Dat vreemde besef als je gaat slapen over je droom.

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Gijs

Dat vreemde besef als je gaat slapen over je droom.

Bericht door Gijs » 09 dec 2008, 19:53

Sorry voor de vage titel maar ik kon even niets beters verzinnen. Maar mijn vraag aan jullie is of jullie ook dat vreemde besef kennen dat vlak voor je gaat slapen je weet dat de droom die je zal hebben niet zal herinneren. Bij mij komt het soms aan als een klap in het gezicht. Dan denk ik bij mezelf: Ik ga straks over iets dromen (blijkbaar droom je elke nacht dus dat staat vast) maar als ik wakker wordt zal ik hoogstwaarschijnlijk niet meer weten wat die droom was. Ik zal zelfs niet meer weten of ik wel heb gedroomd, ware het niet dat ik weet dat je elke nacht droomt. Dat je weet dat wat je straks gaat voelen en straks gaat zien een soort zwarte vlek in je geheugen zal zijn.

Alsof er een jij1 bestaat en een jij2 die beiden een apart leven leiden. Dat er gewoon gebeurtenissen bestaan (ook al zijn die gebeurtenissen niet echt, dat doet er niet toe) die je wel heb 'meegemaakt' maar niet herinnert. En heeft zo`n droom dan eigenlijk nog bestaansrecht? Want als je iets herinnert bestaat het dan voor jou nog wel? Eigenlijk niet. Voor wie bestaat het dan nog wel? Voor niemand eigenlijk. Het heeft dus alleen objectief plaatsgevonden. Maar geen mens kan buiten zijn subjectiviteit en dus kan je zeggen dat die droom alleen in die korte tijd bestond dat je sliep en je het nog wel kon herinneren. Eigenlijk bestaan gebeurtenissen dus enkel uit herinneringen want als er geen geheugen was dan had niemand tijd om te beseffen wat er gebeurt en waren we ons dus niet bewust van wat er in onze omgeving gebeurt.

En als geen mens zich daar bewust van was kan je gebeurtenissen dan nog wel gebeurtenissen noemen? Aangezien er dan niemand is om ze waar te nemen (waarnemen is ook het chronologisch zien van de gebeurtenissen. Wat niet kan zonder geheugen). Kan je ze nog wel bestaand noemen aangezien er niemand is om ze als zodanig te zien? Ze zijn er in de werkelijkheid dus ze zijn er werkelijk nog wel, maar bestaan ze nog? Aangezien bestaan volgens mij eerder betrekking heeft op de subjectieve dan op de objectieve. En de enige die wij kennen is de eerste. Iets kan alleen bestaan als het waargenomen wordt. Anders is het hetzelfde als niks. Behalve dan in de objectieve werkelijkheid. Maar de objectieve werkelijkheid kan geen onderscheid tussen dingen maken. Dit laatste is natuurlijk eerder filosofisch, maar kennen jullie dat gevoel ook? Opeens die klets in je gezicht? Van huh? Wtf? Ik ga straks iets dromen/zien/voelen wat ik daarna niet meer weet, iets dat daarna net zo goed niet kan bestaan, en eigenlijk ook geen bestaansrecht heeft.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dat vreemde besef als je gaat slapen over je droom.

Bericht door Tammy » 01 jan 2009, 15:37

Hai Gijs.
Ik droom elke nacht en herinner me het haarscherp als ik wakker word.
De droom blijft me heel de dag bij en aangezien het hele nare dromen zijn ben ik er niet echt happy mee :?

Ik word elke dag totalloss wakker en voel me heel naar en verdrietig en dat elke dag.
Ik haat dromen, jaren geleden heb ik 1 keertje een ochtend gehad waarvan ik me mijn droom niet herinnerde. Dat was in de Dolomieten.
Heerlijk gevoel Gijs en ik was zo uitgerust.
Wees blij dat je het je niet herinner, er is namenlijk niks aan als je dat wel doet. :(

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Dat vreemde besef als je gaat slapen over je droom.

Bericht door Maxi » 02 jan 2009, 02:38

ik heb me ook eens vragen gesteld over dromen. en hoe dieper je graven hoe minder je het kan vatten. het doet soms pijn als je er begint over na te denken.

jou gebeurtenis theorie is vind ik larie, het is n iet omdat je iets niet kunt beseffen dat het geen gebeurtenis is.

90% van mijn dromen kan ik makkelijk onthouden. ik weet zelfs nog in detail enkele drome van toen ik nog 5 of 6 jaar was (18jaar geleden) omdat ik elke nacht wel droom kan ik ze niet allemaal onthouden. maar soms schieten ze je nog eens te binnen zonder enige reden of door dingen die je meemaakt tijdens de dag. het is net als herinneringen van mijn jeugd. ik weet evenveel dromen als dingen die acht gebeurt zijn.

ik ga nooit met het gevoel slapen van nu ga ik dromen. maar als ik wakker word en nog echt slaperig ben fantaseer ik graag even verder. dan ben je nog in die "mood" od roes.

vandaag ben ik opgestaan om 13u30. vanaf 10 uur ben ik om het (ongeveer) half uur even wakker geweest. en telkens wanneer ik sliep viel had ik een totaal andere droom. 4 van de 6 dromen kan ik nog herinneren. ik droom telkens iets totaal anders in de zelfde nacht als ik even wakker schiet.

het is ook soms raar dat je dromen geen steek inhouden soms, dan springt het van hak op de tak. ik heb ook al een paar zeer vreemde en rare dromen gehad, en grappig.

- ik speelde tikkertje( :roll: ) *x-mas* en telkens wanner ik op stond viel ik en ik kon niet naar boven kijken. en ik bleef maar vallen.

-een gelijkaardig iets had ik ten het mij maar niet lukte op naar iemand te kijken. telkens wanner ik keek naar wat ik wou was er een "druk" op mijn hoof dat mij weg duwde.

- na een zwempartij werd ik gebeten door een haai. toen ik (redelijk klaar)wakker werd had ik nog het gevoel dat gebeten was, terwijl er eigenlijk niets is... :trillip:


- ik ging naar school en toen ik aan kwam was ik men broek vergeten, ze lachte me uit en ging snel naar huis maar telkens wanner ik terug naar school ging vergat ik iets anders. mijn schoen, mijn boekentas, zelfs mijn fiets waarmee ik aankwam. het begon echt frustrerend te worden. :trillip:

- ik had een porche maar ik had schrik om te remmen, en rij rechtstreeks een beek in. vreem want ik draaide naar de juiste kant en ik hou liever van ferrari.

en soms weet je nog niet goed of ze nu echt waren of niet.

een recent droom deze week: ik was op mijn werk, en dan weer thuis en uiteindelijk ergens op een zolder, weet ik veel waar ik was maar toen viel er een grote (jawel) groene krokodilachtig monster mij aan , toen ik in de mond zat dacht ik bij mij zelf het is toch droom, ik kan doen wat ik wil, ik ben sterker, na wat worstelen zwierde ik de krodil in het rond en toen werd ik wakker.

nu weet ik nog altijd niet of ik bewust wist dat ik droomde of dat ik in mijn droom droomde dat ik bewust was van mijn droom. :trillip: ? ofzoiets... [think] [nuts]



in de week droomde ik nog iets raars. iin mijn droom was ik op werk

Aenimaxequal

Re: Dat vreemde besef als je gaat slapen over je droom.

Bericht door Aenimaxequal » 02 jan 2009, 15:27

owja.
Droom vergeten en door een spontane associatie weer een flard verschijnt, zowel beeld als gevoel. Niet altijd even duidelijk maar het maakt wel indruk.

Of tijdens het aardappel schillen een kleine flashback krijgen naar zowel recente als vrij oude dromen. De betekenis niet altijd meteen van toepassing. [nuts]
Kinkje in de kabel bij het opslag verwerkingssysteem.

Gijs

Re: Dat vreemde besef als je gaat slapen over je droom.

Bericht door Gijs » 03 jan 2009, 22:21

Misschien hoort dit meer bij filosofie, en ik vind dat ik er eigenlijk niet op in hoor te gaan omdat het off-topic is maar ik kan het even niet laten: Ik vind dat met die gebeurtenissen net zoiets als de vraag of een boom geluid maakt als er niemand is om het te horen. Daar keek ik eerst misschien anders tegenaan maar als ik er voor de tweede keer over nadenk: er ontstaan misschien wel vibraties in de lucht, maar zolang er niemand is om het als geluid te interpreteren/er geen brein is om het tot geluid te decoderen, is het eigenlijk geen geluid dan zijn het gewoon vibraties in de lucht. En zo denk ik ook over gebeurtenissen: Als er niemand is om het als een gebeurtenis te interpreteren dan veranderd er misschien wel iets in het universum, maar dan is het volgens mij geen gebeurtenis omdat niemand het erkend als een gebeurtenis. Objectief is er ook een verandering, maar subjectief is die er dan ook niet. En aangezien het universum eigenlijk is wat wij waarnemen, en wat we waarnemen hetgeen is wat we interpreteren is het er dus eigenlijk niet. Dat het er objectief misschien is maakt niks uit, want de objectiviteit maakt geen onderscheid tussen de ene staat van wezen en de andere. Dat ligt ik later misschien nog wel toe maar ik moet nu voorlopig weg.

Howlin Mad Murdock

Re: Dat vreemde besef als je gaat slapen over je droom.

Bericht door Howlin Mad Murdock » 30 mar 2009, 22:09

Heb wel dat ik het niet weet maar dan verder in de dage vlagen terug komen.

FuzzyBrains

Re: Dat vreemde besef als je gaat slapen over je droom.

Bericht door FuzzyBrains » 18 jan 2010, 11:01

Opeens die klets in je gezicht? Van huh? Wtf? Ik ga straks iets dromen/zien/voelen wat ik daarna niet meer weet, iets dat daarna net zo goed niet kan bestaan, en eigenlijk ook geen bestaansrecht heeft.
Nee nooit gehad, dat ik me vantevoren bewust was van een droom. Wat kan zijn, is dat jouw lichaam/geest de "staat van zijn" herkende, die hoort bij dromen zonder deze te onthouden. En dat je brein daarom dus herkende dat je de droom die je straks zou krijgen, niet zou onthouden.

Verder over het al dan niet bestaan van iets als het niet waargenomen wordt: inderdaad filosofie. Maar dat zou omgekeerd betekenen dat je droom ook echt is, omdat JIJ het gedroomd hebt en dus waargenomen, zou het voor jou realiteit moeten zijn.
Net zoals de blaadjes van de boom die ritselen.

Plaats reactie