Verlammingsverschijnselen in mijn slaap.

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 17 mar 2008, 21:12

Ja onmacht, dat is het juiste woord MMe.
Maar waarom manifiseert zich dat in mijn dromen?
Ik herinner mijn droom van gisteren nog steeds.
Mijn dochter , toen 3 jaar oud werd aangereden door een bus.
Mijn man stond er vlak bij, ik wilde schreeuwen naar hem maar er kwam een fluister signaal van af van mij .
Ik dacht dat ik gek werd, en zo is het in al mijn dromen.
Heb gewoon geen zin meer om te slapen zo :?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

MMe

Bericht door MMe » 17 mar 2008, 21:30

Ik weet ook niet hoe het werkt maar ik heb zo het idee dat dromen het er erg boven op leggen en dat alles er dik bovenop ligt tot in het belachelijke aan toe.
Mischien ben je dan overdag extra alert op de dingen door die droom, en ga je er over nadenken.
Maar hoe je die dromen kwijt kan raken weet ik niet, als ik een nachtmerrie heb gehad ben ik blij dat het maar een droom was, het doet toch iets met je.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Verlammingsverschijnselen in mijn slaap.

Bericht door Tammy » 12 sep 2008, 12:59

MMe schreef:
Ik weet ook niet hoe het werkt maar ik heb zo het idee dat dromen het er erg boven op leggen en dat alles er dik bovenop ligt tot in het belachelijke aan toe.
Inderdaad het is tot aan het belachelijk toe.
Ik had het vannacht weer, had weer verlammingsverschijnselen in mijn droom, zat in groot warenhuis, zag de uitgang maar kon er niet komen.
Mijn benen waren zo slap als een vaatdoek.
De onmacht die ik dan voel is heel naar.
Nogmaals ik heb het niet fysiek bij het wakker worden ofzo, het speelt zich allemaal in een droom af.
Daar ben ik half verlamd, kom geen stap voorruit en ik heb altijd haast in die droom, snap er niks van.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Seshat
Onderzoeker
Berichten: 304
Lid geworden op: 05 mei 2011, 16:52

Re: Verlammingsverschijnselen in mijn slaap.

Bericht door Seshat » 19 mei 2011, 20:14

Even een oud bericht oprakelen.
Ik hoop dat die vervelende dromen inmiddels weg zijn!
Zo niet, dan kan je het volgende proberen.

Je schrijft dat je weet dat je droomt.
Probeer je droom bewust te beïnvloeden.
Je kunt bijv. naar je handen kijken; alleen al het feit dat je dat bewust gaat doen, maakt dat je je onmacht kwijt raakt.
Probeer het maar eens en laat even weten of het werkt.

PS. ook de betekenis van zo'n droom is van belang. Als je nu terugkijkt zul je je misschien realiseren dat je destijds in een situatie was, die je werkelijk onmachtig maakte. Omdat je je daar niet van bewust was in je dagelijkse leven, nam het onderbewuste het van je over.

Het kan ook een biologische oorzaak hebben. Slaapapneu, ofzo. In dat geval houd je je adem in tijdens je slaap. Ga je ook raar van dromen. Overigens zal je partner dat wel weten. Kenmerken zijn snurken en tijdelijk niet meer ademhalen. Als je weer gaat ademen dan hap je letterlijk adem. Echt, zoiets houdt je partner ook uit de slaap.
:evil:

Elfje

Re: Verlammingsverschijnselen in mijn slaap.

Bericht door Elfje » 20 mei 2011, 09:20

Ik weet alleen dat sterke emotionele gevoelens in dromen als een verlamming kunnen worden ervaren om het lichamelijke effect van die gevoelens te benadrukken.
Verlamming in dromen kan staan voor een angst of onderdrukking in hyet dagelijks leven. Je kunt je werkelijk in geen enkele richting bewegen. Ze zeggen toch ook vaak verlamd van angst. Verlamming in dromen dwingt je een angst onder ogen te zien.

Ik heb geen idee of dit op jouw van toepassing is, maar het kan te maken hebben met verdriet, angst of onderdrukking in het leven waardoor je droomt van verlamming.
Soms is het iets waar je niet bij kan, en wat zich dan zo in je droom gaat uiten. Het hoeft niet iets van nu te zijn maar kan al iets uit de jeugd zijn dat je nog doet verlammen van angst.

En het kan er ook voor staan dat je in je dagelijkse leven meer rust zou moeten nemen, je moet een bepaalde rust bereiken die vele mensen vreemd is.
M

gusteman

Re: Verlammingsverschijnselen in mijn slaap.

Bericht door gusteman » 20 mei 2011, 18:51

Zoals ook Elfje en Seshat aangeven, zijn dromen in feite een manier van je onderbewustzijn om je iets duidelijk te maken.
Enerzijds kan dit het verwerken zijn van een gebeurtenis, het kan ook zijn dat je in je "wakkere" leven met één of meer problemen wordt geconfronteerd, en je onderbewustzijn reikt je tijdens je droom "oplossingen" aan.
In jouw geval, waar je duidelijk een gevoel van onmacht krijgt, voornamelijk "niet kunnen ingrijpen", zou ik zeggen dat het misschien komt omdat jij je zorgen maakt over zaken waar je geen inspraak hebt.
Ik zeg zo maar iets, maar ik heb ondertussen geleerd dat jij internationaal terrorisme effectief als een bedreiging ziet. Ik weet nu niet hoe erg jij je persoonlijk bedreigd voelt, maar dat kan je voor jezelf uitmaken door even na te kijken hoe vaak je over dit terrorisme nadenkt of erover praat. Zo'n vorm van bedreiging is iets waar je als individu machteloos tegenover staat, en kan zich uiten in angstdromen.
Het zou ook kunnen komen door je verlangen naar contact met buitenaardse beschavingen, iets waar jij zelf niets kan aan veranderen, waar je niet zelf kan beslissen of het doorgang vindt of niet. Ook dit kan aanleiding zijn tot dromen waarin je machteloos bent.
De raad van Seshat is uit te proberen.
Wat ik zelf doe is: wanneer ik in bed lig, ga ik me eerst volledig ontspannen, en dan ga ik heel bewust tegen mezelf zeggen: dromen zijn er om mij te helpen. Mijn onderbewustzijn zal mij helpen om mijn dromen te begrijpen. Dit blijf ik herhalen tot ik blijkbaar in slaap ben gevallen, want meestal is het volgende wat ik mij realiseer het geluid van de wekker. Ik heb in alle geval die dromen dan niet meer, het is eigenlijk een vorm van autosuggestie.
Wie weet helpt dit bij jou ook wel. Ik wens het jou toe.

Plaats reactie