.000 jaar stil gestaan. Maar dankzij afwijkingen in de hersenen van verschillende mensen gebeurt er de laatste jaren weer veel.



Je bedoelt: de techniek die mensen ontwikkelen gaat steeds verder in relatief korte tijd.

Tegelijkertijd heeft de mens er weinig mee opgeschoten en zoekt nog steeds pogingen om de ander neer te meppen...
Gijs schreef:
Romaine schreef:
tofu_kronos schreef: Als ze zo intelligent zijn dan waarom doen ze dan van die domme truukjes.
Daarnaast zie ik ze niet een pc of een spaceshuttle bouwen. Ik geef toe dat ze intelligent zijn, maar niet intelligenter als mensen.
Technische intelligentie is allesbehalve gelijk aan geestelijke intelligentie. Je verwart die 2 met elkaar...

wat is het verschil dan?
Romaine schreef:Technische intelligentie = het kunnen maken van iets technisch. Oftewel, wat kunnen we maken wat we 50 jaar geleden niet konden.
Geestelijke intelligentie = het omgaan met elkaar op deze planeet. Oftewel, gaan we nu beter met elkaar om dan 50 jaar geleden. (nee)

De technische intelligentie is dus gegroeid, terwijl onze geestelijke intelligentie niet is gegroeid en nog even beroerd is als voorheen.
Je zou misschien verwachten dat wanneer de mens zich technisch verder ontwikkelt ook slimmer wordt om de wereld beter te laten zijn, helaas, niet... :(
The Return schreef:Dat zijn naar mijn idee twee zaken die absoluut niet apart zijn.
Je verwart naar mijn idee de psyche van iemand met zijn intelligentie.
Romaine schreef:
The Return schreef:Dat zijn naar mijn idee twee zaken die absoluut niet apart zijn.
Je verwart naar mijn idee de psyche van iemand met zijn intelligentie.
Hoe verklaar je dan dat we nog steeds even beroerd met elkaar om gaan als pakweg 50, 100 jaar geleden, maar wel ondertussen qua techniek een enorme vlucht hebben gemaakt met allerhande mogelijkheden?
Suus schreef:
The Return schreef:Dat zijn naar mijn idee twee zaken die absoluut niet apart zijn.
Je verwart naar mijn idee de psyche van iemand met zijn intelligentie.
Geestelijke intelligentie zou hier ook gelezen kunnen worden als bewustwording (= intelligenter worden) van de geest (= de kern = het ware zelf)
Dit om onderlinge verwarring te voorkomen.
The Return schreef:Bewust wording is niet intelligenter worden. Het is juist andersom.
Suus schreef:
The Return schreef:Bewust wording is niet intelligenter worden. Het is juist andersom.
Ik reageer op:
De technische intelligentie is dus gegroeid, terwijl onze geestelijke intelligentie niet is gegroeid en nog even beroerd is als voorheen.
en:
Je verwart naar mijn idee de psyche van iemand met zijn intelligentie.
met:
Geestelijke intelligentie zou hier ook gelezen kunnen worden als bewustwording (= intelligenter worden) van de geest (= de kern = het ware zelf)
Heeft dus naar mijn idee niets met de psyche te maken maar met de ontwikkeling van het innerlijk zelf/de kern/de geest en zijn daardoor twee aparte zaken. (je hebt natuurlijk wel intelligentie nodig om bewust te worden).
The Return schreef:Intelligentie kan doorgegeven worden van generatie op generatie. Je 'innerlijke zelf' niet.
Romaine schreef:
The Return schreef:Bewust wording is niet intelligenter worden. Het is juist andersom.
Bewustworden is mede de intelligentie die iemand heeft beter gebruiken.

En voor de posts knippers, niet alles hoeft meteen een zwart gat in...

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 29 mei 2007, 00:07

In overleg en voor de overzichtelijkheid heb ik die posts naar het zwarte gat verplaatst en gesplist, het waren immers offtopic postings. Dit heb ik gedaan zodat we erover kunnen beslissen of het een toegevoegde waarde zou zijn voor dit forum. Want niet alle reacties vond ik van een verbijsterend hoog niveau voor een goede discussie. Ik laat dit topic uiteraard gewoon staan en open en hoop op een gezonde en leuke discussie onderling ;).

Verder reacties/opmerkingen kunnen via pm of De Balie.

Barrel

Bericht door Barrel » 11 jul 2007, 23:25

Heb zojuist een boek uitgelezen. De Zwerm, van Frank Schatzing.

Het boek gaat over hoe de natuur terugslaat. En uiteindelijke over een andere intelligente vorm. Er wordt in het boek heel veel over intelligentie gediscussieerd. Erg interessant.

Kent iemand dit boek?

Gijs

Bericht door Gijs » 12 jul 2007, 11:03

Nee maar naar mijn weten is geestelijke intelligentie gelijk aan technische intelligentie. Want als je intelligent bent in je hoofd ben je ook creatief toch? Als je dan ook nieuwschierig bent ga je dingen onderzoeken. Die onderzochte dingen kan je dan weer creatief gebruiken in machines en wat dan ook. Bijv. Hete lucht is lichter dan koude lucht. Met die kennis kan je creatief (intelligent) handelen om er een luchtbalon van te maken. Als je geestelijk intelligent bent en over de dingen nadenkt die om je heen gebeuren kan je toch ook iets creëren? Uit de kennis die je op doet van je onderzoek of kijken naar je omgeving en erover nadenken? Nu als dolfijnen intelligenter of netzo intelligent zijn als de mens waarom laten ze dat dan niet zien? Ja ze zijn intelligent. Maar komen niet op hetzelfde niveau. Ik bedoel als hun geestelijke intelligentie hoger is als ons. (Ze kunnen beter nadenken). Dan zouden ze ook snappen hoe dingen in elkaar zitten. Of is geestelijke intelligentie alleen sociale intelligentie? Wat ik dus bedoel is technische intelligentie is een gevolg van geestelijke intelligentie.

Maan

Bericht door Maan » 12 jul 2007, 12:12

Volgens mij kun je het gewoon opdelen in je EQ en je IQ.

Intelligentie heeft niets met sociale vaardigheden te maken, en intelligentie is bovendien erg beperkt.
Iemand kan heel intelligent zijn op het gebied van bijvoorbeeld natuurkunde, maar totaal geen kaas hebben gegeten van techniek...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 12 jul 2007, 12:14

Maan schreef:Iemand kan heel intelligent zijn op het gebied van bijvoorbeeld natuurkunde, maar totaal geen kaas hebben gegeten van techniek...
Nu verwar je intelligentie met kennis.

Maan

Bericht door Maan » 12 jul 2007, 12:22

Maar om kennis van een bepaald iets op te kunnen doen moet je daar een bepaalde intelligentie voor bezitten denk ik?
Mijn wiskunde lerares heeft mij kennis van wiskunde bij proberen te brengen, maar ik begreep het niet. De kennis is echter wel doorgegeven. Mijn leraar engels heeft het zelfde geprobeerd, en die kennis is wel begrepen door mij.

Op het gebied van taal ben ik dan intelligenter dan op het gebied ban cijfers.

Je moet dus al intelligent zijn om de kennis te bevatten.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 12 jul 2007, 12:23

Maan schreef:Je moet dus al intelligent zijn om de kennis te bevatten.
Dat klopt, maar een gebrek aan kennis zegt niets over een eventueel beperkte intelligentie.

Maan

Bericht door Maan » 12 jul 2007, 12:33

Dat klopt ook.

Omdat intelligentie op veel verschillende vlakken kan voorkomen, en totaal kan ontbreken op andere vlakken, is het beperkt.

Het omschrijft niet hoe intelligent iemand is in het geheel, het geeft aan dat iemand op een bepaald gebied heel intelligent is.

Een gebrek aan kennis kan verschillende oorzaken hebben. Maar als iemand intelligentie op ieder gebied laakt, zal hij wel een gebrek aan kennis hebben. Aangezien deze dan niet bevat kan worden.

Geestelijke intelligentie bestaat volgens mij niet, als iemand intelligent is op psychisch gebied, zal hij waarschijnlijk kennis hebben van psychologie.
Het EQ staat hier los van, dat geeft enkel aan hoe iemand zich in een ander in kan leven, en hoe goed iemand om kan gaan met zijn eigen emoties.

Plaats reactie