Vreemde droom, met raar gevoel

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Barrel

Vreemde droom, met raar gevoel

Bericht door Barrel » 11 jul 2007, 23:20

Ik heb ooit een hele reeks vreemde dromen gehad, waarin een bepaald gevoel een rol speelde. Heb het er met veel mensen over gehad, maar nog nooit iemand die het herkende. Hoewel het gevoel nog wel eens terug keert in mijn dromen, is het heel anders geworden, en veel minder vaak.

Het begon met een droom, die ik in dezelfde vorm 5 keer heb gehad.
Ik zag mijn kamer voor me, op een zolder, met schuin dak. Ik zag het in grijze tinten. Ik hoorde een stem in me, die zei: "The prince of darkness". Op een hele statige manier. En toen hoorde ik mijn trap kraken, alsof er iemand langzaam naar boven liep.
En toen begon dat gevoel. Een totale, alles overheersende, panische angst. Niet slechts in mijn hoofd, maar in mijn hele lichaam. Een verlammende angst, waardoor ik niets meer kon doen. Slechts wachten op de "prince of darkness". Het gevoel was heel sterk, en leek steeds sterker te worden, wat de paniek versterkte.
Dan werd de droom lucide. Ik realiseerde me dat ik droomde, en dat ik gevangen zat in dat gevoel. Ik voelde dat ik wakker moest proberen te worden, anders zou ik meegesleurd worden de diepte in. En ook in het lucide gedeelte, het bewuste gedeelte, brak paniek uit. Paniek om zo snel mogelijk wakker te worden. Ik had het gevoel dat als ik dat niet deed, ik nooit meer wakker zou worden.
Uiteindelijk wist ik op de een of andere manier wakker te worden. De droom bleef lange tijd scherp, alleen het einde van wakker worden vervaagde snel, zoals met gewone dromen ook vaak het geval.

En ongeveer twee weken later, kreeg ik diezelfde droom weer, met hetzelfde eind.

5 keer had ik de droom op die manier in een tijd van ongeveer 4 maanden.
Toen een tijdje niets, en toen een andere droom, met hetzelfde gevoel.

Ik fietste op een dijk, en zag een gulden liggen. Ik pakte hem op, en zag verder op nog meer geld liggen. Ik volgde het geld spoor, en kwam op een kruispunt, waar in het midden ook geld lag. Ik liep ernaar toe, en toen ik bukte om het op tepakken hoorde ik opeens een auto. Ik keek op en zag twee koplampen op me af komen. Op de een of andere manier wist ik dat het een witte Golf was, al zag ik alleen de koplampen. En toen weer diezelfde verlammende angst. Vanaf dat moment ging de droom slechts nog over het proberen wakker te worden, wederom lucide. Ontsnappen aan die maalstroom van angst.

Gedurende een aantal jaren, kreeg ik regelmatig die droom, waar datzelfde gevoel / angst bij kwam kijken. Alleen in de loop der jaren was het wel veranderd. De initiele paniek is er altijd nog wel, of meer het lichamelijke gevoel ervan. Al je spieren die stijf staan, of lijken te trillen. Dan wordt de droom weer lucide, maar vanaf een bepaald moment leerde ik er mee om te gaan of zo. Ik raakte in het lucide gedeelte niet meer in paniek. Dat veranderde meer in fascinatie.

Ik herinner me keren dat ik er mee durfde te spelen. Het gevoel sterker te laten worden, maar dan kwam toch weer de echte angst opzetten, maar kon ik het weer af laten nemen. Het gaf het gevoel alsof je een gat in getrokken werd. Ik durfde me een stuk het gat in te laten trekken, maar niet helemaal. Ik leerde de paniek te beheersen, en vaak ging het lucide gedeelte over, en sliep ik verder, zonder wakker te worden. Ik herinnerde me het wel altijd de volgende morgen.

Ik heb het gevoel nog wel eens, maar de droom erom heen (als die er al was), herinner ik me dan niet meer. Alleen het lucide gedeelte.

Soms is het me zelfs gelukt om het gevoel op te roepen, als ik goed ontspannen was. Maar ook dan durfde ik het niet helemaal 'los te laten'.

Heb me altijd afgevraagde (de laatste 20 jaar) wat het betekent. Of het iets betekent, of wellicht iets over mij verteld.

Kan iemand hier iets uit wijs worden, of heeft iemand ooit een soortgelijke ervaring gehad?

Shizo

Bericht door Shizo » 12 jul 2007, 00:29

Ik heb soortgelijke ervaringen gehad. Dromen zijn bij mij altijd al bizar geweest, en in 90% van de gevallen is het lucide. Ik kreeg steeds een panische angst, ik probeerde het te onderdrukken maar het gaat niet. Ik weet niet wat het betekend. Ik weet ook niet waarom ik soms die dromen heb.. Ik kan je niet verder helpen omdat ik zelf in de 'stront' zit met mijn dromen.. Graag zou ik ook antwoord krijgen wat dit betekend, is er hier ergens een dromenkenner?

Maan

Re: Vreemde droom, met raar gevoel

Bericht door Maan » 12 jul 2007, 10:04

Barrel schreef:
Het begon met een droom, die ik in dezelfde vorm 5 keer heb gehad.
Ik zag mijn kamer voor me, op een zolder, met schuin dak. Ik zag het in grijze tinten. Ik hoorde een stem in me, die zei: "The prince of darkness". Op een hele statige manier. En toen hoorde ik mijn trap kraken, alsof er iemand langzaam naar boven liep.
Kamers staan voor delen van je bewustzijn, je eigen geest zo te zeggen.
Wil je mij misschien vertellen wat jouw associatie is met Pince of Darkness, los van deze droom. Dus wat komt er in je op bij deze naam.
Barrel schreef: Dan werd de droom lucide. Ik realiseerde me dat ik droomde, en dat ik gevangen zat in dat gevoel. Ik voelde dat ik wakker moest proberen te worden, anders zou ik meegesleurd worden de diepte in. En ook in het lucide gedeelte, het bewuste gedeelte, brak paniek uit. Paniek om zo snel mogelijk wakker te worden. Ik had het gevoel dat als ik dat niet deed, ik nooit meer wakker zou worden.
Het lijkt erop dat je toch niet volledig lucide droomde hier. Je besefte wel dat het een droom was, maar je ontwaakt niet volledig, omdat je je nog steeds laat overheersen door een paniek gevoel.
Barrel schreef: Toen een tijdje niets, en toen een andere droom, met hetzelfde gevoel.

Ik fietste op een dijk, en zag een gulden liggen. Ik pakte hem op, en zag verder op nog meer geld liggen. Ik volgde het geld spoor, en kwam op een kruispunt, waar in het midden ook geld lag. Ik liep ernaar toe, en toen ik bukte om het op te pakken hoorde ik opeens een auto. Ik keek op en zag twee koplampen op me af komen. Op de een of andere manier wist ik dat het een witte Golf was, al zag ik alleen de koplampen. En toen weer diezelfde verlammende angst. Vanaf dat moment ging de droom slechts nog over het proberen wakker te worden, wederom lucide. Ontsnappen aan die maalstroom van angst.


Ook hier krijg ik het idee, dat je niet volledig ontwaakte na het besef dat je aan het dromen was. Wil je me ook vertellen wat erin je opkomt bij het woord Witte Golf? Waar associeer jij dat mee?

Barrel schreef:Ik herinner me keren dat ik er mee durfde te spelen. Het gevoel sterker te laten worden, maar dan kwam toch weer de echte angst opzetten, maar kon ik het weer af laten nemen. Het gaf het gevoel alsof je een gat in getrokken werd. Ik durfde me een stuk het gat in te laten trekken, maar niet helemaal. Ik leerde de paniek te beheersen, en vaak ging het lucide gedeelte over, en sliep ik verder, zonder wakker te worden. Ik herinnerde me het wel altijd de volgende morgen.

Ik heb het gevoel nog wel eens, maar de droom erom heen (als die er al was), herinner ik me dan niet meer. Alleen het lucide gedeelte.

Soms is het me zelfs gelukt om het gevoel op te roepen, als ik goed ontspannen was. Maar ook dan durfde ik het niet helemaal 'los te laten'.
Dit klinkt wel alsof je er controle over hebt, dat is prima. Maar de reden waarom je deze dromen hebt ontvangen word daardoor niet duidelijk.
Als je mijn vragen wilt beantwoorden, komen we wellicht een stapje verder.

Liefs Maan
Laatst gewijzigd door Maan op 12 jul 2007, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gijs

Bericht door Gijs » 12 jul 2007, 10:46

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar: Er is een mythe over de darkness. Waar later een strip van is gemaakt en daarna een computerspel. Ik heb alleen het spel gespeeld maar wat ik ervan weet is dit:

- the darkness laat zich pas zien als het slachtoffer 21 is.

- het is de vader van satan. Hij is alleen geïntresseerd je ziel te nemen om je lichaam over te nemen.

-Hij liegt vaak en is heel sneaky in zijn doen en laten.

Ik geloof er niet in omdat ik niet geloof in god satan en bijbehorenden. Ik moest er wel opeens aan denken. Mischien heb jij de strips gelezen of de mythe gehoord? Of zels de game gespeeld? En is het blijven hangen.

En ik heb zelf ook een terugkerende droom hij gaat zo: Ik loop in het bos als een soort gorrilla in iedergeval een primaat. Ik loop lekker door Amerikaanse(!) bossen. Waarom weet ik niet wat ik wel weet dat ik op een gegeven moment in een typisch zuiderlijke staten suburb beland. Ik besef nooit dat het een droom is en dat ik deze droom vaker had gehad behalve als ik elke keer door een raampje kijk. Dan merk ik het. Er zit altijd zo`n dom american dream gezinnetje (moeder in de dertig, aan het koken, vader met stropdas net uit zijn werk aan de tafel, oudere dochter en jongere zoon). Heel bang naar mij aan het kijkent. Dus ik loop verder. Dus op een gegeven moment komen er een paar enge mensen die mij in een kooitje in een boot zetten. Verscheept naar verweggistan (of een dierentuin in europa dat kan ook). Tot het schip zinkt en ik verdrink. En ik kan ook echt geen adem halen totdat ik wakker wordt.

Shizo

Bericht door Shizo » 12 jul 2007, 12:07

Heb je geen film gezien over Bigfoot Gijs? Dat het blijven hangen is?

Barrel

Re: Vreemde droom, met raar gevoel

Bericht door Barrel » 12 jul 2007, 12:36

Maan schreef: Kamers staan voor delen van je bewustzijn, je eigen geest zo te zeggen.
Wil je mij misschien vertellen wat jouw associatie is met Pince of Darkness, los van deze droom. Dus wat komt er in je op bij deze naam.
Het gaat er denk ik om wat ik destijds bij deze naam associeerde. Wat me opviel was niet zozeer het begrip zelf, maar de manier waarop het gepresenteerd was. Het hele statige, het definitieve erin. "Hier is hij dan", niets meer aan te doen. Geen vraag of argument meer mogelijk, hij is er.

Met prince of darkness zou ik nu als eerste aan een computer spel denken. Maar destijds, geen idee. Ben niet specifiek bang voor darkness, of grotere krachten, monsters. Nooit geweest ook.

Maan schreef: Het lijkt erop dat je toch niet volledig lucide droomde hier. Je besefte wel dat het een droom was, maar je ontwaakt niet volledig, omdat je je nog steeds laat overheersen door een paniek gevoel.
De 'tweede' angst was een 'normale' angst, zonder de lichamelijke weerslag. In de droom werd ik wakker en voelde dat ik helemaal stijf stond van die 'eerste' angst. Mijn hart ging als een bezetene te keer, en de 'tweede' angst was meer dat mijn hart het zou begeven. Dat ik aan een hartaanval of beroerte zou overlijden. Ik moest dus zo snel mogelijk wakker worden. Kan me herinneren dat ik van alles probeerde. Ben zelfs ooit naar de wasbak gelopen. Heb echter geen extern bewijs dat ik ook daadwerkelijk bij de wasbak was. Probeerde ook altijd mijn ogen te openen. Dat lukte soms een beetje, en dan zag ik mijn 'normale' omgeving. Mijn ogen kon ik dan echter niet open houden. Het uiteindelijke precieze wakker worden kan ik me niet helder herinneren.
Maan schreef: Ook hier krijg ik het idee, dat je niet volledig ontwaakte na het besef dat je aan het dromen was. Wil je me ook vertellen wat erin je opkomt bij het woord Witte Golf? Waar associeer jij dat mee?
Wederom hetzelfde, het wakker worden, en het idee dat mijn lichaam dat niet heel lang aan zou kunnen.
Witte Golf, denk hetzelfde als met darkness, wat ik toen associeerde? Wellicht heeft destijds een witte Golf een rol gespeel in mijn leven. Vond het altijd vooral raar dat ik op de een of andere manier wist dat het zo'n auto was, terwijl ik alleen de koplampen zag.
Een witte Golf ... Zie het ergens denk ik als een 'schooiers' bak, vooral die oudere modellen, met rechthoekige koplampen (denk ik). (Sorry voor iedere witte Golf rijder ...)
De droom met de witte golf was slechts een voorbeeld. Kan me nog een aantal andere dromen herinneren, waarin het gemeenschappelijke kenmerk het rare gevoel was. Tot dat moment was de droom een hele normale droom, vanaf dat moment ging het slechts nog over dat gevoel.

Maan schreef: Dit klinkt wel alsof je er controle over hebt, dat is prima. Maar de reden waarom je deze dromen hebt ontvangen word daardoor niet duidelijk.
Als je mijn vragen wilt beantwoorden, komen we wellicht een stapje verder.

Liefs Maan
Hopenlijk heb je wat aan de antwoorden. Ben altijd al erg benieuwd geweest. In ieder geval tot nog toe bedankt voor de aandacht.

Mocht je nog meer informatie nodig hebben, vraag maar raak.

Maan

Bericht door Maan » 12 jul 2007, 12:49

De oudere modellen hadden ronde koplampen...maar dat terzijde.. :mrgreen:

Ik denk dat het in principe een controle en angst voor het verlies ervan. verhaal is.
Je gevoel van verlamming, het verlies van controle over je lichaam.

Ik vroeg je de golf en de prince of darkness te duiden omdat ik dan een persoonlijker idee krijg bij je droom. Het is heel moeilijk een droom te verklaren, als je niet weet wat de persoonlijke gevoelens bij de symbolen zijn.

Wat me opvalt is het verschil tussen je twee dromen. Prince of Darkness-zwart. En de golf-wit.
In de eerste droom ben je volledig passief. Je staat en de droom ontvouwt zich.
In de tweede droom ben je actief, je vind geld.
Waar associeer jij geld mee?

Barrel

Bericht door Barrel » 17 jul 2007, 09:19

Geld associeer ik met mogelijkheden. Kansen om je te verrijken, in geestelijke zin dan. Ik heccht er weinig 'status' waarde aan.

Raar inderdaad, met die koplampen van die Golf. Het is ook meer een gevoeld at ik het weet dat het een witte Golf was. Denk dat er destijds wellicht iets gebeurd is met een witte Golf.

Gijs

Bericht door Gijs » 17 jul 2007, 15:38

Shizo schreef:Heb je geen film gezien over Bigfoot Gijs? Dat het blijven hangen is?
zou kunnen :mrgreen:

Bijtjuh

Bericht door Bijtjuh » 18 jul 2007, 10:35

Ben je niet je leven bang voor een bepaald iets ?

stukje over mijzelf.
Ik had ook altijd een droom over een 'geest'.
1x per jaar had ik 3 dagen een lucide droom over dat een geest mij wou pakken.
Nadat ik mij erin verdiept had kwam ik erachter dat ik bang was voor 'geesten in mijn huis'.
Want de droom begon de helft van de tijd in mijn huis.
Nadat ik veel ging trainen (martial arts) en mentaal veel sterker werd heb ik de droom nooit meer gehad.

Tip:
Als je lucide droomt denk er dan nooit aan om wakker te worden.
Vraag de achtervolger om een cadeautje, een koekje of iets dergelijks.

Zoek op of je ergens bang voor bent.
Het verliezen van je controle over je lichaam.
Dat je geen grip meer hebt op je leven.
Iets in die richting.

Ben je hier bang voor... Overwin die angst dan.

Zoek uit of de witte golf een rol heeft gespeeld in je leven/of dit een betekenis voor je heeft.

Als dit je niet lukt kan ik misschien nog wel iemand vinden die je kan helpen, want ik heb niet superveel verstand van dromen.
(tenminste als je op een forum een topic leest.)

Vergeet niet dat als je lucide bent, dat jij dan de baas bent over de droom en gebruik dat in je voordeel.

Maan

Bericht door Maan » 18 jul 2007, 10:43

Barrel schreef:Geld associeer ik met mogelijkheden. Kansen om je te verrijken, in geestelijke zin dan. Ik heccht er weinig 'status' waarde aan.

Raar inderdaad, met die koplampen van die Golf. Het is ook meer een gevoeld at ik het weet dat het een witte Golf was. Denk dat er destijds wellicht iets gebeurd is met een witte Golf.
Dan denk ik dat beide dromen vrijwel het zelfde betekenen, alleen anders zijn omdat je in een andere fase in je leven zat.

Je lijkt bang om controle te verliezen in je leven. Ook het geld maakt dat duidelijk, je bent bezig met je kansen te pakken, maar je word verstoord door de auto. De angst voor deze auto, zorgt ervoor dat je je doel uit ogen verliest en vergeet dat je bezig was met je kansen en mogelijkheden te pakken/creëren.
Een tweede optie die in me opkomt is dat je bang bent om kansen en mogelijkheden te benutten, door keuzes te maken in het leven, is het onvermijdelijk dat er ook een minder leuke kant aan kan zitten, dit beangstigd je en daarom kies je ervoor kansen te laten liggen.

Ik ga hier vooral in op je tweede droom, omdat het een vervolg lijkt op je eerste. Ik hoop dat je er iets mee kunt.

Liefs Maan

BRNRDSDJNG

Re: Vreemde droom, met raar gevoel

Bericht door BRNRDSDJNG » 13 aug 2007, 11:24

Het begon met een droom, die ik in dezelfde vorm 5 keer heb gehad.
Ik zag mijn kamer voor me, op een zolder, met schuin dak. Ik zag het in grijze tinten. Ik hoorde een stem in me, die zei: "The prince of darkness". Op een hele statige manier. En toen hoorde ik mijn trap kraken, alsof er iemand langzaam naar boven liep.

En toen begon dat gevoel. Een totale, alles overheersende, panische angst. Niet slechts in mijn hoofd, maar in mijn hele lichaam. Een verlammende angst, waardoor ik niets meer kon doen. Slechts wachten op de "prince of darkness". Het gevoel was heel sterk, en leek steeds sterker te worden, wat de paniek versterkte.
Dan werd de droom lucide. Ik realiseerde me dat ik droomde, en dat ik gevangen zat in dat gevoel. Ik voelde dat ik wakker moest proberen te worden, anders zou ik meegesleurd worden de diepte in. En ook in het lucide gedeelte, het bewuste gedeelte, brak paniek uit. Paniek om zo snel mogelijk wakker te worden. Ik had het gevoel dat als ik dat niet deed, ik nooit meer wakker zou worden.
Uiteindelijk wist ik op de een of andere manier wakker te worden. De droom bleef lange tijd scherp, alleen het einde van wakker worden vervaagde snel, zoals met gewone dromen ook vaak het geval.


Ik fietste op een dijk, en zag een gulden liggen. Ik pakte hem op, en zag verder op nog meer geld liggen. Ik volgde het geld spoor, en kwam op een kruispunt, waar in het midden ook geld lag. Ik liep ernaar toe, en toen ik bukte om het op tepakken hoorde ik opeens een auto. Ik keek op en zag twee koplampen op me af komen. Op de een of andere manier wist ik dat het een witte Golf was, al zag ik alleen de koplampen. En toen weer diezelfde verlammende angst. Vanaf dat moment ging de droom slechts nog over het proberen wakker te worden, wederom lucide. Ontsnappen aan die maalstroom van angst.

Gedurende een aantal jaren, kreeg ik regelmatig die droom, waar datzelfde gevoel / angst bij kwam kijken. Alleen in de loop der jaren was het wel veranderd. De initiele paniek is er altijd nog wel, of meer het lichamelijke gevoel ervan. Al je spieren die stijf staan, of lijken te trillen. Dan wordt de droom weer lucide, maar vanaf een bepaald moment leerde ik er mee om te gaan of zo. Ik raakte in het lucide gedeelte niet meer in paniek. Dat veranderde meer in fascinatie.

in getrokken werd. Ik durfde me een stuk het gat in te laten trekken, maar niet helemaal.
Ik heb het gevoel nog wel eens, maar de droom erom heen (als die er al was), herinner ik me dan niet meer. Alleen het lucide gedeelte.


Interessante droom

De Prins of darkness is klassiek natuurlijk de duivel. Of dit in jouw geval ook zo is, is de vraag. Jungiaans zou ik aan de schaduw denken, de onbewuste duistere zijde van onszelf. De schaduw is niet de direkte oorzaak van het kwaad. Omdat we ons het liefst identificeren met onze betere kanten is de tegenhanger dus de inferieure kant. Ook dat laatste is dubieus want niet volledig. De schaduw bestaat ook uit kwaliteiten die we nog niet accepteren of kennen. De schaduw bevat een ongehoorde hoeveelheid energie en kan dan ook mits goed geïntegreerd een werkelijke verrijking van het leven betekenen. De schaduw komt niet zo frequent voor in de dromen van jongeren, het is een onderwerp voor de gemiddelde leeftijd. De Prins of Darkness wordt plechtig aangekondigd. Dat betekent dus dat er een zekere waardigheid wordt getoond. De duisternis is een klassiek voorbeeld van het onbewuste, daar immers is geen licht. Licht staat altijd voor inzicht en bewustzijn. De verlammende angst die je ervaart is een gevolg van een onvermogen je lichaam te bewegen. Je verkeert dan op de rand van uittreding. Het uittreden gaat gepaard met trillingen, spasmen, ruisen en golvende bewegingen. Alsof je op een luchtbed ligt. Je kunt die twee staten van bewustzijn op een kort moment ervaren tussen waken en slapen. Het in slaap vallen is een ervaring die veel lijkt op uit je lichaam vallen. Overigens val je niet altijd, je kunt ook wegglijden of opstijgen. Probeer de paniek eens van je af te zetten? Het onbewuste is niet persé kwaadaardig, tenzij je bepaalde zaken beslist verdringt of onderdrukt.
Als je geld ziet liggen op de weg, is de weg het leven, de levensweg. Het geld is een waarde, je vindt iets van waarde ofwel hebt het verloren en vindt het terug. Het lijkt erop dat de droom je iets waardevols laat ontdekken. Je interpreteert je droom niet goed. Je meent koplampen te zien en verzint er een witte Golf bij. Nu kan dat weliswaar een associatie opleveren die zinvol zou kunnen zijn, maar de droom geeft alleen lichten aan. Jij voelt je echter bedreigd. Waarom die lichten? Was het niet ook donker? Misschien lichten die lampen je wel bij, ofwel proberen ze je iets duidelijk te maken c.q in te prenten? Het feit dat deze droom zich herhaalt, betekent dat je hem niet goed begrepen hebt.
Ik ken je niet en weet dus niet waar je bang voor bent? Wat is er zo angstig in je leven? Wat is er gebeurd dat je met zo'n onbewuste angst rondloopt? Toch lijkt het erop dat het onbewuste je tegemoet komt. Bedenk ook dat in de diepste duisternis een groter licht schuilt. Duisternis is een nog niet bekend probleem, dat echter een omvangrijker bewustzijn kan aanvoeren. Misschien heb je hier iets aan en anders kun je reageren?
Probeer altijd dicht bij de werkelijke droom te blijven en niet, zoals het ego maar al te graag wil, er zelf een betekenis in te leggen of onderdelen toe te voegen die er niet waren.

Een kruispunt is een keuzemoment in je leven.
Kruispunten zijn ook plaatsen van onheil in de tovenarij.
Een kruis is echter een mystieke plaats. Verder is een kruis een bezwering van onheil. De droom laat echter geen ongeval gebeuren en dan moet je ook niet verder denken dan het objectief gegevene. Het lijkt er meer op dat je gewoon geen ervaring hebt met lucide dromen en het uittreden, omdat de allesoverheersende angst je belemmert. Zet die angst eens opzij hoe lastig dat ook lijkt?

Nog iets. Een dijk is een bezwering, in dit geval een bescherming tegen overstromingsgevaar (door water c.q. onbewuste "de zee").
Er gebeurd dus niets ernstigs. Bij een dijkdoorbraak is er wel gevaar namelijk overspoeld worden door inhouden van het onbewuste.
Ik zou zeggen je afweermechanismen zijn nog in orde.
Letterlijk heb je een dijk van een verdediging onder je (fiets)-wielen.

Maan

Bericht door Maan » 13 aug 2007, 16:52

Ik geloof niet in omkaderde betekenissen van droom symbolen. Die betekenissen gaan misschien voor jou op, maar zeker niet voor iedereen.
Freud en Jung zijn zo achterhaald wat dat betreft.
Er is niets persoonlijker dan een droom. Wat geld voor jou betekend, hoeft het niet voor een ander te betekenen. Ik hecht dan ook zeer weinig waarde aan dit soort droomverklaringen.

liefs Maan

BRNRDSDJNG

Bericht door BRNRDSDJNG » 13 aug 2007, 17:38

Maan schreef:Ik geloof niet in omkaderde betekenissen van droom symbolen. Die betekenissen gaan misschien voor jou op, maar zeker niet voor iedereen.
Freud en Jung zijn zo achterhaald wat dat betreft.
Er is niets persoonlijker dan een droom. Wat geld voor jou betekend, hoeft het niet voor een ander te betekenen. Ik hecht dan ook zeer weinig waarde aan dit soort droomverklaringen.

liefs Maan
Dromen hebben een universele en een persoonlijke betekenis.
Subjectief en objectief. De droomsleutel ligt voor een deel in handen van de dromer. Jung is nog steeds actueel en van Freud moet ik niets hebben.
Droomboeken met symbolen zeggen mij ook niet veel.
Wat je daar verder van vind is een persoonlijke zaak.

Maan

Bericht door Maan » 13 aug 2007, 17:44

Waarom hebben dromen een universele betekenis?

BRNRDSDJNG

Bericht door BRNRDSDJNG » 13 aug 2007, 17:48

Dromen hebben altijd ook een universele betekenis gehad omdat ze tevens een produkt zijn van het collectieve onbewuste.
De talrijke overeenkomsten in religie in mythen en legende, de symboliek bewijzen dat er zoiets als een universele geest en dus ook universele tekens bestaan.
Wie op de hoogte is van b.v Campbell weet ook hoe sterk die overeenkomsten in kunst en cultuur zijn.

Maan

Bericht door Maan » 13 aug 2007, 17:51

Het lijkt mij niet dat mijn interpretaties van dromen afhankelijk zijn van een collectief bewustzijn, aangezien mijn dromen zijn gebaseerd op wat ik meemaak, en wat ik voel.
Het kan wel dat mensen symbolen op de zelfde manier interpreteren, maar dat kan dan komen omdat ze het zelfde meegemaakt hebben of iets in die trant. Dat betekend niet dat er een collectief bewustzijn bestaat.

BRNRDSDJNG

Bericht door BRNRDSDJNG » 13 aug 2007, 17:57

Wij verschillen van mening, dat mag natuurlijk. Ik baseer mij niet op strikt persoonlijk materiaal. Je kunt een droom pas goed begrijpen als je de achtergronden van de persoon kent, maar ik heb genoeg ervaring om aan te voelen waarheen een droom wijst.

Maan

Bericht door Maan » 13 aug 2007, 18:04

Het is geweldig om van mening te verschillen, zo kunnen we allemaal leren :D

Je zegt dat je genoeg ervaring hebt om aan te voelen waar een droom heen wijst.
Als je 1 op 1 contact met een persoon hebt, kun je wellicht de symbolen voor iemand interpreteren. Omdat je de emoties erbij ziet, en iemand zal zich dan ook al eerder aan je hebben opengesteld, aangezien hij anders niet ineens een droom aan je voorlegt.

Je droomuitleggingen, zijn een goeie optie, maar ik denk dat de persoonlijke interpretatie altijd beter zal zijn, dan een voorgeschreven betekenis.

BRNRDSDJNG

Bericht door BRNRDSDJNG » 13 aug 2007, 18:17

Dat is korrekt.
Maar als ik op dit forum ergens op reageer zit er geen klinische observatie achter en moet je het doen met wat gegeven is, anders komen we nergens. En als dan iemand vindt dat er enige duidelijkhied is ontstaan, dan vind ik dat buitengewoon prettig. Niet omdat ik bevestigd wordt in mijn waarde, maar omdat iemand er hoop en moed uit put of zelfkennis opdoet, danwel een stukje op weg is tot een andere benadering dan alleen maar angst te ervaren.
Als je het kind met het badwater weggooit, bereik je niets.

Plaats reactie