Ons brein kan niet in het nu leven

Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Ons brein kan niet in het nu leven

Bericht door taigitu » 14 aug 2012, 19:42

Ons brein kan niet in het nu leven
Geschreven op 10 augustus 2012 om 13:07 uur door Caroline Kraaijvanger 16

Het is een veelgehoorde kreet tegenwoordig: leef in het nu! Geniet van het moment! Nieuw onderzoek wijst er echter op dat we dat helemaal niet kunnen. Ons brein haalt het verleden er altijd bij.

In het nu leven. Er wordt mee bedoeld dat u alles wat u nu ervaart heel intens moet beleven en alles wat de toekomst en het verleden betreft dus buiten beschouwing moet laten. Voor wie dat wel eens geprobeerd heeft: het valt niet mee om zo mindfullness te leven. En nieuw onderzoek laat zien waarom dat zo moeilijk is.

Herinneringen en kijken
Wetenschappers van de universiteit van Pittsburg hebben ontdekt dat herinneringen omtrent het maken van een beslissing opgeslagen worden in een mysterieus deel van het brein: SEF. Dit deel van het brein is ook betrokken bij het plannen en controleren van snelle oogbewegingen en dus onze vaardigheid om dingen te zien.

Denken over denken
Wanneer we een beslissing nemen, dan maakt ons brein overuren. We denken over de keuzes, maar ook over ons denken na. Dat laatste noemen we ook wel metacognitie. “Het brein moet beslissingen en de resultaten waar deze beslissingen tot leiden in de gaten houden,” vertelt onderzoeker Marc Sommer. “We houden onze beslissingen wanneer we door het leven gaan continu in gedachten.” Om te achterhalen waar metacognitie ongeveer plaats zou vinden, zetten de onderzoekers een experiment op en bestudeerden ze drie belangrijke delen van ons brein. Het deel dat geassocieerd wordt met oogbewegingen en visuele aandacht, het deel dat betrokken is bij motorplannen (onbekende handelingen plannen en uitvoeren) en SEF, het deel dat betrokken is bij de planning en controle van hele snelle oogbewegingen die ons in staat stellen om ons continu op een object te focussen.

Experiment
De onderzoekers verzamelden een groep proefpersonen en lieten ze een taak uitvoeren. De proefpersonen moesten naar een bord kijken waarop lampjes knipperden. Op het bord knipperde soms ook een groter lampje. De proefpersonen moesten onthouden waar ze dat grotere lampje op zagen duiken en dat na afloop aangeven. Ook moesten ze gokken of hun antwoord klopte.

Resultaten
Metacognitie bleek in alledrie de delen van de hersenen voor te komen, wanneer proefpersonen nadachten over hun beslissingen en gok. Maar wanneer de proefpersonen die beslissing (het lampje knipperde daar) en het gokken (dat denk ik zeker te weten) aan elkaar verbonden, werd de metacognitie alleen in het deel van de hersenen dat betrokken is bij de snelle oogbewegingen (SEF) actief. Dat komt, doordat mensen de vraag ‘Denk je dat je het goed hebt’ pas gaan beantwoorden wanneer ze hun eerder behaalde resultaten in ogenschouw nemen. “Als wij denken dat we iets goeds krijgen dan is de hersenactiviteit in SEF (het deel van de hersenen dat betrokken is bij de snelle oogbewegingen, red.) groter,” legt Sommer uit. “Mensen willen goede dingen in het leven en om die goede dingen te blijven krijgen, moeten ze de huidige situatie vergelijking met de beslissingen die ze in het verleden hebben gemaakt.”

Onmogelijk
En dat verklaart waarom het zo moeilijk is om in het heden te leven. Sterker nog: volgens de onderzoekers is het onmogelijk om in het nu te leven. Ons brein haalt er altijd ervaringen uit het verleden bij. “Voor een gezond persoon is het onmogelijk om in dit moment te leven. Het is een mooie term, maar onze ervaringen zijn daarvoor te talrijk.”

Mogelijk is het voor mensen met bijvoorbeeld schizofrenie of Alzheimer iets gemakkelijker om in het nu te leven. “Patiënten met deze stoornissen hebben moeite om zich beslissingen uit het verleden te herinneren en dat wijst op een probleem met metacognitie.” Het onderzoek kan mogelijk dan ook leiden tot een behandeling voor deze stoornissen.
Ben ik er bij deze achter waarom ik 'zo weer uit het NU schiet'.......
Gelukkig, weer een 'probleem' opgelost.
Kan ik onder het afwassen in het NU weer gewoon denken aan andere leuke dingen die ik heb gedaan......
Afbeelding
Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Ons brein kan niet in het nu leven

Bericht door Gast1 » 14 aug 2012, 20:57

Hahahaha ... prachtig. Ik reageer alleen even op jouw reactie. Heel erg lief ...

Smiley's Taigitu? :grin:
Ik ga het stuk nog lezen en wil alvast kwijt dat ik het schattige smiley's vind.
Vooral die met dat strikje ...
Ik blijf er gewoon naar kijken ... Heel leuk.

Voor jou:


Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ons brein kan niet in het nu leven

Bericht door taigitu » 14 aug 2012, 22:35

Gast1 schreef:Hahahaha ... prachtig. Ik reageer alleen even op jouw reactie. Heel erg lief ...
Smiley's Taigitu? :grin:
Ik ga het stuk nog lezen en wil alvast kwijt dat ik het schattige smiley's vind. Vooral die met dat strikje ...
Ik blijf er gewoon naar kijken ... Heel leuk.
Op de achtergrond hoor ik deze muziek ...
15-8-2012, videoclip verwijderd.

Ja Gast1, een smiley als illustratie omdat ik deze heel beelden bij de tekst
vond. Het huishouden is moeilijk in het NU te doen, het is niet mijn hobby....
Laatst gewijzigd door taigitu op 15 aug 2012, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ons brein kan niet in het nu leven

Bericht door taigitu » 14 aug 2012, 23:02

Afbeelding

Andere video.......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Ons brein kan niet in het nu leven

Bericht door Gast1 » 15 aug 2012, 06:14

Dat is bijzonder ...
Ik had de door jou gekopieerde clip er maar heel even op staan omdat ik de melodie erg mooi vind. Toen ik de tekst echter goed tot mij nam, vond ik hem toch niet passen ... Dus schonk ik jou een gezongen gebed. De eerste clip heeft er nog geen minuut op gestaan ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ons brein kan niet in het nu leven

Bericht door taigitu » 15 aug 2012, 11:28

Gast1 schreef:Dat is bijzonder ...
Ik had de door jouw gekopieerde clip er maar heel even op staan omdat ik de melodie erg mooi vind. Toen ik de tekst echter goed tot mij nam, vond ik hem toch niet passen ... Dus schonk ik jou een gezongen gebed. De eerste clip heeft er nog geen minuut op gestaan ...
Lijkt bijzonder, is het niet.
Ik zit meestal niet lang achter elkaar achter de computer.
In dit geval was ik een reactie aan het schrijven (blijkbaar dus 1 minuut nadat jij hem had geplaatst) en werd weggeroepen. Dan laat ik alles staan zoals het staat en ben zo'n anderhalf uur later verder gegaan aan die reactie en heb hem geplaatst. Maar de 'nieuwe' videoclip is inderdaad passender, dank je.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Ons brein kan niet in het nu leven

Bericht door Gast1 » 15 aug 2012, 11:40

Alweer een mysterie opgelost :grin:

Toch had jij ook even een vraagtekensmiley ... :wink:
Overigens graag gedaan en inmiddels heb ik het artikel gelezen ... [think]
Het lijkt mij inderdaad onmogelijk om continu in de yoctoseconde te leven als het inderdaad al überhaupt mogelijk is. In het nu leven is in mijn perceptie 'in overdrachtelijke zin' bedoeld ... Eckhart Tolle zei het al: Het hier en nu is een plek waar de meeste mensen zelden of nooit komen. Maar gelukkig is het te leren ...

Barrel

Re: Ons brein kan niet in het nu leven

Bericht door Barrel » 15 aug 2012, 15:37

Vrij triviale conclusies als je het mij vraagt. Als je kijkt hoe visie in ons brein een pad aflegt, en ge-interpreteerd wordt, dan komt het verleden daar uiteraard bij kijken. Je herkent mensen omdat je ze uit het verleden kent. In je brein is een speciaal gebied voor gezichtsherkenning, dat dus gebruik maakt van het verleden.
Zo ook voor vele andere aspecten in het processen van die signalen.
Interessanter zou het juist zijn als men onderzoek deed bij mensen die op de een of andere manier een hersenbeschadiging hebben opgelopen. Zo zijn er bijv. mensen waarbij het korte termijn geheugen niet langer werkt. Echter, zij kunnen nog steeds dingen herinneren uit het lange termijn geheugen, en kunnen dus ook gezichten herkennen. Weet niet of ze ook nieuwe gezichten kunnen leren kennen? En wat als je zowel lange als korte termijn geheugen het niet doen? Kun je dan uberhaupt nog wel functioneren? Dan kun je onderzoeken of het uberhaupt mogelijk is slechts in het nu te leven.
En zo zijn er nog veel meer afwijkingen beschreven waar je dergelijke concepten perfect mee zou kunnen onderzoeken. Dat doet bijv. Ramachandran, een Amerikaans neurlogoog. Interessant materiaal.

Gebruikersavatar
shaffy
Onderzoeker
Berichten: 457
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:48

Re: Ons brein kan niet in het nu leven

Bericht door shaffy » 06 okt 2012, 00:08

Zou het ook zo kunnen zijn dat alles in het nu afspeelt?
Wanneer we een uur het bos ingaan dan vliegt de tijd sneller dan een uur wachten in een wachtkamer,.De tijd is en blijft een uur In beide gevallen zijn we dan ook met ons gedachte elders. Een ander iets wat met de tijd heeft te maken is dat BDEers die de dood voor ogen zagen in een fractie heel de leven voorbij zien flitsen. Hoe zou dat dan te verklaren zijn?

Groetjes shaffy.
Voorspelling van Nostradamus, ik zou opgraven 123.584 romeinse munten en 680.00 goudstaven.
Mijn vondsten tot op heden zijn; 307.900 blik-clipjes en 6000 roestige spijkers

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Ons brein kan niet in het nu leven

Bericht door Zoeker » 02 apr 2014, 23:48

Het is een veelgehoorde kreet tegenwoordig: leef in het nu! Geniet van het moment! Nieuw onderzoek wijst er echter op dat we dat helemaal niet kunnen. Ons brein haalt het verleden er altijd bij.

In het nu leven. Er wordt mee bedoeld dat u alles wat u nu ervaart heel intens moet beleven en alles wat de toekomst en het verleden betreft dus buiten beschouwing moet laten. Voor wie dat wel eens geprobeerd heeft: het valt niet mee om zo mindfullness te leven. En nieuw onderzoek laat zien waarom dat zo moeilijk is.
Je moet ook niet met je brein in het nu leven, dat doe je met je 'zijn'. Zolang je gefixeerd bent op je brein dan zal je het nu nooit bereiken.
Dan zal je brein weliswaar je 'zijn'; waar nemen, maar de bedoeling is dat je 'zijn' je brein waarneemt. Je neemt de denker (je brein) waar.

En dan blijkt dat het helemaal niet zo moeilijk is, doodeenvoudig zelfs. Maar zolang je de verkeerde uitganspunten hanteert zal je ook altijd de verkeerde uitkomsten krijgen. Dit gezegd hebbende ga ik ook nog wel eens de fout in. Dan geef ik mijn brein het pimaat. En verdomd…meteen komen er onlustgevoelens omdat er zaken vroeger beter waren of omdat er wellicht een betere toekomst is.

Nee, in je brein is geen nu te vinden.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ons brein kan niet in het nu leven

Bericht door taigitu » 03 apr 2014, 01:17

In het NU leven betekent niet dat je krampachtig
je aandacht fixeert op een moment in de tijd;
dat is een onzinnige kwelling.
Leven in het NU betekent simpelweg
dat je bewust aanwezig bent
in de ervaring van dit moment,
zonder die te willen vervangen door iets anders.
(Erik van Zuydam)
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Ons brein kan niet in het nu leven

Bericht door Gast1 » 03 apr 2014, 06:18

En zo zie ik dat ook, daarnaast speelt het hele 'Zijn' zich tevens af in het moment 'Nu'.
Krachtens de snelheid van het licht zijn we momenteel 13,82 miljard jaar oud (alles wat er is).
Al dit wat er is bevindt zich in het Nu.
Gisteren en morgen zijn een illusie, je denkt er zijn geweest of dat je er gaat komen ...
Toch is er altijd alleen maar een Nu geweest met alles er op en er aan.
Wij waren niet één, wij zijn één ...
Derhalve leeft ons brein dus ook in het Nu en is er niets krampachtigs aan ...

En dat op de vroege morgen ...

Gebruikersavatar
Zoë
Onderzoeker
Berichten: 316
Lid geworden op: 05 okt 2012, 10:30

Re: Ons brein kan niet in het nu leven

Bericht door Zoë » 03 apr 2014, 08:00

Ons brein heeft ook de kennis van het verleden dus is het niet verkeerd terug te kijken in het verleden.
Hier zijn wijze lessen geleerd die in het heden toepasbaar kunnen zijn.

In het nu leven houd niks anders in dat je niet de negatieve dingen aanwezig laat zijn in het nu en geen slachtoffer blijft van het verleden.
Is dat er wel, vertelt dit dat je er wat valt op te ruimen en om op te ruimen moet je toch terug naar weer het verleden.
Onvoorwaardelijke liefde kan falen, maar liefde onder voorwaarde krijgt zelfs geen kans op bestaan (J.M.L Descalzo)

Plaats reactie