Wat is werkelijkheid?

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Kokopelli-online

Wat is werkelijkheid?

Bericht door Kokopelli-online » 17 nov 2009, 19:40

Wat is nu eigenlijk werkelijkheid? Volgens de dikke van Dale is werkelijkheid, dat wat werkelijk is.

tofu_kronos

Re: Wat is werkelijkheid?

Bericht door tofu_kronos » 17 nov 2009, 19:50

De werkelijkheid is absurd, alleen het onwerkelijke telt. Het geloof altijd daar maar ontastbaar. De werkelijkheid is een levenloze ziel, waar het onwerkelijke vol is met waanideëen van de mensheid ontsproten uit een ziek brein.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Wat is werkelijkheid?

Bericht door Beatrix Kiddo » 17 nov 2009, 19:57

Kokopelli-online schreef:Volgens de dikke van Dale is werkelijkheid, dat wat werkelijk is.
Ik denk dat dat wel klopt [jaja]
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Yileen

Re: Wat is werkelijkheid?

Bericht door Yileen » 18 nov 2009, 14:59

Werkelijkheid is wat je kan waarnemen met je zintuigen?
Maar welke invloed hebben onze hersenen op het maken van een werkelijkheid?
Wat voor de één werkelijkheid is, kan voor de ander kolder zijn, denk ik.


[edit:]
Na wat googlen vond ik deze quote:

Philip K. Dick:
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Wat is werkelijkheid?

Bericht door Beatrix Kiddo » 18 nov 2009, 15:57

Yileen schreef:Werkelijkheid is wat je kan waarnemen met je zintuigen?
Maar welke invloed hebben onze hersenen op het maken van een werkelijkheid?
De hersenen interpreteren wat de zintuigen waarnemen.
Als wij naar hetzelfde kijken, kunnen we best iets verschillends zien, omdast onze hersenen niet hetzelfde werken. Je hersenen betrekken alles wat je weet en gelooft er namelijk ook bij. Als Tammy en ik bijvoorbeeld een licht zien zweven, dan zal Tammy eerder denken dat het aliens zijn dan ik, omdat zij wel in aliens gelooft en ik niet.
Yileen schreef:Philip K. Dick:
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
:mrgreen:
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80668
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat is werkelijkheid?

Bericht door Tammy » 18 nov 2009, 16:34

Precies! :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Kokopelli-online

Re: Wat is werkelijkheid?

Bericht door Kokopelli-online » 18 nov 2009, 17:02

Beatrix Kiddo schreef:
Yileen schreef:Werkelijkheid is wat je kan waarnemen met je zintuigen?
Maar welke invloed hebben onze hersenen op het maken van een werkelijkheid?
De hersenen interpreteren wat de zintuigen waarnemen.
Als wij naar hetzelfde kijken, kunnen we best iets verschillends zien, omdast onze hersenen niet hetzelfde werken. Je hersenen betrekken alles wat je weet en gelooft er namelijk ook bij. Als Tammy en ik bijvoorbeeld een licht zien zweven, dan zal Tammy eerder denken dat het aliens zijn dan ik, omdat zij wel in aliens gelooft en ik niet.
Yileen schreef:Philip K. Dick:
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
:mrgreen:
Maar wat je gelooft is nog geen werkelijkheid. Geloof is dus eigenlijk indoctrinatie van je hersenen. Toch? :roll:

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Wat is werkelijkheid?

Bericht door Tardis » 18 nov 2009, 17:27

Geloof is het samenvoegen van verschillende feiten en bedenksels tot een denksysteem waar de gelovige zich goed bij voelt.

Zintuigen zijn ook wel interessant, er valt veel over te zeggen. Geinig filmpje over dit onderwerp:



of dit

Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Kokopelli-online

Re: Wat is werkelijkheid?

Bericht door Kokopelli-online » 18 nov 2009, 17:46

Das duidelijk, prachtig!

Kokopelli-online

Re: Wat is werkelijkheid?

Bericht door Kokopelli-online » 18 nov 2009, 17:46

Ow ben te snel geloof ik? :bike:

gusteman

Re: Wat is werkelijkheid?

Bericht door gusteman » 19 mei 2010, 22:50

Doordenkertje van de hand van W. Shakespeare:

To be, or NOT to be, that is the question.

Of was het misschien:

To be or not? To be, THAT is the question!

Gebruikersavatar
Krystallainen
Leraar
Berichten: 1687
Lid geworden op: 13 feb 2005, 00:24

Re: Wat is werkelijkheid?

Bericht door Krystallainen » 23 mei 2010, 20:36

"That is the answer" zou toepasselijker zijn dan.
Plato roeleert

Barrel

Re: Wat is werkelijkheid?

Bericht door Barrel » 28 mei 2010, 14:26

Quote: There is an objective reality out there, but we view it through the spectacles of our beliefs, attitudes, and values. ~David G. Myers, Social Psychology

Vraag is of er zo'n objectieve realiteit uberhaupt is. Dat wij dat door onze eigen brillen bekijken, herinterpreteren etc, geloof ik wel.

Maar als je quantummechnica bestudeert en erbij betrekt wordt ook werkelijkheid iets abstracts, relativistisch. Dat is er niet 1 werkelijkheid, maar zijn er oneindig veel mogelijke werkelijkheden. Het is ons bewustzijn die ons van 1 naar het volgende tijdspunt trekt door telkens, onbewust, te kiezen. Dat kiezen, gaat volgens de quantummechanica dan weer doordat mogelijke gebeurtenissen uit de toekomst een soort echo het verleden in sturen (probability waves). Hoe groter de kans op die gebeurtenis, hoe sterker de 'wave'.

Niemand kan mij denk ik garanderen dat zij bestaan, en dat niet feitelijk alleen ik besta in dit universum, en jullie er allemaal bij verzin.

Veel concepten zijn in feite niet werkelijk. Neem nou zoiets als pijn. Voor mij is pijn iets heel realistisch, en het bestaat zeker wel. Bestudeer je de hersenen, dan wordt het al snel iets anders, een projectie in je hersenen van sensoriele input, die wij dan weer pijn noemen. Heeft een goudvis ook pijn? En een boom? Bestaat pijn dus fysiek, werkelijk, of is het door ons verzonnen?

Aantal andere quotes die je wel aan eht denken zetten:
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one. ~Albert Einstein

Are you really sure that a floor can't also be a ceiling? ~M.C. Escher (je moet wel Escher kennen om deze te doorgronden)

There are no facts, only interpretations. ~Friedrich Nietzsche

Reality leaves a lot to the imagination. ~John Lennon

What we call reality is an agreement that people have arrived at to make life more livable. ~Louise Nevelson

It must be hard to be a model, because you'd want to be like the photograph of you, and you can't ever look that way. ~Andy Warhol

Few people have the imagination for reality. ~Johann Wolfgang von Goethe

Reality is not always probable, or likely. ~Jorge Luis Borges

It is a far, far better thing to have a firm anchor in nonsense than to put out on the troubled seas of thought. ~John Kenneth Galbraith

Reality is a palette that humans paint on to let themselves sleep better at night. ~Author Unknown

Everything you can imagine is real. ~Pablo Picasso

After you've heard two eyewitness accounts of an auto accident, you begin to worry about history. ~Author Unknown

Fiction reveals truths that reality obscures. ~Jessamyn West

Veel van deze quotes worden pas interessant als je leest wie hem geschreven heeft.

Nog veel meer quotes op: http://www.quotegarden.com/reality.html

mr.fox

Re: Wat is werkelijkheid?

Bericht door mr.fox » 04 aug 2010, 22:11

iedereen heeft wel eens een droom gehad wat net echt leek. dus waarom zouden we nu niet dromen,net echt toch,want je kan de droom wereld niet scheiden van de realiteit.



denk er aan:
Tempus vitam regit.

Elfje

Re: Wat is werkelijkheid?

Bericht door Elfje » 29 okt 2010, 22:11

De werkelijkheid is denk ik niet alleen wat men ziet maar ook wat men geloofd, een ieder heeft zijn eigen werkelijkheid. Sommige mensen geloven zo sterk dat ze het niet hoeven zien om te weten dat het bestaat. Als je het niet helemaal zeker weet, zeg je, ik denk dat het de werkelijkheid is.

Plaats reactie