kwantummechanica, bewustzijn en religie

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: kwantummechanica, bewustzijn en religie

Bericht door Tardis » 11 sep 2008, 14:20

Ohana_eye schreef:
Tardis schreef: Stephen Hawking ("there is no place for a creator")
Dan is het maar een klein hokje.
Maar dat is misschien zoals de tent die van buiten klein oogt maar van binnenin royaal in ruimte is.
De begripsverwarring neemt verder toe zie ik :|
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: kwantummechanica, bewustzijn en religie

Bericht door MetalPig » 11 sep 2008, 14:33

Tardis schreef:Om dezelfde reden heb ik het ook niet over goden maar enkelvoud met hoofdletter.
De Christelijke god, God, is voor mij een van de vele goden. Als je 'de oorzaak van alles' Allah, Zeus of Quetzalcoatl zou noemen zou mijn bezwaar hetzelfde zijn. Vandaar dat ik alle goden even op een hoop gooide. (Die macht heb ik nou eenmaal :mrgreen: )
Tardis schreef:Inderdaad, mijn idee van God wordt door de meeste mensen als atheïstisch beschouwd. Dan komt het neer op een verschil in definitie van het woord. Voor mij staat het woord God voor de oorzaak van alles.
Ja, dat schept inderdaad verwarring; verschillende betekenissen van 'God'. Zeker als jouw God volgens velen geen god is.

Ik denk dat je stelling duidelijker zou zijn de deze vorm: "Godsdienst is op zoek naar God, en wetenschappers naar de oorzaak van alles." In die vorm zou ik het er wel mee eens kunnen zijn. Ik zou er wel 'sommige wetenschappers' van maken, aangezien vele disciplines zich helemaal niet bezighouden met de oorzaak van alles.

Aenimaxequal

Re: kwantummechanica, bewustzijn en religie

Bericht door Aenimaxequal » 11 sep 2008, 14:36

Tardis schreef:
Ohana_eye schreef:
Tardis schreef: Stephen Hawking ("there is no place for a creator")
Dan is het maar een klein hokje.
Maar dat is misschien zoals de tent die van buiten klein oogt maar van binnenin royaal in ruimte is.
De begripsverwarring neemt verder toe zie ik :|
Misschien neem ik het te letterlijk, volgens jou dan.
Mij komt het niet verwarrend over. Ik begrijp wat ik bedoel.
Maar om mezelf te gaan vertalen... [think] Moet ik toch m`n tweetaligheid gaan oefenen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: kwantummechanica, bewustzijn en religie

Bericht door Tardis » 11 sep 2008, 19:20

MetalPig schreef:Ik denk dat je stelling duidelijker zou zijn de deze vorm: "Godsdienst is op zoek naar God, en wetenschappers naar de oorzaak van alles."
Godsdiensten zien hun oppergod toch ook als oorzaak van alles? Ze hebben er alleen een bepaald geromantiseerd beeld van, een godheid met menselijke trekjes. Dit in tegenstelling ot de opvatting van de meeste wetenschappers die zich bezighouden met fundamenteel onderzoek.

Of nog anders gesteld: als wetenschappers het woord God gebruiken is dat (meestal) metaforisch, terwijl gelovigen zich er (meestal) een wezen met een persoonlijkheid bij voorstellen. Twee totaal verschillende percepties terwijl allebei de groepen zich bezighouden met het ontstaan van alles.

b.t.w. op zich vind ik het best boeiend om tot een zuivere omschrijving te komen zodat misverstanden zoveel mogelijk worden uitgeslten, eigenlijk gaat het me in dit topic om het grijze gebied tussen wetenschap en godsdienst. New Age (eigenlijk een verkeerde naam, want oude wijn in nieuwe zakken) omarmt de kwantumfysica en pikt wat krenten uit de pap om eigen inzichten een wetenschappelijke onderbouwing te geven. Tegelijkertijd raakt kwantumfysica zo dicht aan ons eigen bestaan dat het logisch is dat dit gebeurt.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: kwantummechanica, bewustzijn en religie

Bericht door MetalPig » 11 sep 2008, 19:55

Tardis schreef:Godsdiensten zien hun oppergod toch ook als oorzaak van alles?
Zij wel ja.
De hypothetische god zou wel de oorzaak van alles zijn, maar dat betekent niet dat de hypothetische oorzaak van alles een god zou zijn. Het zijn geen synoniemen.

Gijs

Re: kwantummechanica, bewustzijn en religie

Bericht door Gijs » 11 sep 2008, 20:12

Geen officiële synoniemen, maar het is dan ook een woordspeling. (Tenminste zo vat ik het op)

Plaats reactie