Angst

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Maan

Angst

Bericht door Maan » 04 aug 2008, 17:38

Wat is angst? Wat heeft het voor nut?
Iedereen word wel eens geplaagd door irrationele angsten, en daar wil ik het hier over hebben.

Irrationele angst, een angst die nergens op is gebaseerd. Angst voor spinnen? Angst om ziek te worden?
Er bestaan allerlei soorten en maten.
Zelf ben ik bang voor alle beesten met meer dan 4 poten, en zonder poten. Spinnen dus, maar ook torren, en gewoon insecten in het algemeen. Ik vind die beesten zooo smerig! En ben bang dat ze naar me toe komen rennen en op me komen zitten.
Waar dat vandaan komt weet ik niet. Ik zou er wel vanaf willen. Het paniek gevoel is niet erg prettig.

Ik ben ook bang om hetgeen ik heb te verliezen. Dat ik weer begin met roken, of nog erger, weer ergens in de goot terecht kom.
Maar die is wel te verklaren. Ik ben gewoon blij met wat ik heb bereikt.

Sommigen beweren dat angst iets van een oergevoel is. Dat het in de oertijd een rationele angst was, die zo zit ingebakken, maar nu onnodig is geworden.

Ik ben ook bang om ziek te worden, maar die kan ik onder controle houden. Mezelf tot orde roepen wat dat betreft.
Dat is ook met de angst om weer te vallen met biken. Daar moet ik mezelf wel overheen zetten, anders kan ik niet fietsen. Maar hij is wel latent aanwezig.

Waar worden jullie door geplaagd? Of zijn jullie allemaal koele kikkers?
En hoe proberen jullie er mee om te gaan in het dagelijks leven? Laat je het je beheersen of zet je jezelf erover heen?

tofu_kronos

Re: Angst

Bericht door tofu_kronos » 04 aug 2008, 18:55

Alles wat meer dan 4 poten heeft zoals maan al zei. Als er maar iets op mijn slaapkamer zit ga ik het eerst zoeken en dan vernietigen. Anders kan ik niet slapen.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Re: Angst

Bericht door FoX » 04 aug 2008, 20:08

Is angst niet een soort instinct. Bepaalde angsten worden gevormd door de media, je opvoeding en de omgeving.

Spinnen worden vaak gezien als gevaarlijk en eng. Maar eigenlijk zijn het hele mooie beestjes die je in Nederland niet veel kwaad kunnen doen. Maar het blijft dierlijk instinct en met een grote portie invloed van de media zegt dat we op moeten passen voor beestjes die er apart uitzien.

Ik ben eigenlijk voor vrijwel weinig bang. Alleen grote hoogtes vind ik eng, maar dat lijkt me vrij normaal.

scandiflyer

Re: Angst

Bericht door scandiflyer » 05 aug 2008, 11:35

Angst, wat zo een leven zijn zonder angst
soms echt een emotie wat ik het liefst uit zou schakelen.
maar wat blijft er dan nog van je over word je niet deels gevormd door je angsten?
en word dan niet alles heel erg saai, het leukste is je angste verleggen toch?
net die grens opzoeken, dat geeft echt een kick voor mij..

Angst voor beestjes heb ik eigenlijk niet, angst om te vallen ook niet,
al moet ik niet naar een greppel kijken anders rij ik er zeker in [joker]

Ik hou niet erg van veranderingen, toch als ik het echt helemaal zat ben gooi ik het roer wel om.
ik net als ieder ander denk ik vooruitgang, dingen moeten beter worden niet slechter.
meestal pakt dit goed uit, soms niet maar heb wel een buffer dus ben niet bang voor de gevolgen van zoiets.

angst voor wat andere mensen van me vinden heb ik ook niet,
boeit me niets dat mensen me voor gek verklaren dat ik een duurdere bike heb als veel mensen een auto.
of een totaal andere mening er op na houd,
anders is dat voor de gene waar je echt om geeft, die je echt kunnen raken als ze zich tegen je draaien..

Angst om ziek te worden heb ik wel, ik doe dan ook veel om dit te voorkomen.
al weet ik ook dat ik ook erg weinig risico loop ziek te worden.

je moet wel bij kunnen blijven leven natuurlijk..

scandiflyer

Re: Angst

Bericht door scandiflyer » 05 aug 2008, 16:15

dat dus

Barrel

Re: Angst

Bericht door Barrel » 11 aug 2008, 14:19

Interessant is dat we vrijwel alleen angst hebben voor dingen uit de natuur. Fobieen bestaan er in vele mate, en de meesten daarvan zouden ons verre voorouders ook al hebben kunnen hebben, vliegangst wellicht daar gelaten.

We zijn bang voor spinnen, hoogtes, slangen, allemaal potentieel dodelijke dingen. We zijn echter zelden bang voor stopcontacten, scharen, trappen, badranden., die jaarlijks veel meer slachtoffers leveren. Dat doet (mij in ieder geval) vermoeden dat velen van deze angsten inderdaad uit ons verleden komen. Wellicht hebben we allemaal (in meer of minder mate) al wel een bepaalde afkeer van bijv. slangen, simpelweg omdat die angst ons in het verre verleden het leven redde, en dus evolutionair er in gebakken is.

Kan me zelf eigenlijk niet voor de geest halen waar ik bang voor ben. Ben niet bang voor de gangbare zaken, en kan me het gevoel angst niet encht voor de geest halen. Heb in het verleden hier eens een topic geopend over een dromenreeks die ik ooit had, met centraal daarin een panische angst.
Dat is het enige wat ik me erbij kan voorstellen.

Hoe voelt angst?

Gijs

Re: Angst

Bericht door Gijs » 11 aug 2008, 22:01

Volgens mij speelt het denkproces een hoop mee. Je bedenkt je wat een potentiëel gevaar is en daar ben je dan bang van. Dit vermengd met de angst voor het onbekende. Het leven zou namelijk ondragelijk zijn als we echt bang zouden zijn van stopcontacten. Je leeft er namelijk dag en nacht mee. En daarom zijn mensen dus niet / weinig bang voor elektrischiteit. Je bent er zo aan gewend en je maakt er zoveel gebruik van dat je het gevaar niet meer ziet, en dat is maar goed ook. En zo is het met alles wat we vaak gebruiken. Angst is dus volgens mij een flexibel instinct. Net als het instinct die bepaald wat je de beste voortplantings partner vind. (In grote lijnen dan.) Is er te weinig eten dan val je waarschijnlijk op iets dikkere vrouwen want dat laat zien dat die vrouw succesvol is. Is er een overmaat aan eten dan val je op iets dunnere vrouwen omdat die opzich fitter zijn. (En dus in en omgeving met teveel eten zich beter kunnen redden.) Zo`n soort instinct is angst denk ik ook.

Daarom voelen we ook vliegangst, het is iets wat je misschien 1 en heel misschien 2 keer per jaar doet. Soms zelfs maar een keer in je leven of nooit. Je bedenkt bij jezelf dat er een risico is dat je neerstort en dus ben je van nature bang of zenuwachtig. Die kriebels in je buik zijn namelijk alleen maar tekenen dat er bepaalde hormonen zijn vrij gekomen die je hersenen in een alertere fase hebben gebracht. Deze alertere fase is eigenlijk het kleine broertje van angst aangezien we een hyperalerte fase zouden beschrijven als angst. Dit omdat je weet dat er een risico aan kleeft en je doet het niet vaak en dat geeft je hersenen de mogelijkheid om in een alerte fase te springen. Dit omdat je hersenen eraan kapot zouden gaan als je constant in een alerte fase zit. Hierom zou de vliegangs ook geleidelijk aan af moeten nemen naarmate je meer vliegt.

En van insecten weet je dat ze zouden kunnen bijten. Aangezien we geen pijn willen voelen kan je dus bang zijn van insecten. (Want pijn duidt op schade, en schade moet gerepareerd worden, en we zijn van nature energie conserverend daarbij weet je ook niet zeker of de bijt niet dodelijk is ookal kan dat niet in Nederland.) Behalve als je denkt dat ze je toch nooit bijten zullen bijten. Alhoewel je weet dat de meeste insecten niet bijten is het het minst risicovol als je instinct gewoon zorgt dat je voor alle insecten bang bent. En als je als kind ooit dacht dat de insecten je zullen bijten zal je ze waarschijnlijk nu nog eng vinden ookal weet je dat de meesten niet bijten. Dit omdat je instinct (of iig je onderbewuste deel van je gedachten) niet zeker weet of je eerdere aanname of de latere juist is is het volgens mij dus ook veiliger om de angst gewoon te behouden.

thaboy

Re: Angst

Bericht door thaboy » 11 aug 2008, 22:06

Ook de reflexen dienen op deze manier het leven, Barrel. Aan de fobieën heb ik nog nooit gedacht wat dit betreft, in realiteit zijn we nog steeds dieren.

EDIT:

Ik ging juist terug Daredevil kijken, en juist zei er iemand: a man without fear is a man without hope. (een man zonder angst is een men zonder hoop).

tofu_kronos

Re: Angst

Bericht door tofu_kronos » 16 aug 2008, 01:02

Ze hebben hier in tilburg een cursus bij de oliemeulen. Om de angst over spinnen te overwinnen. Één keer bij geweest, de eerste keer bij deze cursus krijg je dus gewoon een fucking tarantula op je hand. En dan zeggen ze volhouden.

Aenimaxequal

Re: Angst

Bericht door Aenimaxequal » 16 aug 2008, 09:07

tofu_kronos schreef: de eerste keer bij deze cursus krijg je dus gewoon een fucking tarantula op je hand. En dan zeggen ze volhouden.
schoktherapie [cru] :mrgreen:



Ik had een angst van mensen maar door in een winkel te gaan werken is dat wat minder intens geworden. Bang om contact te leggen met vreemde mensen dat gelukkig nu wat minder is maar ik peins dat mijn angsten soms wel gegrond zijn en om dan die angsten weg te relativeren is dan ook weer niet zo verstandig, achteraf bekeken. Soms is het gezond om naar onze angsten te luisteren. Of we het altijd juist inschatten dat is een andere punt maar er zijn weinig tot geen mensen die alles perfect inschatten. Peins ik...

Ik krijg haast een hartaanval van dikke harige spinnen maar hooiwagens mogen best in een onopvallend plekje blijven hangen.

M`n jongste zoontje heeft sinds de tweede Harry Potter film ook wel een angst voor de kleinste spinnen gekregen. Dat is wel jammer maar we komen er wel uit. Het heeft hier ook dan weer met de fantasie van een vierjarige te maken.
Nee, jongeman, die spin hangt daar om vliegjes te pakken en niet om jou te gaan opeten.
Ik heb een een paar informatieve boeken in huis over insecten en daar zullen we ook eens wat moed uit halen.

Voor de rest had ik angsten als erfenis meegekregen via m`n stiefvader. Twintig keer checken of de voordeur wel op slot zit, de kachel uitstaat, het gasfornuis tig keer checken enzo...
Daar ben ik gelukkig vanaf door eigen denkkracht. Ik check nu alles maar één maal.

Er schieten nog wel wat angsten door het hoofd o.a. diegene die met het ouderschap te maken hebben maar daar werk ik ook aan. Ik kan m`n kinderen niet in een glazen kastje zetten. Ze moeten leven en daar horen nu eenmaal wat gevaren bij. Berichten in de media over ontvoering en misbruik voeden die angsten wel eens maar het houd me alert. Alles wat ik kan voorkomen is meegenomen en wat ik niet kan verhinderen noem ik het noodlot. Moeilijk om hier over na te denken.

Aenimaxequal

Re: Angst

Bericht door Aenimaxequal » 24 aug 2008, 10:36

Ik kan vandaag weer eens gaan meeluisteren met het sprookje De wolf en de 7 geitjes. Dat is een behoorlijk indrukwekkend sprookje voor die kleintjes. We krijgen dan echt de neiging om echt te checken wie er voor de deur staat voor we opendoen.

Aenimaxequal

Re: Angst

Bericht door Aenimaxequal » 11 sep 2008, 13:02

Gisterenavond zat er op de muur, achter de pc tafel, een grotere soort huisspin. Groot en donker genoeg om er een hartritme verstoring van te krijgen.
Enkele momenten later, tot rust gekomen, bleef ik de spin, die zich voordeed als standbeeld, bekijken en kwam tot de beslissing dat hij mocht blijven zitten.
Maar niet op m`n lijf springen :mrgreen: waarschuwde ik hem.

Mooi, ik ga gewoon verder met m`n avond en besluit toch maar eens op een bepaald moment alles te gaan afsluiten. De schakelaar om alles uit te zetten ligt achter de pc tafel, bij die muur met het beest natuurlijk. Die natuurlijk van de muur viel, op m`n bovenarm . "Ik wist het" was mijn spontane schrikreactie maar dat klopt niet. Hij maakte geen sprong. [nuts] :P

Ik kwam tot de conclusie dat die spin ook paniekerig was want die was SNEL weg [schater]

Dus hij of zij, hé, zit nog ergens in de buurt. Ik zal maar zwijgen als een graf tegen de jongste want ik ben niet zó bang van ze want ik besef ook de irrationaliteit maar die jongen geeft het misschien niet op tot we hem vinden en buitenzetten. Als het aan hem ligt zal het misschien pletten worden maar op bepaalde momenten ga ik echt op m`n strepen staan. Buitenzetten, dat had ik beter gisterenavond kunnen doen. Misschien ook niet. Misschien kan ik hier wel wat van leren.

*edit Za Sep 13, 2008 10:55 pm: Ja hoor, spin kruipt nog in de buurt van de pc tafel rond. Net zag ik hem voor het eerst op de speakers, daarna weer op de muur. En nu zie ik hem weer het hoekje omkruipen. Ik denk toch dat het steeds dezelfde is anders zijn hier een paar kanjers in de buurt. Ik vraag me af of hij gewoon zijn poten aan het strekken is, een avondwandeling voor meneer spin. Ik ga hem zo toch buiten zetten denk ik want ik schrik niet meer zo erg maar toch zit ik niet meer zo rustig in m`n stoel.
Laatst gewijzigd door Aenimaxequal op 13 sep 2008, 22:56, 2 keer totaal gewijzigd.

thaboy

Re: Angst

Bericht door thaboy » 11 sep 2008, 17:57

Je kunt hem/haar ook gewoon vragen om naar buiten te gaan.

Aenimaxequal

Re: Angst

Bericht door Aenimaxequal » 11 sep 2008, 20:38

Ja, ik hoop dan dat spinnen beter luisteren dan vliegen. Want hoe beleeft of dwingend ik het ook vraag, die vliegen rotten niet op.
Daarom ben ik geneigd tot vriendschap met de spin.

Barrel

Re: Angst

Bericht door Barrel » 12 sep 2008, 00:14

Vind spinnen juist een van de interessantste dieren die er bestaan. Heb in het verleden een lopend robotje gemaakt, en als voorstudie het loopvermogen van spinnen bestudeerd. Danig van onder de indruk geraakt.

Woon in een oud huis. Daar zitten regelmatig muurkaarde en nachtkaarde spinnen, die volgens mij de grootste huisspinnen in NL zijn. Anderen willen ze het liefst zo plat mogelijk slaan, maar afgezien van het feit dat ik geen zin heb om de muur te witten, vind ik het ook sonde. Pak ze dus meestal op (een vriendin is er toen bijna door flauwgevallen), en gooi ze buiten.

Mijn vrouw heeft overigens een fobie voor (hoe verzin je het): ballonnen. Of iets meer algemeen, onverwachte knallen, waarbij een ballon zo ongeveer het summum schijnt te zijn. Je ziet gewoon de fysieke reactie.
Ben eigenlijk geneigt om het huis eens helemaal vol ballonnen te stoppen, en haar dan in een speldenpak naar binnen te sturen. Confrontatie schijnt het beste te werken. Echter, vrees dan voor mijn huwelijk.
Kent iemand dat, een fobie voor ballonnen?

De muurkaarde spin. Wat is hier nou eng aan?
De lieveheerstbeestjesspin, is die niet prachtig (komt ook in NL voor)?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Maan

Re: Angst

Bericht door Maan » 12 sep 2008, 05:31

Gatverdamme! Ik kan mijn beeldscherm niet eens aanraken zo goor vind ik het :(

Over die ballonnen heb ik vaker gehoord. Aparte fobie. Ik zelf heb ook wel coulrofobie..... enge clowns.... :evil:

Mijn stiefma heeft re born babies.http://www.reborn-baby.com/
poppen die zo echt zijn gemaakt dat t net dode kinderen zijn.
Hun huis staat er vol mee, ik kan er niet naar kijken, vreselijk vind ik het. Doodeng.

Howlin Mad Murdock

Re: Angst

Bericht door Howlin Mad Murdock » 12 sep 2008, 07:10

ik heb dieptevrees (niet hoogte vrees dus), hoe ik er aan kom geen idee k ka bnheel hoog klimmen maar zodra k omlaag kijk moet k overgeven :roll:

en heb fobie voor dingen die over de kop gaan.
Komt omdat ik toen ik 7 was in warnerbrother movie world in een achtbaan zat met paar kurken trekker en 2 loepings, en k zowat uit dat ding viel.

Aenimaxequal

Re: Angst

Bericht door Aenimaxequal » 12 sep 2008, 09:21

Er bestaan inderdaad wel aparte fobieën. Interessant om te onderzoeken.


Fascinerend eng vind ik die vette spinnen, het zijn echt kunstwerken van God :twisted: In de dierentuin ging ik als een magneet die spinnen en schorpioenen bekijken. Ik hou van angst denk ik dan en/of ben verslaafd aan kicks.


Zoals m`n oudste zoon. Hij ging met een groepje volwassenen naar de efteling en een paar van die volwassenen vonden het niet leuk om in de python te klauteren maar Sid die net groot genoeg is om er in te mogen kreeg er geen genoeg van. Ze dachten dat m`n zoontje wat gek was, tja, net als z`n moeder gek op kicks. En lachen dat hij deed, naar het schijnt. Spijtig dat ik er zelf niet bij was. Ik had samen met hem in een deuk gezeten op die python.

Angst om alleen in de zelfkant van de maatschappij rond te wandelen. Dat is geen irrationele angst. Ik liep er vroeger bij als een halve jongen om de pogingen tot aanranding te doen minderen.

De kinderen hebben last van verlatingsangst, dat doet me pijn. Ik heb als moeder zeker wat gefaald. De relatie breuk met hun vader zal het wel wat gestimuleerd hebben en het is me nog niet echt gelukt om een stabiel leven in te richten. Het enigste constante in m`n leven is verandering. omdat ik daar zo op kan flippen lijkt stabiliteit aangewezen maar dat is een woord dat ik alleen uit een woordenboek ken en niet uit ervaring. Nooit te oud om te leren, ik hoop dat het nog steeds een toepasselijke uitspraak is.

Aenimaxequal

Re: Angst

Bericht door Aenimaxequal » 12 sep 2008, 10:32

Barrel schreef: De muurkaarde spin. Wat is hier nou eng aan?
De lieveheerstbeestjesspin, is die niet prachtig (komt ook in NL voor)?
Ja, een kunstwerk maar ze is wel zeldzaam en beschermd. Zal je niet zomaar in de douche aantreffen of zo.

Wat er zo eng is aan die beesten... gewoon het onderbewustzijn dat reageert op associaties met dit type film.
Of zo`n filmen ontstaan door die irrationele angst. Wat was het nu weer. [think]
Afbeelding
ow, dat is de mieren versie


De spinnen dus
Afbeelding
Afbeelding

*Edit: Ik zat weer te scrollen op m`n last.fm pagina en toen sprong er een banner in het oog en die bracht m`n browser naar de volgende site. Misschien interessant.
Op het internet is heel veel informatie over fobieen te vinden, maar kennis over fobieen helpt je niet om ervan af te komen.
unconventionalwisdom.

Plaats reactie